درود ...
البته مطلبی که اشاره کردید، در حین تنظیم زوم، به ذهنم رسید. ولی همونطور که گفتم، چون معیاری برای کالیبره کردن هر دو فلاش در دسترس نبود (تفاوت اساسی و بنیادی در هندسه و رفتار پرتابی نور، در دو فرم دهنده ی موجود) به کمترین عدد زوم در مقابل کاسه استاندارد 7اینچ، بسنده کردم ...
برای تائیدی بر کالیبره نبودن این دو، و نیز «آزمایش تفاوت شدت نور دریافتی» از فاصله 2 متری، برای فلاش استودیوئی، یکبار با کاسه استاندارد (7 اینچی) و یکبار با کاسه ی 12 اینچ، پس از زدن پست قبلی، تست زیر را انجام دادم:
کاسه 7 اینچ + فاصله ی 2 متری + فلاشمتری : f/20 و 2 دهم استاپ
کاسه 12اینچ + فاصله ی 2 متری + فلاشمتری : f/36 و 3 دهم استاپ
(هر دو در یک قدرت مساوی)
بنابراین، حداکثر نور رسیده به کلاهک فلاشمتر، به شدت، تابع نوع «فرم دهنده ی نور»ی است که بر روی هد نصب میکنیم.
در حالت بالا، بدلیل اینکه کاسه 12 اینچ، عمق بیشتری دارد، از پرت شدن نور به اطراف، بیشتر جلوگیری میکند و بدلیل قطر بیشترش، نور را متمرکز تر و برآیند این دو، پرتابی قوی تری را باعث میشود. به همین دلیل نمیتوان گفت که 500 ژول، معادل «f/20 و 2 دهم استاپ» است و یا «f/36 و 3 دهم استاپ» ... پس میتوان به جرات گفت که اگر نور هد 500 را در فول-پاور، از یک اسپات-لایت (دارای عدسی برای تمرکز نور) به کلاهک شیری بتابانیم، حتماً اپرچر تنگ تری را قرائت خواهد کرد ...
و سرانجام به این نتیجه رسیدم که چنانچه، هر دو فلاش را لخت کنیم به قسمی که هیچکدام با کاسه و رفلکتور و ... در تماس نباشد، و نیز اتاق آزمایش کاملاً مشکی باشد که بازتابها از دیوار، به حداقل برسند (شرایط بهینه ی آزمایشگاهی در منزل) آزمایش پست قبل، با تقریب قابل قبولتری به واقعیت همگرا خواهد شد. خوشبختانه براحتی میتوان فرم دهنده ها را از هد، جدا نمود و لامپ نعلی را لخت کرد. اما متاسفانه بدلیل گرانی 580EXII ترجیح دادم که لامپش را لخت نکنم ...
سرانجام زوم 105 را امتحان کردم و من هم به هم ارزی با 500 ژول رسیدم
ولی بشرح بالا، این قیاس، به نوعی مع الفارغ بود