درود
بنده آخرین پست کاربری که پاک شد و مایه دلخوری ایشان شد را بیاد دارم.بحث بر سر پیشرفت سنسورهای اختصاصی تولید سونی و عدم ارایه آنها به شرکت های رقیب بود..در اینکه سونی سنسورهای بسیار خوبی طراحی می کند و واحد تحقیق و توسعه فوق العاده فعال و معتبری هم دارد شکی نیست..در این هم شک نیست که هرچه نیکون در آن سنسور سونی بکار برده،امتیاز بالایی در بررسی DXO بدست آورده و سنسورهای کنون همیشه از این بابت عقب بوده اند..ولی نیکون در ارائه بدنه های اخیر خود سعی کرده طراحی و الگوریتم کارکرد سنسور را خود انجام دهد و سونی فقط گیرنده سفارش و سازنده آنها باشد.هرچند این مطلب نقض غرض گفته دوستمان دائر بر اینکه سونی سنسور دوربین های خود را در اختیار دیگران نمی گذارد هم نیست.
اشکال کار در اینجاست که اهمیت فوق العاده دادن به تارنمای DXO و بها دادن به سلیقه آنان و آن را فصل الخطاب قرار دادن چندان از منظر عکاسان کارکشته و با سابقه،چه در داخل ایران و چه در خارج،امری معتبر محسوب نمی شود.سونی در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی کرده است..چندی پیش یک دوربین سونی A9 با لنز جدید 400 میلیمتری را برای دو هفته در اختیار داشتم(براحتی می توان اجاره کرد).کیفیت کار چنان برای عکاس اماتوری چون من بالا بود که به جرات می توانم بگویم چندان فرقی با همتای مشابه نیکونی خود نداشت،ضمن اینکه بنظرم رسید در مواردی فوکوس سریعتر هم انجام می شود و لحظات بهتری را توانستم ثبت کنم.هرچند در مقایسه با همتای نیکونی(D5 +400 mm f/2.8)،این اختلاف چیزی در حدود پانزده الی بیست عکس از مجموع حدود هفتصد و پنجاه شات برای هریک از سیستم های فوق بود.بنابراین اگر بنده در اکوسیستم نیکون سرمایه گذاری نکرده بودم،حتما بر روی اکو سیستم سونی بعنوان اولین رده انتخابی سرمایه گذاری می کردم.
بدنه Z7 بدنه بسیار خوش دست و جذابی است...برای مشکل banding که اشاره شد،گفتار تازه جناب Thom Hogan که بتارگی این دوربین را در نوشتاری طولانی مورد بحث قرار داده اند،در همین قسمت نقل می کنم،هرچند معتقدم همانطور که سه نسل طول کشید که بدنه رده D8XX به بلوغ نهایی خود برسد و D850 روانه بازار شود،یکی دو نسل دیگر لازم است تا بدنه های بدون آینه فول فریم نیکون به بلوغ نهایی خود برسد.بخصوص استفاده از سنسور و circuit board مخصوصی که صرفا برای بدنه های بدون آینه طراحی شده باشد که امکان ارائه توانایی های متفاوت و جدید دوربین های پیشرفته بدون آینه را فراهم کند:
Don't get too hung up on that, as even when banding is present it takes a huge exposure boost (5+ stops) to begin to reveal it. Also, I can't reproduce it in a 12-bit NEF, and you should probably be shooting 12-bit for anything above ISO 400. Even in 14-bit NEF, the presence of that near black banding isn't assured. A number of us are still trying to figure out what is triggering it.
I've tried a number of things users might do that would cause the banding to be clearly visible in their images: underexpose an image significantly (two or three stops), use Active D-Lighting set with maximum parameters, deep bracket sets, really push the Shadow processing in ACR, and so on. In none of these images would I say there's anything clearly visible when processed well. Better still, there's now a version of Raw Therapee that can process the banding out pretty decently if you should have an image where it boils up to visibility.
Put another way: after all those words I'd say just ignore anything you see written about banding. Shoot 12-bit if you're above ISO 400 (14-bit doesn't give you any additional useful data at high ISO values). If for some reason you eventually find an image with visible banding, process it with Raw Therapee, which has a way of dealing with the issue.
منبع:
https://www.sansmirror.com/cameras/c...ra-review.html
بدرود تا درودی دیگربار