درود..
ابتدا بابت آف تاپیک بودن این پست پوزش می خواهم..مدیران محترم اگر صلاح دیدند،عنایت فرموده، زحمت انتقال آن را بکشند..
از آنجایی که بنده در ابتدا مالک چند ساله یک عدد بدنه نیکون D810 بودم و اکنون بدنه کنون 5D MARK IV را جهت عکاسی در اختیار دارم،امیدوارم تجربه بنده مفید فایده واقع گردد..
1-فیلتر Low pass که جهت کنترل moire بکار می رود،در بدنه نیکونی810 وجود ندارد..مگاپیکسل مورد اختلاف دوبدنه فوق، تنها شش مگاپیکسل است،ولی در خروجی نهایی،بهمین دو دلیل یاد شده،شما جزئیات بیشتری در خروجی نیکون خواهید داشت..از طرفی،این بالا بودن مگاپیکسل سبب می شود تا دست عکاس برای کاهش نویز در فرآیند پست پراسس بازتر باشد..در چند سال اخیر نیکون و سونی با ارتقای تکنولوژی ساخت سنسور های خود، دیگر نیازی به استفاده از این فیلتر ندیده اند و آن را از جلوی سنسور های دوربین های خود حذف کرده اند.
2-اگر شما نیازمند چاپ عکس در قطع بالای 11 در 14 اینچ باشید،کراپ سنگینی انجام می دهید و یا از لنزهای بسیار شارپ بهره می برید،تفاوت شش مگا پیکسل و نبود فیلتر بسیار محسوس خواهد بود..چراکه خروجی بدنه کنون اندکی سافت(نرم) تر خواهد بود..
3-در مورد قابلیت subject tracking از طریق چشمی دوربین، دوربین های نیکون عملکرد بهتری دارند. نیکون از سیستم 3D Tracking استفاده می کند که در مقابل سیستم tracking کانن کمی پیشرفته تر است و خطاهای کمتری دارد.
4-در عوض، در مد live view کنون بهتر از نیکون عمل می کند. در حالت live view در دوربین کنون ،امکان فوکوس خودکار و پیوسته با استفاده از سنسور های phase detection که بر روی سنسور قرار گرفته است به خوبی فراهم است. وجود سنسور های phase detectionبر روی سنسور هیبریدی کانن باعث می شود که دوربین در فوکوس خودکار پیوسته، سریعتر عمل کند و کمتر دچار مشکلی که در اصطلاح به آن focus hunting (خارج شدن مداوم تصویر از فوکوس و برگشتن به فوکوس برای پیدا کردن سوژه) می گویند شود. در مقابل، دوربین نیکون در مد live view تنها از امکان contrast detection استفاده می کند که هرچند امکان فوکوس خودکار پیوسته را فراهم می آورد اما کند تر عمل می کند و خیلی بیشتر دچار مشکل focus hunting می شود. البته ضعف نیکون در فوکوس خودکار پیوسته در live view تنها در هنگام فیلمبرداری نمود پیدا می کند و برای عکاسی در مد live view مشکلی پیش نخواهد آمد.نیکون هم با استفاده از قابلیت active D-lighting می تواند هم در عکس ها و هم در فیلم ها با بالا بردن محدوده ی دینامیک، حالتی شبیه به HDR بوجود آورد. با این حال، دیگر جای شکی نمی ماند که کانن برای استفاده از امکان فیلمبرداری انتخاب بهتری است.
5-وجود intervalometer داخلی در دوربین مسئله مهمی است.. با استفاده از این قابلیت می توانید برای دوربین تعیین کنید که هر چند ثانیه یک عکس بگیرد و بعد با کنار هم قرار دادن این عکس ها فیلم هایtime-lapse بسازید. دوربین کنون این امکان را در مدلهای قبلی نداشت و باید برای ساخت چنین فیلم هایی یک intervalometer جداگانه برای آن خریداری می کردید که در بدنه جدید آن،این امکان گذاشته شده است.بدنه های نیکون از مدتها قبل تر به این امکان مجهز بودند..
6-کماکان محدوده دینامیک رنج در بدنه نیکون برتری دارد..در ایزوی پایه نیکون حداقل یک استاپ بالاتر است..دو عامل محدوده ی دینامیک (dynamic range) بیشتر و نویز کمتر در ISO های بالا باعث برتری سنسورهای دوربین های نیکون است..همچنین محدوده ی دینامیک بالاتر، بیشتر برای عکاسی منظره مهم است که باعث می شود بتوان جزییات بیشتری را در سایه روشن ها ثبت کرد؛ اما در عکاسی در استودیو این اختلاف با توجه به امکان کنترل نور تاثیر چندانی نخواهد داشت.
7-امکان Dual pixel Raw که در بدنه کنون بکار رفته است،هنوز نیازمند بلوغ بیشتری است..
8-دقت فوکوس در بدنه جدید کنون بسیار بسیار بهتر از بدنه ماقبل خود است(حدود سی درصد بهتر)،ولی به میزان دقت بدنه نیکون نیست..
9-سرعت سینک 1/320 در بدنه های نیکون و تفاوت آن با سرعت 1/200 بدنه های کنون.
10-قابلیت فعال کردن نور فلاش های اکسترنال در بدنه نیکون به عنوان مدلینگ که در هیچ کدام از فلاش های کنون دیده نمی شود.
11-سیستم Bracketing پیشرفته نیکون را مقایسه کنید با سیستم موجود کنون....
12-یا نشانگر باطری ! بالاخره کنون بعد از 5D MK2 فهمید که عکاس نیاز دارد بداند چقدر باطری دوربین انرژی دارد.قبلا فقط بصورت فول / نصفه / تمام را نشان می داد..
13-حالت Interval timer shooting که مدتهاست در بدنه های نیکون وجود دارد،و بالاخره کنون توانست در بدنه 5D MARK IV آن را جایگذاری نماید..
14-معتقدم دقیق ترین نورسنجی در بین DSLR ها مربوط به نیکون است.بارها دیده ام که تعدادی از عکاسان همکار اصلا نمی دانند تاثیر ابعاد محدوده نورسنجی به چه کاری می آید.
15-امکان انتخاب فوکوس اسکرین از مدتها قبل تر از کنون،در بدنه های نیکون وجود داشته است..
16-نیکون حتی برای دوربین های Entry Level اش تریگر وایرلس را تولید کرده است،درحالیکه این امکان هم اینک به بدنه 5D MARK IV اضافه شده است و مدلهای قبلی از آن بی بهره بودند..
17-وضعیت Dynamic-area AF که مدت ها است در بدنه های نیکون وجود دارد..
18--تعداد نقاط فوکوس که در دوربین های نیکون 5 سال پیش هم از تعداد نقاط فوکوس دوربین های حال حاضر کنون بیشتر و گسترده تر است و در مدل اخیر یعنی 5D MARK IV بهبود داده شده است و تعداد آن بیشتر شده است.
19-مکان اضافه کردن اطلاعات Copy Right که در اکثر دوربین های نیکون از قدیم الایام هست اما در بعضی از بدنه های اخیر کنون دیده می شود ..مثلا تا 5D MK3 اطلاعات را بدنه دوربین از طریق نرم افزار به عکس ها اضافه می کرد..
20-امکان استفاده از لنز ها DX بر روی نیکون های فول فریم.آیا واقعا این امکان یک امکان بدرد نخور و یا بی استفاده است؟احیانا یک زمان اگر یک لنز EF-S داشته باشید دوست ندارید بتوانید آن را بر روی 5D تان تجربه کنید؟
21-امکان Focus tracking with lock-on در تمامی دوربین های حرفه ای نیکون جز امکانات ثابت است.
22-وضعیت Focus point illumination که امکان بسیار خوبی است..شما دوست ندارید وقتی با یک لنز دستی فوکوس کار می کنید مقیاس و معیاری بیشتر از چشم تان داشته باشید؟احیانا هیچ وقت نشده هوس کنید که یک لنز دستی را بر روی دوربین تان ببندید؟نیکون به راحتی به شما کمک می کند که بتوانید دقیق ترین و سریع ترین فوکوس را به صورت دستی داشته باشید.
23-وضعیت Center weight area نیکون هم که آرزوی همه کنونی های حرفه ای است و بی شک یکی از کاربردی ترین امکانات بدنه های نیکون همین آپشن است.
24-امکان Flicker reduction که از مدتها پیش در بدنه دوربین های نیکون وجود داشته است..
25-هنوز هم Image comment در بدنه کنون وجود ندارد که در بدنه های نیکون از مدتها پیش وجود داشته است..
26- انتخاب ابعاد کادر تصویر که وقتی در این حالت شما کادر تصویری را انتخاب میکنید، ویزور هوشمند نیکون خودش قسمتهای کراپ شده را تاریک میکند. باور کنید امکان بسیار جذابی است و نیاز است حتما یک بار از نزدیک با آن کار کنید.
27-دیفرکشن و نویز و کنتراست و دینامیک رنج محدود که از عواقب رزلوشن بالا است،در بدنه نیکون به لطف سنسورهای back-illuminated CMOS بسیار کم و ناچیز گردیده است.
28-باور کنید خروجی یک سنسور با مگاپیکسل بالاتر، یقینا جزییات و دیتیل و شارپنس بهتری برایمان خواهد داشت تا یک سنسور کم مگاپیکسل. سیستمهایی شبیه به Hasselblad H4D-200MS با رزلوشن 200 مگاپیکسل را درنظر بگیرید، کیفیت یک سنسور 50 مگاپیکسلی در کنون 5DSR که 6 بار از سوژه عکاسی میکند و بعد این 6 شات را بر روی هم ترکیب کرده و یک تصویر 200 مگاپیکسل خروجی میدهد را باید با همان میدیوم فرمت مقایسه کرد....وقتی برندهای اینچنینی که دیگر اغوای مگاپیکسل نمیشوند به دنبال افزایش هستند یقین بدانید که داشتن رزلوشن بالاتر نعمتی است.
29--دیدن این ویدئو نیز در مورد نقاط قوت و ضعف بدنه جدید کنون توصیه می شود:
https://www.youtube.com/watch?v=yZY0BDMVIoQ
اما از همه اینها که بگذریم،هریک از دوربین های فوق کارایی بالایی داشته و ارزشمند هستند..بنده وقتی می خواهم از یک تابلوی نقاشی در یک گالری هنری،یا برخی اشیای موزه سلطنتی اونتاریو که مربوط به پیکره ها و اشیای هنری ظریف ایرانی است،عکاسی نمایم،حتما از دوربین 5DSR کنون یا بدنه نیکون D810 بسته به شرایط نوری حاکم استفاده می کنم..اگر بخواهم در استودیو پرتره کار کنم،حتما از 5D MARK IV استفاده می کنم..اگر بخواهم عکاسی ورزشی یا حیات وحش داشته باشم،حتما از نیکون D500 استفاده می کنم.مگر اینکه سوژه های مورد ثبت بنده حرکت آهسته تری داشته باشند..اگر بخواهم بعنوان عکاس مراسم عروسی خروجی بگیرم،حتما از 5D MARK IV بهره می گیرم..اگر هم بخواهم در ژانر عکاسی صنعتی و تبلیغاتی کار کنم(جا دارد یادی از استاد مسلم این کار یعنی جناب عاشوری نیا بکنم)،حتما از 5DSR بهره می گیرم..در عکاسی از طبیعت از D810 بهره می گیرم و در معماری با جزئیات زیاد از 5DSR سود می جویم.طبیعتا در این بین نمی توان منکر خروجی فوق العاده و کارکرد تخصصی EOS-1D X Mark II و یا نیکون D5 شد..
پس می بینید که هریک از دوربین های فوق،هنوز هم برای گرفتن خروجی تخصصی ارزشمند است..نکاتی که ارائه شد نیز برای برخی عکاسان بصورت تخصصی نمود پیدا می کند و ممکن است همواره مورد نیاز نباشد..پس عکاسی کنید و عکس های زیبایی از آن خلق کنید و از آن لذت ببرید،گرفتن بیشترین بهره از امکانات موجود ارزش بیشتری دارد تا پرداختن به بحث های بی پایان مقایسه ای و امکانات فنی و بقول کافرین Pixel peeping کردن..یادمان باشد که برخی از تفاوت های ریز آزمایشگاهی و یا امکانات خاص یاد شده ممکن است هیچ گاه در طبیعت عکاسی ما دیده نشده و ظاهر نشوند و اهمیت خاصی نداشته باشند..
پی نوشت:اگر ایراد و اشکال فنی بر اظهارات یاد شده وارد بود و احتمالا اگر بنده در درج آنها دچار خطا شده باشم،از دوستان و سروران گرامی خواهشمند است تذکرات اساسی را جهت اصلاح و بهبود پست فوق بفرمایند..پیشاپیش سپاسگزارم..
بدرود تا درودی دیگربار