سلام
این عکسو با H20 از باغ شازده ماهان گرفتم نظرتون چیه؟
سلام
این عکسو با H20 از باغ شازده ماهان گرفتم نظرتون چیه؟
شیراز - باغ ارم
Canon EOS 500D - Canon EF 15-85 mm - f/11 - 6sec - iso 100 - tripod
سایز بزرگتر
شیراز - مسجد وکیل
Canon EOS 500D - Canon EF 15-85 mm - f/5.6 - 1/20 sec - iso 400 - handheld
سایز بزرگتر
سلام
اگر آف تایپیک است عذر خواهی می کنم ولی به قول عزیزی اگه نگم غم باد می گیرم
البته قبلش از دوستان خواهش میکنم خطاب بنده رو به خودشون نگیرند و ناراحت نشوند محفل محفلی است دوستانه جهت نیل به اهداف عالی ( بالا بردن دانش عکاسی )
اما عرض بنده :
قبلا هم در همین تایپیک عرضی داشتم اما ظاهرا باز باید بیان کنم تصور میکنم دوستان "عکاسی معماری " را تنها معادل این تعریف می دانند که : " عکاسی معماری، شاخهای از عکاسی است که در آن از آثار معماری و ساختمانها عکسبرداری میشود." همین و بس آیا واقعا اینگونه باید باشد؟؟؟
نباید اصولی داشته باشد ؟
تصور میکنم مطالب زیر را دوباره با هم بخوانیم بد نباشد خواهش میکنم حد اقل یک بار هم که شده بخوانیم
مقدمه
معماری مفهوم گسترده ای است. اغلب فضاهایی که در آنها قدم می گذاریم با گونه های متفاوتی از معماری ما را محاصره کرده اند. به همین خاطر خارج از ذهن نیست که معماری به این اندازه سوژه پرطرفداری برای عکاسی است. بر خلاف این گوناگونی ، چند اصل و تکنیک ساده که در بسیاری از موقعیت ها کاربرد دارند وجود دارد که به خاطر داشتن انها به ما کمک می کند هنگام عکاسی محتاط تر در مورد قاب بندی ، ترکیب بندی و نورپردازی آنها فکر کنیم. علاوه بر این 7 اصل ساده, نکاتی نیز در مورد ترکیب بندی عکاسی به طور کلی بررسی می کنیم تا برای معماران و شهرسازانی که در زمینه عکاسی با کیفیت مناسب دقت نظر دارند مفید باشد.
1. معماری تاریخی
زمانیکه که از یک بنای تاریخی عکاسی می کنید یک اصل ساده و قابل درک در ترکیب بندی بهترین کاربرد را دارد و آن نشان دادن زیبایی طبیعی و ابهت آن بنا در تصویر است. برای رسیدن به این هدف اگر تصویر میزانی از پیش زمینه را در برگیرد ، به گونه ای که بافت پیرامونی که بنا در آن واقع شده باشد را نمایش دهد کمک می کند تا تصویر حس بهتری از معماری صاحب سبک و با قدمت را به نمایش گذارد.
عکاسی در شب نیز از بناهای تاریخی حالت خارق العاده ای برای نشان دادن قدمت آنها به وجود می آورد.
2. معماری مدرن
زمانی که از معماری مدرن عکاسی می کنید می توانید با سبک انتزاعی از عهده آن برآیید. از لنز های wide برای یک پرسپکیتو گسترده و زوایای غیرمعمول استفاده کنید.
هنگام عکسبرداری با لنزهای واید در فضاهای بیرونی اغلب فضای آسمان زیادی در تصویر وجود دارد. اگر ترجیح می دهید آسمان یکدست و صاف در تصویر نباشد در این صورت با افزودن چند شاخ و برگ در قسمت بالای تصویر فضای خالی آسمان را پر کنید. درخت و شاخ و برگ آن نباید روی ساختمان را بپوشاند این شیوه را اصطلاحاً قاب کردن نیز می نامند.
3. قرار دادن بنا در زمینه درست است یا نه ؟
پاسخ به این سوال که چه زمانی فضای پیرامونی یک ساختمان را در عکس نمایش دهید یا نه به موقعیت بنا و پیامی که شما با عکس خود انتقال می دهید بستگی دارد. اگر زمینه و منظر آن، ساختمان را ستایش می کنند عکس بزرگ تری بگیرید.
اما هنگامیکه زمینه با پیام شما مناسبتی ندارد از آن صرف نظر کنید. یک مثال در این مورد در نظر گرفتن یک ساختمان قدیمی در میان یک شهر مدرن است. اگر می خواهید این حس را منتقل کنید که این بنا به فضای جدید تعلق ندارد مهم خواهد بود که میزانی از زمینه مدرن را پیرامون بنا در نظر بگیرید. اما اگر فقط می خواهید بر زیبایی یک معماری تاریخی تاکید کنید آنگاه بناهای جدید تنها تصویر شما را بی جهت اشغال کرده اند. بنابراین بهتر است از آنها صرف نظر کنید.
4. نورپردازی
نورپردازی مهم ترین بخش عکاسی معماری است. اگرچه نمی توانیم موقعیت و یا جهت گیری یک ساختمان را عوض کنیم و نورپردازی یک بنا به وسیله خودمان امر دشواری است. بنابراین عکاسی در زمان مناسب با نورپردازی طبیعی مناسب ترین گزینه است.
نورمایل معمولا بهترین عکس های معماری را به وجود می آورد. این نور سایه های بلند و جالبی بر روی نمای ساختمان تشکیل می دهد و جزئیات سطح را بهتر به نمایش می گذارد هم چنین تصویر سه بعدی ساختمان را تقویت می کند.
نور پشت بدترین نوع برای عکاسی معماری است چرا که سطحی تاریک و یک شکل ایجاد می کند. برای مواجه با این مشکل بهتر است آسمان را حذف و از زاویه ی نزدیک تری عکاسی کنید.
5. عکاسی در شب
حتی یکنواخت ترین معماری ها نیز درشب می توانند جذاب به نظر برسند. در حقیقت بسیاری از ساختمان های مدرن و مراکز شهری به طور ویژه ای برای شب نورپردازی شده اند. در شب این ساختمان ها بوسیله چندین نوع نورپردازی روشن شده اند به طوریکه رنگها قویتر و سایه ها برروی نمای ساختمان انتزاعی تر به نظر می رسند.
هنگامی که در شب عکاسی می کنید از سه پایه استفاده کنید و دوربین خود را بر روی کمترین تغییرات ISO قرار دهید تا بتوانید به طبیعی ترین شیوه عکاسی کنید.
عکاسی از بناهای معماری در وضعیت ضد نور نیز تصویری می سازد که فقط شکل کلی ساختمان دیده می شود و حالتی مرموز به خود می گیرد . در این حالت نور ، پشت بنا و رو به دوربین است.
6. کاهش انحنا با استفاده از لنز طولانی تراگر از ساختمانی از زاویه ای بسیار نزدیک عکاسی می کنید می توانید دیوار را رها کنید تا انحناها دیده شوند به شرط آنکه تمام ساختمان دیده شود. اگر چه این امر خود می تواند تاثیر جالبی داشته باشد اما معمولا حذف می شود تا تصویر درست به نظر برسد.
اگر فاصله مناسبی از ساختمانی که موضوع عکس شماست بگیرید درک خواهید کرد که دیوارهای ساختمان شما و خطوط افقی وعمودی به طور قابل قبولی مستقیم به نظر می رسند.
اگر عکاسی از ساختمان مورد نظر خود را از فاصله ای دورتر و و با لنزهایی با نقطه کانونی طولانی تر بگیرید، پرسپکتیوها مسطح تر و خطوط ساختمان ها موازی تر می شوند وعکس شما اندکی حس سورئال خواهد داشت.
7. بیرون کشیدن جزئیات قابل توجه
اغلب بناهای معماری با جزئیات کوچک مقیاس ، خود عکس های بسیار جذابی هستند.از جهت گیری پنجره ها تا الگوی مفصل ها تا تزئینات قرنیزها. به این جزئیات توجه کنید و از آنها برای نشان دادن شخصیت بنای معماری خود استفاده کنید.
ترکیب بندی عکس
اصول ترکیب بندی که در زیر جمع آوری شده اند به شما کمک می کنند تا علاوه بر در نظر گرفتن اصول عکاسی معماری کیفیت عکس های خود را بالا ببرید.
1. سوژه خود را درکادر قرار دهید.
2. خط افق را در کادرتان تنظیم کنید برای اینکار می توانید از یکی از خطوط افقی و یا عمودی در سوژه عکس خود به عنوان خط مبنا کمک بگیرید.
3. ترکیب های متقارن برای نشان دادن استحکام، پایداری و قدرت به کار میروند. حس دیگری که یک عکس متقارن القا میکند، سادگی است. همان طور که گفته شد از این نوع ترکیب بندی -ترکیب بندی متقارن -می توانید در عکاسی از معماری تاریخی استفاده کنید.
4. رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.
5.خطوط قطری، چشم را از یک سمت عکس به سمت دیگر هدایت میکنند و نسبت به خطوط افقی، انرژی بیشتری را منتقل میکنند. از این خطوط برای تاکید بر سوژه خود می توانید استفاده کنید.
6. هم پوشانی اجزا یک سوژه، نه تنها باعث افزایش عمق پرسپکتیو میشود بلکه بیننده را به بررسی تضادهای موجود بین عناصر صحنه تشوق میکند. در مورد اول، از آنجایی که یک شیء، تنها هنگامی می تواند شیء دیگری را بپوشاند که جلوی آن قرار گرفته باشد بنا براین حس فاصله القا میگردد. در مورد دوم، هم پوشانی موجب می شود که دو یا چند شیء که با فاصله از هم جدا شده اند، کنار هم مشاهده شوند و به این ترتیب تضاد شکل، رنگ یا نور آنها قابل تشخیص گردد.
7. نقاط طلایی را فراموش نکنید. اگر کادر تصویر را به وسیله خطوط فرضی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید خطوط ترسیمی را مقاطع طلایی و نقاط برخورد آنها را نقاط طلایی می گویند .این نقاط نگاه بیننده را به سمت سوژه هدایت کرده و تصویر متعادل تری ایجاد می کند.
8. در پایان صبور باشید! تا خودروها ، رهگذران علاقه مند و حتی حیوانات از کادر خارج شوند.اگر هدف نشان دادن طراحی است , هر عنصری که نگاه بیننده را منحرف کند , نامطلوب است. اما اگر هدف نشان دادن فعالیتی است که در فضای درونی و یا بیرونی مورد نظر شما می افتد, دراین صورت حضور افراد در عکس مناسب است و به ارتباط عکس و هدف آن کمک می کند.
منابع :
کتاب اصول عکاسی معماری اثر نورمن مک گراث . وبلاگ گروه تخصصی معماری ایران و سایت تبیان زنجان و مطالبی چند از سایت خودمان
یا علی
ساکت که ميماني ميگذارند به حساب جواب نداشتنت !!مهدی مرادی
عمرا بفهمند داري جان ميکني تا "حرمت ها" را نگه داري....!!.
باغ دولت آباد یزد.نمای داخلی بنای اصلی
سلام
عکاسی معماری نمای واقعی را نشان باید بدهد یا نمای غیر واقع؟
رنگهایی در واقعیت یا رنگ هایی به دلخواه؟
معماری و نما و جلوه ای که در واقع هست را باید به بیننده نشان دهیم یا آنچه خود می پسندیم؟
ساکت که ميماني ميگذارند به حساب جواب نداشتنت !!مهدی مرادی
عمرا بفهمند داري جان ميکني تا "حرمت ها" را نگه داري....!!.
سلام.
عکاسی + معماری=؟
آقای مرادی اگر نتیجه این فرآیند قرار است یک عکس باشد,سهم هر کدام از آیتم ها چقدر است؟سهم عکاسی بیشتر است یا معماری؟این مرز کجاست؟
اجازه بدهید مثالی بزنم:ارزش معماری یک موزه بیشتر است(نگاهی داشته باشیم به موزه گوگنهایم بیلبائو فرضا) یا یک بیمارستان؟
در اولی زیبایی ظاهری بر عملکرد تاثیر گزاشته و در دومی زیبایی کاملا فدای عملکرد شده اما هر دو,اثر معماری هستند با ارزش های خاص خود.
با این مقدمه میروم سراغ این عکس و صحبت های شما را تکمیل میکنم:
از عکس برداشتی در مورد قدمت بنا و موقعیت آن نمیشود.حتی شاید جنس مصالح و مقیاس ها به سختی قابل تشخیص باشد.اصلا شاید شما به این بنا رفته باشید ولی نتوانید تشخیص بدهید این عکس کجاست...
اما هدف من از گرفتن این عکس این ها نبود که اگر بود,عکسی میگرفتم که در آن ارزش های معماری بیشتر باشد و ای بسا عکس زیبایی هم نمی شد چون آنقدر عکاس خوبی نیستم که تمام آیتم ها را یکجا جمع کنم.اما انتخاب این کادر و این رنگ از نظر خودم عکسی ساخته که ارزش لحظه ای دیدن و لذت بردن و سهیم شدن دوستان در آنرا دارد و شاید با تعاریف و دیدگاه شما در عکاسی معماری دسته بندی نشود اما از نظر من عکس به معماری مربوط است هرچند سهم معماری آن کمرنگ است.
بحث خوبی است اگر همین جا ادامه پیدا کند و اگر موضوعیت ندارد, خلاصه مدیران عزیز...
نمیدانم موفق به رساندن منظورم شدم یا خیر
ویرایش توسط Soheil Qoddusi : Sunday 6 May 2012 در ساعت 00:39
سلام
بنده هم موافق هستم بحث خوبی است
من در پست 215 مطالبی رو عرض کردم که فکر میکنم می تواند مقدمه شروع بحث ما باشد
اگر مطالعه نموده اید میتوانم نظرتان را بدانم
لازم بذکر است در مورد این عکس صرفا بحث در مورد این است که این عکس جزء ژان معماری می باشد یا نه؟ به نظر من کار ما آنجایی سخت می شود که بیائیم و عکسی را در قالب عنوانی دسته بندی کنیم چرا که آنگاه باید تمام خصوصیات آن عنوان را در بر داشته باشد
برای مثال این پست را ملاحظه بفرمائید
عکسهای آبستره Abstract
نمونه ای تقریبا مشابه ثبت شما البته شاید هم مشابه کار شما نباشد اما به هر حال ثبتی از یک نمای معماریست اما عکاس آمده با نزع تکه ای خاص از کل بنا ثبتی را شکل داده که آنرا در ژان آبستره قرار داده به نظر من دید ما مهمترین عنصر در دسته بندیهاست
منتظر نظراتتون هستم
ممنون از اهمیت شما به موضوع
یا علی
ویرایش توسط alonebaby : Sunday 6 May 2012 در ساعت 15:40
ساکت که ميماني ميگذارند به حساب جواب نداشتنت !!مهدی مرادی
عمرا بفهمند داري جان ميکني تا "حرمت ها" را نگه داري....!!.
سلام.
سلام
بنده هم موافق هستم بحث خوبی است
من در پست 215 مطالبی رو عرض کردم که فکر میکنم می تواند مقدمه شروع بحث ما باشد
اگر مطالعه نموده اید میتوانم نظرتان را بدانم
کتابی که نام بردید به همراه چند مقاله دیگر در باب عکاسی و معماری خوانده ام.مشکل اینجاست که هم معماری و هم عکاسی از موضوعاتی هستند که بسیار گسترده هستند,بسیار متنوع و درگیر با موضوعات دیگر.در مورد معماری کاملا مطمئنم و در مورد عکاسی قطعا شما بهتر میدانید.
اینکه شما این مطالب را قرار دادید جای تشکر دارد اما به شخصه نپسندیدم چون اکثر آنها همان اصولی از عکاسی هستند که در اغلب عکس ها میتوانند رعایت شوند.ضمن اینکه از عکس هم استفاده نکردید.برای همین اجازه میخواهم برای پراکنده نشدن موضوع,صرفا روی همین عکس ارسالی تمرکز کنم.اگر مایل بودید در ادامه به آنها هم می پردازیم البته بسیار مفصل تر با کمک خود شما.
با قسمت اول موافقم.در پست قبل هم عرض کردم که این عکس را با قصد عکس معماری گرفته نشده,و بله نمی تواند تمام خصوصیات را داشته باشد.صرفا به جهت چند آیتم مانند قوس ها و خطوط در این تاپیک ارسال شد.ضمن اینکه سوال من اینست که این تمام خصوصیات برای عکاسی معماری کدام است؟مگر تمام میتواند در یک عکس جمع شود؟لازم بذکر است در مورد این عکس صرفا بحث در مورد این است که این عکس جزء ژان معماری می باشد یا نه؟ به نظر من کار ما آنجایی سخت می شود که بیائیم و عکسی را در قالب عنوانی دسته بندی کنیم چرا که آنگاه باید تمام خصوصیات آن عنوان را در بر داشته باشد
کاملا قبول دارم و کار مرا راحت کردید با این جمله!حرف منم همین است.برای مثال این پست را ملاحظه بفرمائید
عکسهای آبستره Abstract
نمونه ای تقریبا مشابه ثبت شما البته شاید هم مشابه کار شما نباشد اما به هر حال ثبتی از یک نمای معماریست اما عکاس آمده با نزع تکه ای خاص از کل بنا ثبتی را شکل داده که آنرا در ژان آبستره قرار داده به نظر من دید ما مهمترین عنصر در دسته بندیهاست
اما به همان دلیل بالا,عکسی که اشاره شد را متفاوت با عکس خود میدانم و به نظرم جای مناسبی عکس را قرار داده اند.
موفق باشید