صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 13
Like Tree129تشکر

موضوع: عکس شماره ۲۲

  1. #1
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,264
    تشکر شده
    38195
    تشکر کرده
    11584

    پیش فرض عکس شماره ۲۲




    عکس را نقد کنید و بفرمایید که چه ویژگی‌هایی در عکس وجود دارد که به عکس عمق می‌بخشد/
    Amir Mohebi، Daruosha، Kaveh Ghobadi و 37 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  2. #2
    كاربر فعال Herati آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2008
    محل سکونت
    کوچه و خیابان های شهر
    نوشته ها
    917
    تشکر شده
    6909
    تشکر کرده
    1581

    پیش فرض

    با عرض سلام
    و با اجازه بزرگان
    آن چه که این عکس رو برجسته می کند عبارت است(البته این نظر شخصی است)
    1.کادر بندی بسیار زیبا
    2.ترکیب بسیار هوشمندانه اجزأ
    3.فضای بسیار شاعرانه
    4.انتخاب بجای سیاه سفید که به عکس غنا می بخشد
    ووووووووووووووووووووو

    بسیار عکس زیبا وکار قوی می باشد

    با احترام



    مرتضی حسینی

  3. #3
    كاربر آشنا SORENNA آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    83
    تشکر شده
    114
    تشکر کرده
    251

    پیش فرض

    بسیار عالی...
    به گمان من ما میتوانیم با سود جستن از قانون اثرهای محوی احساس عکس را توصیف کنیم!!
    انسان و درخت در پیش زمینه گرما بخش تر است از اثرهای سرد و محو غالب در پس زمینه مه آلود!!! و به این دلیلی فورتور عمق بسیاری را در باور بیننده میسازد...
    . به دلیل خط های مایل و مستقیم افقی و به خصوصی قاب بندی افقی در کنار تداعی عمق... تکاپوی بسیاری را در فورتور به وجود میآورد هر چند در پشت مه قابل دید نیست ولی این را به بیننده میقبولاند که در دوردست ها خیلی چیز ها در جریان هست...
    این بنیادی ترین مواردی هست که میتوانم به آنها اشاره کنم...
    پاینده باشید
    CANON 7D+Grip | EF-S 18-55 | EF 100-400 L
    امیر حکیمی
    http://amirhakimi.org

  4. #4
    Forum Moderator Miri آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    1,280
    تشکر شده
    20046
    تشکر کرده
    10504

    پیش فرض

    سلام

    عکس درباره انسان هایی است که برای کسب روزی حلال در فصلی سرد و شرایطی دشوار ، ساعت ها با صرف حوصله و تحمل مشقت در میان یک جنگل مه گرفته و در کنار رودخانه مشغول ماهی گیری هستند.

    حرکات مارپیچ رودخانه چشم را بر سر هر پیچ و بر روی ماهیگیران متوقف و متوجه می سازد.

    ظاهر عکس خبر از سردی و بی رحمی روزگار می دهد و باطن عکس با توجه به ذات آسمان و احیانا عمیق بودن رودخانه ، خبر از ژرفا و فلسفه مند بودن روزگار - در کل حس سرما و سختی بر تن بیننده می نشیند.

    رودخانه واسطی بین اجزاء عکس ، انسجام دهنده و مجتمع کننده آن ها در کنار یکدیگر است .

    فضای رنگی حاکم بر عکس منوکروم و خاکستری و در خدمت فضا و مفهوم تصویر است.

    وجود فضای منفی و یکدست ( آسمان و آب ) به برجسته شدن موضوع انسانی عکس کمک زیادی کرده است.

    ترکیب بندی و چینش مناسب اجزاء در یک کادر مناسب (عمودی ) منجر به خلق تعادل در این عکس زیبا شده است.

    خلق پرسپکتیو به کمک خطوط موازی و منحنی و انتخاب فاصله کانونی مناسب به عمق بخشی و درون کشی تفکر و نگاه بیننده تا اعماق عکس کمک زیادی کرده است.

    عکس تاثیر گذاری است - هنر عکاس در ترکیب بندی هوشمندانه در یک فضای پر عنصر و شلوغ متجلی شده است.

    ممنون



  5. #5
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    February 2010
    محل سکونت
    بیهق
    نوشته ها
    1,117
    تشکر شده
    14847
    تشکر کرده
    7157

    پیش فرض

    یک روز تعطیل پاییزی در شمال
    صبح زود چقدر ماهیگیری با قلاب دلچسبه
    سیاه و سفید بودن عکس و حذف رنگها به یکپارچگی اثر کمک فراوانی کرده و نوعی پرسپکتیو مخفی رو به خوبی پوشش میده
    نزدیکترین سوژه به دوربین واضح بوده و هرچه دور میشوند محوتر دیده میشوند که تا دوردستها هم امتداد دارند
    انتخاب کادر عمودی تمرکز بر امتداد رودخانه را افزایش داده و حس مادر بودن رودخانه را افزایش داده است و سه عنصر حیاتی آب،زمین و آسمان برجسته شده اند
    جالبه که اگر نیمه پایین تصویر کلا کراپ بشه نیمه بالایی خود عکسی زیبا خواهد بود با آن آدمهای در مه فرو رفته و وضوح کم انگار به سمت اثری امپرسیونیست پیش میرود (استدلال شخصی)
    اما از نظر من سوژه نزدیک به دوربین بیش از حد به کناره عکس نزدیک است اما گاه چاره ای نیست
    میزان کنترل نور و یا ادیت عکس کمک شایانی در زیبایی آن دارد
    عکس زیباییست و به عکاس محترم تبریک میگویم
    nmroshan، Javid، F.KamranNia و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  6. #6
    كاربر فعال Moty آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2011
    محل سکونت
    آمل
    نوشته ها
    713
    تشکر شده
    2364
    تشکر کرده
    3472

    پیش فرض

    سلام به همه دوستان
    ثبت زیبایست وجود خطوط منحنی و مورب که باعث میشه چشم به خوبی داستان و عکس رو دنبال کنه و خسته نشه و یک حرکت و پویایی به عکس داده حس رو کاملا به ما منتقل میکنه وجود 3 خط افقی (در پایین کادر ،انتهای رود ، و درختان انتهایی) به خوبی به کادر تعادل بخشیده و حس ارامش رو منتقل می کند و استفاده از ترکیب این خطوط در کادر به زیبایی روندی کند و حرکتی اهسته رو به خوبی به نمایش گذاشته البته کوچکتر شدن خطوط افقی از پایین به بالا به خوبی پرسپکتیو رو به نمایش گذاشته و یکی از دلایل ایجاد عمق در عکس است عناصر استفاده شده در کار در واقع انسان،درخت، و رود که در واقع هرسه عنصر ساری و جاری هستند و در گذر زمان تغییر میکنند که البته در مرکز قرار گرفتن رود به خوبی نقش تعیین کننده اب در زندگی دو عنصر دیگه و نیاز انها به رود رو به نمایش گذاشته
    انتخابترکیب رنگی سیاه و سفید البته طیف خاکستری که از پایین کادر از خاکستری تیره تا خاکستری روشن در بالای کادر ادامه می یابد به خوبی به حس روند حرکتی کند کمک کرده و باعث ایجاد فضایی غمگین و حس سرما رو به خوبی منتقل میکند و تغییر رنگ وکنتراست از خاکستری تیره به روشن دلیل دوم برای ایجاد عمق در تصویر می باشد
    طرح و موضوع عکس به خوبی انتخاب و پردازش شده که گواه کارگردانی خوب عکاس را دارد عکس به نظر من عکسی متوازن است البته نه متقارن از نظر وزنی در گوشه ها به خوبی عکس هم وزن شده از نظر بصری وجود مرد تیره تر در گوشه کادر پایین سمت راست با چند مرد سایه مانند و روشنتر که اجتماع ان چند سایه به خوبی از نظر بصری با مرد تیره تر متوازن شده در ختان در دو طرف وجود مارپیچ که یک شکل s در انتها را به وجود اورده به خوبی به کار تعادل بخشیده اند و حتی خطوط در پایین کار مستقیم تر و با شیب کمتر مرد ایستاده و چوب در دستش و درختان و در نقاط دور تر زیاد شدن شیب خطوط (چوبهای در دست مردان و درخت سمت راست رو بروی مردان بالا ) دلیل سوم بر ایجاد عمق در تصویر است
    عکاس به خوبی و با دیدی هنرمندانه به فضایی سرد و مه الود و مشقت یک زندگی روستایی برای بدست اوردن اذوقه در فصول سرد را نشان داده در کنار ارامش و ملایمت طبیعت در کنار انسان به نظر من عکاس در انتقال مفهوم بسیار موفق عمل کرد و داستانی کامل را از یک روایت ساده با دیدی خوب را به تصویر کشید ممنون از همه دوستان و مدیران محترم

    پ.ن:البته من متوجه منظور شما نشدم ولی بالاخره اونهاهم جزو تحلیل من می بودند(شرمنده به خاطر کج فهمی) نزدیک شدن عکس به اثار نقاشی و تنالیته ملایم رنگی و ایستا نبودن حرکت چشم مخاطب به خاطر دلایل ذکر شده و فضای ارامش بخش عکس موجب عمق عکس شده
    ویرایش توسط Moty : Saturday 23 July 2011 در ساعت 16:29
    F.KamranNia، radioheadz، mehran_sh_t و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    با احترام فراوان مرتضی صادقیان

  7. #7
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,264
    تشکر شده
    38195
    تشکر کرده
    11584

    پیش فرض

    گمان می‌کنم کلمه عمق که من در پست اول بکار بردم، سوء برداشت شده است. منظورم از عمق، عمق کادر عکس نبود. بلکه منظورم این بود که چرا عکس از لحاظ بصری و زیباشناسی، نظرها را جلب می‌کند؟ ( اصلا جلب می‌کند؟)
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan



  8. #8
    كاربر فعال ssobhdel آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2009
    نوشته ها
    594
    تشکر شده
    6123
    تشکر کرده
    5373

    پیش فرض

    دکتر روشن عزیز
    عکس به این زیبایی مگر می شود که نظر را به خودش جلب نکند.
    از جمله نقاط قوت عکس و همچنین خوش شانسی یا وقت شناسی عکاس وجود مه در عکس است که واقعا تاثیر بسزایی در فضای رویایی عکس گذاشته.
    نکته دیگر به نظر من استفاده از مد رنگی سیاه سفید است که آن نیز به ایجاد این حس در عکس کمک کرده (به نظرم عکس رنگی به هیچ وجه چنین حسی را منتقل نمی کرد)
    و در نهایت می توانم به حرکت چشم در طول مسیر رودخانه اشاره کنم که فکر می کنم چشم بیننده بسیار زیبا از ابتدای (foregrand) تا انتها (backgroung) عکس با المان های مناسب با محیط عکس روبرو می شود.
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    صالح صبحدل
    Canon 7D + 15-85

  9. #9
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    March 2011
    محل سکونت
    Iran
    نوشته ها
    3
    تشکر شده
    598
    تشکر کرده
    55

    پیش فرض

    سلام به همه
    من فکر می کنم که علاوه بر مواردی که دوستان در خصوص ترکیب و چیزهای دیگه گفتند شاخصه بسیار مهم دیگه این عکس نقش پر رنگ تنالیته خاص عکس در ایجاد فضای عکسه فکر کنید تنالیته عکسو مثلا با افزایش کلاریتی و تغییر کنتراست از بین ببریم آیا بازهم با همین اثر وزین روبرو هستیم ؟
    Nima Moghimi

  10. #10
    كاربر همراه radioheadz آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    309
    تشکر شده
    1038
    تشکر کرده
    719

    پیش فرض

    با سلام و تشکر
    مواردی که در جواب سوال جناب روشن به نظرم می رسه که با بیشتر نظر دوستان مشترک هست:

    1- متن و موضوع عکس: این مورد تاثیر بیشتر خود را بر مخاطب شهری می گذاره، فردی که یک شهری مانند تهران زندگی می کند و بیشتر اوقات خود را در ترافیک و دود و سر و صدا و نویز محیط زندگی به سر می برد در نگاه اول جذب آرامش موجود در این تصویر می شود.
    2- انتخاب مناسب و کادر بندی عمودی : که به روایت درون عکس کمک می کند و بر حس درونی و آرامش عکس کمک شایانی کرده است و مخاطب را با خود از پلان اول در عکس همراه کرده و در ادامه در فضای مه آلود به مخاطب این اجازه را می دهد که بر اساس تفکر و بینش اولیه خود تجسمی از محیط داشته باشد.
    3- استفاده از عکس سیاه و سفید با کنتراست کم : بجز یک مورد که آن هم مرد ماهیگیر اول هست بقیه عناصر مورد در عکس از نظر ارزش کنتراست در یک رنج نزدیک به هم هستند و این امر به مخاطب این امکان را می دهد که در عکس را آگاهانه جستجو کند.

    پ.ن: به نظر بنده می رسد که مرد ماهیگر اول با نظر عکاس به سمت دیگر نگاه می کند و فیگور او حالتی از بازیگری دارد که کمی وزن تصویر در سمت راست و پایین را زیاد کرده است البته این مورد می توانست با کم کردن میزان تیرگی لباس او انتخاب طیف خاکستری 60% حل می شد
    خراب رفاقت آنم که جان دهد در بهر دوست ... خط و خال لغو بر در نهاده و بی آرزوست

صفحه 1 از 2 1 2 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •