پولارويد رفتنى است
داريوش رجبيان
اگر در بساطتان دوربين عکاسی پولارويد داريد، از اين به بعد بيشتر مواظبش باشيد، چون قرار است به زودی تبديل به عتيقه شود. شرکت پولارويد سال گذشته توليد دوربينش را متوقف کرد و در اوايل ماه فوريه اعلام کرد که در بهار امسال توليد فيلم دوربين آن نيز قطع می شود. ذخيره فيلم پولارويد تا سال ٢٠٠٩ ميلادی دوام خواهد آورد
اين خبر ميليون ها تن از کاربران دوربين پولارويد را غافلگير و اندوهگين کرد. تصور اين که ديگر با فشار دادن دگمه دوربين نمی توان يک عکس فيزيکی را پس از چند ثانيه روی دست گرفت، برای خيلی ها سنگين است..
از همين حالا در مجله اينترنتی "فاوند" که عکس اشيای گمشده را منتشر می کند، می توان شمار زيادی از عکس های حاشيه دار پولارويد را ديد که هر کدام برای خود منحصر به فرد و تکرارناپذير است، چون نگاتيوی از آن عکس ها وجود ندارد که دوباره چاپ شوند.
بسياری از عمليات نهادهای انتظامی کشورهای غربی متکی به پولارويد است. "جيمز دولان"، پزشک قانونی منطقه کايوگای ايالت نيويورک آمريکا به روزنامه "بوستون گلوب" گفته است که مطمئن نيست چه جايگزينی برای پولارويد را به کار بگيرد.
او می گويد: "اگر قرار است با دوربين ديجيتال از صحنه جرم يا جنايتی عکس بگيرم، چه گونه بايد آن را به دفتر برسانم؟ ممکن است من صد کيلومتر از دفتر فاصله داشته باشم و دور و بر من از اينترنت خبری نباشد."
دولان معمولا عکس فوری صحنه جرم را با دوربين پولارويد می گيرد و آن را با ديگر شواهد صحنه براى آزمونگر يا ممتحن پزشکی ارسال می کند.
روزنامه کانادايی "اتاوا سيتيزن" به بعد شخصی دلبستگی به پولارويد پرداخته و از قول "نيتن سايپرس"، دانشجوی رشته عکاسی دانشگاه هنر و طراحی انتاريو می نويسد: "حسی که پولارويد به عکاس می دهد از دوربين ديجيتال متفاوت است. آن چند لحظه انتظار برای بيرون آمدن عکس، تکان دادن آن تا رنگش خشک شود و تصوير شکل بگيرد، چيزی است که فقط با پولارويد می توان تجربه کرد."
ديل بردلی، استاد دانشکده ارتباطات و فيلم دانشگاه بروک کانادا گفته است که فريبندگی پولارويد در شيوه خاص کار آن است که يک عکس را می تواند تبديل به سوغات کند. "چرا که آن عکس در واقع در همان لحظه به خصوص گرفته و توليد شده است."
اما عصر ديجيتال قواعد خودش را ديکته می کند. بنا به داده های انجمن بين المللی بازار عکس Photo Marketing Association در سال ٢٠٠٠ در آمريکا چهار ميليون و دويست هزاردستگاه دوربين عکاسی فوری به فروش رفت که تقريبا همه آنها پولارويد بودند.
در همان سال نرخ فروش دوربين ديجيتال در آمريکا چهار و نيم ميليون عدد بود. سپس دوربين های ديجيتال ارزان تر و بهتر شدند و کاربران با کاربرد آن آشناتر شدند و سال ميلادی گذشته دوربين های ديجيتال در آمريکا ٢٨ ميليون و دويست هزارعدد فروش داشتند. در حالی که ميزان فروش دوربين عکاسی فوری به شدت افت کرد و به دويست و چهل هزار رسيد.
همين آمار باعث شد که شرکت پولارويد تصميم بگيرد کتاب عمر شصت ساله دوربينش را ببندد و در صدد نوآوری ها در زمينه عکاسی ديجيتال برآيد.
اين ابتکارات می تواند هواداران دوربين معروف پولارويد را هم تا حدی قانع کند. اخيرا شرکت پولارويد يک چاپگر جيبی توليد کرد که با سيم "يو اس بی" به دوربين ديجيتال يا تلفن همراه وصل می شود و در عرض يک دقيقه عکس ها را در شکل فيزيکی چاپ می کند. جالب اين جاست که چاپگر جيبی پولارويد به جوهر نياز ندارد، چون کاغذ آن مرکب از روی (زينک) است که در ترکيبش کريستال های رنگی زرد، ماجنتا (سرخ زرشکی) و سايان (آبی سبز گونه) دارد که رنگ های عمده مورد نياز برای توليد عکس رنگی اند.
عده ای هم برای تسکين خاطر دوستداران پولارويد به اين نکته اشاره می کنند که عکس های پولارويد با مرور زمان کيفيت خود را از دست می دهند، چون در ترکيب آن ماده ای نيست که رنگ ها را برای هميشه حفظ کند.
دوربين پولارويد نتيجه تحقيقات "ادوين لند"، دانشمند آمريکايی بود که در اوايل دهه١٩٤٠ راز عکس فوری را گشود. در سال ١٩٤٨ توليد انبوه و عرضه دوربين های پولارويد آغاز شد و درست شصت سال دوام آورد.
اما ظاهرا قرار نيست دوربين های عکاسی فوری همين حالا به کلی به تاريخ بپيوندند. شرکت ژاپنی فوجی فيلم اعلام کرده است که ميزان تقاضا برای دستگاه عکاسی فوری اين شرکت افزايش چشمگيری داشته است وجلو اين بازار پررونق گرفته نخواهد شد.
با خالی شدن جای پولارويد در اين بازار، به احتمال زياد بازار فوجی فيلم گرمتر هم خواهد شد. مسئولان بازاريابی فوجی گفته اند که از همين حالا شماری از نهادهای انتظامی کشورهای غربی خواستار خريداری دوربين عکاسی فوری آنها شده اند.
دوربين آی زون از مدل های جديد فوجی که شکل تلفن همراه را دارد، تا کنون هوادار زيادی نداشته است. به باور آنانی که با هر دو دستگاه عکاسی فوری آشنايی دارند، اندازه کوچک و کيفيت نامطلوب عکس های آی زون با عکس های پولارويد قابل مقايسه نيست.
يک دليل ديگر اميدواری به ماندگاری پولارويد (شايد با نامی ديگر) سخنان مسئولان شرکت پولارويد است که می گويند شايد پروانه ساخت فيلم پولارويد را به توليد کنندگان ديگر بفروشند.
منبع:
و همچنين در اين رابطه:کد:http://www.jadidonline.com/story/05032008/polaroid
کد:http://moominsean.blogspot.com/2008/02/polaroid-is-dead-long-live.html.
.
.