نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
Like Tree66تشکر
  • 18 Post By شاهین اکبری
  • 4 Post By Kane
  • 4 Post By alir.
  • 4 Post By saeed2vfx
  • 2 Post By Alias_239
  • 21 Post By Amir Abdolpanah
  • 7 Post By شاهین اکبری
  • 2 Post By Kane
  • 4 Post By Amir Abdolpanah

موضوع: لنز Zeiss Otus 1.4/55

  1. #1
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4050
    تشکر کرده
    4543

    پیش فرض لنز Zeiss Otus 1.4/55

    Zeiss Otus 55mm f/1.4 " ابر لنز "

    اکتبر 2013 این لنز شگفت انگیز از شرکت زایس معرفی شده و امروز سایت Dpreview نتایج بدست آمده توسط ابزار DxOmark رو منتشر کرده.

    میتونم بگم سطح جدیدی از وضوح رو میتوان با این لنز تجربه کرد. قابل توجه است که این لنز فول فریم ، فوکوس اتوماتیک ندارد ( منوال فوکوس است ) و با دو مانت مطرح Canon EF , Nikon F ارائه میگردد. تنها نسخه نیکونی آن دارای aperture ring است.

    به نظر من معرفی این لنز ، جهشی در طراحی اپتیک لنزهای نرمال است. f/1.4 این لنز 4000 دلاری از هر آپرچر لنزهایی چون 58/1.4G , 50/1.4G نیکون شارپتر است .( تست بر روی D800 )

    در f/4 بالاترین سطح شارپنس رو داره و نمودار MTF ش تقریبا از محدوده در نظر گرفته شده برای سایر لنزها بالا میزنه !!!

    مقایسه نمودار MTF با 58/1.4G نیکون : +

    مشخصات :

    - محدوده آپرچر 16-1.4

    - دهانه 77 میلیمتر

    - دایره پوشش : سنسور فول فریم 36X24 میلیمتر

    - ساختار 12 المان در 10 گروه که برای یک لنز نرمال بسیار پیچیده است.

    - حد اقل فاصله فوکوس 50 سانتی متر

    - نوع فوکوس : فاقد اتو فوکوس

    - مکانیسم فوکوس internal است بر خلاف اغلب مدلهای قدیمی از سایر برندها که یونیت فوکوس هستند ( البته 58 جدید نیکون rear فوکوس است ).

    - ارائه در دو مانت Canon EF , Nikon F

    - قیمت 4000 دلار

    مشخصات از سایت زایس : Otus 1.4/55 | ZEISS International

    مشخصات از Dpreview سایت : Zeiss Otus 1.4/55: Digital Photography Review


    ویرایش توسط شاهین اکبری : Friday 22 November 2013 در ساعت 19:40
    nmroshan، MZITech، Halalzadeh و 15 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    FD master

  2. #2
    كاربر همراه Kane آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    نوشته ها
    353
    تشکر شده
    2276
    تشکر کرده
    3882

    پیش فرض

    شاید در نگاه اول این لنز بسیار گران قیمت به نظر برسد ولی رقیب این لنز مدیوم فرمت ها هستند و در مقابل قیمت سرسام آور آنها این لنز اصلا گران محسوب نمی شود ٬با ورود این لنز و لنزهایی از این دست نبرد برای نابودی مدیوم فرمت آغاز می شود٬ به زودی دوربین های فول فریم با مگاپیکسل بسیار بالا معرفی خواهند شد و ترکیب آنها با این لنز و یا لنزهایی از این دست عرصه را برای مدیوم فرمت تنگ تر خواهد کرد. اگر دوربین های فول فریم بتوانند با بهره گیری از این دست لنزها ٬ مگاپیکسل بالا را با کیفیت قابل قبول ارائه دهند (که احتمال آن زیاد است) با توجه به قیمت بسیار کمتر آنها ٬ این تیر خلاصی بر پیکر کم جا مدیوم فرمت خواهد بود.

    واقعا لنز فوق العاده ای هست چند تا سمپل ازش دیدم ٬ در کراپ ۱۰۰ درصد در آپرچر f/1.4 روی d800e بسیار شارپ هست حتی در گوشه ها.
    بازار خیلی خاصی رو هدف قرار میده٬ مبارک صاحباش باشه .
    saeed2vfx، a.g g.a، Majix و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  3. #3
    كاربر همراه alir. آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    335
    تشکر شده
    768
    تشکر کرده
    627

    پیش فرض

    تست لنز Zeiss Otus 55mm f/1.4 توسط DXO با بدنه نیکون دی 800

    dxo90.jpg
    lamagra، saeed2vfx، a.g g.a و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  4. #4
    كاربر فعال saeed2vfx آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2011
    محل سکونت
    Isfahan~Tehran
    نوشته ها
    784
    تشکر شده
    1411
    تشکر کرده
    4401

    پیش فرض

    نمونه عکس های ثبت شده با دوربین Nikon D800E و این لنز :

    Zeiss Otus 55mm f/1.4 High ISO & Bokeh Sample Images | Camera News at Cameraegg



  5. #5
    كاربر همراه Alias_239 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2011
    محل سکونت
    Iran,Qom
    نوشته ها
    175
    تشکر شده
    1042
    تشکر کرده
    1862

    پیش فرض

    یک عکاس حرفه ای برای گرفتن عکس هایی شارپ به چنین لنز 4000 دلاری ای نیاز پیدا می کند؟
    یعنی با لنز های ساده تر و ارزان تر نمی توان عکس شارپ گرفت و این لنز تغییری اساسی به اندازه پول پرداختی برای یک عکاس حرفه ای به وجود می آورد؟
    در مورد دوربین های میدوم فرمت به نظر نمی رسد تنها تفاوت در شارپنس باشد.از نظر تئوری اون دوربین ها داینامیک رنج بالاتری هم دارند.

    به صورت خلاصه عکاس حرفه ای به این لنز نیاز پیدا می کند یا این لنز ابزاری در دست عکاس می شود که هر کسی نداره و بیشتر به کار خیره کردن چشم های دیگران می آید؟
    saeed2vfx و Kane تشکر می‌کنند.
    حسینی

  6. #6
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,880
    تشکر شده
    20178
    تشکر کرده
    10688

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Alias_239 نمایش پست ها
    یک عکاس حرفه ای برای گرفتن عکس هایی شارپ به چنین لنز 4000 دلاری ای نیاز پیدا می کند؟
    یعنی با لنز های ساده تر و ارزان تر نمی توان عکس شارپ گرفت و این لنز تغییری اساسی به اندازه پول پرداختی برای یک عکاس حرفه ای به وجود می آورد؟
    در مورد دوربین های میدوم فرمت به نظر نمی رسد تنها تفاوت در شارپنس باشد.از نظر تئوری اون دوربین ها داینامیک رنج بالاتری هم دارند.

    به صورت خلاصه عکاس حرفه ای به این لنز نیاز پیدا می کند یا این لنز ابزاری در دست عکاس می شود که هر کسی نداره و بیشتر به کار خیره کردن چشم های دیگران می آید؟
    پیشترها، مطلبی را در جواب سوالی مشابه گفته بودم که در این مورد هم صدق می کند. یک قانون کلی به نام اصلی پارتو یا قانون 20-80 وجود دارد. کلی از این جهت که تفسیر پذیری آن بر بسیاری از پدیده ها منطقی است و در ابعاد مختلف زندگی به صورت حدودی برقرار است. این قانون می گوید 80 درصد نتیجه نهایی کار ما به 20 درصد تلاش ما بر میگردد و آن 20 درصد نهایی 80 درصد تلاش را می طلبد. در این مورد یعنی اگر کیفیت برتر را 100 درصد در نظر بگیریم و مثلا بتوانیم با هزینه X به 80 درصد این کیفیت برسیم. برای رسیدن به 100 درصد کفیت، هزینه ما 1.2X نخواهد بود! هزینه ما چیزی در حدود 4X خواهد بود. با چنین تفسیری می بینیم که قیمت این لنز چندان هم بی راه نیست که البته پرداخت این هزینه برای کسی مهم خواهد بود که آن 20 درصد نتیجه برایش خیلی مهم است!
    nmroshan، sherlockHolmes، shabab و 18 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  7. #7
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4050
    تشکر کرده
    4543

    پیش فرض

    در رابطه با امتیاز DxOmark حقیقتا این امتیاز کلی 45 که میانگینی از چند فاکتور مختلف است، چندان کارا نیست . به نظرم بهتر است به نتیجه تست در زمینه شارپنس، دیستورشن، گذر و ... به صورت مجزا استناد بشه که کاملا قابل قبول و کاربردیست ( Optical Metric Scores )


    نقل قول نوشته اصلی توسط Kane نمایش پست ها
    شاید در نگاه اول این لنز بسیار گران قیمت به نظر برسد ولی رقیب این لنز مدیوم فرمت ها هستند و در مقابل قیمت سرسام آور آنها این لنز اصلا گران محسوب نمی شود ٬با ورود این لنز و لنزهایی از این دست نبرد برای نابودی مدیوم فرمت آغاز می شود٬ به زودی دوربین های فول فریم با مگاپیکسل بسیار بالا معرفی خواهند شد و ترکیب آنها با این لنز و یا لنزهایی از این دست عرصه را برای مدیوم فرمت تنگ تر خواهد کرد. اگر دوربین های فول فریم بتوانند با بهره گیری از این دست لنزها ٬ مگاپیکسل بالا را با کیفیت قابل قبول ارائه دهند (که احتمال آن زیاد است) با توجه به قیمت بسیار کمتر آنها ٬ این تیر خلاصی بر پیکر کم جا مدیوم فرمت خواهد بود.
    در رابطه با مطلب بالا فکر کنم کمی زیاده روی است . این لنز تنها از لحاظ پرفرمنس و ثبت جزئیات چشمگیر -در هنگام ترکیب با DSLR های مدرن - با سیستم مدیوم فرمت مقایسه شده است و قرار نیست مدیومها رو کنار بزنه. عمق میدان کوتاه تر و همچنین نویز کمتر و رزولوشن بسیار بالاتر در سنسورهای بزرگ مدیوم فرمت پارامترهایی هستند که فول فریمها با تکنولوژی سنسور یکسان هرگز قادر به تکرار آن نیستند . { مورد عمق میدان روی کاغد صحیح است اما تا جایی که من خبر دارم در عمل مدیوم فرمتها از چنان تنوع لنزی - از نظر دیافراگم باز- برخوردار نیستند که بتوانند بعد از معادل سازی، بر آپرچرهای 1.4 و 1.2 و 0.95 موجود در سیستم 35 غلبه کنند یعنی عملا عمق میدان کمتری در کار نیست / دوستان اگر موردی سراغ دارند لطفا اشاره کنند}

    ضمنا اگر دامنه این پیشرفت به لنزهای مدیوم هم برسه اونجا هم یک جهش احساس خواهد شد و بستر اپتیکی لازم جهت افزایش رزولوشن، مهیا خواهد شد ... کلا فکر نکنم کنار رفتن مدیوم ها به این راحتیا باشه.

    ________________________________________________

    دو سه مطلب جالب توجه درباره این لنز :

    1- وزن این لنز حدود 1 کیلو گرم است ! به عنوان مقایسه لنز قدیمی بدنه فلزی Canon FD 55/1.2 S.S.C که سنگینی ازش میباره فقط 450 گرم هستش!

    2- Coverage بسیار بسیار بزرگ در close range : اینچ 6X9 این که شد لارج فرمت !

    3- زایس در رابطه با لنز جدید خود گفته :

    Phenomenal detail and exceptional performance ... the Otus 1.4/55 is the absolute best lens in the world today


    پینوشت : در رابطه با [ تایید ] پست آقای عبدل پناه ... مثل این میمونه که بخوای درصد ریاضی کنکور رو از حد 80 درصد به 100 برسونی . این 20 درصد آخری خودش چند هزار درصده !!!
    ویرایش توسط شاهین اکبری : Saturday 23 November 2013 در ساعت 04:24
    saeed2vfx، kiavash، a.g g.a و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    FD master



  8. #8
    كاربر همراه Kane آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    نوشته ها
    353
    تشکر شده
    2276
    تشکر کرده
    3882

    پیش فرض

    در مورد قسمت مدیوم فرمت که هم جناب آقای اکبری و هم آقای حسینی لطف کردند پاسخ دادند باید عرض کنم ٬ درست است که از نظر داینمیک رنج مدیوم فرمت برتری خود را حفظ خواهد کرد ولی در حال حاضر عمده استفاده این دوربین ها در صنعت مد و تبلیغات است جایی که داینمیک رنج خیلی اهمیت ندارد ٬در آنجا بیشتر بحث مگاپیکسل هست برای چاپ های خیلی بزرگ و بیلبوردها و البته عمق رنگ هم اهمیت داره.
    (جالب است بدانید از نظر رفتار نویزی dslr برتری دارد)

    فکر کنم در جای دیگری هم بحثی در مورد سنسور مدیوم فرمت ها شد ٬ خلاصه این بود که این دوربین ها به دلایل مختلف از جمله نبود بودجه کافی شرکت های تولید کننده آنها و ... از نظر تکنولوژیکی از dslr های امروزی عقب تر هستند ٬ بودجه کل شرکت های تولید کننده مدیوم فرمت روی هم حتی به اندازه بخش تحقیق و توسعه مثلا شرکتی مثل سونی نیست حالا شما کنون و نیکون رو هم وارد کنید ببینید که در طرف dslr چه قدر قدرت مالی و حالا دیگر امکانات وجود داره .

    مهمترین موضوع قیمت هست ٬ الان یک مدیوم فرمت چند ده هزار دلار قیمت دارد ٬ شما اگر بتوانید با یک لنز ۴۰۰۰ دلاری و دوربین مثلا ۶۰۰۰ دلاری به نتیجه ای نزدیک به مدیوم فرمت برسید ٬ خب این یعنی پایان کار مدیوم فرمت ٬ الان هم بیشتر شبیه به مرده ی متحرکی است که نیاز هست یکی تیر خلاص رو بزنه .

    متاسفانه به دلایل مختلف که مهمترین اون هزینه هست ٬ دیگر خیلی بودجه برای تحقیق و توسعه مدیوم فرمت ها اختصاص داده نمی شود نه برای سنسور و نه لنز ٬کلا شرکتهای قدرتمندی در آن طرف حضور ندارند یک زمانی خدا بیامرز کداک بود که خدا بیامرزتش .
    احتمالا در آینده فقط در صنایع نظامی یا بخش های علمی از اونها استفاده بشه . البته من نمی گم به صورت ناگهانی محو می شوند ٬ بلکه با گذشت زمان شاهد کمتر و کمتر شدن استفاده از آنها خواهیم بود و dslr ها جاشون رو می گیرند.
    ویرایش توسط Kane : Saturday 23 November 2013 در ساعت 04:58
    saeed2vfx و 2105 تشکر می‌کنند.

  9. #9
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2011
    محل سکونت
    یزد
    نوشته ها
    143
    تشکر شده
    213
    تشکر کرده
    395

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Amir Abdolpanah نمایش پست ها
    در این مورد یعنی اگر کیفیت برتر را 100 درصد در نظر بگیریم و مثلا بتوانیم با هزینه X به 80 درصد این کیفیت برسیم. برای رسیدن به 100 درصد کفیت، هزینه ما 1.2X نخواهد بود! هزینه ما چیزی در حدود 4X خواهد بود. با چنین تفسیری می بینیم که قیمت این لنز چندان هم بی راه نیست که البته پرداخت این هزینه برای کسی مهم خواهد بود که آن 20 درصد نتیجه برایش خیلی مهم است!
    رابطه از 80 تا 100 خطی نیست و اصل پارتو هم چیزی در رابطه با این گپ نمیگه و با احترام، نتیجه شما در مورد 4 برابر شدن اگر چه شاید شما بتونین با اصلی که انشالله بعدها به نام خودتان به ثبت رسد، ثابت کنید، با اصل پارتو محلی از اعراب ندارد.

    به جهت اینکه پست آف تاپیک نباشد؛ چرا منوال فوکوس؟ بحث تکنولوژیست؟

  10. #10
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,880
    تشکر شده
    20178
    تشکر کرده
    10688

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط yaghini نمایش پست ها
    رابطه از 80 تا 100 خطی نیست و اصل پارتو هم چیزی در رابطه با این گپ نمیگه و با احترام، نتیجه شما در مورد 4 برابر شدن اگر چه شاید شما بتونین با اصلی که انشالله بعدها به نام خودتان به ثبت رسد، ثابت کنید، با اصل پارتو محلی از اعراب ندارد.

    به جهت اینکه پست آف تاپیک نباشد؛ چرا منوال فوکوس؟ بحث تکنولوژیست؟

    قانون پارتو هم بر همین مبنا استوار است و حرفی به جز غیر خطی بودن رابطه نمیزند. کما اینکه من هم نزدم.

    تعریف قانون پارتو در ویکی و تعمیم های مختلف آن!
    نحوه پراکنش اصل پارتو


    در ضمن نوشتن یک لغت "با احترام" به شما اجازه نخواهد داد، هر جمله بی ادبانه ای را به دنبالش بیاورید!
    ویرایش توسط Amir Abdolpanah : Sunday 24 November 2013 در ساعت 01:46 دلیل: تلطیف لحن!
    Amin Zarif، S. Bagherpour، saeed2vfx و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •