پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
دوستانی که بیشتر کار پرتره می کنند زیاد هستند.اما بنده به عنوان کسی که گاهی در آتلیه پرتره می گیرم عرض می کنم
اکثر پرتره هایی که گرفته ام بین 45 مم تا 145 مم ( مقیاس فول فریم ) است.مثلا یک لنز 18-135 نیکون کاملا رنجی که شما نیاز دارید را پوشش می دهد.در داخل آتلیه به دلیل وجود نور زیاد و کنترل شده شما مشکلی با استاپ داون کردن لنز ها ندارید.بد ترین لنز ها هم اگر یکی دو استاپ بسته شوند کیفیت قابل قبولی دارند.
لنز ها هرچه جدید تر باشپند یقینا لرزه گیر های بهتر CA کمتر و شارپنس بیشتری دارند.
اگر 18-105 نیکون با آن قیمت عرضه می شود به نظرم انتخاب خوبی است و جانشین شایسته ای برای لنز محبوب 18-135 نیکون.
50-150 اف 2.8 تایپ دو سیگما هم برای خارج از استودیو ( با توجه به اف 2.8 ) لنز بسیار خوبی است.
85 اف 1.8 را هم هنوز نشنیده ام کسی در موردش رضایت نداشته باشد ( با توجه به قیمت )
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
FARID
حالا اگه لطف كنيد جواب بنده رو بدين ممنون ميشم من ميخوام تا 500 يه لنز بگيرم بيشتر مد نظرم پرتره هست البته پرتره در فضاي باز رو بيشتر دوست دارم اگه راهنمايي كنيد ممنون ميشم اين 55 .200 رو هم در فكرمه البته يه دوستي دارم هر وقت ميرم مغازش ميگه 24 .120 رو بردار نميدونم چه كنم ممنون ميشم راهنمايي بكنيد
اگر بودجه را به 640 برسونید 16-85 بهترین لنز Dx هست کیفیت اپتیکیش عالیه حتی در بعضی اوقات از 17-55 هم بهتره !(به گفتهء سایت PHotozone ) برای پرتره هم مناسبه مگر اینکه پرتره های خیلی بسته مد نظر باشد. خود من هم میخوام همین لنزو بجای 18-200 نیکون بگیرم .
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
16-85 به عنوان تک لنز زوم و با هدف جانبی پرتره؟ خیر.
با وجود 18-135 و 18-105 ، برای نیاز ایشان، لنز 16-85 تقریبا نباید پیشنهاد شود.
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Kaveh Ghobadi
اگر فردا در برند کانن مثلا به مشکل فلاش بر خوردید و متوجه شدید که فلاش های کانن گران هستند و کاراییشان پایین تر از فلاش های نیکون است انگته باز هم باید کوچ کنید؟
شاید هم لنز های ارزانی با کیفیت بسیار عالی و قیمت مناسب در برند سونی بود!
شاید هم متوجه شدید که عکاسان پرتره عاشق فرمت و کراپ 4/3 هستند انگاه به سمت الیمپوس نمی روید؟
شاید باز هم موضوع نویز در نوردهی طولانی پیش بیاید و مجبور شوید به کانن باز گردید!!!
خلاصه اگر از روز اول بدون تحقیق انتخاب کرده باشیم همیشه سر در گم خواهیم بود.
به نظر شما لنز 85 اف 1.8 کانن مشکل شما را حل می کند؟
با تضمین بنده یک 85 اف 1.8 نیکون بخرید اطمینان می دهم همان نتیجه را داشته باشد!
با پوزش از برخی دوستان.....
اما هستند عده ای اندک که در طول زندگی یک لنز نیکون را در دست نگرفته اند ولی در موردش مجتهد هستند و فتوا صادر می کنند.
بنده زیاد در جریان بحث های قبلی نیستم.
اما اگر مشکل شما یک لنز برای پرتره است باید عرض کنم ارزان ترین لنز هم کیفیت خوبی در استودیو دارد.حالا برای اوت دو نیاز دارید و یا مشکل دیگری است نمی دانم برایم توضیح دهید شاید مجبور به تعویض برند نشدید.
اعلب کسانی که دایما در حال کوچ هستند اصل کار را فراموش کرده اند ( یعنی عکاسی ) فکر می کنند اصل داستان برند بازی و ابزار بازی است.در صورتی که ابزار خروجی را خلق نمی کند.این شمای عکاس هستید که خروجی را خلق می کنید.
این بحث های ابزار بازی که در فروم های دنیا می بینید چیزی نیست جز تفریح و سرگرمی عده ای عکاس در وقت بی کاری و در ایران عده ای در وقت کار!
زیاد جدی شان نگیرید...
با سلام
جناب کاوه قبادی عزیز کاملا با نظر شما موافقم . من یکسالی است که به دنیای عکاسی وارد شدم و چون نبودند دوستانی که درست راهنمائیم کنند ، دائما تصور می کردم کیفیت پایین کارم ناشی از ابزارم است . با نیکون دی 80 و لنز 18-135 شروع کردم . بعد 18-55 رو خریدم . بعد 18-70 نیکون را خریدم . بعد هر دو را فروختم و 18-200 گرفتم . بعد ان را هم فروختم و اینبار 18-70 سیگما را خریدم و بعلاوه یک دوربین 40 دی کنون و لنز 55-250 . که هر دو برند اصلی نیکون و کنون را داشته باشم . نتیجه: در حال حاضر ، با خدا تومان ضرر مالی ، دنبال یادگیری و استفاده صحیح از ابزارم و پرورش خلاقیت هایم هستم . مشکل از من بود نه از ابزار .
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
16-85 به عنوان تک لنز زوم و با هدف جانبی پرتره؟ خیر.
با وجود 18-135 و 18-105 ، برای نیاز ایشان، لنز 16-85 تقریبا نباید پیشنهاد شود.
ضمن تایید صحبت جنابعالی، توصیه یا خرید 16-85 را منتفی نمیدانم.
این لنز نسبت به دو لنز دیگر کیفیت ساخت خوبی دارد (البته قیمت کمی غیر منطقی است).
وقتی میخواهم لنز مطمئنی به کسی پیشنهاد کنم، با وجود علاقه فراوان به 18-135 ، آن را کمی غیر قابل اعتماد میدانم چون مورد خرابی زیاد دیدهام. ظاهراً کیفیت ساخت 18-105 مشابه این یکی است (که البته دلیل نمیشود که مشکل اپیدمی خاصی داشته باشد).
اگر فاکتور قابلیت اعتماد را در نظر نگیریم، طبیعی است که 16-85 به راحتی از گردونه انتخاب خارج خواهد شد.
در ضمن 85 میلیمتر روی دوربینهای کراپدار فاصله کانونی بدی نیست و در اغلب موارد با دیستورشن قابل اغماض، کفایت میکند.
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
برای D60 چه لنز پرتره ایی خوب هست که هم زوم خوبی داشته باشه و هم ماکرو خوبی ؟
55-200 ؟
70-300 ؟
18-55 ؟
105mm ?
...
قیمتش حدوداً 300-400 باشه :::blushing:::
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
سلام . لنز 18-200 - f3.5 - 5.6 رو براي كار پرتره با canon 40d چطور ارزيابي ميكنيد ؟! شنيدم كارايي خوبي نداره . راسته ؟!
راستش فضاي اتليه من كوچيكه و نياز به يه لنز دارم كه وايد خوبي داشته باشه در حد همين 18-200 . تله تا 150 هم باشه مشكلي نيست .
قيمت هم دوروبر 600 ميتونم بدم . دوستان اگر لنزي رو با اين شرايط ميشناسند كه بدرد من هم بخورد لطفا پيشنهاد بدند . ممنون .
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
[باسلامخدمتدوستانعزي ز
منمطالباينبخشراكا لاخواندموليدوبارهد سردرگميبهسرميبرم???
ازاساتيدچندسوالدارم :
ميخواهميكاستوديويعكا يدراتاقكارمداشته باشمكهايناتاقدراب عاد: طول: ۶متر عرض: ۴ متر و ارتفاع: ۳ متر ميباشدوتقريبايكاتاق روشنبهحسابميآيدچو پنجرهنورگيرهبزرگيد آنوجوددارد
من علاقهبسياريبهعكسهايه پرتره(تمامصورت،نيمهت نهوبدنكامل)
و همينطور fashen دارم همچنين تمايله فراواني براي ساخت و عكاسيه داركآرت(DARK ART)و فانتزي (FANTEZY)
حالاسوالهمنازشماا اتيد:
باتوجهبهخواستههاي نوهمچنيناتاقمن(ك هشايددرآيندهجايگس ردهتريهمبدستبياورم) درخواستمازشمااساتيد
مشورتدرخريدهيك دوربينه حرفهاي و همچنين لنز يا لنزهايي درزمينه مواردي كهعرض كردهام ميباشد
ضمناينكهمندركشورآ مانزندگيميكنموازل حاظخريدتقريبامشكلند ارموميتوانمحتيكالا رابااقصادكمدرصديا بدونهدرصد
خريداريكنمپسدرصورته امكانبهمنيكمجموعه خوبمعرفيفرمائيدكهت امدتياحتياجبهاضافه كردنوتكميلكردنويا مهمترتعويضوبهتركر نآننداشتهباشم
درموردوسايلجانبيو ور۰۰۰همبعدازخريد لنزودوربينازشماكم كخواهمگرفتيابازهم گرموردهخاصيمدنظره ستاعلام
فرمائيد (درآنصورتشايدبشودا زفروشندهتخفيفهچشمگي ريهمگرفت)
نكته!!!
تاجاييكهمندربخشخ واندمحدوداانتخابآخر به۷۰-۲۰۰لرزهگيرو۱۷-۷۰رسيدكهيكيازاسات دفرمودندكه۱۸-۸۵موردهقبولترميبا دهمچنينمديرسايتدر آخرفرمودندكهاصلا۷۰-۲۰۰براياستوديومناسب نيستوضمن فرمايشايشاندرحدوده۱ %موردهاستفادهقرارمي يردمنكهدراينزمينه كاملاسردرگمشدم...
۰منازشمااساتيدخواهش ميكنممرادرزمينهخريد هوسايلباتوجهبهخوا تههايمراهنمائيكنيد.
بيصبرانهمنتظرهپاسخش ماعزيزانميباشم.]
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
دوست گرامی اساتید اینجا زیاد هستند و راهنمائی لازم را می کنند . ولی اجازه میخوام من هم نظرم را بنویسم . چون همین راه شما را از 1 سال گذشته دارم می رم .
برای پرتره عام ، یعنی صورت تنها ، و نیم تنه و تمام تنه اگر در قصد خرید فقط یک لنز می باشید بنظر من باید در رنج حدود 17 تا 100 یا 120 یا 130 فکر کنید . در همچه رنجی دست شما برای کادر بندی مناسب باز خواهد بود .
لنز هائی تله مثل 70-200 پرتره خوبی خواهد گرفت ولی برای پرتره توی فضای باز خوب هستند . در آتلیه ( 3 یا 4 متری ) با همچه لنزی کادر بندی خیلی سخت خواهد بود و نمیتوان به سوژه خیلی نزدیک شد . که در اینصورت فلاش های قدرتمند تری هم لازم خواهد بود .
من 17-70 سیگما را که خودم هم دارم مناسب میدانم. شارپنس خوبی دارد ولی کاش رنجش تا 100 یا 130 بود .
18-135 نیکون هم برای پرتره خوب است و رنجش هم خوب است و قیمتش هم .
18-105 vr نیکون هم که جدیدا اومده خوب است ولی نمیدانم کیفیت چگونه است .
18-200 Vr نیکون هم خوب است . ولی تصاویرش نسبت به لنزهای بالا شارپنس کمتری دارد . در ضمن اگر به سمت پایین یا بالا نگه اش دارید بدلیل وزن ، طول لنز و فوکال آن تغییر میکند . دکمه قفل هم ندارد و این کمی در پرتره آزار دهنده خواهد بود .
پاسخ: انتخاب لنز مناسب براي پرتره
سلام
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
vali15
لنز هائی تله مثل 70-200 پرتره خوبی خواهد گرفت ولی برای پرتره توی فضای باز خوب هستند . در آتلیه ( 3 یا 4 متری ) با همچه لنزی کادر بندی خیلی سخت خواهد بود و نمیتوان به سوژه خیلی نزدیک شد . که در اینصورت فلاش های قدرتمند تری هم لازم خواهد بود .
فكر نميكنم فلاش قويتري لازم باشد، چون در هر صورت از فلاشهاي آتليه اي استفاده ميشود كه نزديك به سوژه قرار ميگيرند، نه روي دوربين.
نقل قول:
18-200 Vr نیکون هم خوب است . ولی تصاویرش نسبت به لنزهای بالا شارپنس کمتری دارد . در ضمن اگر به سمت پایین یا بالا نگه اش دارید بدلیل وزن ، طول لنز و فوکال آن تغییر میکند . دکمه قفل هم ندارد و این کمی در پرتره آزار دهنده خواهد بود .
اين مساله اصلا" به صورت جدي و آزاردهنده نيست، از آن گذشته در عكاسي آتليه معمولا" محور دوربين به ندرت از حالت افقي خارج ميشود.
شارپنس 200-18 هم آنطور كه من ديدم بسيار عالي بود، كه در ديافراگمهاي 8 و 10 و ... (كه معمولا" در آتليه به كار ميروند) كمبودي از اين نظر نخواهد داشت.