منم همین مشکل رو دارم نگاه رنگ عکس توی لپ تاپ کردم خیلی نزدیک تر به رنگ واقعی بود اما لپ تاپ رو به مانیتور وصل میکنم مانیتور رنگ رو خیلی غیز واقعی نشون میده
من شیراز هستم کسی جایی رو شیراز سراغ داره که کالیبره سخت افزاری انجام بدن؟
منم همین مشکل رو دارم نگاه رنگ عکس توی لپ تاپ کردم خیلی نزدیک تر به رنگ واقعی بود اما لپ تاپ رو به مانیتور وصل میکنم مانیتور رنگ رو خیلی غیز واقعی نشون میده
من شیراز هستم کسی جایی رو شیراز سراغ داره که کالیبره سخت افزاری انجام بدن؟
اگر دسترسی به کالیبراتور سخت افزاری امکان پذیر نیست با استفاده از کالیبراتورهای نرم افزاری که ساده ترینش کالیبراتور خود ویندوز است میتوانید یک کارهایی انجام دهید.
چند تا سمپل استاندار هم دکتر روشن در همین تاپیک قرار دادن با استفاده از اونها و کالیبراتور نرم افزاری میتوانید اوضاع رو بهبود بدید.
سلام دوستان
بنده ای ای دی 20 اینچ سامسونگ دارم مدل syncMaster S20G310B plus
میخواستم بدونم این مانیتور برای کار عکاسی مناسب هستش یا تغییر بدم مانیتورمو؟
ضمنا کالیبره کردن چجوریه؟
از کجا میشه فهمید ک این نمایشگر من کالیبره هستش؟
از اساتید سایت اگر کسی از این مانیتور داره و کالیبره کردش میشه ب من بگه چجوری این کارو کرد و تنظیمات رنگی و بقیه چیزاش روی چی هستش؟
ممنون میشم پاسخ بدین
موفق و پایدار باشید
Canon 6D + 19-35 + 50 F/1.8 + 150 F/2.8 macroInstagram
باید از دستگاههای کالیبراسیون مانیتور استفاده کنید.
بقیه روشهای کالیبراسیون، تقریبا در عکاسی ارزشی ندارند.
پستهای قبلی همین تاپیک را بخوانید.
مطمئن ترین راه استفاده از مانیتور های حرفه ای برای این کار هست. مانند مانیتور های Eizo یا اگر پولتان نمی رسد مانیتور های دل هم خوب هستند. بعد هم حتما باید همانطور که آقای روشن گفتند با دستگاه های کالیبراسیون به طور مداوم دستگاه را کالیبره کنید.
ولی اگر برای تان این کار ها مقدور نیست. می توانید از روش زیر استفاده کنید. خیلی دقیق نیست ولی تا حدودی می توانید مطمئن شوید که رنگ ها مانیتور شما خیلی پرت و دور از واقعیت نیستند.
یکی از ساده ترین راه های کالیبره کردن و چک کردن کالیبراسیون بدون دستگاه این هست که اکثر شرکتهای چند ملیتی بزرگ قوانین سختی در مورد استفاده از رنگی هایی که در برند خود در جاهای مختلف استفاده می شود دارند. مثلا رنگ استفاده شده در لگوی یک شرکت مانند نیکون باید طبق قانون های این شرکت در همه جا ثابت باشد. متاسفانه طبق تجربه ی من این در مورد کاتالوگ هایی که در ایران چاپ شده اند صادق نیست. ولی به هر حال
شما باید یک کاتالوگ که حتما در خارج چاپ شده باشد (اگر تازه چاپ شده باشد هم که چه بهتر) را پیدا کنید و با نمونه های آنلاین آن مطابقت بدهید. اگر مشابه بودند مانیتور شما تا حدی کالیبره هست. اگر نه که سعی کنید که با دستکاری مانیتور به حداکثر مشابهت برسید.
ویرایش توسط platoali : Monday 26 May 2014 در ساعت 15:15
راه حل جالبی بود ولی من ابهاماتی در موردش دارم.
اینکه اون کاتالوگ اگه در یک فضای رنگی دیگه چاپ شده باشه در حالی که محیط آنلاین فضای sRGB رو داره. خب اینجا یک رنگ مشخص رو داریم در دو فضای رنگی مختلف میبینم و با هم مقایسه میکنیم! اگر مثلا اون رنگ خاص در فضای SRGB موجود نباشه، اون رنگ عوض میشه و حتی اگه مانیتور کالیبره باشه هم اون رنگ با رنگ کاتالوگ چاپ شده یکسان نخواهد بود.
مگر همچین حالتی محتمل نیست؟
پس از کجا میشه مطمئن بود که اختلاف رنگ لوگو در مانیتور با رنگ کاتالوگ، بخاطر کالیبره نبودن مانیتور هست یا بخاطر اختلاف فضای رنگی چاپ کاتالوگ با فضای رنگی محیط آنلاین؟
{نمیدونم همچین مشکلی برای سایت رسمی یک شرکت بزرگ که اصرار داشته باشه رنگ لوگوی شرکت در سایت رسمی دقیقا درست نشون داده بشه پیش اومده ( به نظر من که بعید نیست پیش بیاد)اینکه رنگ لوگو در فضای رنگی محیط آنلاین (SRGB) موجود نباشه. و اون وقت راه چاره این شرکت های سخت گیر چه بوده!}
ویرایش توسط MovementX : Wednesday 4 June 2014 در ساعت 07:37
یک همانطور که گفتم این روش تقریبی هست. یعنی انتظار معجزه نداشته باشید. این روش محدود به چشم و دقت شما هست که به نسبت به دستگاه کالیبراسیون دقت کمتری دارد.
دوم فکر کنم هدف اصلی از کالیبراسیون هماهنگی رنگ میان دستگاه های مختلف باشد. یعنی اینکه وقتی عکسی را در مانیتور می بینید با عکس چاپ شده یکی باشد. این یعنی محدود کردن دستگاهها ی با فضای رنگ گسترده تر مانند Adobe RGB مانیتور به فضای رنگی محدودتر CMYK چاپگر. راهی جز این نیست که دستگاه تواناتر را محدود کنید. و مطمئن شوید که رنگی که در فضای رنگی CMYK نشان داده می شود همان رنگ در فضای رنگی گسترده ترمانیتور نشان داده شود. حالا اگر مانیتور شما رنگ های بیشتری می تواند نشان دهد چه بهتر ولی شرکت شما در لگوی خود نمی تواند از آن رنگ ها استفاده کند.
ویرایش توسط platoali : Wednesday 4 June 2014 در ساعت 09:09
خیر این گونه نیست!اینکه اون کاتالوگ اگه در یک فضای رنگی دیگه چاپ شده باشه در حالی که محیط آنلاین فضای sRGB رو داره. خب اینجا یک رنگ مشخص رو داریم در دو فضای رنگی مختلف میبینم و با هم مقایسه میکنیم! اگر مثلا اون رنگ خاص در فضای SRGB موجود نباشه، اون رنگ عوض میشه و حتی اگه مانیتور کالیبره باشه هم اون رنگ با رنگ کاتالوگ چاپ شده یکسان نخواهد بود.
فلسفه فضاهای رنگی و چاپ برای آن است که رنگ ثابتی داشته باشیم.
فضای رنگ فایل عکس یک چیز است، فضای کاری شما در نرم افزار یک چیز دیگر، پروفایل مانیتور یک چیز دیگر، و پروفایل چاپ یک چیز دیگر است.
اگر منظورتان این است که فضای رنگی فایل در کامپیوتر با پروفایل چاپ متفاوت است، خب باشد. اصلا فلسفه اینها همین است. چیزی به نام conversion فضاها وجود دارد که کارش همین است که رنگها را ثابت نگه دارد.
تا جایی که من می دانم و منطقی به نظر می رسد اگر شما مثلا در یک فضای رنگی مثلا ۱۰ ملیون رنگ دارید و در فضای رنگی دیگر مثلا ۱۰۰ ملیون (عدد ها کاملا برای مثال هستند) هر جور که بخواهید رنگ ها را ثابت نگه دارید اگر از فضای رنگ گستردهتر به دیگری بروید مقداری از اطلاعات را از دست می دهید. Convertor در فضای کوچکتر نزدیک ترین مقدار را انتخاب می کند و خوب در بسیاری از اوقات چشم انسان متوجه تفاوت نمی شود ولی در مواردی تفاوت قابل تشخیص هست.
برای عکاس ها و کلا هنرمندان اینجوری توصیه می شود اول شما در موقع عکس گرفتن یا تولید اثر آنها را در فضای رنگی ای که بیشترین گستره را دارد ثبت کنید مثلا Adobe RGB. این اطلاعات بیشتر بعد ها در پردازش تصویر کمک می کند و بعد برای نمایش عکس ها در مدیوم های مختلف ( چاپ، اینترنت و ... ) اول عکس نهایی را در فضای رنگی با کمترین گستره مثلا CMYK تولید کنید. و بعد آن را با توجه نحوه ی ارائه به فضای رنگی مناسب دوباره کانورت کنید.
این طور مطمئن می شوید عکس یا محصول هنری شما در اکثر جاها یکسان دیده می شود.
ویرایش توسط platoali : Wednesday 4 June 2014 در ساعت 12:15
آیا از بین دوستان گرامی شخصی لینک دانلود(غیر از تورنت) برای نرم افزارهای زیر داره:
the X-Rite Eye-One Display
ColorVision Spyder
ColorEyes Display
ColorMunki Photo
اگر موجوده ممنون میشم در اختیار بگذارید.