سلام....
چون بحث فیلمبرداری فیلمهای سینمائی پیش اومد و منم عاشق سینما هستم، گفتم یه چیزی بگم.
فکر کنم بحث حفظ نور و رنگ صحنه، یا در واقع راکورد نوری صحنه به مدیر فیلم برداری ربط داره.. اون تور که آرش عاشوری نیا اشاره کرد حتی در درپیت ترین فیلمهای سینمای ایران هم این حفظ نور رو میبینیم.. دلیلش به نظر من اینه که اولا در 99 درصد مواقع، تمام پلان های یک صحنه رو یکجا میگیرن و معمولا تمام تمرین ها با بازیگرا انجام میشه و تو چند تا برداشت سر و ته نما رو هم میارن و گل میگیرن... برای همین ظرف این چند ساعت، مغمولا نور صحنه اگر نمای بیرونی باشه زیاد تغییری نمیکنه مگر مواقع خاص که دم غروبی چیزی باشه یا یه ابری بیاد جلوی خورشید که در اینصورت مدیر فیلم برداری انقدرو میفهمه که راکورد نور به هم خورده و یه جوری درستش میکنه.. نماهای داخلی هم که بخاطر نور مصنوعی معمولا راکوردش حفظ میشه...
اما سینمای خارجه... اولا مدیران فیلم برداری های بزرگی در تاریخ سینما بودن که کارائی کردن که نگو و نپرس.. و ما اینجا میگیم یه نمای دو نفره رو با چند تا برداشت میگیرن و نور صحنه تقریبا همونه.. اما بحث وقتی پیچیده میشه که مثلا آقای استنلی کوبریک خدابیامرز، تو اون فضای برفی و اون نورپردازی پیچیده فیلم Shining ، میاد و یه نما رو 68 بار تکرار میکنه... که جک نیکلسون رو دق میده، اونجا راکورد نور رو حفظ کردن هنر میخواد..
اما بحث سینمای هالیوود هم جالبه...
بعضی از big production های هالیوود در چندین کشور با چندین شرایط آب و هوائی مختلف ساخته میشن.. موضوع مهم به غیر از نماهای دو نفره، یک دست در آمدن رنگ و کنتراست این همه نما هست.
برای همین کلا بحث مدیر فیلم برداری مخصوصا تو فیلمهای هالیوودی خیلی پیچیده میشه.. با اجازه دوستان یه سری از حرفای مدیرای فیلم برداری رو براتون نقل میکنم که شاید خالی از لطف نباشه.. اما تو پست های بعدی.