تکنیکهای ریز - 1 - ظهور در کویر!
سلام!
خب، دوستان. بحث ظهور به طور رسمی با پست قبلی تموم شدش و چیز اساسی نمونده به نظر بنده، دوستان هم هرکدوم که شروع کردن به انجام هر کدوم از این عملیاتها و به مشکلی برخوردن بنده در حد سواد ناچیز خودم در خدمت هستم.
بگذریم... چند تا چیز ریز مونده بود که می*خواستم کم کم و سر فرصت اینجا بگم، بعضیهاش مثل ساختن ماده ظهور سیاه و سفید رو نظرم عوض شدش و تصمیم گرفتم که اینجا نگم چون به طور معمول کسی برای ظهور نگاتیو ماده نمی*سازه و اونهایی هم که با ساخت ماده خودشون افکت*هایی رو که لازم دارن به وجود میارن تو ظهور از اون مواد برای ظهور کاغذ استفاده می*کنن و نه نگاتیو. پس اگه یک روزی یک تاپیکی در مورد چاپ ایجاد شد اونجا درباره ساخت ماده ظهور صحبت می*کنیم... اما دو تا چیز که دوست دارم بگم یکی ساخت ماده حساس به نور و فیلم هست و یکی دیگه هم ظهور در کویر!! این پست رو اختصاص می*دم به ظهور در کویر...
1- خب! ظهور تو کویر که در اصل فرقی با ظهور تو خونه نداره! منظور من از ظهور در کویر یعنی وقتی که هیچ امکاناتی نیست! یعنی وقتی که نه ماده ظهور هست نه ثبوت و نه امکانات ظهور...
2- خب، فیلم رو بپیچید تو تانک یا یک راهی پیدا کنید که تو تاریکی بتونید به فیلم یک مایعی برسونید طوری که به همه سطوحش مایع برسه... این می*تونه خیلی سخت باشه و من توصیه می*کنم که تانک رو با خودتون تو کویر ببرید اما اگه نبود هم یک راههای هست که بعداً درموردش صحبت می*کنیم :)
2- به هر ترتیب، ماده ظهور! ماده ظهور باید یک ماده*ای داشته باشه که بتونه نقره رو احیا کنه و این اتفاق هم باید تو محیط قلیایی رخ بده. احیاگر ما می*تونه کافئین باشه یا ویتامین سی! هر دو اینها احیاگرهای خوبی هستن. فقط کافیه که محیط رو قلیای کنیم. بهترین ماده کربنات سدیم هستش که تو خیلی از مواد شوینده پیدا می*شه... دم دست*ترین این مواد اسپری*های کف*شور و یا مواد ماشین*لباسشویی یا ماشین ظرفشویی هستن... دقت کنید که ما باید یک ماده قلیایی با pH نزدیک 11 درست کنیم و ماده کف شور خیلی قوی هست پس باید رقیقش کرد، پودر ماشین لباسشویی رو کمتر باید رقیق کرد و پودر ظرفشویی رو کمی بیشتر از ماشین لباسشویی ولی برای مثال پودر شستشوی دستی قدرتش خیلی کمه و باید خیلی غلیظ درست بشه... به هر حال، روی ظرف رو نگاه کنید و اگه کربنات سدیم داشت همه چیز می*زونه!
3- محلول کربنات سدیم (پودر یا مایع شوینده قلیایی!) رو آماده کنید، و به اندازه نصف محلول روش قهوه بریزید... اگه چایی می*ریزید چون کافئین چایی کمتر هستش باید نسبت چای رو ببرید بالا... اگه هم ویتامین C می*ریزید حدود 8 تا قرص جوشان باید کافی باشه ولی کربنات سدریم (پودر یا مایع شوینده قلیایی!) رو بیشتر کنید چون محیط ویتامین اسیدی هست و قلیا می*بره که این اسید رو خنثی کنیم.
4- با توجه به غلظت محلول بین 32 تا 35 دقیقه توی ظهور بگذارید فیلمو...
5- بعد هم با آب روون بشورید برای توقف...
6- بعد برای 5 تا 6 ساعت بگذاریدش تو آب نمک غلیظ (نه بینهایت غلیط، هرچقدر نمک که توی آب تو دمای اتاق حل می*شه رو حل کنید)
7- فیلم شما آماده هستش! با آب برای 10 دقیقه بشورید و بعد هم یک قطره مایع ظرفشویی بریزید تو آب آخری و حسابی فیلم رو کفی کنید و بعد هم آویزون کنید که خشک بشه...
8- خب! ماده ظهور ما به کیفیت دکتول نیست! شکی نیست ولی کار آدم رو راه می*ندازه، به خصوص تو کویر! :)
ممنونم!
پاسخ: همه چیز در مورد ظهور فیلم
این ظهور در کویر ، خیلی هیجان انگیز بود . ممنون . اصلا فکر نمی کردم چنین چیزی امکان پذیر باشه !
تکنیکهای ریز - 2 - ساخت فیلم
سلام!
در اصل این پست مربوط به ساخت ماده حساس به نور هست و شما می*تونید هر چیزی رو با این ماده رنگ کنید و به نور حساسش کنید و بعد هم ظاهرش کنید! یعنی می*تونید فیلم بسازید با این ماده یا اینکه یک دیوار رو باهاش رنگ کنید (تو تاریکی!) و بعد یه نگاتیو رو روی دیوار پروجکت کنید و بعد هم ماده ظهور و ثبوت رو بمالید رو دیوار و یک عکس گنده رو دیوار خواهید داشت! یا روی کفش یا تخم مرغ یا میز یا هر چیزی! خب! چطوری؟ باید ماده حساس به نور بسازیم...
1- به اندازه نیاز محلول نرمال نیترات نقره بخرید... 100 سی*سی بایست کافی باشه...
2- به نسبت 4 واحد آب 6 واحد نیترات نقره محلول نیترات نقره رو رقیق کنید...
3- تو دمای حدود 60 تا 80 درجه محلول ژلاتین درست کنید (پودر ژلاتین رو از بقالی می*تونید بخرید). این رو باید جوری درست کنید که خیلی ژله*ای نباشه ولی خیلی هم شل نباشه... به نظر من 100 گرم پودر ژلاتین تو یک لیتر آب بد نباید باشه...
4- محلول ژلاتین رو گرم کنید و به ازای هر لیترش 300 گرم نمک توش حل کنید... کار سختیه ولی می*شه!
5- خب! حالا تو تاریکی مطلق دو محلول بدست اومده (ژلاتین نمک دار + نیترات نقره) رو به نسبت مساوی مخلوط کنید یعنی 100 سی*سی با 100 سی*سی و حسابی هم بزنید...
6- محلول رو تو ظرف مشکی بریزید و دورش رو هم با مقوای مشکی بپوشونید و حواستون جمع باشه که نور نبینه...
7- تو تاریکی می*تونید به هر چیزی که دوست دارید (از جمله کاغذ ترانسپارنت یا شیشه (لام یا لامل یا شیشه*ها بزرگتر)) یا دیوار یا هر چیزی که دوست دارید با قلمو بمالید و با یک سشوار خشکش کنید... آب بخار می*شه و زلاتین و هالیدهای نقره روی سطح می*چسبن... حالا کافیه از پشت یک عدسی به سطح حساس نور بدید و با ماده*های ظهور سیاه و سفید و یا حتی ماده پوزتیو سیاه و سفید ظاهرش کنید و بعد هم ثابتش کنید... همه چیز ردیفه...
8- نور قرمز بی*ضرر نیست ولی اگه خیلی لازم شد از یک Safe light خیلی ضعیف استفاده بکنید...
9- کیفیت فیلم شما بسیار پایین بوده و ایزوی اون بسته به کیفیت پروسه و غلظت محلولها شاید بین 2 تا 6 باشه :)
10- ولی کار می*کنه و بعد از یک مدت می*تونید استاد این ماجرا بشید... بعدها می*تونید جای کلرید سدیم (نمک) از برمیدها استفاده کنید برای کیفیت بهتر...
11- نیترات نقره رو خیلی جاها مثل ناصر خسرو می*فروشن ولی من آخرین بار 50 سی*سی رو از انقلاب (ته یک پاساژ قدیمی بعد از وصال تو انقلاب) خریدم 800 تومن...
ممنونم و موفق باشید!
پاسخ: همه چیز در مورد ظهور فیلم
سلام به همه دوستان!
داریوش و هادی عزیز،
آقا من بی*نهایت شرمنده*ام، به هیچ وجه منظورم این نبود که اینجوری بشه و وظیفه*است این چیزی که من اینجا می*نویسم، از این فروم کلی چیز یاد گرفتم و حالا اگه چیز کوچیکی هست که ممکنه یک نفر اینجا ندونه رو بتونم بنویسم این وظیفه*ام هست که اینکارو بکنم. تو ماورا همیشه می*گفتیم که BBS یعنی اینکه یه بیت بگذاری یه بایت برداری :) اینجا هم همینه. منم اگه یک چیزی گفتم جز غرغر آخر شب و دیروقت نبوده و این هم یکی دیگه نقایص بی*شمار بنده*است که بعضی وقتها احساس می*کنم باید یه غری زده باشم! از همه دوستان بخاطر گله و شکوایه عذر می*خواهم و بازهم ممنونم و تاکید می*کنم که به هیچ وجه منظوری نداشتم و اگه هم می*داشتم می*دونم که این چهار خط نوشته من که همه همه چیزش رو می*دونن ارزشی نداره که بشه اونطوری در موردش گفت! به هر حال ممنونم و بازم عذر می*خواهم.
حالا برای اینکه این جواب خصوصی نشه یکچیزی هم در مورد پایه فیلمهای پلی*استر به ذهنم رسید. اصولاً دو دسته از فیلمها رو می*گن تو Total Darkness سوار دوربین کنید. یکیش فیلمهای مادون قرمز حساسیت بالا هستن که اگه Total Darkness رعایت نشه به سرعت Fog می*زنه یکی دیگه که به این بحث مربوط می*شه فیلمهای با پایه پلی*استر هستن. پایه پلی*استر می*تونه مثل لوله*نوری عمل کنه و اگه سر فیلم حفاضت نشده باشه (رنگ نشده باشه Lead فیلم) از لبه*ها نور می*ره تو و تمام فیلم رو می*سوزونه. یعنی الیاف پلی*استر نور رو از سر می*گیرن و می*برن توی حلقه فیلم! پس اگه پایه فیلم پلی*استر هست اگه فیلم حرفه*ای باشه به احتمال خیلی زیاد محافظت نشده و باید توی Total Darkness باز بشه و رو دوربین سوار بشه اگه هم عمومی و برای مصرف روزمره هست بازم بهتره که توی Total Darkness و تاریکی مطلق فیلم سوار بشه، البته همونطور که قبلتر عرض کردم خیلی از فیلمهای عکاسی پایه استات دارن اما فیلمهای پلی*استری هم کم نیستن. یکی از جذابترین فیلمهایی که تازگی به بازار اومده و محصول مشترک آلمان و بلژیک هست (تو ایران نیست ولی من منتظرم که یه کمسافر بیاد و 5 تا برام بیاره اگه ازش نگیرن!!!) فیلم گیگابیت هست که همه جا به عنوان یک محصول بی*نهایت فوق*العاده ازش یاد می*شه. این فیلم سیاه و سفید با حساسیت 40 مثل اینکه خیلی خیلی خیلی زیاد Fine Grain هست و دقت خیلی خیلی بالایی داره. بصورت کیت عرضه می*شه یعنی داروی ظهور به اندازه یک حلقه همراه هر حلقه میاد و در کل جز تعریف چیزی رو اینترنت در موردش ندیدم :)
http://www.gigabitfilm.de/html/engli...o_135_main.htm
به هر حال این فیلم پایه*اش پلی*استر هستش و حفاظت نشده و باید توی Total Darkness سوار دوربین بشه اگه می*خواهید بهترین کیفیت رو داشته باشید تو Total Darkness فیلم رو سوار دوربین کنید (حالا مطلق هم نبود بازهم هرچی تاریک*تر بهتر ماجرا یه جورایی شانسیه دیگه ولی تو تاریکی مطلق هیچ ریسکی نمی*کنید). این یک فیلم پن کروماتیک هست که با دقت خیلی خیلی بالاتر جای فیلم محبوب Technical Pan کداک رو که سالهست دیگه تولید نمی*شه می*گیره. یک نکته دیگه در مورد این نوع فیلمها اینه که این قضیه نیاز به تاریکی اولاً که سوار کردن فیلم رو کمی کند می*کنه (یک کیسه سیاه باید همراه داشته باشید) ولی یکی از مهمترین مزایای 35 رو که همون Mid Roll Film Changing هست رو هم از شما می*گیره. من تقریباً برای همه سیستمهای 35 وسط حلقه*ها چند بار فیلمها رو عوض می*کنم و هی می*رم رو سیاه و سفید بعد بر می*گردم رو اسلاید یا نگاتیو رنگی و الی آخر، کاری که تو مدیوم نمی*شه و آدم باید چندتا Back آماده داشته باشه... این فیلمهای پلی*استر این کار تعویض فیلم وسط ماجرا رو کمی کند و سخت می*کنن طوری که آدم عطاش رو به لقاش می*بخشه، از اون طرفم با توجه به اینکه سخت گیر میان آدم دلش نمیاد تند تند بگیره و در نتیجه دوربین شما برای مدتی در انحصار این فیلم و حساسیتش خواهد موند... من که حاضر نیستم ریسک کنم و وسط کار همچین فیلمی رو دربیارم از تو دوربین چون حتی موقع نگهداری ممکنه نور ببینه...
ممنونم!