آقا جان بلیط که ارزونه، یه سر برو، درثانی، لازم نیست راه دور بری، برای خطر حتا لازم نیست راه دور برید.
مهمترین نکته برای عکاسی خبری اینه که چجوری کجا بری که بتونی یهجوری رو پاهای خودت برگردی، دست و چشم هم داشته باشی تا عکسهات رو منتشر کنی.
آقا جان بلیط که ارزونه، یه سر برو، درثانی، لازم نیست راه دور بری، برای خطر حتا لازم نیست راه دور برید.
مهمترین نکته برای عکاسی خبری اینه که چجوری کجا بری که بتونی یهجوری رو پاهای خودت برگردی، دست و چشم هم داشته باشی تا عکسهات رو منتشر کنی.
محسن حسن پوراگر سراب دیدید بنشینید و از آن آب بنوشید، نگذارید سراب به دروغش افتخار کند.
Nikon D600 - TAMRON AF 19 .35 f 3/5 . 4/5 - 50 f1/8D و دیگر هیچ
عرض سلام خدمت همگی
سوالی در مورد این ژانر داشتم که امیدوارم راهنماییم کنید. در ژانر مستند اجتماعی آیا وجود انسان در عکس به نشانه تصویر کشیدن زندگی روزمره الزامیست؟ و آیا میتوان از اعتقادات و باورهای مردم (به هر شکل) نیز عکاسی کرد و به همراه متنی کوتاه در مورد آن ، تصویر را ارسال کرد؟
ویرایش توسط MohammadH : Monday 17 June 2013 در ساعت 12:21
عکاسی ، ذهن و دیده و دل را در یک راستا قرار می دهد.
- کارگر کارگاه رنگ رزی - کاشان
اول از همه یک تبریک به یوسف عزیز به خاطر پرتره های بسیار عالی.
بعد هم دو سئوال؟
۱- به نظر دوستان عکس های پرتره کلوزآپ که هیچ اطلاعاتی از محیط پیرامون شخص به بیننده نمیده آیا در دسته بندی عکس های مستند اجتماعی قرار میگیره؟ اگر جواب منفیست چه دسته بندی ای مناسب تر هست؟
۲- آخرین عکس ارسالی محسن حسن پور عزیز چطور؟ آیا اینکه از شخص خواسته جلوی دوربین قرار بگیره و عکاسی بشه (اینطور به نظر میرسه) باز هم عکاسی مستند اجتماعی هست؟
این سئوال هم خیلی سئوال خوبیست. امیدوارم نظر دوستان عزیز رو در این مورد هم بدونیم.
درود
اول اینکه این سوال خوبی هست واینطور پرسش ها اگه هرچندوقت یکبارطرح بشه مسیرتاپیک رو در صراط مستقیم! قرارمیده.
بعداینکه به نظرمن عکاسی "مستنداجتماعی" دقیقادرنامش معلوم هست که به اجتماع باید استنادبشه! وفقط باید درک ویا معنی درست و صحیحی از اجتماع بشه.
مستنداجنماعی به نظرمن باید به نوعی دربرگیرنده محیط هم باشه تا بشه نام اجتماع رو بهش داد. درغیراینصورت فقط پرتره هست. حتی اگر درعکس بصورت کمرنگ هدف , محیط و یا جایگاه عکس مشخص بشه هم باز به نوعی میشه درحیطه مستنداجتماعی قرار بگیره. مثل عکس اقای حسن پور که گرچه یک پرتره هست به نوعی وگرچه از سوژه خواسته شده جلوی دوربین قرار بگیره اما چون نشان دهنده فضا ومکان هست و به نوعی حقیقی اشکار ومعلوم برای مارو به تصویر کشیده , در حیطه مستند اجتماعی هست ونیازی به توضیح وگانوشت عکاس نیست دیگه.
درکل در این نوع عکاسی به نظرم باید به شکلی استناد شده باشه به فضا مکان و هرچیزی که از فرهنگ وکارو زندگی انسانها قابل فهم وتشخیص باشه. چه اگرتنها لحظه ای از جریان جاری خیابان ویا چهره ای بدون وجود المان های فرهنگی , کاری ,اجتماعی(به معنای عامی که اززندگی اجتماعی میشناسیم) ثبت شده باشد, به نظر من تنها یک پرتره یا عکس خیابانی خواهدبود.
به نظرم تفاوت میان مستنداجتماعی وپرتره , تکلیفش مشخص هست. نکته , تفاوت ظریف عکاسی خیابانی و مستنداجتماعی هست که باید دقیقا وبطور استانداردتعریف وشناخته بشوند وخطوط هریک هویدا شود.
ارادتمند
هر دوی این عکسها میتوانند در این ژانر باشند فقط و فقط اگر با Caption و Cutline دقیقا شرایط و مشخصات ویژه آن ( شامل اشخاص، زمان، مکان، نوع رخداد و ....) برای بیننده توضیح داده شود.
بدون این توضیحات، جزو عکاسی مستند/ مستند اجتماعی قرار نمیگیرند.
برای آشنایی با روش نوشتن Caption و نکات آن به منابع زیر رجوع فرمایید:
Writing Caption
How to Write Good Captions in Photojournalism: 6 Steps - wikiHow
Writing Photo Captions and Cutlines
http://markhancock.blogspot.com/2004...e-cutline.html
Photograph captions are an important editorial function
SHARP POINTS: Chatting About Happier Times
در بسیاری از عکسهای مستند اجتماعی این نوع عکسها دیده میشود. هر چند با تعریف مستند، مغایرت دارد اما در بسیاری از این عکسها، تاثیر عکاس در صحنه در حد Posing مشاهده می شود. من پاسخ دقیق این سوال را نمیدانم اما به نظر می آید که مساله پذیرفتهشده ای در این نوع عکاسی است به شرطی که میزان دخالت عکاس بیش از این حد نباشد.- آخرین عکس ارسالی محسن حسن پور عزیز چطور؟ آیا اینکه از شخص خواسته جلوی دوربین قرار بگیره و عکاسی بشه (اینطور به نظر میرسه) باز هم عکاسی مستند اجتماعی هست؟
خیر. الزامی نیست. در بسیاری از عکسهای مستند برای توصیف شرایط رخداد، انسان وجود ندارد. بخصوص به صورت مجموعه عکس.در ژانر مستند اجتماعی آیا وجود انسان در عکس به نشانه تصویر کشیدن زندگی روزمره الزامیست؟