پاسخ: با 12 میلیون تومان چی بخرم؟ با رویکرد صنعتی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Arash
چرا باید ۱۲ میلیون خرج کنید؟ چرا بر اساس پروژه های پیش رو خرید نمیکنید؟
اصولا همه چیز در ایران پیدا میشود. اگر هم نشود نهایت تا ۱۰ روز برایتان میاورند. چرا لنز و یا چیزی بخرید که ممکن است یک سال در کمد بماند؟
آیا شما به عنوان عکاس چنین کاری را با خودتان میکنید؟
فرض کنید تو یه روز گرم و داغ تابستونی (هر روز دیگه ای هم میتونه باشه) ساعت 5 بعد از ظهر تلفن آتلیه زینگ زینگ زنگ میزنه و شما گوشی رو بر میدارید. از اونور خط صدای آشنای مشتریه دائمی میاد (به به بوی پول میاد) که آقا دستم به دومنت الان گرافیستو لیتوگرافیو چاپخونه همگی یه لنگه پا وایسادن که من یه عکسی رو بهشون یرسونم (دیدید که؟ تو ایران 99% کارا دقیقه نود انجام میشه) و 1 میلیون هم بابتش میدم (زیاد گفتم؟) ولی جون مادرت 2 ساعته میخوامش. شروع میکنه به تعریف که چه جور عکسی میخواد و وقتی تموم میکنه شما انگاری که آب سرد ریختن روتون خشکتون میزنه چون لنز یا اون چیزی که برا گرفتن عکس لازمه ندارید (با این فرض که از لوازم عکاسی هست). پیش خودتون میگید ساعت 5 جایی باز نیست! اصلا این چیزه اینجا هست؟ نکنه تو دوره اهتکار فروشندگان عزیز باشه؟ و فکرای دیگه.
یا باید قید پولو بزنید و بهش بگید که لوازم اجرای کار رو ندارید یا با یه روشی که شاید زیاد هم از نظر اجرا و نتیجه جالب نباشه یه کاری بکنید ولی تصور مشتری رو نسبت به شما به عنوان عکاس عوض میکنه. پیش خودش میگه این چه عکاسیه که لوازم کارشو نداره؟ اگه نتونه اون عکسیو که من میخوام تو زمان مورد نظر بهم برسونه اصلا چرا باهاش کار کنم؟
من 10 ساله که تو بازار گرافیک، چاپ و انیمیشن هستم و از این موارد زیاد دیدم. بنظرتون بهتر نیست آدم چیزیو سالی 1 بار استفاده ولی وقتی لازم بود که استفاده کنه زمان رو برای تهیه کردنش تلف نکنه؟ تجربه بهم میگه که تو هر کاری آدم تا اونجا که در توانشه باید ابزار کارشو کامل کنه حتی اگه سالی 1 بار ازش استفاده کنه.
پاسخ: با 12 میلیون تومان چی بخرم؟ با رویکرد صنعتی
شاید این داستان برمیگرده به تجربه مختلف کاری...
قبول دارم که اکثر کارهای ما دقیقه ۹۰ هست. اما این داستان شاید در مورد عکاسی متفاوت باشه.
کاری که نیاز به عکاسی داشته باشه پروژه طولانی و بزرگی خواهد بود و عموما اولین کاری که انجام میشه عکاسی است.
مشکلی که بطور عمومی بوجود میاد اینه که بسیاری از صنایع و شرکتها و یا دفاتر تبلیغاتی طرف قرارداد آنها از عکاسی پروژه را شروع میکنند. (احتمالا منطقی هم باشد چون عکس مواد اولیه کار است.) اما در ادامه کار به مشکل بر میخورند:
۱- حوصلشون سر میره و خسته میشوند! میگویند برای چی این همه خرج تبلیغات کنیم؟
۲- در تهیه محتوی لازم برای کاتالوگ، بروشور، وب سایت و ... دچار مشکل میشوند.
۳-در تامین مالی پروژههای بزرگ چاپی دچار مشکل میشوند
۴- بخاطر مشکلات بالا و تاخیر در انجام کار اصلا زمان مورد نظر برای تبلیغات میگذرد و کلا بی خیال میشوند و یا پروژه به سال بعد موکول میشه
۵-با طراح کار به مشکل بر میخورند و طرح را نمیپسندند.
و یا ترکیبی از مشکلات بالا و یا ...
بیشتر از ۶ سال است که کم و بیش عکاسی صنعتی و تبلیغاتی میکنم. به یاد نمیاورم کاری رو مجبور بوده باشم در یک شب انجام بدم. اما داستان بالا و مشکل دریافت پول رو خوب به یاد میاورم. مشکلی که هیچ ربطی به عکاس پیدا نمیکنه ولی به دلیل گیر کردن پروژه اصلی شما رو در دریافت حق و حقوق خود دچار مشکل میکنه.
۱ میلیون تومان در عکاسی عدد بزرگیست. این عدد یا بر اساس تیراژ بالای کاری بدست میاید(که در دو ساعت قابل انجام نیست.) و یا بر اساس ایده پردازی شما و تیم شما در اجرای عکسی حرفهای.(چنین ایدهای هم بعید میدانم در دو ساعت شکل بگیرد و اجرا شود.)
امکان دارد عکاس حرفهای اگر وسیله خاصی را نداشته باشد ولی یقینا امکان تهیه اون رو در ساعات مختلف شبانه روز خواهد داشت! :::happy:::
پاسخ: با 12 میلیون تومان چی بخرم؟ با رویکرد صنعتی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mreza1001
داخل پرانتز اگر کسی می داند این لنز های تیلت شیفت در ایران موجود است یا باید سفارش داد به من خبر بدهد.
سلام
موجود هست ولی کم هست. من چند وقت پیش دیدم فروشگاه ....... در پایتخت 17mm و 24mm تیلت شیفت را داشت.
پاسخ: با 12 میلیون تومان چی بخرم؟ با رویکرد صنعتی
داستانی که من نوشتم چکیده ای بود از تجربیات من؛ من حدود 7-8 سال پیش پروژه ای داشتم که باید ظرف 3 روز تحویل میدادیم. روز اول همونطور که نوشتید صرف عکاسی شد (جواهرات). اون زمان هنوز دیجیتال اول راه بود (حداقل در ایران) و اکثر عکاسهای صنعتی با اسلاید و در قطع 120 عکس میگرفتن( عجب دورانی بود، بهترین دیجیتالها 2 یا 3 مگاپیکسلی بودن و وارد کنندگان در تعداد 3 تا 6-7 عدد وارد میکردن و به هر آتلیه عکاسی و گرافیک سر میزدن تا بتونن بفروشنش).
48 ساعت یه سره و بدون خواب روی پروژه کار کردیم (شاید کلا 4 ساعت خوابیدیم) و وقتی کار آماده شد فقط 5 ساعت برای تایید گرفتن و آماده کردن فیلم و زینک وقت داشتیم. کار رو به منزل کارفرما رسوندیم و ایشون در نهایت خونسردی فرمودن که عکس روی جلد رو نمی پسندن در حالی که ازشون بابت عکس تاییدیه داشتیم. ایشون میگفتن که قبلا عکس رو جدا دیدن و روی کار نمی پسندن، حتی حاظر نبودن که عکس رو بصورت گرافیکی اصلاح کنیم و عکس متفاوت میخواستن. ما هم مجبور شدیم که عکاس رو با کلی خواهش و تمنا ساعت 8 شب بکشونیم آتلیه و تا 10 عکس و اسکن رو آماده کنیم و بعد از تایید، لیتوگرافی و چاپ که با 1 ساعت تاخیر و پرداخت خسارت چاپخانه بابت دیرکرد انجام شد.
در مورد مبلغ عکاسی صنعتی هم از چیزی که گفتید متاسف شدم. 6-5 سالی هست که دیگه در زمینه گرافیک و چاپ فعالیت نمیکنم و وارد دنیای انیمیشن شدم و با توجه به قیمتهای اون زمان فکر میکردم که قیمت رو کم هم گفتم. اون زمان برای هر عکس صنعتی در آتلیه از 60 تا 150 هزار تومان میگرفتن و خارج از آتلیه قیمتها از 120 هزار شروع میشد. به راحتی هزینه عکاسی برای یک پروژه از 1 میلیون رد میشد، ظاهرا دیجیتال تاثیر منی گذاشته.
پاسخ: با 12 میلیون تومان چی بخرم؟ با رویکرد صنعتی
نقل قول:
من کماکان متوجه این جریان نمیشم.
این دوستان یک کار را به ۳ عکاس سفارش داده اند و ۳ بار رفته و برگشته؟
خوب اگر این چنین کار میکنند انشاا... در ادامه کار هم این چنین موفق خواهند بود.(البته اصلا از چنین شیوه مدیریتی در کشورمان تعجب نمیکنم.)
.....
این دقیقاً کاری بود که انجام دادند و فکر کنم همیشه هم انجام می دهند! نمونه کارهایشان را هم که دیدم همه برای شرکت های بزرگ و معروف و پر تیراژ بود که البته ایت برمیگرده به توانایی بالایشان در چاپ و نه عکاسی. اما کار سطح بالا عکس سطح بالا هم نیاز دارد.
نقل قول:
خوب چک کنیم چه اتفاقی افتاده؟
این کار را به چه کسی و یا کسانی سفارش دادند؟
با چه سابقهای ؟
چه توان ابزاری و تجهیزاتی؟
از همه مهمتر! به چه قیمتی؟
از همه جالبتر؟ به کدام عکاس برای چندمین نوبت کاری پول پرداخت کردهاند؟!!!
در مورد عکاس ها هم اینکه چه کسانی بودند و ... من نتونستم بفهمم یعنی از خیلی چیز ها سر در آوردم ولی این یک مورد رو نشد بفهمم. من چند تا از عکس هاشون رو برای نمونه خامش رو نشان دادند و در یک فرصت من یواشکی اگزیفش رو دیدم :cool: کنون 5 دی بود و روی 24 مم . یعنی بیشتر می خواستم ببنینم مدیوم فرمت هست یا نه. البته در مورد بقیه نمی دونم.
اما یکی از قیمت ها رو لای کاغذ ها دیدم :cool: گویا هر شات 40 هزار تومان بود و با کمی کنجکاوی هم فهمیدم اگر عکس نهایاتاً تایید نشود حد اقل پول یک شات را به عکاس بابت آن نوبت می دهند. اینجور که توضیح دادند برای بیشتر پروژه ها یک شات بیشتر نمی خواهند یا حد اکثر 5 شات.
امیدوارم در شناسایی سوژه ها کمک کرده باشم! اگر کشفی کردید مارا هم خبر کنید ;)
البته من در مقابل تجربه های6--7 ساله دوستان تجربه ای ندارم (6-7 ماه) اما با آقا آرش و وحید و افشین و دیگر دوستان موافقم . به نظر من بیشتر به یک ماشین تولید عکس نیاز دارند چون تمام موارد را خودشان به عکاس دیکته می کنند مثلاً زاویه مات بودن یا نبودن تیرگی و روشنی ... اما به هر حال عکاس هم همیشه نقش دارد.
حالا اینکه چرا یا خودشان نمی خرند یا اول عکاس را استخدام نمی کنند بعد برایشان لوازم بخرد یا یک عکاس با لوازم استخدام نمی کنند ... نمی دانم. سوال بزرگ تر هم اینکه چرا به من گفته اند این کار را انجام دهم! نمی دانم شاید بحث اعتماد بوده و من هم که گفتم می تونم افراد بهتر از خودم را معرفی کنم گوش نکردند و گفتند شکسته نفسی می کنید lol lol
نقل قول:
چرا باید ۱۲ میلیون خرج کنید؟ چرا بر اساس پروژه های پیش رو خرید نمیکنید؟
اصولا همه چیز در ایران پیدا میشود. اگر هم نشود نهایت تا ۱۰ روز برایتان میاورند. چرا لنز و یا چیزی بخرید که ممکن است یک سال در کمد بماند؟
آیا شما به عنوان عکاس چنین کاری را با خودتان میکنید؟
خیلی ممنون ! پیشنهاد منطقی و خوبی است سعی می کنم یک لیست از پروژهای ماه آیندشان بگیرم.
من هم این کار را نمی کنم! نهایاتاً شب جمعه هم باشه بالاخره از دوستی کسی قرض می کنم :biggrin:
به جز کنون کسی پیشنهادی نداره؟ راستش من از اول بیشتر نظرم روی دی 700 بود و داشتم لنز ها رو مطالعه می کردم.
پاسخ: با 12 میلیون تومان چی بخرم؟ با رویکرد صنعتی
نقل قول:
به جز کنون کسی پیشنهادی نداره؟ راستش من از اول بیشتر نظرم روی دی 700 بود و داشتم لنز ها رو مطالعه می کردم.
لیست وسایل درون کوله Computrekker AW Plus ارش را بگیر جای دی3 را با دی700 عوض کن.:)
70-24
200-70
85 tilt shift
macro 60
50 1.4 afs
و.......
پاسخ: با 12 میلیون تومان چی بخرم؟ با رویکرد صنعتی
نقل قول:
لیست وسایل درون کوله Computrekker AW Plus ارش را بگیر جای دی3 را با دی700 عوض کن.
موافق نیستم
برای عکاسی صنعتی ۵ دی مارک ۲ کانن بهتر خواهد بود.(با توجه به نیاز به چاپ در سایز بزرگ و عکاسی در استودیو)
منهم Photo Trekker AW II دارم. ;)
اون موقع که این کیف رو گرفتم سری نوت بوکی بزرگی در بازار نبود. :)
پاسخ: با 12 میلیون تومان چی بخرم؟ با رویکرد صنعتی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
farsad
رضا جان خب اومدیم خواستن از یک جواهر یا یک قطعه ریز عکس بگیرن! آیا فکر میکنید که تیلت ۹۰ میل جواب کارشون رو میده؟ باید اینو در نظر داشت که کسی که به صورت حرفه ای کار عکاسی صنعتی و تبلیغاتی انجام میده حتما لازم میشه که از اشیاء خیلی کوچک هم عکس بگیره.
تیلت ماکرو ۹۰ میل! :::waw:::
منبع:
کد:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-TS-E-90mm-f-2.8-Tilt-Shift-Lens-Review.aspx
اول که اون پاراگراف دوم رو خوندم یک مقدار منو به شک انداخت ولی وقتی در پاراگراف اول با صراحت ذکر کرده که بزرگنمایی لنز 29x. هست فکر نمیکنم که بتونه کار یک لنز ماکرو به بزرگنمایی 1x رو انجام بده.
:cool:
بنده که اعتراضی نکردم .آمدم
کد:
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Arash
Canon TS-E 90mm f/2.8 Tilt-Shift
Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM
چه کاریه آخه! :::happy:::
تشریح کردم