Bruce Gilden جمله معروفی دارد که میگوید Shoot Who You Are. به نظرم این جمله و این روش، در مورد پروژه های عکاسی خیلی مهم است. بهترین پروژههایی که هر کدام میتوانیم انتخاب کنیم، پروژه هایی هستند که کاملا از خودمان ریشه گرفته باشند.
این ارتباط با شخصیت هر فرد، میتواند جنبه های مختلفی داشته باشد: چیزهایی که به آنها علاقه داریم، موضوعاتی که در آن تجربه داریم و با آن آشنا هستیم، جاهایی که بیشتر رفتهایم یا در آن ساکن هستیم، جنبههای روانشناختی فردی و شخصیتی ( انواع Personalityها)، محدودیتها و مشکلاتی که داریم، برتریهایی که داریم، موضوعاتی که باعث هیجان ما میشود، موضوعاتی که ما را خوشحال میکند، موضوعاتی که برایمان خاطره انگیز است، موضوعاتی که وابسته به نژاد یا رده اجتماعی یا شغلی ماست، اشخاصی که روی ما تاثیر گذاشتهاند، اشخاصی که ما روی آنها موثر هستیم، شرایطی که روی ما تاثیر داشتهاند، شرایطی که ما در آنها موثر بودهایم و ...
این لیست میتواند ادامه یابد. هر چقدر عمیقتر به خود فکر کنیم، چیزهای خاصتری خواهیم یافت که چه بسا هر یک بتواند موضوع یک پروژه شود.
چنین پروژههایی معمولا موفق خواهند بود. هم بخاطر ارتباطات دو طرفهای که با موضوع داریم و هم بخاطر شخصی بودن فراوان آنها که باعث منحصر بفرد شدنشان خواهد شد.
مثال : نمایشگاهی هم اکنون در مشهد برپاست با نام ۶ صبح که ۸ نفر عکاس موضوع ۶ صبح را دستمایه یک مجموعه عکس قرار داده اند. وقتی به مجموعه هر یک نگاه میکنید، این ارتباط شخصی با موضوع را خواهید دید. چه در نوع برخورد با موضوع و چه در نوع اجرا و چه در انتخاب موضوع. همین امر باعث شده که مجموعهها کاملا متنوع و برای بیننده جذاب باشند.
مثال دو: Haley Moris عکاسی است که در دانشگاههای آریزونا و فلوریدا تحصیل کرده است و در کالج هنری ممفیس به عنوان مدرس کار میکند. او اضافه وزن دارد. همواره متوجه نگاههای خاص و گاه واکنشهای دیگر افراد در محیط های اجتماعی نسبت به ظاهر خود بوده است. همین مساله را موضوع یک پروژه عکاسی ساخته است که در آن پرترههایی از خود در محیطهای شهری گرفته که در پس زمینه، واکنشهای افراد دیگر نسبت به او مشخص است.
ادامه در پست بعدی :