نه ميخواستم ببينم بدون هيچ وسيله اضافي اينكارو كنم كه معلوم شد نميشه.
نه ميخواستم ببينم بدون هيچ وسيله اضافي اينكارو كنم كه معلوم شد نميشه.
رامين اسلامي
Canon EOS 350D KIT Lens
پسر خوب می خوای چشم بندی کنی؟
به هر حال ..نگفتی که فلاش دوربینت حالت تنظیم دستی هم داره یا نه؟
البته چشم بندي بدون وسيله اضافي!!
خير حالت تنظيم دستي ندارد.
رامين اسلامي
Canon EOS 350D KIT Lens
ممنون.
البته این مبحث برای گذشته است.اما فکر کردم اگر بنده هم تجربیات ناچیزم را در اینجا قرار بدهم...البته روش استفاده از حالت Slave همان است كه دوستمان گفتند، اما!!
در سيستم فلاش دوربينهاي جديد Canon ، مانند 350d كه E-TTL II ناميده ميشود، يك فلاش ابتدايي درست قبل از نورگيري و باز شدن شاتر دوربين زده ميشود كه هدف آن ديدن شرايط نور صحنه و محاسبه ميزان فلاش مناسب است. اين فلاش ابتدايي باعث فعال شدن فلاش Slave خواهد شد و نتيجه اينكه اختلاف زماني هر چند ناچيزي بين زدن فلاش Slave و ثبت تصوير پيش خواهد آمد.
در مورد راه چاره آن، بهتر است بزرگان كمك كنند. البته غير از استفاده از سيستم بيسيم.
کاملا صحیح است.بخاطر وجود چنین سیستمی در فلاشهای خود دوربین که غیر قابل کنترل هم هست چنین مشکلی به وجود میاد.یکی از راه حل ها ؛ استفاده از قدرت پایین در فلاش دوم است که توان شارژ مجدد در چنین زمان کوتاهی را داشته باشد.
اما من برای کار خودم و وجود چنین مشکلی از راه حل زیر استفاده کردم:
اول از همه یک فلاش معمولی که E-TTL-II نیست استفاده کردم.چون این فلاش با زمان باز شدن شاتر تریگر میشه و فلاش دوم من(سیگما)را فعال میکنه.اما یک مشکلی که وجود داره این هست که این فلاش قابل تنظیم نیست.البته با یک دستکاری کوچک در مدار این فلاش و اظافه کردن یک سلکتور میشد چنین کاری کرد اما ارزش این کار رونداشت.
من با چند کاغذ کالک نور را فیلتر کردم و.....
اما باز هم جالب نبود.برای بهتر شدن کار تصمیم به ساخت یک مدار ساده وایرلس گرفتم که از فلاش سیگمای خودم روی دوربین و از این فلاش ارزان قیمت به عنوان فلاش دوم و برای کاهایی که ....استفاده کنم.
اولین کاری که کردم فلاش رو باز کردم.یک سوراخ روی آن ایجاد کردم و سپس یک رابط مادگی فیش میکروفونی در روی آن قرار دادم و به پایانه خود فلاش اتصال دادم.
بعد با استفادخ از چند المان ساده مثل ترانزیستور منفی و یک تریستور و چند مقاوت و خازن ... ویک فتوترانزیستور
برای جزب نور فلاش اول این مدار رو ساختم.وبعد از تکمیل شدن آنرا در یک جعبه آماده که از جمهوری خریده بودم قرار دادم.این مدار از ولتاژ دو سر پایانه فلاش استفاده میکنه.
اما چند نکته که حتما باید به آن توجه کنید:
دوربینهایی مثل 350 دی/دی70 / 20 دی ....توان تحمل های ولتاژی که بر روی دو سر پاینه فلاش است ندارد و امکان سوختن تریستور داخلی دوربین در آن وجود دارد.
پس از هر فلاشی بر روی دوربین استفاده نکنید.فلاشهای قدیمی که بر روی آنالوگها استفاده میشوند بر بروی این پایانه ولتاژی در حدود 150 تا 300 ولت ارائه میکنند که این ولتاژ برای دوربین قابل تحمل نیست.
ولتاژی که روی این پایانه ها است به راحتی در بدن ما شوک ایجاد میکند!!!!!!!!!!!!!!!!!
اما ولتاژی که بر روی فلاشهای جدید مثل سیگمای خودم و 420 /430/550/580/...است حد اکثر 10 ولت است.اما من ولتاژی در حدود 56 ولت رو بر روی دوربین خودم انداخته ام ومشکلی هم پیش نیامده.فکر میکنم ولتاژی در حد 60 ولت برای تریستور داخلی قابل تحمل باشه اما تا زمانی که اطلاعات کاملی در این باب بدست نیامده نباید ریسک کرد.
این مدار در حدود 2000 تومان هزینه داره و بسیار هم ساده است.
در حال حاضر با استفاده از سیگما در روی خود دوربین و این فلاش وایر لس کارم رو انجام میدم و بسیار هم عالی عمل میکنه.
مسعود قدیری
بدجور كنجكاو شدم يه سري به منزل آقاي قديري بزنم. بايد چيزاي خيلي جالبي اونجا پيدا بشه .
آقاي قديري مدار وايرلس تريگر ساخته ايد؟ چقدر جالب، بد نيست نقشه اش را در اختيارمان بگذاريد.
اما در مورد ولتاژ مجاز، اينجا بحثي كرده ايم:
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=415
همينطور كه ملاحظه ميفرمائيد، كانون زير 6 ولت را توصيه ميكند كه حتي از استاندارد ايزو كه 24 ولت ميباشد ، كمتر است و بسيار دست و پا گير. اينجا تريگر ولتاژ بسياري از فلاشها و اطلاعات جالبي را در اين زمينه آورده است:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
جالب اينجاست كه قبلاً تريگر ولتاژ مجاز 20D (كه 250 ولت ميباشد) به عنوان مزيتي نسبت به 350D مطرح شده بود(همان 6 ولت كذايي)، اما حالا يكي از مجتهدين كانون، آيت اله اتكينز، فتوي داده كه روي 350D هم ميتوان تا 250 ولت از فلاش استفاده كرد، چون از همان مدار بهره ميبرد. اما اين از آن چيز هاست كه در صورت غلط بودن، تجربه اش ممكن است بسيار دردناك تمام شود
The EOS 20D maximum flash sync voltage is 250v (for both the hotshoe and PC terminal), the Digital Rebel XT maximum sync voltage is also 250v, not 6v as I had earlier reported. Canon have recently stated that the Digital Rebel XT does in fact share the 250v sync voltage with the 20D and other high end Canon EOS bodies. Sorry for any confusion on this point.
بهترين راه استفاده از محصولاتي است كه به راحتي فلاش شما را با ولتاژ مناسبي به دوربين معرفي ميكنند (ولتاژ تريگر را كم ميكنند). مثل محصولات wein.
من يك فلاش 250 ولتي نازنين دارم (starblitz) و منتظر آن هستم كه براي استفاده اش چيزي بخرم مثل اين:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...ughType=search
شايد براي كساني مثل آقاي قديري كه اطلاعات فني بسيار خوبي دارند و كار عملي الكترونيك از آن ها بر مي آيد، اطلاعات اين لينك نيز قابل استفاده باشد:
http://members.misty.com/don//samflash.html#strbtoc
نعماي عزيز در مورد منزل آقاي قديري هم، ما ميرويم و براي شما تعريف ميكنيم چه ديده ايم! هرچند اگر دوربين كانون داشتيم، براي تست و انگولك لنز ها هم كه شده، تا به حال زياد مزاحم ايشان شده بوديم.
ویرایش توسط Amir Mohebi : Friday 14 April 2006 در ساعت 19:42
به روی چشم جناب آقای محبی عزیز.حتما در اینجا قرار خواهم داد.
آقای محبی عزیز در مورد فلاش نازنین شما باید بگم که نیازی به انتظار نیست.
این کار به راحتی و با یک مدار ساده امکان پذیر است.من میتوانستم این مدار وایرلس را در خود فلاش جا سازی کنم اما چون در بعضی مواقع فلاش را در جاهیی کار میگذارم که نور فلاش اصلی به آن نمیرسه آنرا با سیم درست کردم.
این مدار به وسیله فتوترانزیستور تحریک میشه و ولتژ تحریک شده به وسیله ترانزیستور منفی افزایش پیدا میکنه و گیت تریستور را فعال میکنه و بین آند و کاتد یک اتصال کوتاه ایجاد میشه و فلاش فعال میشه.
برای شما میشه در این مدار بجای فتو ترانزیسور از یک مقاومت و دو پایانه باز برای اتصال به دوربین استفاده کرد .
این مدار ولتاژ را به چند ولت میرسونه و برای دوربین مشکلی پیش نخواهد آمد.
جناب آقای روشن عزیز هر زمانی که به تهران آمدید قدمتان روی چشم بنده.در خدمتم. بی تارف میگم .
آقای محبی , حالا نعما جان اون طرف دنیا هستند و ما اینطرف.واقعا مزاحم چیه .اختیار دارید.نعماي عزيز در مورد منزل آقاي قديري هم، ما ميرويم و براي شما تعريف ميكنيم چه ديده ايم! هرچند اگر دوربين كانون داشتيم، براي تست و انگولك لنز ها هم كه شده، تا به حال زياد مزاحم ايشان شده بوديم.
بنده به شما چنین پیشنهادی نمیدم شاید بنده رو قابل ندانید.ولی اگر برای شما موردی نداره بنده در خدمتم لا اقل یک بار شما رو زیارت کنم.
امیدوارم فقط نوشتن رو بلد نباشید. و به این نوشتیتان عمل کنید.
مسعود قدیری
راستی برای شما اصلا نیاز به چنین مداری نیست.من میتونم این کا رو با 500 تا تک تومانی برای شما انجام بدم.فقط یک تریستور و یک مقاومت.برای شما میشه در این مدار بجای فتو ترانزیسور از یک مقاومت و دو پایانه باز برای اتصال به دوربین استفاده کرد .
این مدار ولتاژ را به چند ولت میرسونه و برای دوربین مشکلی پیش نخواهد آمد.
لااقل به لطف فلاش شما، ما شما رو میبینیم.
مسعود قدیری
با سلام
ببخشيد من بجاي آقاي قديري جواب ميدم به درخواست خودشونه . اون نقشه اي كه صحبتش شد را در اينجا آپلود مي كنم . يكي از نقشه هاي كتاب 301 مدار و از انتشارات الكتور است .
مدارهاي مفصل تر و كامل تري هم وجود داره كه بعضي ها مشكل تريگر شدن توسط اولين فلاش براي نورسنجي و يا فلاشهاي ديگر براي از بين بردن قرمزي چشم و غيره رو هم نداره يعني مي توان مدار را براي دوربينهاي مختلف بنا به نوع و تعداد فلاشي كه قبل از فلاش اصلي زده مي شود برنامه ريزي كرد ولي فكر مي كنم از حوصله اين انجمن خارج باشه .
جناب آقاي محبي شما مي توانيد با كمي تغيير از اين مدار استفاده كنيد . اگر به گفته شما ولتاژ فلاش شما 250 ولت باشد و بخواهيم به حدود 6 تا 7 ولت كاهش يابد مقدار مقاومت R4 را بايد كاهش داد . حدود 120 تا 150 كيلو اهم احتمالاً مناسب است . فتو ترانزيستور بايد حذف شود و دو سيمي كه قرار بود به آن سنسور متصل شود دو سيم تريگر كننده شما خواهند بود . حالا اگر مدار به فلاش متصل گردد ولتاژ اين دو سيم حدود 6 تا 7 ولت خواهد بود و با اتصال اين دو سيم به هم فلاش شما تريگر خواهد شد .
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1145147838
Canon 350D + EF-S 18-55 mm Lens Kit + Sigma 17-70 mm
Pentax P30 + Pentax 28-80 mm