درود جناب مبین
چند عکس از شما دیدم (دو تا همینجا و چند تا در خاطرات سفرهای گروهی) که پرسپکتیو و عمق میدان غیر طبیعی یا به عبارتی غیر عادی داره، این عکسها رو با لنز خاصی مثلا Tilt-shift گرفتین؟
این عکس آخر رو اگه کسی ندونه فکر میکنه از ماکت شهر گرفتین (ابعاد همه چیز به نظرم کوچیک میاد).
شاید هم ماکت باشه؟!:biggrin:
گالری عکس بهنام صفرزادهNikon D600, Nikkor 24-70, Nikkor 70-200 VR II, Nikon SB-900, Nikon SB-800 2x
سلام
بله عکسها با لنز Canon TS-E24mm f/3.5L II گرفته شده اند.عکس آخر هم در پارک کوه سنگی مشهد گرفته شده و به خاطر اصلاح پرسپکتیو شکل ماکت به نظر میاد.
برای اینکار یا باید از دیافراگم بسته تر استفاده میشد که مایل به آن نبودم و یا خط عمق میدان بر روی تیر قرار میگرفت که در آن صورت مسیری که برای فکوس مد نظر بود به دست نمی امد.البته این یک نظر کاملا شخصیه ولی من فکر میکنم اگر چراغ اول و درخت کنارش در فوکوس بودند عکس بهتر میشد
ولی هدف از گرفتن این عکس چیزی بود که مشاهده میکنید و نه یک عکس معمولی.
این پدیده اغلب miniature effect نامیده میشود. و دلیلش هم کاستن عمق میدان در راستای عمود بر محور لنز است. (در واقع به اصلاح پرسپکتیو و پدیده شیفت مربوط نیست و به تیلت ارتباط دارد)و به خاطر اصلاح پرسپکتیو شکل ماکت به نظر میاد.
توضیح مختصر اینکه عمق میدان در حالت عادی در راستای محور لنز (خطی که از وسط لنز می گذرد و بر سطح سنسور عمود است) تغییر می کند. وقتی در یک لنز تیلت محور لنز می شکند و محور لنز دیگر بر سطح سنسور و در واقع صفحه تصویر عمود نیست راستای عمق میدان تقییر می کند. لذا می توان در سطح تصویر هم عمق میدان تشدید شده داشت.
اگر همین کار به صورت نرم افزاری هم انجام شود نتیجه ماکتی شدن منظره است :
البته صرفاً برای ملموس بودن و قابل دسترس بودن برای همه این مثال را آوردم وگرنه نرم افزار به هیچ عنوان نمی تونه جای یک لنز تیلت رو بگیره.کد HTML:http://www.softwarehowtos.com/article-how-to-add-miniature-effect-to-photos-with-tilt-shift-maker-1244604254.html
متوجه نشدم.دلیلش هم کاستن عمق میدان در راستای عمود بر محور لنز است. (در واقع به اصلاح پرسپکتیو و پدیده شیفت مربوط نیست و به تیلت ارتباط دارد)
میشه بیشتر توضیح بدید؟
نمی دونم همین جا ادامه بدیم یا بریم توی تاپیک تیلت شیفت اما به هر حال من کمی بیشتر شرح می دم:متوجه نشدم.
میشه بیشتر توضیح بدید؟
بدون قابلیت تیلت و در یک لنز معمولی صفحه تصویر (همان سنسور و یا فیلم)، صفحه لنز (اگر لنز را یک عدسی فرض کنیم صفحه ای که عدسی فوق روی آن قرار دارد) و صفحه فوکوس با هم موازی هستند. و هر 3 این صفحه ها بر محور لنز عمود هستند. البته به عنوان یک اصل می دانیم که لنز ما فقط امکان فوکوس روی یک صفحه موازی با سطح حساس (سنسور یا فیلم) را دارد. و تمام اجسامی که فوکوس هستند تا سطح عدسی فرضی فاصله یکسانی دارند. چشمتان را ببندید و این ها را تصور کنید.
خوب حالا وقتی لنز را تیلت می کنیم (اصلاً کاری به شیفت نداریم فقط تیلت) چه اتفاقی می افتد؟ دوربین که ثابت است و لذا صفحه تصویر (همان سنسور) از جایش تکان نمی خورد. صفحه لنز نسبت به صفحه تصویر زاویه پیدا می کند و دیگر موازی نیستند. از آنجایی که صفحه فوکوس با صفحه لنز (همان عدسی فرضی) موازی است پس اجسامی که در فاصله یکسان از سطح سنسور نیستند می تواننند در فوکوس باشند. (جمله آخر را دوباره بخوانید و تصور کنید) سنسور ثابت است - عدسی تصویر را روی سنسور می اندازد. چون عدسی مثلاً روی به چپ چرخیده صفحه فوکوس (صفحه ای فرضی که همه چیز رویش فوکوس است) هم به همان اندازه به چپ می چرخد. پس مواردی که قبلاً در فوکوس بوده از فوکوس خارج و اجسام جدید در فوکوس قرار می گیرند. این اصل ماجرا است.
اما اینکه چرا فوکوس در عرض یا ارتفاع عکس ما بهم می ریزد : این ناشی از انطباق که فضای 3بعدی روی یک صفحه است.
وقتی کار تیلت تمام شد و تصمیم نهایی گرفته شد می توان به سراغ شیفت رفت و پرسپکتیو را هم اصلاح یا تشدید کرد. دوستانی که معماری خوانده اند باید این ها را خیلی خیلی راحت درک کنند در حد گلابی.
اینکه دانستن این ها به چه درد می خورد؟ اگر با یک لنز تیلت یا تیلت شیفت کار کنید متوجه می شود که اتکا به شانس و آزمون و خطا فقط وقتتان را تلف می کند و به نتیجه ذهنی هم نمی رسید. باید بدانیم و قتی لنز را به طرفی تیلت می کنیم چه بلایی سر عمق میدان می آوریم.
امیدوارم گویا بوده باشد.
ویرایش توسط mreza1001 : Tuesday 23 November 2010 در ساعت 13:27 دلیل: تایپ