كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
چندی پیش عکسهای سفر به خارج یکی از دوستان رو می دیدم که با نیکون d80 گرفته شده بود با همون لنز کیت... عکسها رنگ و لعاب خیلی خوب و جذابی داشت البته طرف ، هیچ ویرایشی هم انجام نداده بود ... و واقعا چشم نواز بود مثل عکسهای آقای رضا خلیلی (که d300 داره ) ، واقعا جذاب و منحصر بفرده در مورد آقا رضا فکر می کردم که مهارت بالای ایشون در ویرایش عکس دلیل زیبایی عکسهاشونه ... این زیبایی رنگها وچشم نواز بودن عکسها ( که نمی دونم اسمش چیه ) و در عکسهای من با d350 اصلا دیده نمیشه ( راستش به صرافت تغییر برند و خیانت و ی چیزی تو این مایه ها افتادم :::shame on you:::) ، نمی دونم ناشی از چیه ؟
1-از برند و یا داینامیک رنج و قدرت تفکیک و تشخیص بالای سنسورهای نیکون
2-از الگویتم رنگهای انتخابی نیکون که با سلیقه من و امثال من جورتره
3-غیر قابل مقایسه بودن دوربین Canon D350 من با نیکون d80 , d300 ... مثلا شاید عکسهای canon d40 هم به خوبی عکسهای نیکون همرده باشه
4-خوش و آب و رنگ بودن فرنگ که باعث عکسهای خوش و آب و رنگ می شه ( چون اکثر عکسهای آقا رضا هم فرنگیه ) :::big grin:::lol
5-زاییده یک توهم شخصیه و اصلا همچین چیزی نیست ... ( آیا کسی جز من این حس رو داره ؟ )
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
سلام ...
جناب فریدون می تونید تا حد زیادی این قضیه رو همون توهم بدونید! کلا دوربینهای کنون و نیکون یک سری تفاوتهای جزئی با هم دارن (که اون هم بسته به مدل دوربین متفاوته) ولی این کنون و نیکونی که بین عکاسها میشنوین یه چیزی مثل استقلال و پرسپولیسه. شکی نیست که D300 نیکون از هر نظر از 350D کنون پیشرفته تره اما کیفیت عکسها تو شرایط عادی (ایزوی پایین، نور روز، و بعضا تنظیمات اتوماتیک) اونقدر متفاوت نیست که فکر می کنید، مگر با دقت زیاد و دیدن عکسها به صورت فول سایز. یه دلیل تفاوت عکسهایی که دیدین بر می گیرده به تنظیمات پیش فرض دوربین برای شارپنس و اشباع رنگ و تنظیمات وایت بالانس و ... که خروجی هر دو دوربین رو با کمی ویرایش میشه به هم نزدیک کرد. یه دلیل دیگه دقیقا همون بحث فرنگه که کلا تنوع رنگی و اشباع رنگی فضاهای شهری از ایران بیشتره!!
برای اطمینان می تونید تو گالری سایت عکسهای فوق العاده ای ببینید نه تنها با 350D بلکه حتی با دوربینهای کامپکت سری A گرفته شده!
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
فریدون عزیز
شک نداشته باشید که با دوربین خودتان نیز میتوانید عکسهایی بسیار خوش و آب و رنگ بگیرید. رمز کار در دو قسمت است: عکاسی صحیح + پردازش خوب.
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
سلام
چندي پيش شبكه ي 4 سيما داشت با استاد بهمن جلالي صحبت مي كرد كه من آخرش رسيدم (ساعت 12.5 شب ! ) از ايشون مي پرسيد چرا هنوز بيشتر سياه و سفيد مي گيريد. ايشون در قسمتي از پاسخش به مصنوعي بودن رنگ ها در عكس هاي جديد اشاره كرد كه من هم بارها در پست هاي مختلف در اين مورد صحبت كرده بودم. ايشون مي گفت بسياري از عكس هايي كه امروزه مي بينيم شبيه چيزي كه در واقعيت هستند نيست.
مثلا عكسي از بركه اي و درختي و سبزه زاري مي بينيد كه به قول دوستمون خيلي خوش آب و رنگه. سبزها زيادي سبزند و آبي ها زيادي لاجوردي و ...
اين عكس ها ممكنه خيلي چشم نواز باشند ولي آيا شما آن صحنه را با چشم خودتان هم همان طور ديده بوديد ؟
من هم مثل استادم دكتر روشن عزيز معتقدم كه امروزه پراسس جزء جدايي ناپذير عكاسي ديجيتاله ولي با آبرنگي كردن عكس ها و افراط در اشباع رنگ ها و ... شديدا مخالفم.
بعضي دوستان هستند كه كارهاي خيلي زيبايي دارند و تحسين بيشتر دوستان را هم به دنبال دارد ولي خيلي از اين كارها از عكس بودن فاصله گرفته اند و تبديل به نقاشي و كارهاي گرافيكي فانتزي شده اند. بسيار زيبا هستند ولي عكس نيستند ( البته كارهاي رضا خليلي عكس هاي ناب هستند و در اين مقوله نمي گنجند :::happy::: )
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
البته ربطی به این بحث نداره... ولی واقعیت هم یقینا سیاه و سفید نیست :cool:
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
از اين تيپ اظهار نظرات زياده
نميگم حرف ايشون اشتباست يا درسته اين حرف فقط نظر خودشه و همين
منم مثل ارش
اين مطلب مربوط به تاپيک نيست اما به نظرم تو اين جهت بره بهتره تا بحث کنون و نيکون بشه
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
البته بنده ارادت خاصی به آقای جلالی دارم و ایشون رو بسیار دوست دارم.
اما در مورد کانن و نیکون...
من گمان میکنم برای عکاس حرفهای دیگه رنگهای کانن و نیکون خیلی اوقات وجود خارجی نداره... مثلا میتونیم بگیم رنگهای ACR بهتره و یا aperture و یا nikon capture nx.
در حالت عکاسی jpg هم مدهای مختلفی دارید که دستی هم قابل تنظیم است. کنتراست، افزایش جزئیات، اشباع رنگ و ...
چنین چیزی رو در دوربینتان دیدین؟
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
در عکاسی fine art و landscpae و ... ( بغیر از عکاسی خبری و قانونی) دوربینهای DSLR ، استفاده از خروجی مستقیم دوربین و بحث در مورد رنگهای نیکون و کنن بیشتر به شوخی شباهت دارد. همانطور که آرش هم گفت، همه چیز در اختیارتان است تا عکس را آنگونه که میخواهید، به عمل آورید.
اما بحث دیجیتال، هنوز هم برای بسیاری از اساتید عکاسی ایران، کمی تا قسمتی دافعه دارد. چیزی که بیشتر هم به این مساله دامن میزند، انبوه عکسهایی است که هر روز دیده میشود و الزاما هم عکسهای خوبی از لحاظ بصری و رنگی محسوب نمیشوند.
با این که ایران از لحاظ تکنولوژیهای اصلی عکاسی دیجیتال کمبود خاصی ندارد اما به نظر میاید که از لحاظ دانش فنی در عرصه عکاسی دیجیتال، از دنیای حرفهای عقب تر است. آن نگاه حرفهای و وسیعی را که در عکاسان حرفهای خارجی میبینیم، کمتر در بین حرفه ای های اینجا میتوان پیدا کرد. در برخوردهایی که با بسیاری از عکاسان حرفه ای داشتم، این ضعف بینش در دنیای جدید عکاسی دیجیتال، کاملا مشخص بود.
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
سلام
اولا عرض كنم كه من واقعا گاهي از روحيه ي بشاش و بعضي جملات نغز آرش واقعا محظوظ مي شم ( چه عرب شدم امروز) و چند دقيقه به اين جمله ي :
نقل قول:
ولی واقعیت هم یقینا سیاه و سفید نیست :cool:
مي خنديدم.lol
بله يقينا درست است كه عكاسان قديمي و حرفه اي ما با ديجيتال ميانه ي خوبي ندارند و برايشان دافعه دارد. اين موضوع مختص عكاسان ما نيست. مهندسان قديمي ما هم با كامپيوتر بيگانه اند ، پزشكان قديمي ما هم كنتور علمشان چند دور چرخيده است و از مرحله پرتند و ....
ولي آيا قضيه ي افراط در ويرايش ( نمي گويم پراسس چون از پراسس گذشته است و به ويرايش رسيده است) را قبول نداريد ؟ يك چرخي در pbae و flicker و امثالهم اگر بزنيد متوجه خواهيد شد كه اين قضيه ي افراط هم بيشتر ايراني است !
پاسخ: كنون یا نیكون ... توهم یا واقعیت
نقل قول:
ولي آيا قضيه ي افراط در ويرايش ( نمي گويم پراسس چون از پراسس گذشته است و به ويرايش رسيده است) را قبول نداريد ؟ يك چرخي در pbae و flicker و امثالهم اگر بزنيد متوجه خواهيد شد كه اين قضيه ي افراط هم بيشتر ايراني است !
اتفاقا من عکسهای، عکاسان ایرانی رو خیلی کم ویرایش تر از عکاسان خارجی میبینم. مثلا در گالری با وجود عکسهای خوب، عکسهای بیرنگ و پروسس نشده ای که هیچ اعمالی جز ریسایز روی اونها نشده خیلی زیاده، در صورتی که در همون سایتهایی که اشاره کردید یا photo.net چنین چیزی اصلا وجود نداره و اکثرا عکسها، پروسس های چندگانه ای رویشان اعمال شده.(البته احتمالا منظور شما از عکاس افراد دیگری هم بوده اند )
نیمدونم مجازم عکسهای گالری رو مثال بزنم یا نه. به هر حال اگر مدیران صلاح دیدند لینک عکس رو بردارند.
مثلا عکس زیر یکی از اون عکسهایی هست که من مثال زدم( که همین امروز هم در گالری دیدم بدون اینکه برم مورد خاصی رو جستجو کنم ) که تقریبا بدون هیچ پروسس و اصلاح رنگ و .... هست و گمان میکنم اون موارد افراط و تفریط که شما مثال میزنید رو به چنین ویرایش نکردنهایی ترجیح بدم.
کد:
http://aks.akkasee.com/photos/57839/?extraParams=%253BsortBy%253A&
بخاطر همین مورد من از شما تقاضا دارم برای این قضیه افراط و تفریط از ویرایش گذشته و ویرایش مطلوب (ترجیحا سقف ویرایشی که میدانید ) چند مثال با عکس مربوطه بزنید برای درک بهتر منظور شما.
با تشکر.