سلام
آیا لنزی وجود داردکه کراپ فاکتور را تصحیح کند؟
اگر نه ...
چندی پیش در این فروم خوندم که بعضی از لنزهای دیجیتال سیگما را
روی آنالوگ ببندیم حاشیه مشکی روی نگاتیو ایجاد میشود.
پس دلیل آن چیست ؟
سلام
آیا لنزی وجود داردکه کراپ فاکتور را تصحیح کند؟
اگر نه ...
چندی پیش در این فروم خوندم که بعضی از لنزهای دیجیتال سیگما را
روی آنالوگ ببندیم حاشیه مشکی روی نگاتیو ایجاد میشود.
پس دلیل آن چیست ؟
بابک برهانیhttp://sibsabz.persiangig.com
اين بحث ابتدايي كراپ فاكتور و بستن لنز اين جوري روي آن دوربين و فلان و بهمان با خواندن يك مقاله ساده راجع به اندازه سنسور و ربطش با انواع لنز به سادگي قابل درك است. جالب است دوستان با دريغ از خواندن يك مقاله آن را تا ابد كش ميدهند و وقت همه را ميگيرند.
ببینید.. بسیار ساده است، فرض کنید که لنزهای عادی از کادر صحنه مورد نظر شما یک تصویر به صورت مستطیل روی جایی که در دوربین بایستی فیلم یا سنسور قرار گیرد تشکیل میدهند که اندازه این مستطیل تصویر فرض کنید 36در 24 میلیمتر باشد. حالا اگر فیلم را برداریم و به جای آن یک سنسور کوچکتر یا فیلم کوچکتر بگذاریم، نتیجه چه خواهد شد؟ دور تصویری که لنز ایجاد میکند خارج از محدوده سنسور کوچکتر خواهد بود و نتیجه اینکه دور عکس ما بریده خواهد شد (کراپ خواهد شد!) خوب؟ حالا بیاییم به جای اینکه از لنز عادی استفاده کنیم که تصویر با اندازه 36 در24 تولید میکند که این تصویر فقط قسمت مرکز آن قابل استفاده است (به دلیل سنسور کوچکتر) لنزی میسازیم که کوچکتر است و تصویر کوچکتری هم تولید میکند که این تصویر کوچک روی سنسورهای کوچک دیجیتال به اندازه کل سنسور است و مشکلی ایجاد نمی کند در عوض هزینه ساخت پایینتر آمده است.. حالا اگر این لنز جدید را روی دوربینی ببندیم که فیلم یا سنسور فول فریم دارد، تصویر کوچک آن نخواهد توانست کل سطح فیلم یا سنسور فول فریم را بپوشاند و فقط قسمت مرکزی را پوشش خواهد داد و دور آن قسمت از آنجا که تصویری تشکیل نمیشود تاریک خواهد ماند که ما در عکس به صورت یک هاله سیاه میبینیم.نوشته اصلی توسط sibsabz
امین خسروشاهی
[Canon Digital Rebel]
[EF-S 18-55 f/3.5-5.6] [EF 70-200 f/4L] [EF 50 f/1.4USM] [Canon 17-40 f/4L][Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM]
[Canon SpeedLite 580EX] [Manfrotto 055PROB tripod+Manfrotto 322RC2 head]
امین جان اصولا به شکل هاله نیست...
من لنزهایی رو که چک کردم روی فول فریم دقیقا کادر مشکی داشتن دور تصویر... (ایه مستطیل مشکی دور تصویر)یه تصویر کوچک تر و البته 4 تا زایده کوچک....(چون ته لنز حالت مستطیلی شکل داره و اندازه تصویر خروجی نور از لنز بیرون میاد....) و متاسفانه نتونستم بفهمم بقیه تصویر چه شکلی میشه! :d
آرش جان درسته... لفظ هاله درست نیست.. یک کادر سیاه! ... شاید اگه لنز فوکوس نباشه کمی گوشه ها و لبه های این کادر تار بشه و بیشتر به هاله شبیه!.. حالا به هر حال من دنبال هاله نیستم..اونم از نوع سیاهش!!!!نوشته اصلی توسط Arash
ویرایش توسط Amin : Thursday 13 October 2005 در ساعت 15:16
امین خسروشاهی
[Canon Digital Rebel]
[EF-S 18-55 f/3.5-5.6] [EF 70-200 f/4L] [EF 50 f/1.4USM] [Canon 17-40 f/4L][Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM]
[Canon SpeedLite 580EX] [Manfrotto 055PROB tripod+Manfrotto 322RC2 head]
سلامنوشته اصلی توسط Amir A
من فکر میکنم بخاطر عجله سوال خودم را بد طرح کرده ام
(بابا اینقدر هم بیسوات نیستیم)
من از دوستان میخواستم لنزهایی را که مخصوص سنسورهای کوچکتر ساخته شده اند را معرفی کنند.
خودم فکر میکردم که سری ef-s که به لنز مخصوص دیجیتال معروف است مخصوص کراپ فاکتور 1.6 کنون
ساخته شده است ولی آقای روشن فرمودند که اینطور نیست .
حالا میخواستم ببینم که لنزهایی که گفته میشود اینگونه اند ( و در نتیجه روی نگاتیو کادر سیاه تولید میکنند )
تحت چه عنوانی و با چه سری ساختی و در چه رنجی و ... وجود دارند.
حالا نمیدانم که ایندفعه سوال خودم را خوب مطرح کردم یا نه
به هر حال از توجه همه ممنونم
بابک برهانیhttp://sibsabz.persiangig.com
لنزهای EF-s فقط روی دوربینهای 300دی، 350دی و 20دی قابل نصب هستند و از آنجا که این سه دوربین دیجیتال کراپ 1.6 دارند میتوان این لنزها را ساخته شده برای این کراپ فاکتور دانست.. از آنجا که این لنزها بر روی دوربین دیگری قابل نصب نیستند، کسی نمیتواند بگوید که حاصل کار نصب آنها روی دوربین های فول فریم چه خواهد بود.نوشته اصلی توسط sibsabz
در مورد لنزهای نیکون سری Dx (اگر اشتباه میکنم، آرش جان غلطمو بگیر!!) و در مورد لنزهای سیگما سری DC برای دوربینهای دیجیتال طراحی شده اند.
امین خسروشاهی
[Canon Digital Rebel]
[EF-S 18-55 f/3.5-5.6] [EF 70-200 f/4L] [EF 50 f/1.4USM] [Canon 17-40 f/4L][Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM]
[Canon SpeedLite 580EX] [Manfrotto 055PROB tripod+Manfrotto 322RC2 head]
سلامنوشته اصلی توسط Amin
از توجه شما ممنونم
برای من مهم نیست که ef-s روی دوربینهای دیگر چه جوابی میدهد.
نکته مهم اینجاست که وقتی می گوییم EF-s 17-85 باید در نظر بگیریم که 136-27 به ما جواب میدهد.
و دنیای رویایی و زیبای 27-17 را ازما دریغ میکند.
حالا میخواهم بدانم که لنزی وجود دارد که در نهایت به ما یک چیزی در حدود 85 - 17 جواب بدهد.
خوب میدانیم که لنز ( یهنی حدود 50-10 روی قطع 135 ) البته زیاد اطلاع ندارم ولی فکرنمیکنم اصولا
برای قطع 135 اصولا امکان ساخت همچین لنزی وجود داشته باشد .
ولی ممکن است برای کراپ فاکتور 1.6 کنون یا 1.5 نیکون همچین امکانی وجود داشته باشد.
بابک برهانیhttp://sibsabz.persiangig.com
با لنز 10-22 کانن میتوانید نهایتا 16-35 داشته باشید همینطور با 12-24 سیگما نیز 19-38 خواهید داشت.. ولی لنز 10-55 یا چیزی در همین حدود،... من ندیده ام.نوشته اصلی توسط sibsabz
منظور شما را از جمله آخرتان متوجه نشدم..
امین خسروشاهی
[Canon Digital Rebel]
[EF-S 18-55 f/3.5-5.6] [EF 70-200 f/4L] [EF 50 f/1.4USM] [Canon 17-40 f/4L][Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM]
[Canon SpeedLite 580EX] [Manfrotto 055PROB tripod+Manfrotto 322RC2 head]
سلام
از توجه شما ممنونم
برای من مهم نیست که ef-s روی دوربینهای دیگر چه جوابی میدهد.
نکته مهم اینجاست که وقتی می گوییم EF-s 17-85 باید در نظر بگیریم که 136-27 به ما جواب میدهد.
و دنیای رویایی و زیبای 27-17 را ازما دریغ میکند.
حالا میخواهم بدانم که لنزی وجود دارد که در نهایت به ما یک چیزی در حدود 85 - 17 جواب بدهد.
خوب میدانیم که لنز ( یهنی حدود 50-10 روی قطع 135 ) البته زیاد اطلاع ندارم ولی فکرنمیکنم اصولا
برای قطع 135 اصولا امکان ساخت همچین لنزی وجود داشته باشد .
ولی ممکن است برای کراپ فاکتور 1.6 کنون یا 1.5 نیکون همچین امکانی وجود داشته باشد.
چند نکته :
1- از لحاظ فنی ساخت لنزی با مقیاس 17-85 روی نگاتیو 135 نه اینکه ممکن نباشه... ولی از لحاظ کیفیت گمان میکنم بسیار ضعیف خواهد بود...
و یا حتی اون رنج لنزی که شما میگین: 10-50 روی کراپ دیجیتال.....
اما نکته مهمتر؟ اصولا رنج لنزهایی که ساخته میشن...(حالا با هر کیفیتی؟) بر اساس نیاز های اصولا عکاسها ساخته میشن... مثلا بهترین استاندارد روی قطع نگاتیو 135 برای یه عکاس حرفه ای داشتن یه 28-70 f2.8 و یه 70-200 F2.8 بوده و هست... و در حالت های غیر حرفه ای 28-105 تا 28-200 و حتی 28-300 رو به عنوان استفاده عمومی عکاسها استفاده میکنن... و اصولا لنزهای 17-35 نیکون و 17-40 کنون ... اصولا مصارف خاصی برای عکاسی طبیعت و معماری و صنعتی داشته و به عنوان سوپر واید معروف بودن...
تا زمانی که دوربینهای دیجیتال به بازار اومد با سنسور های کوچک تر...
چه اتفاقی افتاد ؟ عکاسها مجبور شدن از 17-40 یا 17-35 بجای 28-70 خودشون استفاده کنن... و یه 70-200.... اصولا هم همه جیغ میزدن که یه فاصله بزرگ مهم رو این وسط از دست دادن! 35 تا 70!
حالا کمپانی ها این مساله رو حل کردن....
با اومدن لنزهای 18-70 و 17-55 F2.8 نیکون و یا 18-50 و 17-85 کنون و یا 17-50 ّ2.8 سیگما و حتی 18-200 سیگما... معادلهایی برای همون لنزهایی که اول معرفی کردم... تولید شده... و این دامنه لنزهایی هست که اصولا مورد نیازه ...
اصولا چنین رویایی که لنزی با دامنه 10-50 یا همون 17-85 وجود داشته باشه به سر عکاسها نمیزنه! چون اصولا کیفیت لنزهایی مثل 12-24 و یا 10-22 رو به زور تحمل میکنن ! چه برسه که بخوان 10 رو تا 50 کش بدن و باهاش پرتره بگیرن!
در نهایت یه سر به سایت کنون بزنید و لنزهای EFS اونو ببنید، سایت نیکون لنزهای DX و سایت سیگما لنزهای DC...
اما من یه سوال بکنم!
من گمان میکنم لنزهای DC سیگما برای هردو مونت کنون و نیکون با کراپ 1.5 ساخته میشه... نظر شما هم همینه؟
ویرایش توسط Arash : Sunday 16 October 2005 در ساعت 02:14