نمایش ننه دلاور
نوشته برتولت برشت
کارگردان کلاوس پیمان
Nikon D200
Nikkor 70-200 - 2.8 Vr
ISO 1000
1/60 s
F 3.2
Nikon D200
Nikkor 70-200 - 2.8 Vr
ISO 1000
1/80 s
F 2.8
Nikon D200
Nikkor 70-200 - 2.8 Vr
ISO 1000
1/80 s
F 3.2
Nikon D200
Nikkor 70-200 - 2.8 Vr
ISO 1000
1/80 s
F 2.8
در نمایشهایی مثل این نمایش آلمانی که در سالن بزرگ اجرا میشود و تشکیلات لازم به مقدار کافی محیاست و نور نسبتا کافیست. کیفیت لنز و فوکوس دقیق و بوکه مناسب مورد نیاز عکاس است.
نمایشهایی هم هستند که اصولا نور کافی دارند.
نمایشهایی مثل غولتشنها که گمانم الان روی صحنه باشه.
اگر علاقه به نمایش به سبک رو حوضی خارجی دارید! (میتونید بگید کمدی دلارته!) میتونید یه سر به نمایش غولتشنها بزنید.
نوشته کارلوگولدونی و کارگردانی حمید پورآذری
صحنه نمایش برخلاف اکثر نمایشها سفید است. و این کمک بسیاری به افزایش نور میکند. اما از تصاویر زیبا و پرکنتراستی که در دیگر نمایشها ثبت میشود خبری نیست.
چنین نمایشهایی رو با لنز کیت هم میشه ثبت کرد.
لنزهای بهتر دیافراگم بازتر و بوکه زیباتری به ارمغان خواهند آورد.
در صحنههای که حرکات سریع باشد (مثلا این آقا خیلی علاقه داشت از شلوارش درآد! ) لنزهای کند نمیتوانند حرکات را فیکس کنند.
آرش جان فکر کنم به بهترين شکل پاسخ رو داديد مرسي از زحمتي که کشيدي
فکر نکنم با يکي دو تاتر و يا بيشتر و کمتر بشه به اين نتيجه رسيد چون بسته به نور روي سن ميشه از ديافهاي مختلف استفاده کرد ديديد در عکسهاي آرش تا دياف 4 هم بود حالا درسته که بيشتر به ديافهاي پايينتر خواهيم رسيد ولي اگر با دو بار تاتر رفتن بشه به نتايج اينچنيني رسيد که عکاسي ساده تر از نوشيدن آب ميشد کاوه جانکسی که در یکی دو تا تئاتر عکاسی کند متوجه می شود گاهی 2.8 هم تنگ است!هرچند بنده تجربه چندانی ندارم و فقط در حد اینکه تئاتر را دیده باشم و چند شاتی هم با زحمت زده باشد...
مورد اصلي نوع نگرش به کيفيته. خوب دوستمون که سئوال داشتن بعد از 7 الي 8 بار به نتيجه هايي رسيدن و به نظر من خوب هم مشکلشون رو تشخيص دادن منتها يکم بيشتر بايد بين کيفيت و هزينه به نفع هزينه مصالحه کنن تا نتايج بهتري بگيرن و از افزايش ايزو هم غافل نشن
من با اين D70s مادر مرده با ايزو 1600 تو حالت اتوايزو خيلي عکس گرفتم.
خوب! فعلا خسته شدم!
اگر حوصله کنم از فضاهای دیگر نمایشی رو هم چند نمونه عکس میگذارم.
ولی نکتهای که تا اینجا میتونم نتیجه بگیرم اینه که لنزهایی با دیافراگم باز نیاز داریم. لنزهایی با کیفیت بالا نیاز داریم.
و اگر با من باشه؟ میگم لنزهای ۲.۸ نیاز به مکمل های پرایم دارند.
حالا اینکه با چه چیزی میشه و با چه چیزی نمیشه؟ با نگاهی به اطلاعات عکاسی این چند نمایش گمانم همه چیز روشن باشه.
با لنزهای ۷۰-۲۰۰ سیگما و تامرون کار تئاتر نکردم. از دوستانی که چنین تجربهای دارند بپرسید.
کوچکترین خطایی و اشکال در تصویر اصولا قابل جبران نیست. چون عکسی که با ایز ۱۶۰۰ و ۳۲۰۰ گرفته میشه... دچار نویز زیاد و کمبود داینامیک رنج و ... مشکلات این چنینی است. شارپ کردن و رفع اشکال عکس در مرحله پروسس مشکل خواهد شد.
باز هم تاکید میکنم. این عکسها لزوما عکسهای خوب و یا عکسهای خوبی از نمایشها نیستند. بلکه انتخاب شدند برای نشان دادن فضای عکاسی هرکدام از این نمایشها.
سلام: اسد خان متن شما را خواندم. اما عذر خواهی از بابت اینکه امروز بسیار گرفتار بودم و قادر به پاسخگویی نبودم. اما آقای آرش عاشوری نیا هر چه بود و نبود را کامل گفتند
اما با توجه به این عکسها بابک جان به گمانم دوستان درست میگویند. من تجربه عکاسی تئاتر را ندارم اما با توجه به این شرایط نوری در عکسهایی که گذاشته شد 70-200 اف 4 در حداقل 30 درصد همین عکسهایی که ارش جان گذاشتند جا می ماند نه بخاطر عدم افزایش ایزو یا غیر............ فقط بخاطر دیاف بسته 4 !
فرضا اگر من قادر باشم با ایزو 3200 و دیاف 4 یا حتی 5.6 بتوانم بواسطه 4 استپ لرزشگیر تا سرعت 10/1 ((در بدترین شرایط نوری عکسهایی که گذاشته شد)) به نورسنجی مطلوبی برسم. این موارد فقط روی کاغذ است........ چرا که به دلیل دیاف بسته دوربین قادر به فکوس و طی مراحل نورسنجی نخواهد بود. همانطور که میدانید دوربین برای بدست آوردن کنتراست مناسب(از لنز) جهت فکوس و طی مراحل نورسنجی...... (لنز) در هر دیافی که باشد از ابتدای دیاف لنز اقدام بدست آوردن کنتراست مناسب (جهت فکوس و بدنبال آن نورسنجی) میکند که در این عکسهای نمایش داده شده 4 قادر به انجام آن نخواهد بود.
با همین شرایط نوری دیاف 2.8 لنز 17-55 حدودا 10 درصد را از دست خواهد داد و دیاف 2 لنز 135 احتمالا همه را ثبت خواهد کرد
ارادتمند:cool:
برای تکمیل بحث سعی میکنم فضاهای نمایش رو تکمیل کنم و از همه سالنهای معروف نمایش کشور عکس بگذارم.
البته این نمایش در سالن نیست و در پارکینگ تالار رودکی برگزار شد. تئاتر فجر سالی که گذشت. نمایش چه مرد ظالمی.
از لهستان با کارگردانی پاول زیکوت.
در نمایشهای خیابانی که در شب برگزار میشود هم نور چالش بسیار بزرگی برای عکاس خواهد بود:
Nikon D200
Nikkor 70-200 2.8 VR
ISO 1600
F 2.8
1/125
Nikon D80
Nikkor 50 1.8
ISO 1600
F 2
1/125
تماشاگران اینجور نمایشها هم دیدنی هستند. دوستان آشنا به نمایش اگر دقت کنند چهرههای آشنا هم پیدا میکنند.
Nikon D200
ْSigma 20 1.8
ISO 3200
F 1.8
1/20
Nikon D200
Nikkor 70-200 2.8 VR
ISO 1600
F 2.8
1/60
Nikon D200
Nikkor 70-200 2.8 VR
ISO 1600
F 2.8
1/180
Nikon D200
Nikkor 70-200 2.8 VR
ISO 1600
F 2.8
1/200
Nikon D80
Nikkor 50 1.8
ISO 1600
F 1.8
1/200
Nikon D80
Nikkor 50 1.8
ISO 1600
F 1.8
1/160
برای پایان دادن به این سیاهه اعمال چند فریم هم از سالن اصلی تئاتر شهر میگذارم تا یه نمای کلی از وضعیت داشته باشیم.
نمایش ملاقات بانوی سالخورده
اثر فردریش دورنمات
به کارگردانی حمید سمندریان
(از اون آثار بی نظیریست که با دیدن عکسهاش تمام متن و روایاتش جلوش چشم آدم ظاهر میشه.)
Nikon D200
Nikkor 70-200 2.8 VR
ISO 640
F 2.8
1/80
Nikon D200
Nikkor 70-200 2.8 VR
ISO 800
F 2.8
1/50
Nikon D200
Nikkor 70-200 2.8 VR
ISO 640
F 2.8
1/80
با یه مقایسه ساده بین این کار و نمایش ننه دلاور که در تالار رودکی اجرا شد میشه نتیجه گرفت که در سالنهای بزرگ اصولا نور بهتر و بیشتری وجود داره. البته این مساله بستگی مستقیم به نظر کارگردان و نورپرداز داره. ولی بر اساس تجربه، نور در سالنهای کوچک بسیار کم و تیز و ... است.
با نظر آقای هژیر آذر تاپیکهای مربوط به عکاسی تئاتر رو یکی خواهیم کرد که بیشتر در دسترس و قابل استفاده باشه.
خیلی عالی بود
از اطلاعات همه ی دوستان ممنونم بویژه آقای آرش
خیلی استفاده کردم :cool:
اگر باز هم دوستان در باب عکاسی تئاتر هر تجربه ی شنیدنی ای دارند بسیار مشتاق شنیدنم