پاسخ: همه چیز در مورد ظهور فیلم
كاوه عزيز،ببخشيد وسط پست شما پريدم، گفتم اين وسط خروس بي محل شوم و كمكي بكنم، يعني حق شاگردي ادا كنم
آخر ما از شما بسيار آموختيم
البته به اصالت و سادگي نقاشي شما نميشود.
ساختار Velvia
http://amirmohebi.persiangig.com/akk...ads/Velvia.jpg
ساختار Konica Centura 100 معروف خودمان!
http://amirmohebi.persiangig.com/akk...centura100.jpg
پاسخ: ظهور نگاتیو سیاه و سفید
من با اجازه اساتید یک جند تا جسارت بکنم:
http://www.scphoto.com/html/processing.html
http://forums.clubsnap.org/showthread.php?t=45612
این لینک ها خیلی کمک می کنند تا توضیحات کاوه جان را به صورت تصویری ببینید.
ای کاش وقت داشتم و ترجمه می کردم. عذر من را در این مورد بپذیرید.
پاسخ: همه چیز در مورد ظهور فیلم
سلام،
ممنون از داریوش عزیز. فقط یک نکته. اون آقا تو سری دوم عکسها فیلم رو از توی قوطی یکسره می*کنه تو ریل. من این روش رو پیشنهاد نمی*کنم و توی توضیحات هم *یشنهاد داده بودم که با قاشق یا درب باز کن قوطی فیلم رو باز کنن دوستان. به هر ترتیب اون ابزاری که تو عکس می*بینید ته فیلم رو از تو حلقه در میاره و می*تونید یکسره از حلقه فیلم رو ب*پیچید تو تانک. تجربه به من نشون داده این می*تونه کار رو سخت*تر بکنه.
بریم سر اصل مطلب، نکات مرتبط با ظهور فیلم:
۱- ماده!شما برای مواد انتخابهای مختلفی دارین و هر ماده هم خواص و خصوصیات خودش رو داره و تاثیر خودش رو بر اساس کنتراست و گرین و زمان و قدرت پول و پوش ولی به طور کل مواد رو می*شه چند جور طبقه بندی کرد. یکی بر اساس ماده خام و یکی بر اساس قابلیت استفاده مجدد.
۲- ماده خام ممکن هستش که پودر باشه و یا مایع وقتی می*خرید. مایع رو فقط (تو سیاه و سفید داریم صحبت می*کنیم) با آب رقیق می*کنید و تبدیل می*شه به ماده قابل استفادهَ برای مثال خودش نوشته روش ۱+۹ برای کنتراست بالا یعنی اگه ۱۰۰ میلی مایع دارید با ۹۰۰ میلی آب مخلوطش می*کنید و می*شه یک لیتر ماده ظهور با کنتراست بالا. این شد مایع. موادی هست که ضریب Concentration بالاتری دارن یا پایین*تر و اینکه می*شه چند جور مخلوطشون کرد (برای مثال ۱+۹ برای کنتراست زیاد و ۱+۱۴ برای کنتراست کم) به هر حال این می*شه مایع.
۳- پودر هم داریم و خیلی از مواد خوب پودر هستن. پودر*ها معمولاْ تو دو قسمت میان و یک ذستور العمل دارن یعنی شما مثلاْ بسته اول رو تو یک لیتر آب ۳۰ درجه حل می*کنید بعد بسته دوم رو می*ریزید و چند دقیقه هم می*زنید تا یک لیتر محلول ظهور داشته باشید.
۴- پودر رو باید همش رو یکجا درست کنید (مگر اینکه بدونید دارید چیکار می*کنید) یعنی اگه پودرتون نوشته ۱۰ لیتر محلول می*ده همون روز اول باید ۱۰ لیتر رو درست کنید و نگه دارید اما مایع رو می*شه خورد خورد رقیق کرد و مصرف کرد یعنی برای مثال برای هر ۳۰۰ سی سی ۳۰ سی سی مایع و ۲۷۰ سی سی آب رو قاطی کنید و بعد از ظهور هم مایع رو دور بریزید.
۵- یک طبقه*بندی دیگه بر اساس قابلیت بازگشت و توان ماده هست. بعضی ماده*ها رو می*شه برگردوند و دوباره استفاده کرد. محلولهایی که از پودر به دست میان معمولاْ اینطور هستن.
۶- قابلیت استفاده مجدد اونقدرها هم مهم نیست اگه شما تو کار ظهور توی حجم نیستید و می*تونه دست و پاگیر بشه. چرا؟ چون کنترل کیفی دارو و نگهداری مجددش پیچیده هستش. ببینید اگه شما ۳۰۰ سی سی دارو استفاده کنید نمی*تونید همون ۳۰۰ سی سی رو دفعه بعد هم مصرف کنید و باید ۳۰۰ سی سی رو برگردونید تو ظرف اصلی. حالا اگه داروی شما ۵ لیتریه و نوشته برای ۱۰۰ حلقه ۳۵ میلی*متری این به این معنیه که اگه هردفعه دارو رو برگردونید تو ۵ لیتر می*تونید ۱۰۰ تا ۳۵ ظاهر کنید نه اینکه برای مثال اگه یک لیتر داشتید ۲۰ تا بتونید ظاهر کنید! نه! همه چی اینجا از قانون Economy of Scale پیروی می*کنه. اگه داروی شما یک لیتر باشه حدودی می*تونید ۱۲ تا حلقه ظاهر کنید چون حجم بالاتر یعنی ظرفیت به مراتب بیشتر دارو... پس اگه بخواهید داروتون رو استفاده مجدد بکنید باید دستوراتش رو دقیق در این زمینه بخونید و بعد هم همش رو یکجا درست کنید و هردفعه که کارتون تموم شد دارو رو برگردونید تو ظرف اصلی. من برای شروع توصیه می*کنم داری ظهور رو بعد از مصرف دور بریزید و با داروی جدید دوباره ظاهر کنید.
۷- نگهداری داروی رقیق شده هم اینقدرا ساده نیست اگه کار تمیز و شیک می*خواهید بکنید. اول اینکه دوباره همه چیز لگاریتمیه! یعنی چی؟ یعنی دارو تو ظرف پر (مثلاْ یک لیتر دارو تو ظرف یک لیتری) یکسال عمر می*کنه ولی تو ظرف نصفه دو ماه و تو ظرف ۲۰ درصد یک روز! پس همیشه ظرفتون رو پر نگه دارید و یا از داروهای مایع استفاده کنید که موقع مصرف رقیقشون می*کنید. Hama ظرفهایی وارد ایران کرده که آکاردیونی! هستن و از ۵۰۰ سی سی تا ۱.۲ لیتر حجمشون عوض می*شه و چیزهای خوبی هستن به قیمت ۴۵۰۰ تومان!
۸- با همه این حرفها توصیه من برای تازه کارها استفاده از داروی مایعی هست که موقع مصرف رقیقش می*کنید و بعد هم دور می*ریزید. رایج*ترین این مواد ILFOSOL S از ایلفورد هست که تو بازار هم راحت پیدا می*شه. ۵۰۰ سی سی این دارو حدود ۳۰۰۰ تومان هست و نسبت خوبش یک به نه هست که می*کنه ۵ لیتر دارو که می*کنه حدود ۱۷ حلقه فیلم یعنی ظهور هر حلقه ۱۸۷ تومن که خب به نسبت خیلی گرونه ولی جواب می*ده! هر دفعه شما ۳۰ سی سی از این رو با ۲۷۰ سی سی آب قاطی کنید و بریزید توی تانک و بعد هم با خیال راحت بریزیدش دور. راهنمای کاملی هم داره روی سایش برای اینکه هر فیلم رو چطوری ظاهر کنید (جدول دما/زمان) و خب به احتمال زیاد هم فیلم شما هم ایلفورد خواهد بود که خب سازگار هم هستن دارو و فیلم!
۹- ایلفوسول اس برای شروع خیلی خوبه ولی کمی گرونه!!*(به نسبت بقیه داروها) و بعدش هم فاین گرین نیست و پوش هم بطور رسمی نمی*ده (یعنی درست نیست که زمان رو ببرین بالا برای پوش، رسماْ ساپورت نمی*کنه ولی ما کردیم شده!) خب. یکی از محبوب ترین داروها دکتول هست که همه از روش می*سازن و ایرانیش هم تو بازار هست. پودری که ۱۰ لیتر ماده قابل بازیافت بده از نوع ایرانی و حدود ۱۰۰ حلقه ۳۵ با کنتراست بالا براتون بزنه ۲ هزار تومن قیمت داره ولی باید هر ۱۰ لیترش رو درست کنید و توی یک ظرف ده لیتری نگه دارین. دکتول داروی خوبیه و ایرانیش هم پسندیده هست ولی باید همه ۱۰ لیتر رو یکجا درست کنید تو ظرف ۱۰ لیتری. هم پوش می*ده هم فاین گرین هستش. هر حلقه هم می*کنه ۲۰ تومن! که اقتصادی تر از ماده اشرافی/سلطنتی ایلفوسول هستش.
۱۰- دکتول اصل هم هست و تو جداول شما زمان و دمای X-Tol رو که نگاه کنید یعنی همه دکتول*ها و کپیه*هاشون. یکی از داروهای خیلی خوب که هنوز هم پیدا می*شه و تو ایران هم هست Kodak T-Max هست که خیلی حرفه*ایه و پوش و پول و گرین عالی و کنتراست بالا رو می*تونید ازش بگیرید و ۱ گالونش که ۲۰ گالون دارو می*ده رو باید درست کنید اگه حداکثر ظرفیت رو می*خواهید. خیلی از داروهای رویایی مثل Agfa Rodinal دیگه تولید نمی*شن و فقط یه خاطره ازشون مونده.
۱۱- پس شما با ایلفورد، ایلفوسول اس شروع کنید.
۱۲- فیکسر با اینکه خیلی می*تونه مهم باشه و انواع مختلفی داره (با توجه به وضعیت ژلاتینی که از فیلم خشک می*کنه فیلم نرم یا خشک خروجی می*ده) ولی حالا حالاها فراموشش کنید. هرچی گرفتید خوبه. ایرانیش با ۱۵۰۰ تومن دولیتر فیکسر می*ده که برای ۵۰ حلقه می*تونید استفاده کنید. ایلفور هم راپید فیکسر داره که مایع هست و می*تونید باهاش دو لیتر درست کنید و همون ۵۰ حلقه رو هم می*شه ازش کشید بیرون.
۱۳- اگه واقعاْ قصد دارید لابراتوار بزنید در مورد مواد باید بیشتر بدونیدو جداول کنترل کیفی و کنترل ظرفیت مواد و هزار و یک نکته دیگه. این پستها در اصل برای کار آماتوری و شخصی هستن وگرنه هیچکس نمی*تونه بگه ۵ لیتر از فلان دارو ۱۰ حلقه ظرفیت داره. بستگی به زمان و عمر دارو اره و نوع استفاده. اگه شما تو هر دفعه استفاده ۱۰ حلقه ظاهر می*کنید ظرفیت داروتون خیلی بالا می*ره ولی اگه هر ماه یک حلقه ظاهر می*کنید دارو خیلی جونش کمتر می*شه...
۱۴- ریلی که می*خرید پلاستیکی هست و دقت کنید که هر طرفش یک ساچمه باشه (بعضی*ها ساچمشون افتاده. یعنی ریل سالم دو تا ساچمه داره!) هیچوقت گول نخورید و ریل فلزی نخرید! بین اساتید عکاسی یک قانون نانوشته هست که اگه از یه شاگردی خوششون نیاد بهش می*گن که فیلمهاشو تو ریل فلزی جا بزنه و منظورشون از اینکار اینه که اون شاگرد عکاسی رو ترک کنه و از من بشنوید می*کنه! ریل فلزی قصه*ای داره که گفتنی نیست فقط جهت مقایسه عرض کنم من هنوز نتونستم بفهمم صخره نوردی سخت*تره یا جازدن فیلم تو ریل فلزی!! البته ریل فلزی رو یاد گرفتم بعد از سالها تمرین و برای همین الآن فکر می*کنم صخره نوردی شبیه آب خوردنه :) از شوخی که بگذریم هیچ لزومی نداره برید دنبال ریل فلزی مگر اینکه بخواهید کاری بکنید که با پلاستیک نمی*شه (مثلاْ بخار یک فلز گرم! رو بدید به فیلم که پلاستیک آب می*شه)
۱۵- یک نکته توی جا زدن فیلم تو ریل. خیلی کار ساده*ای هستش ولی یادتون باشه. اگه ریل یا فیلم یا دستتون حتی کمی خیس باشه (عرق کرده باشید برای مثال) هیچوقت فیلم نمی*ره تو ریل. فیلم در اثر کمی (خیلی کم) رطوبت بی*نهایت چسبنده می*شه و دیگه هیچ! پس خشک فیلم رو جا بزنید و اگه دیدید نتونستید (دفعه اول) اصلاْ عجله نکنید. فیلم رو بندازید تو تانک (همونطوری لوله که هست) و در تانک رو ببندید و چند ساعت بعد با آرامش کامل و دستهای خشک تلاش کنید.
۱۶- قیچی! اگه قیچی رو بردید تو تاریکی که ته فیلم رو باهاش ببرید یک کار دیگه هم می*تونید بکنید باهاش و اون اینکه
سر فیلم رو ببرید. سر فیلم اگه یادتون باشه یه حالت خمیده و ال شکلی داره که کمی کار رو برای جا زدن تو تانک سخت می*کنه. همون اول که فیلم رو از تو قالب در آووردید (یا مثل اون آقای شیک تو عکسی که اول پست حرفش شد نوکش رو کشیدید بیرون) می*تونید صاف ببریدش. برای همین تو پست قبل گفتم که اگه قیچی رو ببرید تو می*تونید استفاده*ها مفیدی ازش بکنید یکی هم همین بریدن اون L اول فیلم و صاف کردنش بود.
۱۷- فیلم ۱۲۰ کمی سخت*تره! دیشب ساعت یک و نیم! (بله همون دیشب که پست رو فرستادم) زنگ زد که با فیلم ۱۲۰ توی تانک مونده و نمی*دونه چیکار کنه! حالا خودش حتماْ میاد اینجا می*»ویسه و می*گه! حالا قرارتو کیسه سیاه شده بیاره من فیلمش رو جا بزنم براش امروز ولی در کل ۱۲۰ چون سوراخ سوراخ نداره اطرافش ساچمه ریل کاری نمی*تونه بکنه و چون ۶ سانت عرض داره زود تاب بر می*داره و خیلی سخت جا می*ره تو ریل اوایل ولی بعد آسون می*شه. شما با ۳۵ شروع کنید کار رو.
۱۸- نوع فیلم هم خیلی مهم هستش. فیلم ارزون و الکی چون همش تا می*شه خیلی سخت تر از فیلم خوب (مثل کداک یا ایلفورد) جا می*ره. پس فوماپن نخرید که بخاطر ۵۰۰ تومن فاوت موقع جا زدن به اندازه میلیونها تمون به خودتون اهانت! نکنید :)
۱۹- ظهور رو همه ما دوست داریم که در حد امکان یک پروسه مکانیکی باشه و مکانیکی و غیر خلاق بمونه چون می*خواهیم بتونیم نتایج یکسان تولید کنیم. هزچی شما توی مخلوط کردن مواد، هم زدن، کنترل دما و حجم و ... دقیق*تر باشید کارتون برای خودتون تکرار پذیرتر و در نتیجه قابل اطمینان*تر می*شه. پس با اینکه فیلم سیاه و سفید به هر حال ظاهر می*شه ولی دقت بیشتر به نفع خود شماست...
۲۰- موقع جا زدن فیلم تو ریل هیجان زده نشید، عجله نکنید و فیلم رو نشکونید. فیلم به راحتی می*شکنه و لبه*هاش می*پره و یا موقع خارج کردن تا می*خوره. خیلی آروم و نرم با همه چیز برخورد کنید.
۲۱- جدول مربوط به دما و زمان رو چند نمونه اینجا می*فرستم اما توی خود فیلمها و مادتون نوشته.
۲۲- تا جایی که می*تونید دست نزنید به فیلم. موقع جا زدن باز کردن و در آووردن از لبه*ها بگیرید و خلاصه چربی انگشت رو از فیلم دور کنید.
۲۳- برای خرید تجهیزات لازم بهترین*جا خیابون حسینی هست (هفت*تیر، شمال کریمخان، قبل از شروع پل، موازی با خردمند شمالی، کوچه*ای که خیابون سنایی بهش می*رسه، کوچه*ای که بیمارستان تهران توشه، خیابون اونوریه رستوران موفتار و دو تا خیابون اینور*تر از رستوران آرارات! دیگه چی عرض کنم؟!؟) اونجا عکاسی کودک هست، کمی پایینتر عکاسی سیمرغ و یه مغازه اونورتر عکاسی استاد ساعتچی که از هرکدوم می*تونید همه یا بعضی از مواد لازم رو بخرید. اگه نه که توی مفتح شمالی اول رومی هست (بعضی چیزا رو داره، خیلی محدودَ) بعد هم آریا که چیزهای خوبی داره. اگه از اینها هم خوشتون نمیاد ناصرخسرو فروشگاه برادران شرکا همه چیز رو داره و اگه باز هم نه فروشگاهی که اون هم همه این چیزها رو داره ولی فروشنده*هاش برخورد نادرستی دارنَ فروشگاه خانه عکاسان هست توی انتهای خیابون سمیه (ابتداش در واقع) از حافظ که بپیچید تو سمیه حدود ۳۰۰ متر که برید می*رسید بهش!
خب، جاهایی مثل تجهیزات حرفه*ای و دیگران هم هستن اما خیلی چیزهای لوکس و گرون دارن که من توصیه نمی*کنم. شما می*تونید گیره فیلم بخرید ۱۵۰۰۰ تومن هر گیره ولی در نهایت گیره لباس یا کاغذ هم همون کارو می*کنه و گیره هم روی فیلم نمیوفته و قسمت سوختش رو می*گیره پس چرا باید پولشو داد؟! خودتون می*دونید دیگه... اینکه چقدر خرج کنید و چقدر شیک باشید یا Practical به خود شما بر می*گرده. اکثر تانکهای توی ایران پترسون هست اما اسمشون پترسونه و همه تولید ایرانن که مشکلی هم ندارن فقط اگه تونستید ریل رو پترسون اصل بخرید چون کار با اصلش آسون*تره.
همین! من هیچوقت تو زندگیم حکم کلی ندادم اما نمی*دونم چی شد اسم این تاپیک رو گذاشتم «همه چیز در مورد ظهور» و حالا موندم که این همه چیزی که در مورد ظهور هست رو چطوری باید گفت! اینقدر هر دفعه پستهای جدید رو دیدم خوندم همه چیز در مورد S3 IS یا همه چیز در مورد ... دیگه فکر کنم ناخودآگاه این تاپیک رو زدم... ولی شما تو ذهنتون باشه که این همه چیز در مورد ظهور نیست فقط روش و نکاتی در مورد ظهور هست.
ممنون!
پاسخ: ظهور اسلاید سیاه و سفید
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kakooch
ممنونم! سوالی بود در خدمتم ولی می*دونم که زیاد علاقه*مندی نداره. C-41 و چند تا تکنیک ریز رو هم که بگم دیگه از شر این تاپیک هممون خلاص می*شیم.
کاوه عزیز بهت اطمینان می دهم که علاقه مند داره، خیلی هم داره.
کافیه فقط ببینی که این تاپیک چند بار مشاهده شده!!!
منتظر باقیش هستیم. من هم می گردم چند تا لینک مرتبط پیدا می کنم می گذارم.
پاسخ: ظهور اسلاید سیاه و سفید
آقاي كاوه ممنون عاليست و فكر كنم با توجه به آمار بازديد كنندگان در اين فروم خيلي از دوستان استفاده نموده اند بي صبرانه منتظر ادامه و مطالب تكميليش هستم
4 فایل پیوست
پاسخ: ظهور اسلاید سیاه و سفید
سلام به همه ،
کاوه جان واقعاً روم سیاهِ! دستور داده بودی که از مراحل ظهور فیلم چندتا عکس بگیرم و پست کنم. ولی خودت میدونی که مشغول سروکله زدن با Sinar هستم، بزودی عکسها رو می گیرم با اینکه اینجا همه استاد هستن و داریوشِ 5d دار(ولی 30d یه چیز دیگست داریوش!) یه لینک خوب با عکس گذاشت، بزودی انجام وظیفه میکنم. به این وسیله از دوستانی که پیگیر داستان بودن عذر می خوام.
قبل از اون چندتا عکس از یه ریل قدیمی فلزی گرفتم که خیلی برام جالب بود با چند خط قصه:
در زمانهای نه چندان دور که اجناس پلاستیکی باب بشن ریل های رایج در بازار و میان حرفه ای ها ریلهای فلزی بود. دیروز با کاوه سراغ یه استاد قدیمی رفته بودیم که این ریل را اونجا دیدیم، بنظرم اومد که چندتا عکس بگیرم از شیوه ریل کردن فیلم توی اون که شنیده بودم کار سختیه. استاد داشت بهم نشون میداد، منم تا اومدم دوربین رو در بیارم که چندتا عکس بگیرم دیدم که استاد فیلم رو کامل جا زده و داره در قوطی رو محکم میکنه! نصیب من هم عکس های سوخته زیر شد، ولی قول میدم خودم باهمون ریل براتون عکس ظاهر کنم. کار را با این ریل ها خیلی جالبِ، اولاً برعکس ریلهای پلاستیکی که فیلم از بالا وارد شیارها می شود، شما سر فیلم را به گیره مرکزی ریل وصل میکنید(گیر میدید) و با دو انگشت که لبه های فیلم را گرفته به داخل شیارها راهنمای میکنید که قسمت رومانتیکِ داستان همینجاست. فیلم ممکن در بره و شما باید از ابتدا شروع کنید و چون توی تاریکی دارید این کار را انجام میدید ممکن متوجه نشید، فیلم به هم بچسبه و در مرحله ظهور دارو به همجا نرسه که نتیجه اون تاریک شدن قسمتهایی از فیلم تونِ. بعد از این مرحله مابقی پروسه یک جور انجام میشه.
این هم داستان آشناییِ من و ریل فلزی.