اصغـرمحمـدی
درود ...
رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali
سلام
اسدالله مداح
..چند توصیه به دوستان علاقه مند به عکاسی طبیعت و تازه کار
تا جایی که میتوانید عکس ببینید ,این باعث خواهد شد دید شما تقویت بشه خودتان را محدود به دیدن عکسهای یک یا چند عکاس خاص نکنید چه بسا هستند عکاسان گمنامی که کارهای بسیار خوبی دارند
فراموش نکنید از مهمترین فاکتور ها در عکاسی از طبیعت و لنداسکیپ کادربندی و ترکیب می باشد
کاری که کادر و ترکیب مناسبی نداشته باشد معمولا فاقد ارزش هنری است هر چند که بسیار زیبا و جذاب باشد ,حواستان باشد زییباییهای بصری شما را گمراه نکند منظره ای از یک غروب پاییزی برگهای زرد درختان و رنگهایی گرم هر بیننده ای را میتواند محسور کند و همه آن را دوست داریم ولی اینگونه شاتها بالاترین جایگاهی که پیدا خواهند کرد چاپ به عنوان پوستر یا کارت تبریک عید یا نهایتا چاپ در سالنامه با تیراژ بالا خواهد بود ,حتی اگر همین نوع کارها از کادر بندی و و ترکیب مناسبی برخوردار نباشید پس از مدتی همان زیبایی بصری خود را نیز از دست خواهند داد.
حتما لنز واید داشته باشید ,
بخشی از جذابیت عکسهای طبیعت و منظره در استفاده از لنز واید به عبارت بهتر فواصل کانونی کوتاه می باشد ,فواصل کانونی کوتاه علاوه بر عمق میدانهای بلند که یکی از چالشهای این شاخه از عکاسی می باشد ,امکان نزدیک شدن به سوژه یا پیش زمینه و اغراقی که پی آن در پرسپکتیو ایجاد میشود را ممکن میسازد و همین امر باعث جذابیت بصری عکس میشود زیرا که چشم به دیدن چنین پرسپکتیوهایی عادت ندارد و این تازگی برای ما جذاب خواهد بود.
خودتان را محدود به عکاسی از این شاخه و یک سبک خاص نکنید ,
عکاسی سیاه و سفید را نیز تجربه کنید احتمالا باعث خواهد شد به درک بهتری از نور و کنتراست برسید
عکاسی پرتره همچنین که باعث خواهد شد به درک بهتری از نور پردازی مدیریت صحیح و اصولی رنگ و ویرایش اصولی و بدون روند تخریبی...
عکاسی فاین آرت ,که بسیار در ایده پردازی و گسترش حوزه تفکر و سوژه یابی شما را کمک خواهد کرد ,دیگر کمتر نگران این موضوع خواهید بود که موقعیتهای خاص و انواع لوکیشین های اطراف خود را از دست...
ترکیب و مونتاژ که مهارت شما را در استفاده از نرم افزار تقویت خواهد کرد همچنین باعث خواهد شد به درک بهتری از ترکیب رنگها و نورها و تناسبات آنها برسید
عکاسی در شرایط مختلف و متفاوت مانند مراسمات کنسرتها مسابقات ورزشی و غیره باعث خواهد شد سرعت عمل شما هم در استفاده از دوربین و ابزار آلات و هم در تصمیم گیری های سریع و اصولی در مواجهه با آنها بهبود یاید.
یک عکاس طبیعت در عین حال باید یک ابزار شناس خوب و ماهر باشد تا بتواند حداکثر استفاده از ابزار و وسایل موجود داشته باشد.
عکاس محدود به نوعی خاص(نه سبکی خاص) از عکاسی ,عکاس موفقی نیست ,عکاس طبیعت و منظره باید تجربه عکاسی از هر شرایطی و موقعیتی را داشته باشد
هستند عکاسانی که فقط کویر ثبت میکنند و به جز از کویر عکس دیگری ندارند ,و یا دوستانی که فقط درخت ثبت میکنند یا عکاسانی که نقشه برداری هوایی انجام میدهند بدین ترتیب که در بالاترین نقطه ممکنه قرار میگیرند و از بالا چشم اندازهای پایین را عکاسی میکنند تعداد این عکاسها در شمال کشور معمولا زیادند و یکی از دلایل تشابیه زیاد عکسهای این عکاسان به همین دلیل می باشد چشم اندازهای وسیع ابرها پایین تر از سطح افق و معمولا بدون کادر و ترکیبی مشخص...
و نهایتا تکنیک که در این ژانر از عکاسی جایگاه ویژه ای دارد
تکنیکهایی مانند HDR و Longe exposure ,مولتی شات گرافی و غیره که بدون داشتن تسلط بر آنها ,عملا نمیتوان در این شاخه از عکاسی به مراحل بالاتر و حرفه ای صعود کرد.
و در پایان نظر دوستان را به عکس بسیار ساده و بی رنگ و لعاب زیر جلب میکنم:
یک عکس کاملا معمولی (اسنپ شات) حتی بدون جذابیتی خاص برای بسیاری از دوستان
ولی با اندکی دقت در نوع کادربندی و ترکیب و هماهنگی خاص المانهای داخل کادر به موارد جالبی میتوان رسید:
رعایت تقارن تعادل حتی در انعکاس درختها در آب رعایت یک سوم ها و دو سوم ها و خطوط طلایی و نقاط طلایی رعایت نسبتها هیچ کدام از اینها اتفاقی نبوده با اندکی تغییر در ارتفاع ثبت اولیه یا فاصله از پیش زمینه و یا زاویه دوربین تمامی این هماهنگی ها و تناسب ها دچار خدشه میشد تصور کنید قطع اندکی از انعکاس درختان بوسیله پیش زمینه تا چه حد به زیبایی و جذابیت این کادر لطمه وارد میکرد..!
یک سوال جناب سعادت
برای این سبک عکاسی این جمله کاربرد داره؟
اینکه زمانی میتونیم عکاسی سیاه سفید انجام بدیم که المان رنگی قابل توجهی نداشته باشیم، چون مثلا اگر از یک منظره پاییزی که درختان برگهایی با رنگهای نارنجی، زرد و قرمز داشته باشیم، سیاه سفید کردن عکس فکر نمیکنم جلوه جالبی داشته باشه و در واقع فکر میکنم عکس از بین میره. اما مثلا عکاسی از یک منظره زمستانی ِ برفی میتونه گزینه خوبی برای عکاسی سیاه سفید باشه..
میتونه درست باشه این قضیه؟
(نتیجه گیری از نقدهای جناب دانش سارویی)
با سلام
متاسفانه افتخار آشنایی با ایشان را ندارم ,ولی تا حدودی با نظر ایشان موافقم یک عکس باید پتانسیل آنرا داشته باشد که سیاه و سفید شود هستند عکسهایی که با سیاه و سفید شدن ماهیت و جذابیت خود را ازدست خواهند داد
ولی چیزی که در این میان میخوام به آن اشاره کنم که به شدت با آن مخالفم ,استفاده از این روش برای پاک کردن روی مسعله است که متاسفانه در بین دوستان عکاس کم نیست...
برخی عکاسان به جهت عدم آشنایی به مراحل حرفه ای و اصولی مدیریت رنگ و صرفا جهت فرار از این مرحله روی به عکاسی سیاه و سفید می آورند حتی بسیاری(شما بخوانید همه) عکاسان فعال در سبک مونتاژ و تا حدود زیادی فاین آرت سیاه و سفید کار میکنند که مهمترین دلیل آن همین فرار از مراحل پیچیده مدیریت رنگ می باشد.