صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 29
Like Tree63تشکر

موضوع: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

  1. #1
    كاربر همراه raffi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2007
    نوشته ها
    177
    تشکر شده
    157
    تشکر کرده
    1142

    پیش فرض رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    سلام دوستان
    دوستی یک نکته عجیب به من گفت که برای من کمی عجیب است و مرا به فکر برده و خواستم که شما عزیزان در مودر این که مثلا دوربین کنون 400 دی با لنزهای دارای دیافراگم 5.6 کوچکتر فکوس نمی کند!!!؟ که بخاطر نوع حسگرهای نقاط فکوس ان است ؟ آیا این جماه درست است ؟اگر هست چرا و دیگر بدنه ها هم چنین محدودییتی دارند؟

  2. #2
    كاربر ويژه Kaveh Ghobadi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    محل سکونت
    Tehran & Karaj
    نوشته ها
    7,444
    تشکر شده
    26237
    تشکر کرده
    14101

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط raffi نمایش پست ها
    سلام دوستان
    دوستی یک نکته عجیب به من گفت که برای من کمی عجیب است و مرا به فکر برده و خواستم که شما عزیزان در مودر این که مثلا دوربین کنون 400 دی با لنزهای دارای دیافراگم 5.6 کوچکتر فکوس نمی کند!!!؟ که بخاطر نوع حسگرهای نقاط فکوس ان است ؟ آیا این جماه درست است ؟اگر هست چرا و دیگر بدنه ها هم چنین محدودییتی دارند؟
    اینجا چند نکته وجود دارد که باید در مورد اش بیشتر بدانید.

    اصولا دوربین های دیجیتال در زمان فوکوس بازترین دیافراگم موجود و قابل امکان را انتخاب می کنند.مثلا اگر دیافراگم 22 را هم انتخاب کنید در زمان فوکوس لنز از اف 3.5 ( مثلا ) استفاده می کند

    اصولا وقتی که لنزی مثلا دیافراگم اش 8 باشد ( و باز تر نشود ) مثل لنز های آینه ای و یا بستن تله کانورتور بر روی لنز که اف را بسیار ببندد.مشکل فوکوس وجود دارد البته به صورت مشروط!

    اول اینکه در هنگامی که نور کافی وجود دارد اغلب مشکلی دیده نمی شود و دوربین به خوبی فوکوس می کند.

    این مشکل ( عدم فوکوس ) در زمانی است که نور کم باشد ( شب ) در این حالت احتمالا دوربین با مشکل فوکوس مواجه خواهد بود.

    باز هم قضیه قدری پیچیده تر از یک اظهار نظر ساده است و موضوعاتی هست که خلاف آن را اثبات می کند.

    اما در دوربین های مختلف این موضوع متفاوت است.

    در بسیاری از دوربین های هنگامی که دیافراگم از 5.6 بسته تر باشد مشکل فوکوس وجود دارد و اغلب تنها در نقطه مرکزی فوکوس می کند.

    دوربین های حرفه ای تر ( مثل سری 1 کانن و دی3 و ... ) باز هم می توانند بهتر فوکوس کنند و ممکن است در دیافراگم های تنگ تر از 5.6 نیز براحتی فوکوس کنند.

    البته اینها همه در شرایطی است که نور کافی نباشد.در نور روز و کنتراست بالای سوژه مشکلی وجود ندارد.

    مثلا شما اگر یک لنز 70-200 اف 4 را به یک تله کانورتور 2 ایکس ببندید دیافراگم شما 8 خواهد بود.

    در نور روز تنها مشکل این است که سرعت فوکوس کند می شود و احیانا ممکن است فقط در نقطه مرکزی بتوانید فوکوس کنید و سایر نقاط نتوانند فوکوس کنند.

    در شب احتمالا به هیچ وجه نمی توانید فوکوس کنید.

    بعضی از لنز ها که دیافراگم انتهایی 6.3 هستند یک کلک دارند که دوربین را مجبور به فوکوس می کنند و به دوربین می گویند که 6.3 نیست بلکه 5.6 است.

    این موضوع در بدنه های مختلف و با لنز های مختلف بسیار متفاوت هستند و جای بحث بسیار دارد.
    infinity، farsad، Amir Tavakoli و 16 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    کاوه قبادی
    Exposure.ir
    I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson

  3. #3
    كاربر ويژه farsad آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2006
    محل سکونت
    اینترنت
    نوشته ها
    2,131
    تشکر شده
    18493
    تشکر کرده
    7124

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    با سلام و تشکر از توضیحات خوب جناب قبادی
    من با فوکوس در دیافراگم های بسته در شرایط نوری خوب هم مشکل داشته ام. البته نمی دانم که ایراد از چه بوده. من چند وقت پیش قرار بود برای یک مشتری چند تا عکس صنعتی بگیرم . در یک شرایط خوب نوری با یک لنز ماکرو ۶۰ کنون و یک دوربین ۴۰دی در صورتیکه عدد دیافراگم را بالاتر از ۱۰ می‌گذاشتم عکس ها اصلا فوکوس خوبی نداشتند. در حالی که من برای فوکوس بر همه جای جسم به دیافراگم بسته تری نیاز داشتم.
    آیا از دوستان کسی دلیل این مشکل را می‌داند؟
    فرساد غفاریان
    farsad.me
    فوتوبلاگ: TrappedLight.net

  4. #4
    كاربر همراه K_NMT آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2006
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    477
    تشکر شده
    2511
    تشکر کرده
    4984

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    دوست من
    همانطور كه كاوه عزيز فرمودند، دقت فكوس دوربين شما، هيچ ارتباطي به ديافراگمي كه انتخاب مي كنيد ندارد.
    در واقع، تمام دوربينهاي SLR ، ديافراگم لنز را تا زمان ثبت تصوير نمي بندند و عمليات نمايش تصوير (چه در لايو ويو و يا ويزور) و فكوس، با بازترين ديافراگم لنز صورت مي گيره.
    آيا دوربين شما، فكوس رو در هنگام ثبت تصوير انجام داد و بعد عكس شما مشكل داشت؟
    شايد ايراد از انتخاب نقطه فكوس توسط شما و يا انتخاب ناحيه فكوس برروي سوژه بوده است...آيا برروي سه پايه عكاسي كرديد؟ مطمئن هستيد كه مشكل لرزش دست نداشته ايد؟
    اصولا در شرايط كنترل شده اي مثل عكاسي صنعتي و تبليغاتي، بروز مشكل فكوس نامناسب، بايد به ندرت اتفاق بيفته.
    موفق باشيد.
    فعلا...
    كيوان نعمت اللهي
    تجهيزات من

  5. #5
    كاربر ويژه QashQai آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2007
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    10832
    تشکر کرده
    5125

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط farsad نمایش پست ها
    با سلام و تشکر از توضیحات خوب جناب قبادی
    من با فوکوس در دیافراگم های بسته در شرایط نوری خوب هم مشکل داشته ام. البته نمی دانم که ایراد از چه بوده. من چند وقت پیش قرار بود برای یک مشتری چند تا عکس صنعتی بگیرم . در یک شرایط خوب نوری با یک لنز ماکرو ۶۰ کنون و یک دوربین ۴۰دی در صورتیکه عدد دیافراگم را بالاتر از ۱۰ می‌گذاشتم عکس ها اصلا فوکوس خوبی نداشتند. در حالی که من برای فوکوس بر همه جای جسم به دیافراگم بسته تری نیاز داشتم.
    آیا از دوستان کسی دلیل این مشکل را می‌داند؟
    فرساد عزیز سلام:

    اندکی بیشتر توضیح میدهید؟ نمونه عکس؟ اگر بالای دیاف 10 فکوس اصلا خوب نیست یعنی آنکه شما منطقه

    دیگری را در فکوس میبینید یا محوی ثبت بگونه ایست که تصویر ممکن است فکوس بنظر نیاید. اگر خاطرم باشد دیاف

    10 به بالا در 40D ابتدای دیفرکشن است.....البته اطمینان ندارم جواب پاسختان این باشد. اگر برایتان مقدور است یک

    نمونه عکس بگذارید.

    و یکی دو مورد دیگر...

    پاینده باشید
    rezafh تشکر می‌کند.

  6. #6
    كاربر ويژه farsad آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2006
    محل سکونت
    اینترنت
    نوشته ها
    2,131
    تشکر شده
    18493
    تشکر کرده
    7124

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    با سلام و تشکر
    اول از همه اینکه لنزی که باهاش عکسها رو گرفتم ماکرو ۱۰۰ است که اشتباها ماکرو ۶۰ نوشته بودم. همونطور که می‌دونید این لنز جزو بهترین لنزهای کنون است.
    دو تا عکسی رو هم که ضمیمه کردم هر دو پشت سر هم با نقاط فوکوس و نور یکسان بر روی سه پایه گرفته شده ، یکی با دیاف ۱۰ و دیگری با دیاف ۳۲ . البته خودم می‌دانم که دیافراگم های خیلی بسته روی کیفیت عکس اثر می‌گذارند ولی فکر نکنم تا این حد! چون عملا این عکس به درد نمی‌خوره.
    من با دیافراگم ۲۲ هم عکس گرفته ام ولی کیفیت آن هم خوب نیست.
    باز هم منتظر نظر دوستان هستم.

    با تشکر فراوان
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    فرساد غفاریان
    farsad.me
    فوتوبلاگ: TrappedLight.net

  7. #7
    كاربر همراه rezafh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    نوشته ها
    442
    تشکر شده
    1948
    تشکر کرده
    3513

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    سلام

    اول از همه اینکه لنزی که باهاش عکسها رو گرفتم ماکرو ۱۰۰ است که اشتباها ماکرو ۶۰ نوشته بودم. همونطور که می‌دونید این لنز جزو بهترین لنزهای کنون است.
    دو تا عکسی رو هم که ضمیمه کردم هر دو پشت سر هم با نقاط فوکوس و نور یکسان بر روی سه پایه گرفته شده ، یکی با دیاف ۱۰ و دیگری با دیاف ۳۲ . البته خودم می‌دانم که دیافراگم های خیلی بسته روی کیفیت عکس اثر می‌گذارند ولی فکر نکنم تا این حد! چون عملا این عکس به درد نمی‌خوره.
    من با دیافراگم ۲۲ هم عکس گرفته ام ولی کیفیت آن هم خوب نیست.
    این MTF لنز 100م م F/2.8 ماکرو کانن


    .... شاید فکر کنید هر چه دیافراگم لنز بسته‌تر باشد، عکس شما شارپ‌تر است. این قضیه معمولا تا دیافراگم‌های f/8 یا f/11 صادق است، اما بسته‌تر از آن در بیشتر لنزها، شارپنس به شدت افت می‌کند، مثلا در بسته‌ترین دیافراگم لنز مثل f/32 ، تمام لنزها آنقدر مات هستند که برای یک کار با کیفیت و استاندارد، غیر قابل استفاده هستند. دلیل این پدیده تفرق نور است که در تمام لنزها حتی بهترین آنها تاثیر می‌گذارد، چون یک پدیده فیزیکی است نه یک خطای نوری و کاملا قابل اجتناب نیست. تفرق نور دقیقا چیست؟
    بر اساس قوانین فیزیکی، وقتی موج از میان یک سوراخ عبور می‌کند که عرضی مشابه با طول موج دارد، زاویه انتشارش تغییر می‌کند. از آنجا که نور نیز یک نوع موج است، و دیافراگم یک سوراخ است، لنزها تحث تاثیر پدیده تفرق هستند. میزان تفرق به قطر سوراخ دیافراگم بستگی دارد. در دیافراگم‌های باز تفرق ناچیز است، در حالی که در دیافراگم‌های بسته، تفرق نور به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود. معمولا ترجیح دارد که از دیافراگم‌های کوچکتر از f/16 اجتناب شود.


    Sigma 180mm Macro at f/8 (100% unprocessed crop)


    Sigma 180mm Macro at f/32 (100% unprocessed crop)

    میزان دیده شدن تفرق نور در عکسها با گام پیکسل‌ها بستگی دارد: در یک سنسور با فتوسایت‌های کوچک (مانند سنسور 12 مگاپیکسلی سایز APS-C دوربین Nikon D2Xs که فتوسایت‌هایی در اندازه 5.5*5.5 µm دارد) میزان تفرق نور را نسبت به سنسوری که فتوسایت‌های بزرگتری دارد (مانند سنسور تمام سایز 12 مگاپیکسلی Canon 5D که سایز فتوسایت‌هایش 8.2*8.2 µm است) بیشتر نشان می‌دهد. توصیه می‌شود در دیافراگم‌های مختلف به عنوان تست عکس‌هایی بگیرید تا بتوانید کوچکترین دیافراگم قابل استفاده را بر اساس دوربین و استاندارد مورد نظر خود تعیین کنید.
    منبع : مقالات سایت عکاسی
    این هم DLA یا Diffraction Limited Aperture نسبت به دوربین های متفاوت کانن ( پیکسل سایزها ) منتشر شده در the-digital-picture


    پس شما هم مثلا فقط میتونید حداکثر تا حدود F/11 از این لنز و دوربینتون انتظار شارپنس بالا داشته باشید و با بسته تر شدن دیافراگم ، شارپنس بشدت کم میشه

    موفق باشید
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg DLA.JPG‏ (66.8 کیلو بایت, 261 بازدید)
    farsad، rtoraby، mazdak و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900

  8. #8
    كاربر ويژه QashQai آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2007
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    10832
    تشکر کرده
    5125

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    فرساد جان نمیدانم این موارد را انجام میدهید یا خیر ... اما

    در محدود ثبت شاتر با سرعت هایی که در تصاویر قید کرده اید ترجیحا در لایو ویوو مد SS1 دوربینتان ثبت داشته باشید تا اثر ارتعاشات آینه کمتر شود

    تا حداکثر دیافراگمی که به دیفرکشن منتهی نشود.

    اگر که با لنز 100 ماکرو به سمت کلوزآپ کشیده میشود عمق میدان روی دیاف های متعدد چندان تاثیری ندارد سعی کنید از دیاف هایی که به کیفیت بالا میرسید چند شات گرفته و از تطابق آنها به عمق میدان مطلوب برسید اگر اشتباه نکنم یک لینک دکتر روشن یا مهرداد در این زمینه گذاشته بودند. پیگیر آن باشید


    چیزی که در ثبت دیده میشود بیشتر افت کیفیت ناشی از دیاف های بسته است یا دیفرکشن است... با دوربین شما بیشترین دیاف های کاربردی تا چاپ های بزرگ ( حدودا ) حداکثر دیاف مورد نیاز 16 است دیاف های بسته تر از آن مگر به شرایطی بسیار خاص مورد نیاز خواهد بود

    ارادتمندتان :)
    farsad، rtoraby و rezafh تشکر می‌کنند.

  9. #9
    كاربر ويژه farsad آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2006
    محل سکونت
    اینترنت
    نوشته ها
    2,131
    تشکر شده
    18493
    تشکر کرده
    7124

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    ممنون از دوستان
    الان این سئوال برای من پیش اومده که با این افت کیفیت شدید اصولا کاربرد دیافراگم های بسته چیه و چرا با توجه به افت کیفیت این امکان رو برای لنز ها می‌گذارن؟
    فرساد غفاریان
    farsad.me
    فوتوبلاگ: TrappedLight.net

  10. #10
    كاربر همراه rtoraby آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2007
    محل سکونت
    تهران، تهرانپارس
    نوشته ها
    319
    تشکر شده
    770
    تشکر کرده
    590

    پیش فرض پاسخ: رابطه عدد دیافراگم با فكوس؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط farsad نمایش پست ها
    ممنون از دوستان
    الان این سئوال برای من پیش اومده که با این افت کیفیت شدید اصولا کاربرد دیافراگم های بسته چیه و چرا با توجه به افت کیفیت این امکان رو برای لنز ها می‌گذارن؟
    خوب در شرایط نوری شدید و نیاز به افزایش عمق میدان در شرایطی مانند landscape که به جلو آوردن HyperFocalDistance نیاز داریم می تواند مفید باشد.

    به این تاپیک هم سری بزنید:
    کد HTML:
    http://www.akkasee.com/forum/showpost.php?p=103449&postcount=4
    farsad و rezafh تشکر می‌کنند.
    غلامرضا ترابی
    Canon EOS 400D + EF-S 18-135mm STM

صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •