با سلام به همه دوستان عزيز..مخصوصا استاد بسيار عزيزم امير جان محبي.
از دوستان و اساتيد ميخوام كه به من و دوستاني كه احيانا در اين زمينه مبتدي هستن در مورد استفاده لامپ مدلينگ و كاربرد آن در استوديو توضيح دهند.
با سلام به همه دوستان عزيز..مخصوصا استاد بسيار عزيزم امير جان محبي.
از دوستان و اساتيد ميخوام كه به من و دوستاني كه احيانا در اين زمينه مبتدي هستن در مورد استفاده لامپ مدلينگ و كاربرد آن در استوديو توضيح دهند.
مازیار دالوندی
اندر دل من هزار خورشید بتافت ... آخر به کمال ذره ایی راه نیافت
لامپ مدلینگ برای ایجاد پیش نمایی از نور فلاشهای شما بر سوژه کاربرد داره. به این صورت که میزان نوردهی (در صورت وجود دیمر) و جهت و ... را می توانید تنظیم کنید.
M.Behtash
مازيار عزيز، شما بسيار لطف داريد اما بنده به هيچ وجه استاد محسوب نميشوم.
در مورد لامپ مدلينگ، به اين علت كه نور فلاش در كسر كوچكي از ثانيه روشن مي شود، بايد عكاس بتواند به نحوي از كم و كيف و محل فرود سايه ها بر روي صورت آگاه شود، وظيفه اصلي لامپ مدلينگ اين است.
در مورد فلاشهاي حرفه اي و برندهاي معتبر (احتمالاً فلاش شما نيز اين قابليت را دارد) با كم و زياد كردن نور فلاش، نورهاي مدلينگ نيز كم و زياد ميشوند، از اين طريق ميتوان نسبت نورهاي Fill و اصلي را به هم به طور عملي روي صورت ديد و در حقيقت نسبت نوردهي پرتره را به ميزان دلخواه تنظيم كرد، هر چند كه پس از مدتي چشم بسته به نسبت مورد نظر خود دست مي يابيد.
و اما كاربرد ديگر نور مدلينگ: فراهم آوردن نور مناسب براي اين كه در استوديو گم نشويد! و بعد بتوانيد فوكوس كنيد.
نكته ديگر: دو نظر بسيار متفاوت براي باز بودن و بسته بودن مردمك چشم وجود دارد، عده اي باور دارند كه در صورت باز بودن مردمك، و غلبه سياهي چشم تاثير و اهميت چشم ها بيشتر مي شود و بر بيننده اثر بيشتري ميگذارد (به خدا قسم گاهي به شدت اين قضيه درست است!)
گروهي ديگر ميگويند كه با بسته شدن مردمك و غلبه قسمت رنگي، چشم ها بهتر ميشوند (در مورد بعضي چشم ها، اين گروه لعنتي! نيز درست ميگويند)
توصيه من، چشم ها را آناليز كنيد، آن ها خيلي قصه ها دارند. در مورد هدشات هاي بسته و وجود چشم هاي رنگ روشن، بافت قسمت رنگي جذاب تر است، اما براي درصد بسيار زيادي از چشم ها، مخصوصاً ما آسيايي ها، شايد بتوان گفت كه سياهي بيشتر قصه را تعريف ميكند.
البته اين نظر شخصي است و وحي منزل نيست.
با نورهاي پيوسته (مثلاً پروژكتور)، سياهي چشم بسيار كم ميشود، با فلاش هاي استوديويي، اگر نور مدلينگ آن ها ضعيف باشد، سياهي به طور متناسبي به دست مي آيد.
اگر زماني احياناً بر حسب نياز طالب بسته شدن قرنيه بوديد، توصيه كلي روشن كردن يك لامپ هالوژن درست رو به چشم هاي سوژه و پشت دوربين است، تا وظيفه بستن قرنيه را انجام دهد.
ضمن تشكر از امير عزيزم و بهتاش جان....راستش سوالي كه براي من مطرح شده اينه كه زماني كه لامپ مدلينگ روشنه ميبايستي فلاش عمل كنه يا اينكه اول بايد لامپ مدلينگ رو خاموش كرد و بعد فلاش زد؟
ضمنا پيشاپيش منو به خاطرسوالات آماتورگونه ام ببخشين.;)
مازیار دالوندی
اندر دل من هزار خورشید بتافت ... آخر به کمال ذره ایی راه نیافت
سلام به همه دوستان
ببخشید که سوالات ابتدایی میپرسم. بذارید به حساب تازه کار بودنم در زمنیه نورپردازی. لامپ مدلینگ یکی از فلاش های من متأسفانه سوخته و تو جایی که در حال حاضر هستم نمی تونم لامپ مدلینگ تهیه کنم. می خواستم بدونم آیا می شه از لامپ های حبابی معمولی با همون وات معادل لامپ مدلینگ قبلی و یا از لامپ کم مصرف به جای اون استفاده کنم؟
اگر سرپیچ لامپ مدلینگ شما هم از نوع E27 باشد (سرپیچ لامپهای معمولی) میشود. دیدهام که جایی از 100 وات رشتهای استفاده میکنند. البته لامپ مدلینگ مجموعۀ خودم از نوع پیندار 75 وات است.
همانطور که آقای niceevil گفتند، توجه داشته باشید که توان لامپی که میخواهید استفاده کنید بیشتر از مقدار مجاز فلاش نباشد... همچنین حرارت تولیدی لامپ. به برابری سطح ولتاژ توجه شود.
لامپ مدلینگ سوخته کمتر از 100 وات نباشد و شما از لامپ 100 وات استفاده کنید.
با تشکر از دوستان
عفلاشهام jtl هستند و لامپ مدلینگشون 150 سرپیچشون با لامپهای یخچالی یکیه ترس عمده منم سر همین بود که لامپ داغ که میشه به لامپ اصلی فلاش آسیب بزنه تو بازار لامپشون گیر میاد چه قیمت هستند؟ اگه کسی آدرس دقیق داره لطفا برام بفرسته تا به یکی از دوستان در تهران بگم برام تهیه کنه