خوب این صحبت کلیست میباید عوامل دیگر را در نظر داشت. ولی بعضی مواقع به معیار ارزیابی فقط و فقط بزرگنمایی ممکن است انتخاب همین 70-24 روی بزرگنمایی حداقل 0.25 کافی باشد ( لنز شما به گمانم در فاصله 39 سانتی متر در رنج 30 الی 50 میلیمتر به این بزرگنمایی برسد... شما این موضوع را بهتر از من باید بدانید یا یک بررسی عملی روی آن داشته باشید. ( نمونه عکس و بررسی آن )
بخاطر مشخص شدن این تفاوت ها بنظرم نیم نگاهی به این لینک بیاندازید.
which macro lens should you choose? Good question.
Choosing the right focal length is probably the first criteria. Longer focal length macro lenses generally give you more distance-to-subject working space for the same subject framing. At the Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro lens' 3.5" or so (9cm) 1:1 working distance, it is hard to keep from scaring insects out of the territory. The Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro Lens allows about 6" (15cm) and the Canon EF 180mm f/3.5 L USM lens allows about 9.5" (24cm) of working distance at 1:1 magnification. More working distance is usually better for my typical macro work.
The focal length also affects other macro photography aspects. Longer focal lengths require more distance to acquire the same subject framing. The result is a change of perspective - the telephotos compress/flatten the subject features more than short focal lengths. The wider angle of view of the short focal length macro lenses mean that more of the background will be in the picture - and that the background will be less-diffusely blurred. Picture what I am talking about ...
The pictures above were taken with three macro lenses (180mm L, 100mm and 60mm). They are identically framed using the same aperture setting (f/16) and have identical subject to background distances. DOF (Depth of Field) is not different (same framing, same aperture = same DOF until closer to the hyper-focal distance), but perspective/compression and angle of view are very different. The 180mm lens shows only a small physical area of background subject that is compressed/enlarged to magnify the blur. Background subjects in the 60mm picture appear to be more in focus. They are not - they are just about as blurred, but they appear much smaller in the picture - and there are more of them because of the 60mm's angle of view. This yields a less diffusely-blurred background. If you are using a backdrop (such as rolled paper), the background blur aspect will probably not be important to you.کد:http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100mm-f-2.8-USM-Macro-Lens-Review.aspx
یک موقع میبینید روی فوکال لنت 200 به بزرگنمایی 0.25 میرسید که هم فاصله 1 متر مناسب برای عکاسی از پروانه است هم بزرگنمایی مناسب خواهد بود.
یک نکات ظریفی هم این میان تاثیر گذار است که فرضا پرسپکتیو یک عکس با بزرگنمایی برای شما مهم است یا خیر؟
فاصله رسیدن به بزرگنمایی به چه اندازه مناسب کار شما خواهد بود؟
روی بزرگنمایی های 1 با فوکال لنت های معادل 150 یا حتی 100 خیلی روی عکاسی با دست حساب باز نکنید مگر با لرزشگیر آنهم به شرط و شروطی.
استفاده از فلش در بزرگنمایی های 1 به بالا الزامیست ( بسته به شرایط ثبت میتواند تاحدودی متغیر باشد )
استفاده از 3 پایه در عکاسی کلوزآپ برای رسیدن به غایت کیفیت الزامیست
فرضا شما با همین لنزی که دارید در فاصله 38 سانت به بزرگنمایی 0.25 برسید برای شما مناسب است یا به بزرگنمایی 0.25 در فاصله 0.7
و مواردی از این دست...
به هر شکل این موارد تاثیر گذاریست که میباید روی آن ارزیابی داشته باشید.
ظاهرا تاریکی گوشه ها در روزنه 2.8 در این لنز بسیار بیشتر از و بدتر از 60mm f2.8d هست.دوستان تجربه ای در این خصوص دارند؟(البته ظاهرا این تاپیک سالهاست که خوابه ولی خوب من حالا به این لنز نیاز پیدا کردم و سوالاتی پیش اومده.)
ضمنا دوستان بفرمایید معنی این حرف کن راکول چیه که میگه هیچ کس لنز ماکرو رو برای عکاسی در دیاف 2.8 نمی خره؟
جلال پارسا
جغرافیای زندگی، دو چیز را تعیین می کند: یکی دین، دیگری سبک عکاسی!
اینستاگرام
در عکاسی ماکرو بدلیل عمق میدان بسیار کم دیافراگمهای باز معمولا استفاده نمیشوند و معمولا از دیافراگم بسته تر از ۷.۱ استفاده میشود
اگر کسی لنز ماکرو را برای عکاسی ماکرو بخواهد تهیه کند دیافراگم باز لنز ملاک انتخاب یک لنز ماکرو نیست مگر لنزهای ماکرویی که حدود فوکال ۱۰۰ میلیمتر دارن که برای عکاسی پرتره هم کاربرد دارن در این صورت دیافراگم باز مهم است.
دلیلش استفاده های غیر از عکاسی ماکرو است
بعنوان مثال همین لنز ۶۰ میلیمتر برای عکاسی عمومی و تا حدی پرتره قابل استفاده است و شاید بسیاری از عکس های دیگر....
و بجز این مساله دیافراگم باز در لنزها به نوعی یک امکان اضافه محسوب میشود که بودنش بهتر از نبودنش است مثل دیافراگم ۳۲ و حتی ۶۴ در بسیاری از لنزهای دیگر که هیچ وقت استفاده نمیشوند.
دوستان من هرچه در نت می گردم شارپی این لنز رو بهتر از 105 ماکرو میبینم.آیا اشتباه میکنم؟