اهل فن راهنمايي كنند
آيا در شرايط نور كافي و كلا محيط بيرون در روز فرق زيادي بين عكسهاي دوربين هاي slr و غير slr ( با مگا پيكسل يكسان ) وجود دارد يانه
(با تشكر از همه دوستاني كه زحمت كشيده و توضيحاتي ارائه فرمودند)
اهل فن راهنمايي كنند
آيا در شرايط نور كافي و كلا محيط بيرون در روز فرق زيادي بين عكسهاي دوربين هاي slr و غير slr ( با مگا پيكسل يكسان ) وجود دارد يانه
(با تشكر از همه دوستاني كه زحمت كشيده و توضيحاتي ارائه فرمودند)
ویرایش توسط farzad_d : Wednesday 31 May 2006 در ساعت 14:09
در تمام شایط نوری عکس Slr ها با کامپکتها تفاوت داره...slr ها در ثبت دقیق رنگ و تصویر با کامپکتها تفاوت بسیار دارند....
در واقع ثبت جزئیات دقیقتر و بهتر همراه با نویز کمتر از جمله برتری های Slr ها است...در تمام زمان از روز نویز روی تصاویر وجود دارد و روی تصویرتاثیر گذار است.......
از دیگر تفاوت این دو سری..داینامیک رنج است که بیشترین تفاوت رو بین Slr و کامپکت مشخص میکنه.....(در روز)
استفاده از لنزهای بهتر در Slr ها مشکلات تصاویر رو کمتر میکنه...
و............
ویرایش توسط Ghadiri : Wednesday 31 May 2006 در ساعت 14:17
مسعود قدیری
سلام ...
صد در صد. جناب قدیری توضیحات خوبی دادن، ممکنه تو یه عکس با سایز کوچیک و تو شرایط نوری خوب و رنج دینامیک کم این تفاوت خیلی محسوس نباشه (البته اگر دوربین کامپکت خیلی خوبی داشته باشین) ولی تو شرایط نوری خاص تر، رنج دینامیک بالاتر، ایزوهای بالا، ابعاد بزرگ عکس و ... این تفاوت کاملا محسوسه. و البته این تنها برتری Slr ها نیست، پارامترهای دیگه ای هم هست که Slr ها رو از کامپکت ها بالاتر می بره.
آراز سركارفرشیCanon EOS 40D
Canon EF-S 18-55 IS + Canon EF-S 55-250 IS
بهترين حالت اين است که با ديدي علت گرايانه و با آگاهي از ساختار عملکرد قضاوت نماييد
با توجه همين ديدگاه اکثر کتابهاي عکاسي ديجيتال در ابتدا سعي ميکنند احساسي از شيوه عملکرد سيستم دوربين و اجزا اپتييکي و الکترونيکي آن به خواننده خود بدهند
در درج عکس سه عامل اساسي وجود دارند، ساختار اپتيکي که نور را به حسگر ميتاباند، حسگر و پردازشي که روي داده حاصل از حسگر براي ايجاد تصوير نهايي انجام ميشود
نکته ديگر درک اين مساله است که فيزيک اطراف ما داراي حد و حدودي است و اکثر پديده ها در حدي ناپيوسته هستند!
از ديدگاه اپتيک، بايد در گام اول به مباحثي مراجعه کرد که که کيفيت يک لنز را معرفي ميکنند
لنز با کيفيت اگر در يک دوربين با لنز ثابت تعبيه شود يا يک دوربين با قابليت تعويض لنز تفوتي نخواهد کرد
در يک دوربين کامپکت ميتوان به دليل تيراژ بالا لنز با کيفيتي را با قيمت بسيار مناسبتري توليد کرد اما مساله اين است که هيچ گاه يک لنز نميتواند تمامي نيازهاي يک عکاس جدي را تامين کند
مساله بعدي حسگر است
حسگر از تعدادي پيکسل تشکيل ميشود، تعداد و چگالي پيکسلها، نويز و رنج ديناميکي و پاسخ آنها همه مسايلي هستند که براي هر سنسور بايد به صورت مجزا بررسي شوند و اين که يک حسگر در چه دوربيني استفاده خواهد شد باز تفاوتي در کيفيت ايجاد نخواهد کرد
اما برخي شرايط کاري محدوديتهايي ايجاد ميکند، براي مثال در يک موبايل يا دوربين جيبي حداکثر سايز مشخصي سنسور و قطر مشخصي از لنز را ميتوان تحمل کرد
در اينجا درک اين نکته لازم است که هر پيکسل ابعاد بهينه اي دارد و ممکن است براي کسب برخي توانايي ها نياز به اجزا و ساختار خاصي هم داشته باشد
براي مثالتا به حال پييکسلهايي با يک، دو و سه گيرنده مجزا و تعداد مختلف ترانزيستور براي حسگرهاي متفاوت طراحي و ساخته شده اند
همچنين قيمت و کيفيت کارايي در يک نقطه بهينه نميشوند
به طور کلي تا به حال سنسورهاي با پيکسلهاي بهينه تر از نظر ابعاد و ساختار کيفي در dslr ها به کار گرفته شده اند
در بحث پردازش تصوير، شما ميتوانيد کارها را در دوربين انجام دهيد يا با وقت بيشتر در کامپيوتر، اما انتقال داده خام به کامپيوتر نيز بي هزينه نخواهد بود چراکه داده خام فشرده نشده و حجيم است، فرض کنيد يک تن پرتقال را به سوييس ببريد و آب ميوه خاصي درست کنيد يا اينکه در کنار باغ همان محصول را به آب ميوه تبديل کنيد و به جاي ديگر انتقال دهيد
مسلما هزينه جابه جايي در حالت دوم به مراتب کمتر است
اين هزينه براي کاربري صرف ميشود که علاقه و وقت رسيدگي مستقيم به روند پردازش تصوير را داشته باشد و اين فرد تا به حال کارش با دوربينهاي dslr راه مي افتاده!
يک مساله ظريف ديگر اين است که در نهايت عکاس، عکس ميگيرد نه دوربين و در هر يک از مراحل گفته شده پارامترهاي مختلفي وجود دارند که مطابق نياز عکاس در تقابل با شرايط سوژه بايد تنظيم شوند
در اينجا بحث ارگونومي و وجود و کيفيت اعمال اين تنظيمات بسيار مهم ميشود و در اين زمينه نيز بدنه اي شبيه يک دوربين dslr معمولا جا و شرايط بهتري فراهم ميکند
پس جداي تعداد پيکسلها، پارامترهاي بسياري در کيفيت يک تصوير دخيل هستند که هريک از اين پارامترها از عوامل مختلفي تاثير ميپذيرند
شرايط نوري مناسب اثر برخي موارد نظير شاخصه نويز يا برخي کاستي هاي اپتيکي را کمرنگ ميکند اما موارد ديگري که اشاره شد همچنان موجب تفاوت خواهد بود
صحبت نهايي -و کليشه اي- اين که هر محصولي براي استفاده اي خاص و کاربري ويژه طراحي ميشود، ممکن است نياز شما حتي در نور کم هم با يک دوربين جيبي معمولي به خوبي فراهم شود
اما بحث کيفيت تصوير، حتي بين dslr ها نيز به هيچ وجه يکسان نيست که به سادگي همه را يکسان بدانيم
من موافق با این مورد نیستم..چرا؟چون:لنز با کيفيت اگر در يک دوربين با لنز ثابت تعبيه شود يا يک دوربين با قابليت تعويض لنز تفوتي نخواهد کرد
نمونه بارز این مسئله رو میتوان در سونی R1 دید....لنز کامپکتها در بهترین شرایط هم به علت فشردگی فواصل کانونی قابل رقابت با لنزهای SLR ها انیستند.به طور کلي تا به حال سنسورهاي با پيکسلهاي بهينه تر از نظر ابعاد و ساختار کيفي در dslr ها به کار گرفته شده اند
متوجه نمیشم...اصولا برای عکاسی حرفه ای نیاز به رنجهای مناسب هست.....نمیشه بایک لنز 50 ثابت از یک آتشفان در حال فوران عکس گرفت...باید رفت نزدیک...اون وقت!!!(Wink)اما مساله اين است که هيچ گاه يک لنز نميتواند تمامي نيازهاي يک عکاس جدي را تامين کند
این آقا بابک یک جوری مینویسه که آدم گیج میشه...والا من که منظور رو از این جمله نفهمیدم!!و اين که يک حسگر در چه دوربيني استفاده خواهد شد باز تفاوتي در کيفيت ايجاد نخواهد کرد
جمله بسیار زیبایی بود...همچنين قيمت و کيفيت کارايي در يک نقطه بهينه نميشوند
خوب مسئله همینجا است....قطعا در سوییس کیفیت تولید آب پرتغال بهتر خواهد بود....من ترجیح میدم در سوییس آب پرتغال بخورم و یا به عبارت دیگر خودم فایل رو پروسس کنم.....در بحث پردازش تصوير، شما ميتوانيد کارها را در دوربين انجام دهيد يا با وقت بيشتر در کامپيوتر، اما انتقال داده خام به کامپيوتر نيز بي هزينه نخواهد بود چراکه داده خام فشرده نشده و حجيم است، فرض کنيد يک تن پرتقال را به سوييس ببريد و آب ميوه خاصي درست کنيد يا اينکه در کنار باغ همان محصول را به آب ميوه تبديل کنيد و به جاي ديگر انتقال دهيد
کاملامخالف و موافق هستم.....اما بحث کيفيت تصوير، حتي بين dslr ها نيز به هيچ وجه يکسان نيست که به سادگي همه را يکسان بدانيم
مخالف هستم چون اگر به نمودارهای تست شده دوربینها دقت کنیم تفاوت آنچنانی در مجموع این پارامتر نمی بینیم.
موافقم:اگر بخواهیم تک تک پارامتر های تست نظیر نویز ، داینامیک رنج ، ثبت جزئیات ، ثبت فرکانسها به طور دقیق و.....برسی کنیم....
اگر از طبیعت عکس برداری می کنیم...در وحله اول داینامیک رنج مهم است....
اگر عکاسی شب میکنیم نویز تصاویر.....
اگر عکاسی تبلغاتی میکنیم رزولوشن و وضوح.....
و اگر...واگر...و.....
اما میشه تمام اینها را یکسان بدانیم..اما درچه صورت.....؟؟
همه ما عکاسی از طبیعت ، شب ، اگر شد تبلغاتی و ...میکنیم...چون رشته خواصی از عکاسی رو دنبال نمیکنیم نمیتوانیم در مورد خودمون راجع به نکته سنجی دقیق بحث کنیم.....
چون برای کاربرد ما تماما یکسان هستند.....
مسعود قدیری
این نوع سوال چو ن یک بعدی است پس جوابی یک جانبه دارد.
دوربینهای slr like نمی توانند خود را در مسیر slr قرار دهند-چون امکانات slr بسیار وسیعتر است مخصوصا این که شما بعد از خرید slr وارد دنیای lens خواهید شد که آن هم نیاز به آشنایی علمی و تجربی دارد ودیگر مسایل.......
و اما دربحث نوردهی دوربینها و میزان دقت تصاویر همانطوری که دوستان گفتند در slr یکی از مهمترین فاکتورها سنسور آن است که تاثیر بسیار زیادی در دریافت بهتر تصاویر با جزئیات دقیقتر است.البته به همین نمی توان اکتفا کرد چون سونی R1 نیز سنسور بزرگی دارد اما نمی توان کیفیت و دقت تصویرش را با کنون slr و نیکون slr و دیگر SLRها ... یکی دانست.
یا عامل دیگر در slr لنز آن است که هر لنزی( با زاویه کانونی متفاوتش و خواص متفاوتش در ارایه کیفیت-دقت و نویز کمتر )
نتیجه مختلفی دارد.
پس در SLR ما میتوانیم قابلیت دوربین را با تعدد لنز بالا و پایین کنیم-یعنی زمینه وسیع است.
اما در SLR LIKE ما تا حدودی با محدودیت مواجه هستیم.
من اعتقاد دارم که در مقایسه دو چیز با ید ابتدا با خصوصیات هر دو مورد به صورت کامل آشنا شد ه و شوءون هر دو را تعریف کرده سپس به مقایسه بپردازیم.
از بیانات دوستان همیشه استفاده می کنم.
البته من اهل فن نیستم بلکه شاگردی در این مسیرم.
موفق باشید............Ali Pour
-------------------------------------------------
CANON EOS 350D+LENS 17-70 F2.8-4.5 Sigma
وقتی ادم بزرگ میشه اسباب بازیهاش هم تغییر می کنه.صرف داشتن تجهیزات هیچ کسی رو موفق نمیکنه!نوشته اصلی توسط MZA-ALI POUR
محمد امین فیروزآبادیMohammad Amin Firuzabadi
http://www.maf.irآخرین بروز رسانی 1385/1/27http://www.irandeserts.com
آقاي قديري ... فکر ميکنم کلا منظور خاصي مبتني بر قضاوت در يک مورد خاص را از جانب من در ذهن داشتيد و اين عامل باعث شده که در خواندن نوشته من به تناقضاتي برسيد ... در کل فکر ميکنم اگر منظور من را بر اين اصل قرار دهيد که صرفا قصد بررسي موارد بدون قضاوت و جهت گيري را داشتم و يک بار ديگر مطلب را مطالعه فرماييد اين شبهات برايتان برطرف خواهد شداین آقا بابک یک جوری مینویسه که آدم گیج میشه...والا من که منظور رو از این جمله نفهمیدم!!
به همين دليل هم گفتم هيچ وقت يک لنز نمي تواند تمام نيازها را برآورده کند!اصولا برای عکاسی حرفه ای نیاز به رنجهای مناسب هست.....
با اين مثال قصد داشتم خواننده هزينه وجود بافرها و ديتا پس هاي مورد نياز براي انتقال فايل فشرده نشده raw را در مقابل يک jpeg درک کند و به اين پرسش پي ببرد که يک دوربين براي مصرف کننده عام چرا اين شخصه را نداردقطعا در سوییس کیفیت تولید آب پرتغال بهتر خواهد بود
اما من هم گفتم که
پس فقط سوال ميماند که آيا شما آب پرتقال سوييس را دوست خواهيد داشت يا ... ;)اين هزينه براي کاربري صرف ميشود که علاقه و وقت رسيدگي مستقيم به روند پردازش تصوير را داشته باشد و اين فرد تا به حال کارش با دوربينهاي dslr راه مي افتاده!
... شکلات با مغز پرتقال سوييس را D:
اما در مورد اينکه لنز و سنسور نگاه نميکنند که کجا نصب شده اند ... من سر حرفم هستم! در مورد لنز کافيست شما يکي از لنزهايتان را با چسپ!!!يا پرچ به بدنه 350 خود ثابت کنيد ... آيا کيفيت آن فرقي خواهد کرد؟
مساله اي که در مورد فاصله کانوني ميفرماييد فکر ميکنم معلول ابعاد دوربين و همچنين سنسور است، من گفتم همان لنز در دوربيني بدون قابليت تعويض لنز وصل شود که باز در يان مورد هم جاي بحث بيشتر است و متاسفانه هنوز هيچ يک از دوستان استدلالي مبيتني بر حد و حدود کيفيت لنز خصوصا از نظر ابعاد حدي ارايه نداده
و اما r1! اين دوربين از لحاظ نويز خود را در سطح يک dslr مطرح کرده (به گواهي سايتهاي بررسي کننده) و توجه کنيد که سنسور آن از نظر ايعاد نزديک به موارد مورد استفاده dslr بوده اما مثلا خود سنسور d200 نبوده که
يا f10! خيلي از بررسي کننده ها آن را با d70 مقايسه کرده اند
البته فکر ميکنم انتقاد شما بيشتر مبتني بر تفاوت لنزها بود ... من هم در ابتدا گفتم هر سه اين عامل در کيفيت نقش دارند اما وقتي سنسور به صورت مجرد بررسي شود ديگر دغدغه لنز و تعامل با آن بحثي ديگر است
در اين مورد قصد اصلي من اين بود که اين دانش را انتقال دهم که سايز يک سنسور و همانطور تعداد پيکسل هاي يک سنسور هيچ يک پارامتر کاملي نيستند
اگر s3pro بهترين رنج ديناميکي را ارايه ميدهد به اين دليل است که هر پيکسل آن دو گيرنده دارد و در مقابل نياز به پردازش بيشتر (حتي در تشکيل raw( که پرفورمنس آن را در اسکيل فريم کاهش ميدهد
...
قصد مقايسه مورد به مورد ندارم منظور اين است که هر پيکسل چه از لحاظ ساختاري و چه از لحاظ فيزيک اجزا و همچنين ساير موارد در سنسور يا سخت افزار هر دوربين تفاوتهايي ايجاد ميکند که صرف پيکسل مشابه يا باابعاد سنسور مشابه معياري براي قضاوت به دست نخواهد داد
ویرایش توسط bf : Thursday 1 June 2006 در ساعت 09:33
درسته...اما جمله مثل یک لنز که به صورت کلی گفته شده و یک عدد لنز که شما فرمودید...است.به همين دليل هم گفتم هيچ وقت يک لنز نمي تواند تمام نيازها را برآورده کند!
چون مثال آب پرتال مثال جالبی بود من هم یک بوق زدم....(Wink)
حالا درست شد...اما در مورد اينکه لنز و سنسور نگاه نميکنند که کجا نصب شده اند ... من سر حرفم هستم! در مورد لنز کافيست شما يکي از لنزهايتان را با چسپ!!!يا پرچ به بدنه 350 خود ثابت کنيد ... آيا کيفيت آن فرقي خواهد کرد؟
مساله اي که در مورد فاصله کانوني ميفرماييد فکر ميکنم معلول ابعاد دوربين و همچنين سنسور است، من گفتم همان لنز در دوربيني بدون قابليت تعويض لنز وصل شود که باز در يان مورد هم جاي بحث بيشتر است و متاسفانه هنوز هيچ يک از دوستان استدلالي مبيني بر حد و حدود کيفيت لنز ارايه نداده
در مورد کامل بودن و نبودن نمیتوانم اظهارنظری کنم...اما اگر هم این طور باشه در حال حاضر یکی از پارامترهای تعیین کننده هستند...قصد اصلي من اين است که اين دانش را انتقال دهم که سايز يک سنسور و همانطور تعداد پيکسل هاي يک سنسور هيچ يک پارامتر کاملي نيستند
مسعود قدیری
سلام
متشكر از دوستان تاپيك پر باري بود
از صحبتهاي دوستان اينطور برداشت كردم كه مگا پيكسل دوربين را ابعاد سنسور تعيين ميكند يعني هرچه سنسور بزرگتر باشد مگا پيكسل دوربين هم بالاتر خواهد بود ؟ درسته؟