با سلام
براي راه اندازي يك استوديوي خانگي چه لوازمي لازم است و تقريبا چقدر هزينه دارد
با تشكر
هومن زركش
Printable View
با سلام
براي راه اندازي يك استوديوي خانگي چه لوازمي لازم است و تقريبا چقدر هزينه دارد
با تشكر
هومن زركش
آخه شما چیکار می خوای تو استودیو بکنی؟
سلام
به نظر من هر عكاس دیجیتال باید یك آتلیه كوچك در خانه ی خود داشته باشد تا بتواند بهترین عكس ها را بگیرد و بهترین ویرایش های لازم را اعمال كند.
در ثانی ما نباید بگوییم چرا سوال مطرح شده
باید به دنبال جواب باشیم
پرسیدن كه عیبی ندارد
این كه جواب را ندانیم و سوال را مسخره كنیم مایه ی خجالت است
هومن خان :)
دوربین ولنزش رو داری فقط می مونه یه ست فلاش 160 ژول و یک صندلی و فون که می تونه چادر سیاه و یا ملافه سفید باشه و هم می تونی یه فون رنگی ابرو باد ده هزار تومنی بخری . به همین سادگی :)
دوستان من میخوام یه استودیوی كوچك خانگی با بودجه حدود 1.5 میلیون تومان راه بندازم تا بتونم چیزهایی كه لازمه رو به خوبی یاد بگیرم و بعدا بتونم استودیومو گسترش بدم.دوربین كه میخوام 400d كانن بخرم.لطفا منو در مورد لنز و فلاش و سایر تجهیزات راهنمایی كنن.در ضمن جایی كه برای اینكار پیدا كرد ابعادش 4x4x2 هستش.همونطور كه میدونید ارتفاعش یكم كم هستش.اگه نكته خاصی در این مورد هست هم لطفا منو از نظراتتون بی بهره نذارین.
متشكرم
سلام دوست عزیز :)
خوب دوربین مورد نظرتون و پول خریدش که مشخص است . شما می توانید یک لنز سیگما 17-70 هم به مبلغ 350 تومن هم بخرید . و فکر کنم باقی پول شما شاید برای خرید یک ست فلاش 160 ژول برسه .(انشا الله که برسه ) .ارتفاع 2 متر هم برای شما انجنان مزاحمت نمی کنه جز برای نور بالاسر که اگه فلاشهایتان نورشان تنظیمی باشد و بشود نورشان بر اساس ژول کم و زیاد کرد که مشکل حل است .
اگه قصد گسترش استودیو داری که از من بتو نصیحت صبر کن پولت بیشتر بشه و فلاش 00 2تا 300 ژول بخر .
در ضمن شما یک صندلی و ویک فون ساده ( فعلا ملافه سفید استفاده کن اگه وضع مالی خیلی خرابه ) و اگه پولت می رسه فون رنگی می خواهید .
در خصوص ارتفاع و دیوار اتلیه هم یه چیزی بگم فکر کنم بد نباشه .چون ارتفاعت کمه رنگ دیوارها اگه از رنگهای مات باشه بهتر . برای جلوگیر از باز تاب نور و کنترل بهتر نور .
یاحق
با این حساب فكر كنم الان بودجه من كافی نیست.به نظر شما باید تا چقدر هزینه كنم كه یه استودیوی مناسب راه بندازم؟؟لطفا اگه ممكنه به من بگید كه كجا میتونم اطلاعات جامعی راجع به فلاش به دست بیارم؟؟فون چی؟اونو از كجا باید بخرم؟؟ببخشید برای سوالای زیاد...
دوست عزیز سلام :)
اول شما تمام چیزاهایی که برای یک استودیو ی مناسب در نظر گرفته اید لیست کنید .سپس همراه با لیستتان به ناصر خسرو تشریف ببرید حتما به نتایج خوبی خواهید رسید .
الیته تو تاپیکهای دیگه هم سئوالات شما را پرسیده اند و دوستان جواب داده اند اگه کمی بگردی بازم به جوابهایی می رسی اما همانطور که خودت می دانی در ایران قیمتها لحظه ای با لا می ره :eek:.بهتره که خودت بری قیمتها رو بگیری .
یا حق
سلام
با من بودین؟:::confused2:::
والا به خدا من مسخره نكردم
فقط پرسیدم
چون من خودم كارم با یه لایت باكس راه میافته
ولی
والا این كه استاد مداح فرمودن بسیار كامل بودنقل قول:
هومن خان
دوربین ولنزش رو داری فقط می مونه یه ست فلاش 160 ژول و یک صندلی و فون که می تونه چادر سیاه و یا ملافه سفید باشه و هم می تونی یه فون رنگی ابرو باد ده هزار تومنی بخری . به همین سادگی
فقط می مونه یه فاكتور دیگه كه خلاقیته كه اگه نباشه 200 مگا ژول هم عكس های خوبی نمیگیره:::big grin:::
سلام دوست عزیز
درست فهمیدید فون همون پرده پشت سر سوژه است که می تونه یک پرده ساده یا پرده های رنگی ابر و باد و یا کاغذ های سیملس باشه
سلام
مي خواستم بپرسم كسي از سپهران فون خريد داشته ؟
چه جور جاييه ؟كارش و قيمتهاشو مي خواستم مقايسه كنم؟
ممنون:cool:
دوست عزیز فلاش 160 ژول خوب است . اگه می خوای فکر اینده باشی مثلا اتلیه خانگی من بخر:
2 عدد یا یک عدد فلاش 300 ژول که قابلیت کم کردن پلکانی قدرت فلاش را داشته باشد
1 عدد غلاش 160 هم برای بکگراند یا مو ی سر یا بعنوان fill light
1 عدد سافت باکس سایزش رو با توجه به فلاش انتخاب کن
1 عدد دیگر سافت باکس یا چتر سفید
فعلا از پارچه سفید یا مشکی برای فون استفاده کن . فونهای زیبائی هم می شه خودت درست کنی . یک صفحه یونولیت 2 در 3 متر بخر با سوزن پارچه یا هر نقشی را بهش بزن بجای فون استفاده کن
فون ی سمت سیاه ی سمت سفید 2 در 2 ، رولی هست ؟ کسی قیمت داره ؟
سلام
آیا میتوانم با داشتن 2 عدد از این مدل فلاشها که دارای چشم الکترونیک میباشد( تصویر زیر) + فلاش
Canon Speedlite 580 EXII
یک استودیو خانگی داشته باشم؟ چگونه نور پردازی مناسب انجام دهم؟
دوربین Canon 40D
لنز Canon 70-200 F/4 L IS +Sigma 17-70
آیا با این وسایل میتوان نورپردازی مناسب انجام داد؟ چگونه؟
با تشکر
با سلام
دست عزیز اول اینکه در عکس مدل فلاش مشخص نیست.اما به ظاهرش میاد که فلاش حرفه ای نیست.ولی برای کارهای ساده و خانگی میتونید ازش استفاده بکنید مشروط بر اینکه چتر و سافت باکس رو حتما استفاده بکنید.در ضمن فلاش کانون را هم حتما روی سه پایه جدا نصب کنید و ترجیحا برای اون هم از کاسه با چتر استفاده کنید.با وجود سنسور نوری روی فلاشها ویگر احتیاجی به سیم سینک ندارید.اما باید ببنید که آیا این فلاشها با فلاش کانونتون سینک هستند؟که البته غالبا مشکلی از این بابت نخواهید داشت چون حداکثر با تنظیمات شاتر میتونید این مشکل رو حل کنید(در سطح عکاسی خانگی!!)
بقیه مسائل نور پردازی هم که دوستان در تاپیک مربوط توضیح داده اند.در ضمن حتما به یک نور متمرکز (spot light) احتیاج دارید که میتونید با نصب بر سر فلاشها(به جای کاسه) این نور رو داشته باشید یا اگر نمیتونید تهیه کنید(البته قیمتی نداره)خودتون با مقوای براق یک مخروطی بسازید و سر فلاش نصب کنید.
موفق باشید.
ممنون از راهنمایی
چگونه فلاش کانن را روی سه پایه جدا نصب نمایم؟
برای اینکه جداگانه عمل نماید نیاز به تنظیم خاصی دارد یا وسیله جداگانه؟
سلام
من به اتفاق دوستی دیگر برای کسب تجربه در زمینه عکاسی پرتره و اشیا بی جان (stillife) و با توجه به نداشتن بوجه حتی کم تصمیم انجام حرکت زیر خواهم کرد:
1-اجاره 3 پریژکتور 500 برای هردفعه عکاسی
2-خرید 1متر فیلتر فول آبی
3- ساخت 1 عدد سافت باکس دو نوع مد نظرم هست که به صورت طراحی میکشم و آپ می کنم
4-ساخت یک عدد رفلکتور بوسیله بوم نقاشی و فویل آلومینیومی
5-ساخت اسنوت به سادگی
6- ساخت یک عدد جعبه برق دیمر دار برای کنترل شدت نور هر پریژکتور
7-ساخت فون (پارچه متقان رو با رنگ پلاستیک رنگ کنم) (سفید و سیاه)
8-ساخت لایت باکس به اندازه ای که شما راهنمایی می کنید
9- تخلیه اطلاعاتی شما دوستان در این موارد
دوربین بنده مدیوم فرمت هست و معمولا سیاه سفید کار می کنم برای کار رنگی هم از اسلاید kodak 100 استفاده می کنم نورسنج هم داریم.
درود
از آنجایی که کاغذ آلمینیوم خیلی راحت از حالت کاملا مسطح خارج میشود ، در نتیجه نوری که منعکس میکند پلنگی میشود و اصلا حالت جالب ایجاد نمیکند
زیاد روی نتیجه این بند از موارد بالا حساب نکنید.
پی نوشت: حدس میزنم بند 7 هم به مشکل بربخوره ، چون پارچه انعطاف داره ، و رنگ پلاستیک بعد از خشک شدن سفت میشه این کار شاید برای یکبار جواب بده اما بعدا رنگهای روی پارچه پوسته پوسته میشه و میریزه. بهتر اون هست که پارچه مخمل سیاه بخرین ( مخمل جذب نور بیشتری دارد و برق نخواهد زد) و سفید که باز هم اصلا براق نباشد ( یا خاصیت منعکس کنندگی نداشته باشه )و اصلا به فکر رنگ کردنش نباشید
موفق باشید
انوش
من فکر کردم فویل زخیم رول بگیرم ور روی بوم بکشم اگر زیرش کاملا مسطح باشه چی مثلا روی بوم یه تخته سه لا بزنم و فویل رو کاملا بکشم.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در مورد پارچه بسیار بسیار ممنونم مخمل عالیه!!!!!!!!
در مورد لایت باکس چی پیشنهاد می کنید!!!در این مورد هم فکری دارم:
روی بوم یه پارچه ململ بکشم اندازه حدود 100*70 3 تااینجوری درست کنم نور سافتش رو هم برای stillife میشه استفاده کرد هم برای پرتره
منتظر نظرتون هستم.
در مورد شکست نور هم فکر نمی کنم زیاد بد باشه ... توی پروژکتور ها رو که نگاه می کنی سطحش آجدار هستش که نور رو بشکونه.
پارچه ململ رو نمی دونم ... اما فکر کنم کاغذ کالک هم خوب باشه ...
برای رفلکتور می تونید از این نور گیر های خودرو که سر چهار راه ها با چونه میشه 1000 تومن خرید هم استفاده کنید. ( اونایی که نقره ای هستند فکر می کنم بهتر باشند.)
پ.ن: فکر می کنم, "متقال" صحیح باشد.
پس به جای لایت باکس از بوم و پارچه ململ یا کالک استفاده کنم.
برای رفلکتور فویل زخیم و بوم تایید شد؟
برای فون میشه از کارتن پلاست با رنگهای دلخواه ( مخصوصا تیره ) استفاده کرد , یکی از دوستان امتحان کرده بود و به خوبی جواب داده بود
کارتن پلاست چیست؟ قیمت؟از کجا میشه تهیه کرد؟
با درود به همه دوستان و اساتيد.
شرايط موجود :
Nikon D90 + 18-105
Speedlight SB900
در صورت امكان براي حداقل تجهيزات مورد نياز براي آتليه خانگي پيشنهاد بدين + قيمت تقريبي
ممنون
با سلام
براي راه اندازى يه استديوى خانكى نياز به كمك شما دوستان و اساتيد دارم
اتاق حدود 14 متر
فعاليت مورد علاقه\\ عكاسي تبليغاتي و برتره
مبلغي كه ميتونم بدم 500 و حد اكثر كه اميدوارم نرسه 700
من تو ذهنم اين بود كه دوتا شاخه فلاش 180 بخرم و سافت باكس و .... و يه عدد فلاش 430 مارك دو كه هم بتونم يه ست تقريبا كامل (دو تا شاخه با يه فلاش اكسترنال) داشته باشم كه به كارم بخوره، و هم اينكه فلاش حتما بيرون نيازم ميشه كه از فلاش 430 استفاده كنم
جنين خريدي بنظر دوستان خوبه؟ اكر نظري داشته باشيد ممنون ميشم
*: با عرض معذرت ويندوزم قاطي كرده و حروف فارسيو نميتونم درست بنويسم.
طول و عرض و ارتفاع اتاق را بفرمایید.
رنگ و جنس دیوار ؟
می خواهید این اتاق کلاً استدیو شما باشد یا چند منظوره است و گاهی باید جمع و جور کنید؟
استفاده از فلاش 430 در فضای داخل همراه با فلاش های استدیو درد سرهای خودش را دارد که به عنوان یک منبع نوری روتین و همیشگی قابل اتکا نیست.
هرچند که تنها با یک نور هم می توان کار های زیادی کرد اما اگر تصمیم به خرید مجموعه کامل دارید،
پیشنهاد من یک ست 3 شاخه ای jtl 160 است یا چیزی مشابه است و فلاش هات شوی 430 را هم می توانید با باقس مانده پول بخرید.
یک تریگر کننده رادیویی
یک سری باطری و شارژر
و فون هم نیاز دارید. البته برای فون عجله نکنید راه های ارزان و دم دست بسیار است.
ممنونم از جواب سريعتون
ارتفاع ديوار سه متر
و طول و عرض : 3.5*4 تقريبا
كف زمين فرش هست و رنك ديوار هم سفيد هست البته سراميك تا يك متر و بيست هست كه خوشبختانه سراميك مات هست و بعيده كه نورو منعكس كنه، ورنكش هم تقريبا سفيد هست.
فكر ميكنيد يه ست كامل 160 كافي باشه؟ و جه دردسري هست اكر دوتا فلاش استديويي بخرم و يك اكسترنال، و ميتونم مثلا از فلاش اكسترنال براي روشن كردن بك كراند استفاده كنم، كه مشكلاش و اهميتش يقينا كمتر ميشه (فكر كنم).
هزينه هارو اكر بكيد ممنونتون ميشم.
يادم رفت عرض كنم كه اونجا دفتر كارم هست (ولي فقط يه ميز و يه صندلي هست براي كار) (كارم هم همش اينترنتيه قرار نيست جيزي اضافه بشه يا كم بشه)، ولي احيانا ممكنه نياز باشه كه فلاشهاي استديويي رو جا به جا كنم يا جمعشون كنم (حد اقل هفته اي يه بار اين كارو بايد انجام بدم)
از نظر من بله کافیه
مشکلات فلاش هات شو نگرانی همیشگی در باره باطری چون به عنوان یکی از نور های دائمی استدیو بیشتر ناچارید از قدرت های 1/1 2/1 استفاده کنید. و عدم در دسترس بودن لوازم جانبی مثل زنبوری و سافت باکس.و اینکه 430 اسلیو نوری نمی شود و همیشه باید تریگر تون به اون وصل باشه
البته نه اینکه نشه (خودم الان یکی از فلاش هام تعمیرگاه است و از یکی دو هات شو استفاده می کنم) اما به عنوان نور دائم و اصلی چندان جالب نیست.
فرش رو که برای عکس تمام قد باید جمع کنید وگرنه پایه سوژه فرو میرون توی فون.
سرامیک هر قدر هم مات باشه باز هم انعکاس داره میتونید روش رو با کاغذ بپوشانید. خود رنگ مات و کاغذ سفید هم انعکاس دارند. اما قابل تحمل است.
هزینه فکر کنم اینی که گفتم حدود 300 باشه شامل 3عدد پایه 2 چتر و 3 فلاش و یک سال گارانتی (دقیق قیمت ندارم) مارک های دیگر هم تو همین رده هست که توی تاپیک فلاش استدیویی شرح کاملش هست.
به فکر یک سافت باکس هم باشید خوب است.
کلا با همین پول می توانید هم 430 و هم فلاش ها را بخرید. فکر نکنم مشکلی باشد.
رادیو تریگر هم حدود 35 الی 55 است.
با سلام
براي نشان دادن عكس به مشتري ها نياز به همفكري شما دارم.
اين كار رو ميخوام در اتاق پذيرايي از مهمانها انجام بدم و قصد دارم يك LCD "22 براي اينكار تهيه كنم.
طبق جستجوهام تو اينترنت اين سايز از LCD ها سيستم پخش عكس از USB رو ندارن.
براي همين تصميم گرفتم كه يك DVD Player زير اين LCD قرار بدم كه USB بخوره و ...
حالا دو تا سوال دارم. اگر كسي اين كار رو انجام داده، چه Player ي رو پيشنهاد ميديد؟
و اينكه آيا ميتونم شماره عكس ها رو به عنوان Subtitle براي گرفتن سفارش از مشتري بر روي تصوير ببينم؟
ممنونم
با سلام
راه دیگری که به نظر من میرسد استفاده از Tv Media Player ها می باشد.با اتصال usb به این دستگاه می توانید آهنگ , فیلم و تصویر را پخش کنید.از طریق کابل HDMI به LCD شما وصل میشود و مشکلی هم با نشان دادن SUB در فیلم ندارد اما در مورد تصویر دقیقا منظور شما رو نفهمیدم.:::confused2:::
موفق باشید
من مدیا پلیر پاتریوت دارم و با کابل HDMI به LCD وصل کردم
فلش رو وصل میکنم و برای پخش فایل حالت اسلاید شو داره که تنظیمات رو میتونی از قبل بهش بدی از جمله افکت بین تصاویر و حرکت عکس ها در طول و یا عرض صفحه و... با کمی بزرگنمایی البته بدون دفرمه شدن
حالت عادی هم می تونین دونه دونه رو عکسا سلکت کنین تا پخش بشه
همونطور که میدونید نسبت تصویر ال سی دی ها 16:9 هست و عکس ها 3:2 (بسته به نوع دوربین 16:9و4:3 هم هست)
عکس3:2 در ال سی دی 16:9 از بالا و پائین فیت میشه و از کناره ها کمی خالی میمونه ولی دفرمه نمیشه
من خودم تو كار ال سي دي و مانتيور و قطعات كامپيوتر هستم.
الي سي دي هاي 22 اينچ اين قابليتو دارن كه از usb پشتيباني كنن و حتى برخي مدلها براي كنترل نمايش عكس ريموت كنترل دارن، وقيمتشون هم نسبت به بقيه برندها ارزونتر هستن.
با سلام
دوستان بدانم که چه تجهیزاتی برای نور پردازی در خانه مناسب است و قیمت آنها تقریباً چه قدر میشود لطفاً در این مورد به من کمک کنید و اگر لیست یا سایتی در این مورد دارید ممنون میگردم معرفی نماید
باتشکر محمد کریمی
این تاپیک را مرور کنید، قطعا به نتایج خوبی خواهید رسید
سلام
با توجه به این که بارها بعضی از آشنایان تقاضای عکاسی در منزلشون رو از من داشتند(عکاسی به سبک ژورنالی یا همون مد) و من هم علاقه مند به این موضوع هستم می خواستم در این باره از دوستان کمک بگیرم.
با توجه به اینکه خانه های مختلف از نظر متراژ و نور داخل محیط و حتی چیدمان وسایل با هم متفاوت هستند.
با این حال می خواستم ببینم برای انجام این کار به چه وسایلی نیاز دارم؟البته با در نظر گرفتن کمترین و ارزانترین و در عین حال کاربردی ترین آنها.
چون در حال حاضر هم بودجه مالی اندکی دارم و می خوام بهترین استفاده رو از بودجه ام ببرم.
و همچنین تا حدودی محدودیت در حمل وسایل.
تجهیزاتی هم که در حال حاضر دارم:canon 1000D-canon EF-S 18-55 is+ EF 70-200 f/4L is+manfrotto 7302
با تشکر
با سلام
خانم سها با توجه به اينكه من نيز مدتها با اين مسئله مشكل داشتم با سوال از اساتيد همين سايت و بخصوص تجربه ارزشمند جناب برنجي به نتايج زير رسيدم(به عنوان تجربه شخصي)
صحت و سقم اين تجربيات به عهده اساتيد كه راهنمايي بفرمايند:
ست فلاش 160 شامل سه شاخه فلاش با راديو فلاش و چتر و شيدر و سافت باكس
به مرور متوجه شدم استفاده از سافت باكس بجاي حتي شيدر بسيار نور زيباتري ايجاد ميكند.
تغيير سافت باكسهاي معمولي با نوع زنبوري بسيار نور را بهتر كرد.
استفاده از فون حداقل 2 در 3 كه از بالاي موضوع تا جلوتر از زير پا ادامه يابد. در بازار متقال است ولي ميتوانيد از پارچه هاي ديگر هم استفاده نماييد. فقط برق نور در آن نيفتيد.
براي عكسهاي با كادر بسته تر و يا سر و نيم تنه چادر مشكي يا سفيد هم جواب ميدهد.
به مرو رفلكتور ارزشهايش برايم ثابت شد خصوصصا براي عكسهاي نيم تنه و درشت صورت كه سايه هاي زير بيني و پلكها زياد است.
اين رفلكتور ها حتي با فويل و زرورقهاي رنگي و غيره روي سطح مقوا قابل جايگزيني هستند و يا از نوع 5 كاره موجود در بازار.
نكته نهايي اينكه فون پشت سر را حتما روي دو پايه بايد علم كنيد. صاف باشد بدون چروك - نور بالا سر ارزش بسيار زيادي دارد (براي موها)
در صورت جايگزيني فلاشها با لامپهاي مدادي (براي هزينه) حتما ديمر نياز داريد تا آنرا كنترل كند. هركدام 3500 تومان ديمر ميخواهد)
بطور كلي شيوه نور پردازي بيشتر به ذوق فرد برميگردد.
براي عكسها گاهي استفاده از دكورها زيبايي بيشتري به عكس بجاي فون ميدهد. در آتليه هاي حرفه اي خيلي از اين وسايل از جمله كركره هاي ريز گرفته تا پرده هاي خصوصا قهوه اي پرجلا و پايه و .... ميتوان يافت.
عرض كردم اين مسائل شخصا تجربه شده و دقيقا ممكن است همه چيز درست نباشد. ولي اگر دوستان هم مطلبي اضافه كنند ما نيز بهره بيشتري خواهيم برد.
با تشكر
سلام
متراژ و شکل اتاق از نظر هندسی مثلا مربعی یا مستطیلی بودن بی تا ثیر نیست.
من برای شروع یک ست 300 ژول گرفتم.البته به لنز مناسب هم احتیاج پیدا میکنید.18-55 لنز مناسبی برای عکاسی پرتره به نظر من نیست.لنز دیگرتونم باید در اتاق خیلی بزرگ یا بهتره بگم تالار استفاده کنید تا بتوانید تمام قد عکس بگیرید با توجه به دوربین.
به نظر من اول در فکر تهیه لنز خوب باشید.
امیدوارم کمکی کرده باشم.
من در منزل خودم عکسها رو از آشنایان و دوستان می گیرم البته نه حرفه ای ، بلکه دوستان و آشنایان نزدیک ، نتایج هم بد نیست ... اینها که چون مفته خیلی راضین ... البته اکثرا کاری به نورپردازی و اشکالات اون ندارند ، بیشتر مشکل در پز دادن به سوژه است ...
دوربینم یک 350d و از یک فلاش قدیمی یاشیکا 50 تومنی 4 باطری که قبلا داشتم با یک فلاش تریگر 35 تومنی اکسیر لایت کفشک دار با سافت باکس چتری فکر کنم 22 تومنی روی یک پایه سبک و بسیار کارآمد 12 تومنی که بسته به کار چپ یا راست سوژه قرار می دم و یک فون مشکی 2*4 ، 25 تومنی عکسهای نسبتا قابل قبولی می گیرم ( حداقل سوژه ها که خیلی راضیند )
http://public.bay.livefilestore.com/...Web.gif?psid=1
و برای فون سفید هم غیر نور اصلی از یک فلاش قدیمی 4 باطری 10 تومنی با تریگ فتوسل 6 تومنی و یک سه پایه دو هزار تومنی که از سمت دیگر و بدون سافت باکس و چیزی با زاویه 60 درجه به سقف ( مثلا به عنوان fill light ) استفاده می کنم ...
http://rul1qq.bay.livefilestore.com/...51R.jpg?psid=1
البته حتما کار اشکالات زیادی دارد ولی کمتر کسی به این اشکالات توجه می کند ، بیشتر تمرکز و توجه روی ویرایش و رتوش و جذابیت پز و چهره می باشد ... به هر حال من تجربه خودم را گفتم تا معیاری باشد مطمئنا روش و وسایل و سلیقه شما بهتر خواهد بود ...
کل وسایل که گفتم حدود 150 هزار تومان و غیر از دو فون مشکی و سفید ، حمل و نقل آن خیلی راحت است البته آنها هم سبک هستند ولی جاگیر ...
و در آخر اگر بشود یک لنز مثل 85-15 داشته باشید که دیگر نیاز تان با همین تک لنز مرتفع می گردد ...
با سلام
نميخواهم وارد مبحث فرعي بشوم ولي در شرايط آتليه و نور خوب لنزها تفاوت زيادي از خود بروز نميدهند و همين 18-55 كفايت ميكند و حتي لنز دوم ايشان بسيار عاليست البته به شرط عقب نشيني كافي و فضاي خوب.
فريدون عزيز عكسهاي بسيار خوبي را قرار داده ايد . درست است كه برخي ضعفها به چشم ميخورد (مثلا over expose در عكس اول) ولي در مجموع بايد با تجربه به بهترين حالت رسيد.با مسئله پز نيز براي جلوه بيشتر بسيار موافق هستم.
از اشتراك نمونه يتان ممنون.
البته من اصلا منکر لنز خوب نیستم اما خب واقعیت این هست که در حال حاضر اولویت برای من همون وسایل نورپردازی هست. دقیقا من هم با ژست و فیگور موافقم.به خصوص در مورد خانم ها که واقعا جای کار بسیار زیادی داره.
در مورد ست فلاش ها و... هم متاسفانه تا به حال اصلا با هیچ کدوم از اونها کار نکردم و تنها اطلاعاتم بر می گرده به همین مطالب سایتها.البته خب واضح هست که تجربه شخصی دوستان برای خود من بیشتر قابل استناد هست تا صرفا تبلیغات تجهیزات.
باز هم از راهنمایی همه شما ممنون.و خوشحال می شم اگر باز هم موردی و نکته ای هست برای این کارکه باید بدونم به من بگید.
با تشکر
سلام مجدد
البته شاید این سوال رو باید بعد از انجام کار بپرسم اما چون همیشه برام سوال بوده گفتم زودتر بپرسم;)
از اونجایی که من خودم در عکاسی های مد به ترکیب های رنگ روشن علاقه دارم،اما در بسیاری از موارد دیدم که وقتی زمینه کار سفید هست و بیشترین حجم لباسهای فرد هم سفید معمولا عکس over Expose می شه.با توجه به اینکه رنگهای سفید هم با هم متفاوتند.برای جلوگیری از پیش اومدن این مورد و در عین حال جلوگیری از تیره تر شدن به خصوص صورت فرد باید چه کار کرد؟
ممنون
عرض كردم بيشتر تمركز خود را در اين موارد روي رفلكتور - چتر نور و سافت باكس متمركز كنيد.
براي نرم كردن نور نياز به اين تجهيزات داريد.
براي نور صورت من زياد ديده ام كه رفلكتور را روي پاي سوژه ميگذارند و از بالا پروژكتور يا فلاش را روي رفلكتور ميزنند تا بعد از انعكاس و تغيير رنگ به رنگ زمينه رفلكتور - مثلا طلايي يا نقره اي - به صورت بتابد.
سلام
کمترین کاری که برای رفع این مشکل می شود کرد گرفتن عکس با فرمتRAW و بهتر است با دو دیافراگم مختلف از یک پز, عکس بگیرید .
مثلا گرفتن دو شات با دیافراگم 8و9 . اگر پس از تنظیم نور , دیافراگم مناسب برای شما 8 باشد , می توانید با دیافراگم 9 یا 10 یک شات دیگر هم بگیریددر اغلب مواردیکی از این دو شات جزئیات کاملا ثبت شده است و شرایط بهتری را برای پرسس دارد بعبارتی چنانچه شما نور کافی و دیافراگم و سرعت مناسبی را انتخاب کرده باشیدفرمت RAW به شما این امکان را می دهد چنانچه اگرقسمتی ازعکس جزئیات از بین رفته است به راحتی جزئیات از دست رفته را بازیابی کنید.البته فاصله نور تا سوژه و زاویه ان هم در اور شدن عکس هم بی تاثیر نخواهد بود.
یک پیشنهاد
هیچگاه عکس هایی که برای شما بسیار مهم هستند با فرمتی غیراز RAW نگیرید.یا حداقل با دوفرمت RAW وFINEذخیره کنید.
پایدار باشید
یا حق
موارد ضروری را آقای مداح فرمودند بنده هم جسارتاً در محضر ایشان مطالبی را عرض می کنم:نقل قول:
از اونجایی که من خودم در عکاسی های مد به ترکیب های رنگ روشن علاقه دارم،اما در بسیاری از موارد دیدم که وقتی زمینه کار سفید هست و بیشترین حجم لباسهای فرد هم سفید معمولا عکس over Expose می شه.با توجه به اینکه رنگهای سفید هم با هم متفاوتند.برای جلوگیری از پیش اومدن این مورد و در عین حال جلوگیری از تیره تر شدن به خصوص صورت فرد باید چه کار کرد؟
یک مورد بسیار راهگشا جدا کردن نور بکگراند از نور سوژه است. یا ساده تر بگویم فاصله مناسب سوژه از بکگراند. و اطمینان داشته باشید اگر دیافراگم (وقدرت فلاش های بکگراند) صحیح تنظیم شود هیچ اور اکسپوزی نخواهید داشت. مثلاً تور سفید عروس روی بکگراند سفید کاملاً واضح و بدون مشکل ثبت خواهد شد.
اما در باره لنز :
این نوع کاری که شما فرمودید اتفاقاً نیاز به لنز خوب دارد. لنز باید از نظر CA و فلز مخصوصاً اولی مناسب باشد. به هر حال با لنز معمولی کار ادیت دشوار تر خواهد بود.
مثلاً 200-70 اف4 آی اس برای این کار کاملا مناسب است (به شرطی که حدود 12 الی 15 متر بین دوربین و فون فضا داشته باشید!) 55-18 کنون متاسفانه چندان لنز جالبی نیست.
جناب میلانی..من فکر میکنم ایشان با 4-6 متر فاصله روی یک بدنه کراپدار میتوانند با این لنز تورسوی خوب داشته باشند و با توجه به این که معمولاً درصد زیادی (حتی شاید95 درصد ) پرترههای استودیویی از تورسو کلوزآپتر هستند اینقدرفاصله نیاز نباشد.
جداکردن سوژه از بکگراند (از لحاظ نوری) با دو سهمتر فاصله سوژه از بکگراند هم به خوبی امکانپذیر است.
همانطور که اسد عزیز گفت با جابجایی نور و تنظیم دیافراگم میتوان معجزهکرد. یک راه برای ایزولهکردن هرچه بیشتر سوژه از لحاظ نوری این است که نورها را بیشاز پیش به سوژه نزدیک کنیم...(در عین حال به نور بکگراند نیز از لحاظ فاصله دست نزنیم) با این کار باعث میشویم تا دیافراگم بستهتر شود و اثر نور بکگراند در کل نوردهی کمتر...از این روش میتوان در استودیوهای کوچک برای جلوگیری از اثر بور شدن بکگراند مشکی (با نوردیدن از نور اصلی) نیز استفاده کرد
با تشكر از متخصصان عزيزي كه در همين چند پست بسياري از سوالهاي خودم برايم باز شد خصوصا مبحث جدا كردن سوژه از زمينه از جناب محبي و مداح عزيز.
چه خوب است كه با تجربه ها گاهي اين شگردهاي ظريف خود را اينگونه بيان ميكنند.
با توجه به ثبت عكسها با ست فلاش موجود و تنظيم بر روي فرمت raw به چه دليل و هر چند شات يك بار يكي از فلاشها تحريك نميشود ولي در فرمت jpg اين مشكل اصلا وجود ندارد.
دوستان تا بحال كسي به اين مسئله برخورد نكرده است؟
سلام.
يك سوال ؟
وقتي كه رنگ فون مشكي هست ، باز هم از نور بك استفاده مي شود ؟
ممنون.
نه اميرجان
منظور من ارائه يك راهحل براي دوتا مشكل بي ربط به هم بود
- كم كردن سهم نور بكگراند در يك ستآپ هايكي (high-key)
- جلوگيري از نمايان شدن نشتنور توسط نور اصلي روي بكگراند در يك ستآپ لوكي (low-key)
راستي در مورد فون مشكي و نور...تكنيكي هست كه درآن با فلاشي نسبتاًقوي و با فيلتر رنگي روي بكگراند مشكي نورپردازي ميشود. نتيجه عاليست! چرا كه حاصل يك گرادينت بسيار زيبا از مشكي به يك رنگ ساچوريت خواهد شد.
سلام
از کمک و راهنمایی همه دوستان ممنون.نکات بسیار خوبی گفته شد.
حالا باید کار رو شروع کنم تا خودم هم بتونم پی به ایرادات کارم ببرم.
ایشالا خداوند هم به جیب ما برکت دهد تا بتونیم تجهیزات خوبی تهیه کنیم.از جمله لنزهای فیکس با اف کم که واقعا یکی از آرزوهای من هست.(البته به جز آرزوی داشتن یک دوربین بهتر و چند تا لنز عالی و یه جای بزرگ که مال خودم باشه و ....;) )
خلاصه که آرزو بر جوانان عیب نیست.
با تشکر از همه بزرگواران
یک سوال دیگه هم داشتم که خب اصلا حرفه ای نیست و به نظر بسیاری از دوستان شاید اصلا نشدنی و غیر منطقی.
اگر به هیچ عنوان تجهیزات نورپردازی نداشته باشیم و بخواهیم فقط با استفاده از چراغ های داخل خانه مثل لوسترها عکاسی کنیم،این کار شدنیه؟
یعنی با همون نور محیط عکس رو بگیریم و با ادیت به نتیجه تقریبا مطلوب برسیم؟ مثلا توی روز با استفاده از نور طبیعی ای که از پنجره داخل خانه می شه؟
تا اساتید هستند من هم یک سئوال کنم: معمولاً فاصله نور بک را از خود بک چقدر در نظر می گیرید؟ و فاصله سوژه را از بک و نور مربوطه؟
سلام
تا اساتید جواب کامل رو بخواهند بدهند بد نیست بدونید من بدون تجهیزات یک روز کامل رو برای گرفتن سه عکس صرف کردم. بعد از گرفتن صدها عکس و کلی جابجا کردن محل دوربین و سوژه تونستم چند تا عکس که کار من رو راه بندازه بگیرم. البته ناشی بودن من رو هم به مشکل نبود تجهیزات اضافه کنید.
مورد دیگه هم اینه که شما بدون این تجهیزات فرصت تجربه اندوزی و کار با این وسایل رو هم از دست می دهید.
این لفظ اساتید رو که می فرمایید آدم مجبور میشه جواب نده! امیدوارم دوستان دیگه هم نظرشون رو اعلام کنند تا بهتر بتونید نتیجه بگیرید.
بهترین پاسخ برای این سوال اینه : امتحانش مجانیه! شما دوربین دارید لنز هم دارید پنجره هم که همه جا هست! از دوستی بخواهید آماده شود و ازش عکاسی کنید.نقل قول:
اگر به هیچ عنوان تجهیزات نورپردازی نداشته باشیم و بخواهیم فقط با استفاده از چراغ های داخل خانه مثل لوسترها عکاسی کنیم،این کار شدنیه؟
یعنی با همون نور محیط عکس رو بگیریم و با ادیت به نتیجه تقریبا مطلوب برسیم؟ مثلا توی روز با استفاده از نور طبیعی ای که از پنجره داخل خانه می شه؟
به نظر من بله میشود. و کار شیرینی هم هست. البته نتیجه متفاوت از نتیجه همراه با نور پردازی می باشد. (نمی گویم بهتر یا بدتر صرفاً متفاوت) در این شاخه هم می توانید نور را هدایت کنید با پرده توری تلطیف کنید و ...
و اما به یک نکته توجه کنید : دوربین شما نورسنجی نقطه ای ندارد. برای این کار تقریباً واجب است. به هر حال می توانید با آزمون و خطا و محاسبات ذهنی به نوری که می خواهید برسید.
باز هم به نظر من برای این منظور از لنز 200-70 تان استفاده کنید نه 55-18 !
و ضمن تشکر از آقای محبی . منظورم فاصله بین فون و عکاس است. سوژه هم که حدود 5/2 3 متر از فون فاصله بگیرد می ماند 8 9 متر . البته من عکس های قدی با 200-70 مد نظرم بود که چندان هم معمول نیست. وگرنه این فاصله نیازی نیست. و اینکه بنده بک سفید را کلاً با نور می سوزانم. و برای همین فاصله بیشری بین سوژه و فون می گذارم.که نیازی هم به این حد نور دهی نیست.این هم یک نوع چیدمان است.
ممنون
سلام
با نور روز مي توان عكس بگيريد به شرطي كه همانطور كه آقاي ميلاني فرمودن بتوانيد نور را ملايم تر كنيد و از يك سطح بازتابي كه حكم رفلكتور را بازي كند كمك بگيريد ( فيلم آموزشي در اين مورد ديده ام با سرچ در U تيوب موارد جالبي موجود است ) . با نور لوستر و ... دور از ذهن است كه بتوانيد با اديت به يك عكس خوب برسيد چون خيلي مسير دشواري را بايد طي كرد . اگر موفق شديد نتيجه و مسير طي شده را اعلام فرمائيد
يك نكته ديگر كه بنده شخصا تجربه نمودم و البته در نتيجه كار خيلي موثر بود نوع آرايش و يا حتي پن در آقايان است.
نوع آرايش و مقدار آن در نشستن نور روي صورت و يا رفلكت آن نتيجه را تغيير خواهد داد مخصوصا براي شما كه ابزار تلطيف نور كمتري در اختيار داريد.
حتي رنگ رفلكتور براي پوستهاي متفاوت قطعا موثر است.
البته جناب محبي عزيز و ديگر دوستان نيز چنانچه اين تجربه را نيز مرقوم فرمايند ممنون ميشوم.
یکی از دوستان یه لینک در یکی از فروم ها گذاشته بود که انواع نور پردازی پرتره را با نمایش وسایل نورپردازی استودیوی مربوطه اعم از انواع فلاش و سافت باکس بصورت مصور و دقیق توضیح داده بود. به یاد ندارم دقیقا در کدام فروم بود ولی هر چه میگردم پیداش نمی کنم. اگر شما دوست عزیز بیاد دارید من را راهنمایی کنید. تشکر
آقا متشکر، این سایت هم که شما معرفی کردی بسیار جالب و مفید بود، اما اون سایت کذایی برخلاف این سایت که نمای گرافیکی از بالای تجهیزات و جانمایی اونا نسبت به مدل رو کنار عکس گذاشته، اون عکس های پشت صحنه استودیو رو گذاشته بود و مثلا عنوان کرده بود که فلان نوع سافت باکس .
در هر صورت باز هم تشکر میکنم ، سایت مفیدیه.
از منوی بالای سایت Lighting Lessons