کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
میشه بیشتر توضیح بدین من كه گفتم گیج شدم
طبق مبنایی كه شما هم تایید میكنید اگر اندازه سنسور كوچگ بشه نتیجه مشابه این است كه فاصله كانونی لنز زیاد شده باشد خوب حال من میام و عكس رو كراپ میكنم و این به این معناست كه فقط از قسمت مركزی سنسور استفاده كرده ام گویی اصلا سنسور كوچكتر بوده پس باید نتیجه مشابه حالتی باشه كه از لنز با فاصله كانونی بیشتر استفاده كرده باشم در حالی كه شما میگید نمیشه چرا نمیشه؟:confused:
در ضمن تصور بنیادن غلطه یعنیییییییییییییییی چه؟
عکسهاتان پر بیننده باد
سلام
حامد جان قضيه كاملن واضحه.
چيزي كه شما مي فرماييد يك كلك مرغابي بيش نيست
اينكه شما بياييد و وسط تصويري رو كه گرفته شده رو بزرگ كنيد معنيش اين نيست كه شما فاصله ي كانوني رو بزرگ كرده باشيد. ممكنه نتيجه( فقظ از لحاظ درصد و ميزان پوشش كادر ) يكي بشه ولي در حالت اول( مثلن لنز 100 مكرو) شما از 0.625 سطح سنسور استفاده كرده ايد و عكس رو گرفته ايد و با همون حالت هم چاپ كرده ايد.
حالا در حالت دوم ( مثلن لنز 60 ) شما به علت استفاده از بدنه ي مشترك هنوز از 0.625 سطح سنسور استفاده كرده ايد و چه 10 درصد وسط عكسو چاپ كنيد و چه 90 در صد اونو در اصل قضيه كه از اون درصد سنسور استفاده كرده ايد فرقي نخواهد كرد . نمي دونم تونستم منظورو برسونم يا نه ؟
فرهاد حسيني
میدونید زوم دیجیتال چطور عمل میكنه ؟
كار شما زوم دیجیتاله....
با این تفاوت كه.....
در یك فاصله ی كانونی مثلا 20 م م یك اعوجاج تصویری دارید كه در 40 ندارید....با این كار شما همان اعوجاج 20 م م باقی میماند.....
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
ببخشید بی ادبی میكنم ولی بخاطر اینه كه می خواهم همه چیز روشن بشه
طبق این حرفی كه شما می زنید (كه فاصله كانونی 20مم اعوجاج خودشو حفظ می كنه حتی اگر سنسور كوچكتر باشه یا اینكه از زوم دیجیتال استفاده كنیم) پس اگر این لنز 20 رو روی دوربین كمپكت با اندازه سنسور خیلی كوچك قرار بدیم باید اعوجاج خودش رو حفظ كرده باشه در حالی كه این طور نیست و همان طور كه میدانید 20مم برای دوربینهای كمپكت تله محسوب میشه و خواص تله رو هم داره از جمله تخت كردن تصویر و از بین بردن اعوجاج . این رو چطور توجیه میكنید؟:(
عکسهاتان پر بیننده باد
عکسهاتان پر بیننده باد
من كی این حرف رو زدم...
این برداشت شما از حرف بنده است....كه به نظرم اشتباه است.....كه فاصله كانونی 20مم اعوجاج خودشو حفظ می كنه حتی اگر سنسور كوچكتر باشه یا اینكه از زوم دیجیتال استفاده كنیم
موضوع خیلی خیلی ساده است....!
اصلا لنز 20 م م روی اون دوربین یك تصویر بسیار بزرگ ایجاد میكنه و این خیلی ساده است....
من كه قدرت بیانم زیاد خوب نیست..
فرهاد بیا كجایی شما؟:::big grin:::
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
سلام
من فكر كنم تازه متوجه شدم اشتباه شما از كجاست.
ببینید شما وقتی روی تصویر گرفته و پردازش شده توسط سنسور و پردازنده عملیات بعدی انجام بدهید به قول كاوه مثل زوم دیجیتال فقط تصویر رو با از دست دادن تدریجی رزولوشن بزرگ كرده اید ولی تا قبل از اینكه تصویر توسط سنسور ثبت و توسط پردازنده پردازش نشده این اتفاقات توسط دوربین میفته و دوربین طوری طراحی شده كه این عملیات پردازش با بزرگنمایی تصاویری كه دونه دونه ی پیكسل ها روی سنسور ثبت كرده اند یه تصویر واقعی ارائه می دن.
شما اگر مقایسه رو با معادل فول فریم انجام دهید بهتر متوجه قضیه خواهید شد. در فول فریم ( بخوانید دوربین فیلمی و ... ) كوتاهترین فاصله ی مناسب برای عدم اعوجاج تصویر ( مثلن در كلوزآپ پرتره) 135 میلیمتره.
حالا این فاصله در یك Dslr غیر فول فریم مثل Eos 30d با توجه به كراپ فكتور 1.6 اون معادل حدود 84 میلیمتره و در یك كامپكت با كراپ فكتور 4 معادل 34 است. پس یك لنز 60 میلیمتر روی 30d دارای اعوجاجه ولی یك لنز 35 میلیمتر روی كامپكت مورد نظر اعوجاج نداره چون اولی معادل 96 و دومی معادل 140 است.
البته اینم بگم كه تو كامپكتا كراپ فكتور خیلی معنی نداره و مثلن وقتی می گن دوربین A630 زوم 140-35 داره معادل فول فریمش رو می گن ولی در عمل فاصله ی كانونیش اون نیست و معمولن قطر سنسور در دوربین های كامپكت 4/1 قطر فیلم 35 میلیمتریه و در نتیجه یك لنز 7 میلیمتری روی این دوربین ها تصویری معادل لنز 28 میلیمتری فیلمی می ده و به همین دلیل هم هست كه عمق میدان در دوربین های كامپكت خیلی بیشتر از Slr هاست.
فرهاد حسيني
باز هم ممنون
اجازه بدید من در این مورد بیشتر فكر كنم و خدمت برسم(البته فقط چند روز نه چند قرن)
خدمتتون عرض كنم كه باور كنید می دانم چه می فرمایید و قبلا هم همین مطلب رو شنیده بودم ولی چه كنم كه احساس میكنم یك جای كار اشكال داره بله اگر بخوام همین طوری قبول كنم مشكلی ندارم ولی به قول معروف تسلیم شدم ولی ایمان نیاورده ام
عکسهاتان پر بیننده باد
من خیلی دقیق نخوندم...
ولی امیدوارم بحث سر اختلاف انگوری نباشه...
اتفاقی که میافته اینه که شما مثلا میتوانید با ۶۰ مم پرتره بگیرید و کراپ کنید... درست...
ما فرض میکنیم برای گرفتن یک نمای بسته از صورت یک فرد... با لنز ۱۰۵ مم شما باید دو متراز وی فاصله داشته باشید.
حال میخواهید از فردی با لنز ۶۰ پرتره بسته بگیرید.... باید این کار رو از فاصله یک متری انجام دهید و دماغ سوژه هم از عکس تا حدودی میزنه بیرون!اعوجاج و این حرفا
حالا شما میتوانید از سوژه در فاصله دومتری عکس بگیرید... و عکس رو کراپ کنید.... این حرف درسته ...
ایشان دچار اعوجاج هم نخواهند شد. فقط نکته اینه که عمق میدان لنز ۶۰ مم در فاصله دومتری را دارید... نه عمق میدان لنز ۱۰۵ ...
پس در این وضعیت هم امکان کنترل مطلوب عمق میدان رو ندارید. و هم مقدار زیادی مگاپیکسل از دست میدهید.
همین...
اتفاقی که در مورد عمق میدان میافتد دقیقا همان اتفاقیست که در دوربینهای aps میافتد...
دوربینهای برش ۱.۵ ۱.۶ و ۲ با لنزهایی با دیافراگم بازتر این اشکال رو برای خودشون دارن برطرف میکنند....
یعنی یکی از ویژگیهای دوربینهایی با سنسور کوچکتر امکان داشتن لنزهایی کوچک تر و سبکتر و ارزانتر است...
دیگری اینکه مثلا الیمپوس برای کراپ ۲ لنزهای زومی با f2 تولید کرده(اگر اشتباه نکنم! چون چک نکردم)