صفحه 1 از 58 1 2 3 4 5 11 51 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 572
Like Tree1223تشکر

موضوع: پردازش و تبديل فايلهاي RAW

  1. #1
    كاربر فعال Doncorleone آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2006
    محل سکونت
    .Mulholland DR
    نوشته ها
    490
    تشکر شده
    488
    تشکر کرده
    325

    پیش فرض پردازش و تبديل فايلهاي RAW

    سلام دوستان...
    راستش من تازه شروع کردم به کار کردن با فایلهای RAW و رفتم چند تا عکس با این فرمت انداختم که روی ویرایشش کار کنم... مقالات خود سایت رو هم خوندم که خیلی خیلی کمکم کرد..
    یه نکته ای هست که تصاویرم تو این فرمت خیلی نویز زیادتری نسبت به jpeg داره، یعنی بعد از اینکه تغیرات رو روی raw انجام میدم و با ACR به jpeg تبدیلش میکنم و تو خود محیط فتوشاپ میرم خیلی نویز زیادی داره، حتی توی ایزو 100، البته اون گزینه که نویزهای رنگی رو توی ACR میگیره رو زیاد میکنم اما فایده نداره، بعدا تو محیط فتوشاپ با noiseware مجبورم نویز عکسهام رو بگیرم... کسی میدونه دلیلش چیه؟؟؟
    البته من فعلا فقط با acr این کارا رو کردم و خود نرم افزار دوربین رو امتحان نکردم...
    یه نمونه عکسم میذارم که raw گرفتم و روش کار کردم، نمیدونم مشکلش چیه اگه دوستان بگن ممنون میشم، اما فقط اینو میتونم بگم که دیگه jpeg عکس نمیندازم چون واقعا raw چیز بی نظیریه..
    محمد منتظری

  2. #2
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: سوالات فتوشاپی

    جناب آقاي منتظري
    ACR نيز ميتواند نويز عكسهاي شما را بگيرد. ميتوانيد امتحان كنيد: يك فايل RAW را يكبار با color noise reduction و Luminance smoothing صفر و يكبار هم با مقادير بيشتر براي ايندو پردازش كنيد و نتايج را در دو فايل مشاهده كنيد.
    بايد تشخيص دهيد كه نويزتان رنگي است يا تك رنگ و به طور مناسب از ايندو استفاده كنيد.
    اما ..
    اصلا اجباري براي نويز ريداكشن در محيط ACR*نداريد. كاهش نويز را ميتوانيد در فتوشاپ با ابزارهاي حرفه اي تر نيز انجام دهيد. و نيز از ماسك براي موارد خاص استفاده كنيد. و البته بازهم اين نوع كاهش نويز در تصوير پروسس شده، بر كاهش نويز بر روي تصاوير جي پگ توليد دوربين برتري دارد.
    sina57، moeinP و M. Beyrami تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  3. #3
    كاربر فعال Doncorleone آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2006
    محل سکونت
    .Mulholland DR
    نوشته ها
    490
    تشکر شده
    488
    تشکر کرده
    325

    پیش فرض پاسخ: سوالات فتوشاپی

    جناب آقای روشن ممنون از توضیحتون...
    یه سوال دارم اینه که نویزهای سفید رنگ توی عکس میفته بعد از تبدیل به جی پگ...
    بعدم اینکه وقتی ما تو محیط Acr فایل رو به جی پگ تبدیل میکنیم این فایلمون با فایل جی پگ دوربین فرق داره؟ مگه اونم 8 بیتی نیست، منظورم اینه که این فایل جی پگمون هنوز یک سری ویژگی بخاطر اینکه از Raw تبدیل شده رو تو خودش داره یا نه؟ ممنون میشم از توضیحتون
    محمد منتظری

  4. #4
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: سوالات فتوشاپی

    محمد عزيز
    منظورتان اين است كه به طور كامل نمي توانيد نويزها را كاهش دهيد؟
    ببينيد، روش صحيح كاهش نويز در محيطACR اين است كه ابتدا هر دو كنترل Color Noise و Luminance را صفر كنيد. بعد كنترل Color را از صفر بتدريج زياد كنيد. تا جائيكه افزايش بيشترش تاثيري روي نويزهاي رنگي شما نداشته باشد. اين كنترل تاثير مخرب كنترل Luminance را ندارد. اگر با اين كنترل راضي بوديد اصلا دست به كنترل Lum* نزنيد. اما اگر نويز روشنايي/تك رنگ شما زياد بود بسيار جنتلمنانه! كنترل Lum را زياد كنيد، تا جائيكه تصويرتان را داغان نكند.
    اما اينها يك طرف، و كاهش حرفه اي نويز در طرف ديگر. يعني يراي كاهش نويز اول بايد اصلا نويز را بشناسيد. . بدانيد كه چه چيزي را ميخواهيد حذف كنيد و چقدر ميخواهيد حذف كنيد. بدانيد كه نويزتان از چه جنس است و با چه روشي بايد انرا حذف كنيد. بدانيد كه نويز در قسمتهاي مختلف عكس يكسان نيست. و در هر قسمت سياستي خاص مي طلبد. بدانيد كه گاه در برخي كانالهاي رنگ شدت نويز بيشتر است. بدانيد كه نويز دشمن قسم خورده ما نيست. نويز گاهي به عكس كمك ميكند. گاهي لازم است. گاهي حذف كاملش حتي بدون تخريب عكس، مضر است. گاه نويز جزء عكس است و حذف بيموردش مانند حذف يكي از اجزا عكس است و معيار خريد دوربين فقط نويز نيست.
    اگر با حذف نويز در ACR راضي نبوديد براحتي ميتوانيد از نرم افزارهاي حرفه اي كاهش نويز استفاده كنيد. هر چقدر اين نرم افزارها رابيشتر بشناسيد و حرفه اي تر استفاده كنيد عكسهاي بهتري خواهيد داشت. و مژده آنكه مقاله اي عالي به قلم هادي عزيز در همين زمينه در شماره آينده مجله عكاسي حرفه اي منتشر خواهد شد.

    اما در مورد دوم، بله فرق دارند و كلي هم فرق دارند. اولا شما ميتوانيد خروجي 16 بيتي از محيط ACR بگيريد و اين خودش به دنيايي مي ارزد و ثانيا خروجي شما ميتواند غير فشرده باشد ( از طريق Open در محيط فتوشاپ و يا Save به صورت Tiff ) و اين هم خودش يك دنيا ارزش دارد (كه مجموعا ميشود دو دنيا!) فشردگي و 8 بيتي بودن دو دشمن پردازشهاي فتوشاپ است. جالب است كه بسياري از ابزارهاي حرفه اي نيز امكان كار با اين تصاوير 16 بيتي را در اختيار شما قرار ميدهند.
    در نهايت تبديل به 8 بيتي و فشرده سازي را بگذاريد براي آن مرحله آخر كه ديگر كاري با عكس نوازش شده خود نداريد.
    نوازش عكس هم دنيايي دارد.
    yaghoobi، sina57، Kourosh Kahal و 14 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  5. #5
    كاربر فعال Doncorleone آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2006
    محل سکونت
    .Mulholland DR
    نوشته ها
    490
    تشکر شده
    488
    تشکر کرده
    325

    پیش فرض پاسخ: سوالات فتوشاپی

    جناب دکتر روشن عزیز
    از لطفتون بی نهایت سپاسگذارم، مثل همیشه با دقت جوای سوال رو دادین...
    منم آخرین مرحله رو میذارم برای فشرده سازی... یه سوال دیگه تو مقاله سایت گفته شده که color space روی Adobe RGB باشه، بعد محیط خود فتوشاپ روی sRGB تنظیم شده، بعد این تبدیل رو انجام بدیم و فایل خروجی TIFF بگیریم، این فایل نو محیط فتوشاپ مشکل نداره؟
    بعدم اینکه عکس رو برای چاپ بدیم فکر کنم دستگاهها توی لابراتورها معمولا تو محیط sRGB کالیبره شدن، به هر حال باید sRGB بشه، راستی لابراتور TIFF هم قبول میکنه برای چاپ یا حتما باید JPEG باشه، من رو چاپ حساس شدم چون تازه یه لابراتوار که نزدیک منزلمون هست رو بعد از اینکه چندبار عکس دادم و چاپ کردم تقریبا نحوه رفتار دستگاهش دستم اومده و تقریبا عکسهائی که میدم چاپ کنه به اون چیزی که میخوام شبیه میشه، حالا که دارم رو RAW کار میکنم میخوام ببینم مشکلی پیش میاد یا نه؟
    ببخشید انقدر سوال میپرسم...
    hosein0251 تشکر می‌کند.
    محمد منتظری

  6. #6
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: سوالات فتوشاپی

    دقت كنيد كه انتخاب فضاي رنگي در محيط مبدل RAW دقيقا مانند آن است كه شما در دوربينتان آن فضاي رنگي را انتخاب كرده باشيد. اين خيلي دست شما را باز ميگذارد. حداقل فايده اش اين است كه ميتوانيد چند خروجي با دو يا حتي چند فضاي رنگي ( كه در دوربين نيز وجود ندارد مثل ProPhotoRGB ) تهيه كنيد، براي مقاصد مختلف.

    اما ادوب آر جي بي. شما را ارجاع ميدهم به مقاله اي در شماره اول عكاسي حرفه اي در مقايسه دو فضاي رنگي AdobeRGB* و sRGB*. در آنجا گفته شده است كه هر كدام چه كاربردي دارند و در چه مواردي بايد استفاده شوند. درموردي كه گفتيد و شايد در خيلي ديگر از موارد، بهترين فضا براي حصول به بهترين رنگ، همانا sRGB*است. AdobeRGB كاربرد خاص و دقيقي دارد كه عدم رعايت اصولش نتيجه را نه تنها بهبود نميدهد كه باعث افت آن خواهد شد.
    پس فضا را sRGB*انتخاب كنيد و پس از پردازش در ACR فايل را در فتوشاپ Open*كنيد و ويرايشهاي ديگر را انجام دهيد. درنهايت 8 بيتي كردن و ذخيره به فرمت JPEG* و بردن فايل به لابراتوار سر كوچه.
    yaghoobi، sina57، Kourosh Kahal و 7 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  7. #7
    كاربر فعال Doncorleone آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2006
    محل سکونت
    .Mulholland DR
    نوشته ها
    490
    تشکر شده
    488
    تشکر کرده
    325

    پیش فرض پاسخ: سوالات فتوشاپی

    نقل قول نوشته اصلی توسط nmroshan نمایش پست ها
    دقت كنيد كه انتخاب فضاي رنگي در محيط مبدل RAW دقيقا مانند آن است كه شما در دوربينتان آن فضاي رنگي را انتخاب كرده باشيد. اين خيلي دست شما را باز ميگذارد. حداقل فايده اش اين است كه ميتوانيد چند خروجي با دو يا حتي چند فضاي رنگي ( كه در دوربين نيز وجود ندارد مثل ProPhotoRGB ) تهيه كنيد، براي مقاصد مختلف.

    اما ادوب آر جي بي. شما را ارجاع ميدهم به مقاله اي در شماره اول عكاسي حرفه اي در مقايسه دو فضاي رنگي AdobeRGB* و sRGB*. در آنجا گفته شده است كه هر كدام چه كاربردي دارند و در چه مواردي بايد استفاده شوند. درموردي كه گفتيد و شايد در خيلي ديگر از موارد، بهترين فضا براي حصول به بهترين رنگ، همانا sRGB*است. AdobeRGB كاربرد خاص و دقيقي دارد كه عدم رعايت اصولش نتيجه را نه تنها بهبود نميدهد كه باعث افت آن خواهد شد.
    پس فضا را sRGB*انتخاب كنيد و پس از پردازش در ACR فايل را در فتوشاپ Open*كنيد و ويرايشهاي ديگر را انجام دهيد. درنهايت 8 بيتي كردن و ذخيره به فرمت JPEG* و بردن فايل به لابراتوار سر كوچه.
    مرسی
    محمد منتظری

  8. #8
    lqc
    lqc آنلاین نیست
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    March 2007
    نوشته ها
    20
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    2

    پیش فرض split toning

    معمولا مناطق تیره و روشن عکسهایی که با raw میگیرم متمایل به رنگ اضافه است .اما در jpg خبری از آن نیست . ظاهرا این موضوع طبیعی است اما وقتی در lightroom 1 با split toning کار می کنم مقداریِ تاثیرشو روی سایر مناطق عکس هم میگذاره . احیانا برنامه ای هست شبیه پروسس دوربین تا برخی از تنظیمات raw راحتر انجام بشه .

  9. #9
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: split toning

    1- دوربينتان چيست؟
    2- آيا در همه فايلهاي RAW شما چنين چيزي وجود دارد؟ يا عكسهايي كه در شرائط نوري خاص تهيه ميكنيد؟
    3- هم در shadow و هم در highlight*چنين مشكلي وجود دارد؟
    4- اگر برايتان امكان دارد نمونه عكسي از JPEG و RAW اينجا بگذاريد. RAW را بدون ويرايش رنگ تبديل كنيد.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  10. #10
    lqc
    lqc آنلاین نیست
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    March 2007
    نوشته ها
    20
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    2

    پیش فرض پاسخ: split toning

    بترتیب عکسها jpg و raw قبل از ویرایش و raw بعد از ویرایش هستند. ازدو شاخه فلاش چتر که در مجموعه اول غیر مستقیم و بقیه از چتر استفاده شده. دوربین 350 d و سرعت 1/200 .
    در ویرایش از split toning استفاده نشده .
    قاب سمت چپ کابینت در عکس 1 نور کمتری دریافت کرده و نسبت به سمت راست آن تیره تر، اما طبیعی هست اما در تنظیم نسخه raw (شماره 3 ) قرمز تیره متمایل به سبز وزرد است . این رنگهای اضافه در پرینت بیشتر مشخص است .
    در یکسری از این عکسها مقداری قرمز در shadow وهم highlight وجود دارد .
    رنگهای قهوه ای ، نارنجی و قرمز در نسخه قبل از ویرایش raw خیلی متفاوت با سایر رنگها هستند ،آیا ممکنه تنظیمات در HSL /lightroom تاثیر بگذاره روی سایر نواحی .
    سایر عکسها را دیدم ظاهرا این مشکل نداره .
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg b.jpg‏ (117.7 کیلو بایت, 494 بازدید)
    • نوع فایل: jpg c.jpg‏ (29.7 کیلو بایت, 487 بازدید)

صفحه 1 از 58 1 2 3 4 5 11 51 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •