کالیبره دوربین و لنز رو چطور انجام میدید؟ آیا بعد از مدتی استفاده دوباره از تنظیم خارج میشه؟
کالیبره دوربین و لنز رو چطور انجام میدید؟ آیا بعد از مدتی استفاده دوباره از تنظیم خارج میشه؟
بله، امکان اینکه Calibration دوربین یا لنز به هم بخوره کم نیست. لنز های ارزان قیمت با ضربه های کمی بیشتر از خفیف به راحتی می توانند از تنطیم خارج شوند.
در مورد دوربین جون پروسه Calibration با جابه جا کردن آینه اتوفوکوس (دقیقا زیر آینه اصلی) و جا به جا کردن سنسور های اوتو فوکوس انجام می شه، این امکان وجود داره که در اثر گرما یا سرمای شدید و در نتیجه انقباض یا انبساط اجزا مکانیکی، نیاز باشه که دوربین را دوباره کالیبره کنیم.
تازگی های انشاء نوشته هایم خیلی به هم ریخته (علتش را دقیقا نمی دانم، شاید کمبود وقت و عجله باشد). در هر حال از دوستان و خوانندگان عذر خواهی می کنم.
اين دقيقا نكته اي بود كه من به امير گفتم
شركت هايي مثل نيكون و كنون خوب ميدونن كدوم تنظيم كاليبره براي دوربينه و اگر او نو تغيير بديم جاي ديگه سيستم رو زديم خراب كرديم
محمد امدادي عزيز در اين صورت چيزي بنام كاليبراسيون فوكوس براي بدنه وجود نداره آيا جايي مدركي براي اين گفته وجود داره حالا يعني آقاي آقاجاني يه دوربين داره كه با يه لنزش كاليبره است و با بقيه نه ؟؟؟سلام بابک جان
راستشاین سیستمیکه من دیدم شما در واقع دوربین رو میتونید با یک لنز کالیبره کنید و اگر لنز دومی هم مانند لنزی که بدنه رو کالیبره کردید باشد ( یعنی عملکردش در اتوفوکوس بدنه یکی باشه ) دراین صورت بدنه با هر دو لنز یکجورفوکوس میکنه وگرنه بدنه با هر لنزی نتیجه مختلفی داره چون لنزها تنظیمات خاص خودشون رو دارند که فکر کنم مثلا سری ال کنون همشون با توجه کنترل کیفیت بهتر احتمالا نتیجه های یکسانی دارند
ولی فکر کنم کلا یکم بک فوکوس یا فرانت فوکوس رو همه لنزها با هر تنظیم بدنه دارند که ما نباید زیاغد حساسیت بخرج بدیم و فقدر عکسهایی خاص و شاید بیشتر ماکرو خودشون رو نشون بدن
من اينطوري فكر نميكنم من فكر ميكنم تنها تاثير لنز اينه كه در نمايش نتيجه و مكان فوكوس تفاوتهايي دارن مثلا يه لنزي كه f1.4 مشكل فوكوس رو بهتر از لنزي كه F4 داره نمايش ميده اما هر دو به يك اندازه داراي مشكل فوكوس هستن. تا اونجايي كه من ميدونم دقت فوكوس فقط مربوط به بدنس و سرعت فوكوس مربوط به لنزه
اما اگر حرف اقاي امدادي درست باشه معني اش اينه كه همه دوستان كه اين كار رو كردن عملا دوربينهاشون رو از تنظيم بهينه خارج كردن
آيا براي اصلاح فوكوس در عكس بهتر نيست از همون روشهاي قديمي مثل جابجاشدن(جلو و عقب رفتن ) عكاس يا تنظيم با رينگ فوكوس در حالي كه شاتر تا نيمه فشرده شده يا فوكوس چند سانت جلوتر يا عقبتر استفاده بشه
ویرایش توسط babakdin543 : Sunday 4 February 2007 در ساعت 08:56
من چنين تجربه اي ندارم ولي با شناختي كه از سيستم فني فوكوس دوربين دارم در كاليبره بودن فوكوس دو مساله مهم است. براي فوكوس اتوماتيك مهم اين است كه فاصله B و C دقيقا برابر باشد و آينه AF كه در مسير C قرار دارد دقيقا در زاويه 45 درجه واقع باشد. اگر اين دو فاصله يكي نباشد سنسور فوكوس بر اساس يك فاصله فوكوس مي كند ولي تصوير در يك فاصله ديگر روي سنسور تشكيل مي شود كه عملا باعث فوكوس جلوتر يا عقب تر مي شود. با توجه به اينكه سيستم فوكوس خودكار دوربين يك سيستم فيدبكي و سعي و خطايي است، قاعدتا بايد وقتي براي يك لنز كاليبره شد، براي ساير لنزها هم كاليبره باشد و عملا نبايد ربطي به لنز داشته باشد. ولي مهم اين است كه روش سنجش و كاليبره كردن شما چگونه است. ضمنا اگر درست كاليبره شود بايد در تمام فواصل كاليبره باشد و ماهيت سيستم اتوفوكوس ربطي به فاصله ندارد. اگر چنين مشكلي را مسعود گزارش كرده فكر مي كنم به علت اين است كه در فاصله نزديك به علت كم بودن عمق ميدان عملا نمي توانيد بگوييد كه نقطه اي كه بايد دقيقا فوكوس باشد كجاست و شايد در تشخيص نقطه فوكوس واقعي دچار مشكل شويم و دوربين كمي فوكوس جلو يا عقب داشته باشد كه در فاصله دور خودش را شديدتر نشان مي دهد. من فكر ميكنم اين سنجش بايد خيلي دقيق و با ابزارهاي تراز و تعيين فاصله دقيق صورت بگيرد تا بتوان قضاوت درستي انجام داد.
اما براي فوكوس دستي مهم اين است كه فاصله A با B يكي باشد و نيز آينه VF كه در مسير A قرار دارد دقيقا داراي زاويه 45 باشد. اگر يكي نباشد شما بر اساس يك فاصله فوكوس مي كنيد و تصوير در يك فاصله ديگر روي سنسور تشكيل مي شود كه باعث خطا مي گردد.
به هر حال من فكر ميكنم قبل از اينكه دست بكار شويد بهتر است دقيقا بدانيد كه آيا مشكلي هست يا نه. من بعيد مي دانم واقعا مشكلي در بيشتر دوربين ها وجود داشته باشد، چون قطعا در كارخانه با ابزارهاي استاندارد و مخصوص اين كاليبراسيون صورت مي گيرد، ولي در طول زمان طبيعي است كه با استفاده از دوربين تنظيمات آن كمي تغيير كند.
و اینجاست که خدمات پس از فروش معنی پیدا میکند و شما دوربین را به نمایندگی انحصاری (؟!) محترم داده و آنها با آموزشهایی که دیده اند و تجهیزاتی که مخصوص اینکار از کمپانی کنون یا نیکون گرفته اند مجددا دوربین را کالیبره میکنند . هم دوربین شما با تجهیزات دقیق کالیبره میشود و هم فروشندگانی که مدعی نماینده بودن هستند ، ادعای خود را اثبات میکنند !
تصور من هم اینست که تعجیل در دستکاری تنظیمات فوکوس موجب ضرر است ، هرچند که از آقای آقاجانی بسیار سپاسگزارم.
هادی هژیرآذر
راستش مدرکی نمیدونم باشه یا نباشه ولی اینو میدونم که اگر شما در فروم های معروف دنیا که در سایتهای بزرگ مربوط به دوربین هستند این قضیه رو دنبال کنید اکثرا دوربینها رو با لنزهای خودشون برای کالیبره کردن به نمایندگیها میفرستندنوشته اصلی توسط babakdin543
از نظرمن به هر حال لنز هم میتونه خطای فوکوس داشته باشه --- من رو دوربین خودم حداقل با 2 لنز که چک کردم ( البته تست خیلی ابتدایی) ولی در شرایط یکسان 2 نتیجه مختلف گرفتم -- بدنه من و امیر با لنز 70-200 من کمی بک فوکوس داشتن و با لنز 18-125 سیگما که امیر داره کمی فرانت فوکوس دارن --- یعنی در واقع تنظیم اتوفوکوس دوربین من و امیر یکجوره و خوب چون دست نزدیم بهش اوریجینال کمپانی است ( اگر از تنظیم خودشون خارج نشده باشن ) ولی با 2 لنز مختلف 2 نتیجه متفاوت دادن
پس نتیجه اتوفوکوس برای هر بدنه با لنزهای مختلف اختلاف داره و در بهترین حالت و تنظیم درست و ساخت دقیق این اختلاف به حداقل میرسه
محمد امدادی
در مورد بک فوکوس یا فرانت فوکوسی که گفتم در تستهامون دیدیم توضیح بدم که در واقع نقطه هدف (یا همون خط) فوکوس مشکلی نداره بلکه در یک لنز محدوده کلی فوکوس در عقب نقطه مورد نظر بیشتره و در دیگری در جلوی نقطه مورد نظر ----تازه این حالات هم وقتی دیده میشه و یا درک میشه که شما مثلا از یک خطکش با زاویه عکس بگیرید و یا از سوژه های مشابه این وگرنه در عکاسی معمولی و غالبی که ما داریم در هر صورت نقطه هدف یا سوژه مورد نظر همیشه فوکوس می ماند
(همه اینها در صورتی است که ما فعلا این تست خودمان را تا حدودی درست بدانیم)
محمد امدادی
سری های 1D و 1Ds هم بعله!!!
http://photography-on-the.net/forum/...d.php?t=271664
فکر کنم کم به زودی از طرف خودی ها ترور بشم!! آبرو برای کنون نگذاشتم D:
سلام
من ۱ ماهی هست که به توصیه آقای قدیری یه کنون 30D گرفتم ولی از اول عکسها تار و پر نویز بود ، خلاصه مشکل نویز رو هنوز راهی براش پبدا نکردم ولی در رابطه با فوکوس متوجه شدم دوربین درست فوکوس نمیکنه ، و یه تست ازش گرفتم که میذارم اینجا ، کسی از دوستان اگه روش تنظیم رو میدونه بهم بگه
همونطور که میبینین من روی عدد ۱۰ که با قرمز مشخص کردم فوکوس کردم ولی رو عدد ۱۳ فوکوس انجام شده
لنز 85mm f1.8 هستش و فاصله خط کش با دوربین ۱ متر هستش و با زاویه ۳۰ درجه
ویرایش توسط huge : Monday 12 March 2007 در ساعت 18:38