کاملا" درسته. اگه فواصل نزدیک باشه در یک آتلیه کوچک دقیقا" , همین اتفاق میفته. من چندتا فون ابروباد دارم که بسیار محو می باشد و تازه میشه آنرا با پروسس بیشتر محو کرد.
کاملا" درسته. اگه فواصل نزدیک باشه در یک آتلیه کوچک دقیقا" , همین اتفاق میفته. من چندتا فون ابروباد دارم که بسیار محو می باشد و تازه میشه آنرا با پروسس بیشتر محو کرد.
سلام....
علی جان بله اینهم یک راهکاره ، فتوشاپ عزیز رو هم که دیگه هیچی ، خودمونیم این فتوشاپ نباشه دیگه هیچی ها ، قربونش برم الهی :biggrin: ، اما جدای از شوخی راه مناسبی است ، اما آیا راهکار های دیگری ( به لحاظ اپتیکی ) وجود داره ؟
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
سلام دوستان :)
با اجازه اقای شاطریان عزیز .
کاوه جان اگر سوژه را از فن هم زیاد فاصله بدی (بیشتر از 2-1/75متر ) دیگه اندام سوژه قسمت زیادی از فن را می پوشونه بخصوص اون قسمت روشنتر فن را که سوزه را برجسته تر می کنه . این مشکل بیشتر توی فن های کوچک مثل فن های من که عرض دو متر دارن بیشتر نمایان می شه .
و در استودیوهای بزرگ با فن های بزرگ شما با بیشتر کردن فاصله سوژه با بگراند به زمینه بلور شده خود بهتر می رسید (البته با همان دیاف 8 یا 9 )
من فکر می کنم بلور بودن زمینه هم صلیقه ای هست من هم دیدم بعضی از عکاسان زمینه را خیلی بلور می کنن که دیگه شورش در اومده . اما یه چیز متعادل رو با فتو شاپ راحتر می تونی بدست بیاری .
بحث اپتیکی مسئله هم از سواد من خارجه .
دوستان اگه اشتباه می گم منتظر راهنمایی های همیشه مفید شون هستم . :)
اسدالله مداح
سلام....
ممنون جناب مداح عزیز.....
با شما درباره ی ابعاد و فاصله از فون موافقم ...
بکگراند های بیش از حد بلور هم مشکلاتی دارند و شاید گاهی از زیبایی عکسکم کنند ، این ذهنیت به آدم دست میده که فرد داره میپره بیرون و اصلا شاید اون بکگراند از جای دیگری پشت فرد کار شده ( در فتو شاپ )
انشالله جناب محبی تشریف می آورند و بنده را راهنمایی میکنند.
ار زاهنمایی شما هم بسیار ممنون ، شما استاد ما هستید....
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
کاوه عزيز، اگر فاصله سوژه از بک گراند مناسب باشد (مثلاً 2 تا 2.5 متر)،* بک گراند به خودي خود به اندازه کافي بلر مي*شود. در مورد زيادي بلر شدن آن زياد نگراني وجود ندارد،*چون با آن ديافراگم بسته اين اتفاق نمي افتد و نتيجه دلنشين خواهد بود.
استفاده از ديافراگم هاي باز براي خانم ها در استوديو را تا به حال نشنيده بودم، قبلاً استفاده از فيلترهاي ديفوکوس و ديفيوز مرسوم بود، اما ديافراگم بازتر مشکلات فراواني دارد و کمک زيادي به پوشاندن عيوب صورت نمي کند. چرا که با وجود کاهش عمق ميدانف باز هم عمق صورت در محدوده عمق ميدان هست و "سيرکل آف کانفيوژن!"*توي اين محدوده به قدر کافي ريز هست که تاثير چنداني نداشته باشد.
ديافراگم باز در استوديو کيفيت کار شما را ميتواند کم کند، به اين صورت که مجبوريد نورها را دورتر ببريد و با اين کار خاصيت اسپکيولار (نقطه اي) نور را زياد، و خاصيت ديفيوز آن را کم ميکنيد.
خلاصه اين که ديافراگم هاي باز در استوديو مرسوم نيست.
فقط خدمت دوستان عرض کنم که حرف هاي من به اين معني نيست که نميتوان در استوديو عکس هاي خوبي با ديافراگم باز گرفت!
اصولاً استوديو جايي است که براي گرفتن نتايج همواره عالي و قابل تکرار، بدون در نظر گرفتن شرايط آب و هوايي و غيره طراحي شده است. عکاس حرفه اي اين مجال را دارد که با نور فراوان و امکانات مناسبي که دارد، شرايط ايده آل براي يک عکس خوب را فراهم کند.
ویرایش توسط Amir Mohebi : Wednesday 30 May 2007 در ساعت 21:05
در مورد سوال کاوه عزيز در مورد ابعاد استوديو، هر چقدر فضا بيشتر باشد، دست عکاس براي کار باز تر است.
اما من حد اقل فاصله را براي داشتن فضايي دلنشين که بتوان خوب کار کرد فضايي به طول 4.5 تا پنج متر و عرض حداقل سه متر ميدانم.
اما اين باز هم دليل نميشود که در يک استوديوي کوچک، نتوان کارهاي خوبي گرفت.
اولين مشکل استوديوي خيلي کوچک، شارپ بودن بک گراند است که البته در دستان تواناي يک عکاس خوب، با پست پروسس راحت حل ميشود اما خيلي از عکاسان آن را به حال خود رها ميکنند که جداً توي ذوق ميزند.
مشکلات زياد و جالبي از استوديو هاي کوچک ديده ام که همه آن ها در صورت آگاهي عکاس قابل پيشگيري بوده اند.
مثلاً در يک استوديو عکاس فلاش هايي بسيار قوي را به کار برده بود و انعکاس آن ها که از هر طرف وارد لنز ميشد تمام عکس ها را چند درصد "فاگ" کرده بود.
اصولاً در استوديو نگاه شما به کار و مهارت شما از هر لنز، فلاش و تجهيزاتي بيشتر کار ميکند.
سلام....
جناب محبی بسیار بسیار ممنون. مثل همیشه راهنمایی های ارزنده ای نمودید...
حالا سوال....
برای همان استودیو 4 در 3 متر ( حداقل ) شما چقدر نور و چند فلاش پیشنهاد میدهید ؟
در این صورت که شما فرمودید فاصله ی 2 متری بکگراند از سوژه ، دوربین تقریبا 3 متر با سوژه فاصله دارد و به نظرم فاسله ی کانونی 70 م م کافی باشد ؟ که هم بر پرسپکتیو تاثیر نگذارد و هم اجزای صورت طبیعی باشد .
جناب محبی اگر امکان دارد مقداری درباره ی تاثیر ارتفاع دوربین بر سوژه نیز توضیح دهید ، آرش جان مقداری راهنمایی فرمودند ( در یک تاپیک دیگر ) بنده بسیار با این موضوع اشکال دارم یا چانه بسیار بزرگ نمایش میدهد و یا پیشانی کمی بزرگ نشان میدهد....
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
دوستان سلام :)
خدا را شکر جایی پیدا شد که سئوالاتی می شه که مختص استو دیو است و به تجربیات من مبتدی داره اضافه می شه کاش چند نفر دیگه هم پیدا می شده و تو این بحث شرکت می کردند .البته به نظرم جای این بحث در تاپیک استو دیو نور پردازی بود
(در اینده مراجعه کننده برای تهیه اطلاعات آتلیه عکاسی می تونست با مراجعه به تاپیک استودیو نورپردازی از این اطلاعات استفاده کنه .چون موضوع تاپیک مشکل شارپ عکس هست و کاربر به هیچ عنوان به فکرش نمی رسه که اینجا می تونه اطلا عاتی در خصوص آتلیه پیدا کنه.)
کاوه جان من جواب سئوال شما را می دم البته با اجازه از امیر جون که همیشه مارو شرمنده خودشون می کنن . و لی بیشتر از جواب دادن هدفم یادگیری خودمه اینه که اگه اشتباه می کنم دوستان با تجربه راهنمایی کنن و من هم یاد بگیرم که در اتلیه این مسایل رو رعایت کنم .
برای جلوگیری از بازگشت نو ر به دوربین با ید دیوار های استودیو را با رنگهای مات تیره یا پرده سیاه بپوشانیم بخصوص که آتلیه کوچک باشد اونم با فلاش قوی .
اما تعداد فلاش و قدرت انها . من نظرم سه فلاش می باشد یکی چتر و دیگری سافت باکس برای دیفیوز کردن و یکی هم اسنوت . (بخصوص برای عکس های نورپردازی و سایه روشن )
قدرت هم بنظرم با ان ابعاد مغازه حداقل 200ژول می باشد البته بالاتر داشته باشی یا مثلا برون کالر داشته باشی که بهتره . ولی من از 200ژول استفاده می کنم و از سه چهارم قدرت فلاش هام استفاده می کنم و در کل به نظرم سیصد ژول برای این ابعاد مغازه کافی باشد .
اما هر چه منبع نوری شما بزرگتر باشد برای استویو بهتر است منظورم سافت باکس و چتر شماست استفاده از سافت باکس کوچک و چتر کوچک بخصوص برای عکس سرتا پا مثلا از عروس و داماد زیاد مناسب نیست . گرچه من دیدم که با سافت باکس طول نیم متری چه عکسهای خوبی دوستم می گیره .(حرفه ای بودن یعنی این دیگه )
اما ارتفاع . کاوه جان من در اتلیه همیشه سعی می کنم که لنز دوربین دقیقا روبروی دماغ سوژه باشه بعد دوربین را کمی بالاتر میبرم یعنی اگر شما وسط لنز را با یک خط کش به سر بینی سوژه بچسبانید باید مقدار کمی دوربین را بالا بیاورید طوری که زاویه کوچکی با ان خط کش درست می کند (زاویه ده تا پانزده درجه ) و تا حالا هم دچار مشکل بزرگی چانه و یا پیشانی نشدم . نمی دونم خوب تونستم منظورم رو برسونم یا نه !!!!!! چون شما اگر دوربین را زیر این خط راست قرار دهید زیر چانه و بخصوص سوراخ های دماغ بیشتر توچشم می زنه و پیشانی کوتاه می شود . و چنانچه خیلی بالاتر از این خط راست دوربین را بالا ببرید پیشانی بزرگتر و و بینی کشیده تر می شود و چانه کوچکتر می شود .
اما فاصله دوربین تا سوژه کاوه جان سه متر بنظرم زیاد است من به نظرم در نهایت 1/80 تا 2/10 کافی است .
این بود اطلاعات ناقص بنده . اگه دوستان اشتباهتمو یاد آوری کنند ممنون می شم . :)
کاوه جان اگه بتونی لینک راهنمایی های ارش رو (در خصوص ارتفاع دوربین) به منم بدی ممنون می شم . :)
راستی فکر کنم امیر جون به این زودی ها نتونه جوابمون رو بده چون تا جایی که من می دونم ...........
اسدالله مداح
سلام....
توی این تاپیک آرش جان توضیحات خوبی دادند....
انتخاب بین 3 تا ماکرو
اسدالله جان ممنون ، راهنمایی خوبی بود....
جناب هژیر آذر اگر امکان دارد پست های آن تاپیک و این تاپیک را به یک جای خوب مثل نورپردازی استودیو انتقال دهید تا مباحث به هم پیوسته باشند.....
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson