صفحه 2 از 4 نخستنخست 1 2 3 4 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 11 تا 20 , از مجموع 34
Like Tree346تشکر

موضوع: عکس شماره ۱

  1. #11
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    June 2006
    نوشته ها
    2,244
    تشکر شده
    8869
    تشکر کرده
    5959

    پیش فرض

    سلام

    سپاس از همه، از دکتر روشن برای این شیوه جدید و همه عزیزانی که این عکس را قابل دانستند.

    احساس خوبی دارم وقتی این گذار را می‌بینم. یک جور به بار نشستنِ با هم بودن!
    از اینکه دوستان با این حوصله نوشتند مسرور شدم و بخود برای حضور در این جمع بالیدم.

    نقد تکنیکی دربارۀ تأثیر نچندان مؤثر رنگ را تا حدودی وارد می‌دانم. اما همین را به خاطری بیشتر دوست می‌دارم.

    ممنون از دوستانی که احساس‌شان را بیان کردند.
    ویرایش توسط Vahid : Friday 7 January 2011 در ساعت 02:51
    nmroshan، farhad44، merdax و 9 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    .

  2. #12
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    March 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    162
    تشکر شده
    2080
    تشکر کرده
    2548

    پیش فرض

    اساتید در خانه عکاسان عقیده دارند که عکاس باید عکس رو بگیره و این بیننده و مخاطبه که باید درگیر عکس بشه و سعی کنه خودشو بیشتر به ذهنیت عکاس نزدیک کنه
    خیلی خوشحالم که دوستان مشارکت کردند و نظریات بسیار خوبی رو ارائه دادن
    نکته 1: طبق آموزشهای اساتید ، در یک عکس، چشم بیننده باید حدود 70% روی سوژه اصلی متمرکز شود و 30% به بقیه عکس هدایت شود که به نظر من در این عکس این قضیه کاملا مشهود است و تمرکز اصلی روی کبوتر بوده و کم کم نسبت به زاویه کبوتر و شیب پایین کادر به سمت گوشه پایین سمت چپ عکس میرود
    نکته 2 : در یک عکس افقی که دارای خطوط عمودی میباشد، عکس حس آرامش با کمی اقتدار رابیان میکند
    نکته 3 : وقتی در یک عکس افقی گوشه های کادر کراپ خورده و برش پیدا میکند نشانه ادامه موضوع به بیرون از کادر است (البته این قانون بیشتر در ریتم اتفاق می افتد) – (پست شماره8 که گفته بودن: "اما در مورد سایه ای که طرف چپ روی شیشه افتاده خیلی رویش فکر کردم که باشه بهتره یا نباشه دقیق نمی دونم اما من بودم با کراپ از طرف چپ حذفش می کردم اما یک جورایی خطهای عمودی طرف راست بیشتر از چپ می شه دقیق نمی دان کدام بهتره " - این سایه وقتی از لبه کادر کراپ خورده یعنی در ادامه و بیرون کادر همچنان سایه ادامه دارد که به نظر من همین سایه و لبه پنجره از چپ و راست تقارن جالبی ایجاد کرده که با کمک قابی که تشکیل شده به زیبایی عکس کمک بسیار زیادی کرده
    نکته آخر: پست شماره 7 - میلاد عزیز با توجه به قانون حق مالکیت اثر، دست بردن توی اثر دیگران و انتشار مجدد آن بدون اجازه خالق و مالک اثر ممنوع است
    nmroshan، farhad44، Sama01 و 12 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  3. #13
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    September 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    177
    تشکر شده
    635
    تشکر کرده
    917

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Mazy نمایش پست ها
    اساتید در خانه عکاسان عقیده دارند که عکاس باید عکس رو بگیره و این بیننده و مخاطبه که باید درگیر عکس بشه و سعی کنه خودشو بیشتر به ذهنیت عکاس نزدیک کنه
    خیلی خوشحالم که دوستان مشارکت کردند و نظریات بسیار خوبی رو ارائه دادن
    نکته 1: طبق آموزشهای اساتید ، در یک عکس، چشم بیننده باید حدود 70% روی سوژه اصلی متمرکز شود و 30% به بقیه عکس هدایت شود که به نظر من در این عکس این قضیه کاملا مشهود است و تمرکز اصلی روی کبوتر بوده و کم کم نسبت به زاویه کبوتر و شیب پایین کادر به سمت گوشه پایین سمت چپ عکس میرود
    نکته 2 : در یک عکس افقی که دارای خطوط عمودی میباشد، عکس حس آرامش با کمی اقتدار رابیان میکند
    نکته 3 : وقتی در یک عکس افقی گوشه های کادر کراپ خورده و برش پیدا میکند نشانه ادامه موضوع به بیرون از کادر است (البته این قانون بیشتر در ریتم اتفاق می افتد) – (پست شماره8 که گفته بودن: "اما در مورد سایه ای که طرف چپ روی شیشه افتاده خیلی رویش فکر کردم که باشه بهتره یا نباشه دقیق نمی دونم اما من بودم با کراپ از طرف چپ حذفش می کردم اما یک جورایی خطهای عمودی طرف راست بیشتر از چپ می شه دقیق نمی دان کدام بهتره " - این سایه وقتی از لبه کادر کراپ خورده یعنی در ادامه و بیرون کادر همچنان سایه ادامه دارد که به نظر من همین سایه و لبه پنجره از چپ و راست تقارن جالبی ایجاد کرده که با کمک قابی که تشکیل شده به زیبایی عکس کمک بسیار زیادی کرده
    نکته آخر: پست شماره 7 - میلاد عزیز با توجه به قانون حق مالکیت اثر، دست بردن توی اثر دیگران و انتشار مجدد آن بدون اجازه خالق و مالک اثر ممنوع است
    سلام مازيار عزيز
    و ممنون از تذكرت. كاملا به اونچه كه گفتي واقف هستم. تا قبل از ارسال هم مردد بودم. ولي علت اينكه تصميم به ارسال اون پست گرفتم اينه كه فكر ميكنم همه ما با فرستادن عكسهامون مي‌پذيريم كه اونها رو در معرض قضاوت قرار ميديم. قضاوتي كه هدف از اون مطرح كردن نقطه نظرات و ديدگاه هاي ديگران در خدمت آموزش و ارتقاسطح تكنيكي و هنري خود ماست. من با علم به اين موضوع كه صاحب اثر از بينندگان اين تاپيك هست و از اونجايي كه فكر مي‌كنم گزيده گويي و اختصار در نقدها و فاصله گرفتن از كليشه هاي رايج و كمي آسان گرفتن در اين تاپيك منكر حق طبيعي مالك اثر نخواهد بود, پست مربوطه را ارسال نمودم. به هر حال بد نيست از دكتر روشن گرامي تقاضا كنم كه در صورت صلاحديد در همين اول راه تكليف اين موضوع را معلوم كنند تا انشالله دوستي آزرده نگردد. با سپاس
    nmroshan، farhad44، Rouzbeh Ehsani و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  4. #14
    كاربر همراه vahidmir2000 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    290
    تشکر شده
    570
    تشکر کرده
    424

    پیش فرض

    عکس زیباییه و اینکه سر سوژه کمی خم شده رو نمیدونم به حساب عجله عکاس برای ثبت بذارم یا از سوژه ایراد بگیرم که انقدر تکون خوردن. در کل با اینکه این عکس به اسنپ شات نزدیکه ولی اسنپ شات زیبایی از کار در اومده
    nmroshan و Vahid تشکر می‌کنند.
    Back for Good

  5. #15
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    June 2006
    نوشته ها
    2,244
    تشکر شده
    8869
    تشکر کرده
    5959

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط milad65 نمایش پست ها
    سلام مازيار عزيز
    و ممنون از تذكرت. كاملا به اونچه كه گفتي واقف هستم. تا قبل از ارسال هم مردد بودم. ولي علت اينكه تصميم به ارسال اون پست گرفتم اينه كه فكر ميكنم همه ما با فرستادن عكسهامون مي‌پذيريم كه اونها رو در معرض قضاوت قرار ميديم. قضاوتي كه هدف از اون مطرح كردن نقطه نظرات و ديدگاه هاي ديگران در خدمت آموزش و ارتقاسطح تكنيكي و هنري خود ماست. من با علم به اين موضوع كه صاحب اثر از بينندگان اين تاپيك هست و از اونجايي كه فكر مي‌كنم گزيده گويي و اختصار در نقدها و فاصله گرفتن از كليشه هاي رايج و كمي آسان گرفتن در اين تاپيك منكر حق طبيعي مالك اثر نخواهد بود, پست مربوطه را ارسال نمودم. به هر حال بد نيست از دكتر روشن گرامي تقاضا كنم كه در صورت صلاحديد در همين اول راه تكليف اين موضوع را معلوم كنند تا انشالله دوستي آزرده نگردد. با سپاس
    شخصاً با این مورد مشکلی ندارم. ولی ممکن است برخی دوستان در مورد عکس خودشان این حساسیت‌ را داشته باشند که باید محترم شمرده شود.
    برای بیان نظرم در مورد عکس‌های دوستان، بعضی مواقع خودم نیز عکس‌شان را ادیت می‌کنم. چون از دو حالت خارج نیست یا بهتر و تأثیرگزارتر می‌شود که خوب حداقل به هدف نزدیک شدم. و یا از منظر عکاس ـ دست کم ـ نتیجه خوب نخواهد بود که جای بحث خاصی نمی‌ماند.
    در مورد کراپی که شما انجام دادید موافق نیستم، از نظر بنده عکس معماگونه می‌شود؛ به دنبال چنین چیزی نبودم.

    عکس زیباییه و اینکه سر سوژه کمی خم شده رو نمیدونم به حساب عجله عکاس برای ثبت بذارم یا از سوژه ایراد بگیرم که انقدر تکون خوردن. در کل با اینکه این عکس به اسنپ شات نزدیکه ولی اسنپ شات زیبایی از کار در اومده
    حس نگاه کردن پرنده ـ که "سر خم شده" جزیی از این حس است ـ را دوست داشتم و به نظر خودم تقریباً بقیه عناصر بر این مبنا معنا پیدا می‌کنند.
    در ایران پرندگان شهری از انسان گریزانند! حتماً مشاهده کردید وقتی حضور جاندار دیگری را حس کنند یک بی‌قراری خاص سراغشان می‌آید؛ نمی‌دانند به غذایشان توجه کنند یا مواظب اطراف باشند. جابجایی سریعی دارند و فریز کردن‌شان قاعدتاً سخت است.

    ممنون از توجه
    nmroshan، farhad44، Kourosh Kahal و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    .

  6. #16
    كاربر همراه ghanbar آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2009
    محل سکونت
    Sweden
    نوشته ها
    348
    تشکر شده
    963
    تشکر کرده
    1809

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط honeyvand نمایش پست ها
    من اصلا نقاد خوبی نیستم فقط توی این عکس رنگ خاصی دیده نمی شه و به نظرم سیاه سفید خیلی بیشتر معنی و حس رو می رسونه خودم امتحان کردم به نظرم جالب شد.
    ثبت خوبی شده.
    من هم با نظر اين دوستمان موافق هستم بهتر و گيرا تر شد همچنين اور شدن قسمت بالاي چشم ديگر زياد مشهود نيست
    nmroshan، farhad44 و Vahid تشکر می‌کنند.

  7. #17
    كاربر ويژه lamagra آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2009
    نوشته ها
    3,129
    تشکر شده
    18021
    تشکر کرده
    12097

    پیش فرض

    با سلام.
    البته بنده خودم رو در حد و اندازه نقد نمیبینم و سر زدنم به تاپیک فقط برای استفاده بردن هست...فقط به این علت این پست رو ارسال میکنم که بسیار خوشحالم(جدا ذوق زده ام) که همچین امکانی توی تالار فراهم شد.از زمان عضویتم تا به امروز از بابت هیچ اتفاقی توی سایت به این اندازه خوشحال و سپاسگذار نبودم.
    باز هم از دست اند کاران و همینطور عزیزانی که دست به نقد آثار میزنن کمال تشکر رو دارم.
    nmroshan، farhad44، macans3 و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
    عقیل احمدی

  8. #18
    كاربر همراه bfarahanchi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    214
    تشکر شده
    6298
    تشکر کرده
    2876

    پیش فرض

    عکس را دوست دارم نه به خاطر حضور پرنده که موجود مورد علاقه ام هست ، حس صمیمیتی در عکس وجود دارد و در کل کبوتر را بیشتر کنجکاو میبینم تا مضطرب ، این کنجکاوی به من هم منتقل میشه که ببینم پشت سیاهی پایین کادر و این پنجره باز چه خبر هست . نقطه قوت و ثقل عکس همان چشمی است که نور به آن تابیده و روشن شده که شاید با کادر بندی بهتر قوت بیشتری میگرفت . نوری که از پشت تابیده در مقابل فضای تاریک داخل را میپسندم .عکس قرار نیست در ژانر حیات وحش باشه بنا بر این زاویه نور و شاید کمی اور شدن نور سر کبوتر نه تنها اشکالی نیست که به جذابیت سوژه هم افزوده ،به جز موارد کوچک تکنیکی، عکسی متفاوت از پرنده هاست با نگاه متفاوت عکاسش به حضور کبوتر در کادر .
    ویرایش توسط bfarahanchi : Friday 7 January 2011 در ساعت 13:30
    nmroshan، NASSIRI4080، Amir Mohebi و 19 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    بهزاد فراهانچی
    TO SEE OR NOT TO SEE

  9. #19
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    May 2008
    نوشته ها
    21
    تشکر شده
    132
    تشکر کرده
    469

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط nmroshan نمایش پست ها

    با سلام
    نور خورشید که با زاویه ای تقریبا 45 درجه از پشت به کبوتر رسیده, به برجسته سازی سوژه و جدا کردن آن از بک گراند کمک زیادی کرده, بک گراند نرم پشت کبوتر در مقابل شیشه پنجره سمت چپ که از فرط باران خوردن ها و آلودگی های گذشته پرنویز و خشن جلوه نموده پارادوکس جذابی را ایجاد کرده, کبوتری که طی پروازهای بی برنامه اش به این اتاق رسیده وقتی با فضای تاریک و سرد اتاق مواجه شده رغبت آمدن به درون اتاق را به خود نمی دهد و با نگاه پرحرف و حدیث اش بیننده را به یک برزخ فرو می برد.
    nmroshan، farhad44، Kourosh Kahal و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  10. #20
    كاربر همراه Hoda Zaeimi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    366
    تشکر شده
    2834
    تشکر کرده
    2372

    پیش فرض

    سلام
    پیش از هر چیز من هم آغاز به کار این تایپیک رو تبریک میگم.
    اول از هرچیز با اجازه همه دوستان و اساتید چند نکته رو لازم می دونم که بیان کنم.
    در نقد کردن یک عکس نکات کلیدی ای وجود داره که باید بر طبق اونها جلو رفت و یک عکس رو نقد کرد.چیزی که در نقد یک عکس بسیار سخت هست جدا کردن حس از تکنیک هست.این مورد به این دلیل سخت هست که اگر دقت کنید نا خودآگاه بیشترین نظرات افراد بر طبق احساساتشون از یک اثر هست تا صرف اصول تکنیکی کار.این مورد رو من زمانی بیشتر متوجه شدم که مجبور شدم بدون در نظر گرفتم احساسم کاملا فنی عکس ها رو نقد کنم.(به دلیل اینکه در ترم جاری نقد عکس مجبور هستیم عکسهای دوستانمون رو کاملا از نظر تکنیکی و فنی نقد کنیم،یعنی اگر عکسی رو انتخاب می کنیم و می گیم که دوستش داریم باید دلیل داشته باشیم و نه فقط از روی احساس نظر بدیم) البته شاید در اینجا بسیاری از دوستان بیان کنند که حس جزء اصلی یک عکس هست و جدانشدنی.بله درسته،اما تا زمانی که کنترل احساسمون رو به دست نگیریم قادر نخواهیم بود واقعا اصولی عکسی رو نقد کنیم و بسیاری از ایرادات عکس رو فقط به همون دلیل درگیرشدن احساسمون نادیده می گیریم.
    مواردی که برای نقد یک عکس باید به اونها توجه کرد به طور خلاصه:
    1.نوع کادر بندی (عمودی،افقی،مورب و.../یعنی اتنخاب بهترین کادر با توجه به موضوع عکس)
    2.نورپردازی* کمی(دقت به شدت نور)
    *کیفی(رنگ نور،سایه،غلظت سایه،جهت تابش نور و...)
    3.پیش زمینه و پس زمینه(استفاده از عوامل پیش زمینه و پس زمینه برای توضیح بیشتر در مورد سوژه اصلی)
    4.زاویه دید(در واقع انتخاب بهترین جهت برای ثبت سوژه،و به نوعی تاثیر پیش زمینه و پس زمینه برروی سوژه)
    5.پرسپکتیو(حرکت چشم به کمک خطوط در تصویر برای رسیدن به سوژه)
    6.فاصله کانونی (تاثیر فاصله کانونی بر تشکیل و انتخاب کادر-تنگی و گشادی تصویر)
    7. ریتم (قادر است راجع به فضای تصویر توضیح دهد)
    [B]8. بافت9. خط افق10. کنتراست11. حرکت12. عمق میدان13. رنگ و ... البته باز هم موارد دیگری هست که باید در نقد یک عکس به تمام این موارد توجه داشت.البته این رو هم بگم که بهترین راه برای شروع بررسی تک تک این موارد در مورد عکس های مختلف هست و بعد به ترتیب اضافه کردن موارد بعدی . همونطور که گفتم می بینید که واقعا بررسی یک عکس از نظر فنی واقعا سخت هست و کاملا متفاوت با نظر دادن با توجه به حس عکس.البته تضادی که اینجا مطرح هست بررسی این موارد با توجه به موضوع و حسی که عکاس قصد داشته به بیننده منتقل کند هست،اما این جدای از نظر دادن از روی حس هست.(می دونم که خیلی پیچیده است)
    واقعا قصد سخنرانی نداشتم و فقط خواستم اطلاعات و اصول اولیه نقد رو بیان کنم. واین هم به این خاطر هست که برای خود من هم واقعا این کار سخت بوده و هست اما خب به دلیل شرایط کلاس و این درس مجبور شدم که احساسم رو در دست بگیرم و از روی اصول عکس ها رو ببینم و نقد کنم.این رو هم درآخر می گم که این کار در ابتدا واقعا سخت هست اما زمانی که مسلط بشیم بسیار لذت بخش و زیبا خواهد بود.
    باز هم به دلیل طولانی شدن کلام از همه عذرخواهی می کنم.

    پ ن: چون در حال یادگیری اصول نقد عکس هستم دلم نیومد که این اطلاعات رو با دوستان تالار در میان نگذارم وخوشحال می شم که بتونم هرچند ناچیز اما کمکی برای یادگیری به دیگران کرده باشم.
    nmroshan، A_Maddah، farhad44 و 18 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    برقی از منزل لیلی بدرخشید سحر ، وه که با خرمن مجنون دل افگار چه کرد

    instagram: hoda.zaeimi

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1 2 3 4 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •