سلام دوستان
خسته نباشید
می خواستم لطف کنید لوازم و تجهیزات لازم را برای راه اندازی یک استدیو عکاسی ( تبلیغاتی و صنعتی ) را به من معرفی کنید . اگر لطف کنید ریز تجهیزات (نام و قیمت و ..) را به من بگید بسیار ممنون و متشکر می شم.
مرسی
Printable View
سلام دوستان
خسته نباشید
می خواستم لطف کنید لوازم و تجهیزات لازم را برای راه اندازی یک استدیو عکاسی ( تبلیغاتی و صنعتی ) را به من معرفی کنید . اگر لطف کنید ریز تجهیزات (نام و قیمت و ..) را به من بگید بسیار ممنون و متشکر می شم.
مرسی
سلام.
من تصمیم دارم یه استودیوی کوچیک عکاسی بزنم. از دوستان و اساتید عزیز خواهش میکنم هر تجربه و پیشنهادی دارن ممنون میشم بگن. همه چیز... چی بخرم از کجا بخرم؟ چه کارایی لازمه؟ چقدر جا لازمه کجا بهتره؟
ببخشید که سوالام زیاده.
امیر جان یه دوری توی فروم بزن مشابه سوالت و جوابشو حتما" پیدا میکنی چون دوستان دیگه ای هم بودن که مثل شما در صدد راه اندازی اتلیه بودن...
اساتیدی مثل اقای محبی میتونن کمک شایانی به شما بکنند که البته مستلزم اینه که شرایط و بودجه و نیازهات
و نوع کاری که میخواهی بکنی و مقدار تجربت و ... را کاملا" مشخص بکنی ...
اگه منظورتون استودیوی عکاسی بصورت حرفه ایست ، یعنی برای کسب درآمد ... جدا به اعتماد بنفس شما غبطه میخورم !
ولی اگه منظورتون یک استودیوی خانگیست ، مسیح جان راهنمایی درستی فرمودن .
مسیح جان خیلی ممنون. به تاپیکه تجهیزات استودیو سر زدم سوالای مشابه بود ولی کسی جواب نداده بود.
پایا جان ممنون که انقد تحویل میگیرید. ولی کاش به جای اینکه انقد کللی به من لطف می کردین مثلا می گفتین چرا راه اندازیه یه آتلییه حرفه ای اعتماد به نفس زیاد میخواد شایدم دارم یه سواله بدیهی می پرسم نه؟ نمیدونم شایدم شما منو میشناسی
دوست عزيز استودیوی کوچیک عکاسی رو براي چه نوع عكسبرداري ميخواهيد ؟ تبليغاتي ، پرتره ، كودك ... ؟
امیر جان باور کنید من قصد ناراحت کردن شما رو نداشتم ...
ولی ریسک این کار خیلی زیاده ...و طبعا اعتماد بنفس بالایی رو طلب میکنه .
به نظر من شما اگه فعلا استودیوی خونگی رو راه بندازین خیلی بهتره . وسایل هم کاملا بستگی به بودجه شما و مبلغی که برای اینکار کنار گذاشتین برمیگرده ...
از یه اتاق کوچک و استفاده از نور طبیعی و پنجره .... چند تا رفلکتور که حتی با یونولیت درست شدن گرفته ...تا یه سالن بزرگ و ست برانکالر و سافت باکس های بزرگ و چتر های مختلف و ...
این جاها رو هم نگاه کنید :
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=1019
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=2792
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3361
اميرخان براي اينكه سو تفاهم پيش نياد! توضيح بدم!
گمان ميكنم منظور پيام اكبري عزيز بخش تجاري كار هست...به هرحال سود سرشاري هم در كار آتليه نهفته است!به مجموع عوامل زيادي بستگي دارد... كسي در مورد اطلاعات فني شما نظري نداد....
اميدوارم بودجه خود، نيازها و استفاده اي كه قرار هست از آتليه انجام دهيد رو ذكر كنيد تا دوستان اينجا نظراتشون رو بگن....
علی جان فعلا پرتره و اگه بشه تبلیغاتی تو اندازه های کوچیک. پایا جان خواهش می کنم ممنون از راهنماییت.
راستش من چون کارم تصویر برداریه وسایل نور پردازی مربوط به سینما رو دارم (می دونم زیاد به درد عکاسی نمی خوره!)بیشتر می خوام از بازاره این کار بدونم که اصلا به نظر دوستان این کار منطقیه؟
آرش جان والا من ناراحت نشدم . در مورد جوابه من به پایا خان گل سوئتفاهم شده. من دوربینه d80 دارم با همون لنزه کیتش( 18-135)و حدوده 3 ملیون پول. اصلا شدنیه؟
كاملا!
ابتدا اين كه بسياري از دوستان ما كه در اين فروم الان كار حرفه اي آتليه ميكنن اول با لامپ شروع كردن نه با فلاش!
يعني يه چيزي تو مايه همون پروژكتورهايي كه شما داري....(كه حالا دقيقا نميدونم چند كيلويي هستن و ....)
يعني اينكه اگر دوري در فروم بزني توضيحاتي حتي در اين مورد ميبيني....
در دوبين ديجيتال به سادگي ميشه از لامپهاي تنگستن براي عكاسي استفاده كرد....
حالا در مورد سوژه شما چون پرتره هست و سوژه زندست و به هرحال حركت داره.... نياز به سرعت حداقل جداقل 1/60 داريد و ايزوي پايين (همون 100 براي كيفيت بالا) بايد نور زيادي پرتاب كنيد كه كمترين مورد اون پختن سوژه خواهد بود.
در موارد ديگر گمان ميكنم آقاي محبي توضيحات دقيق تري در اين فروم و كارگاهي كه تشكيل شده بود داده باشند.
پس در نهايت فلاش توصيه ميشه.
براي كار پرتره اصولا! حداقل به 3 شاخه فلاش نياز دارين. در مورد فلاشهاي آتليه دوستان توضيحات بسيار مفصلي در مورد خريدهاشون نوشتن كه ميتوانيد از اونها استفاده كنيد.
تنوعي از فلاشهاي برانكالر و مولتيبليتز را در تجهيزات حرفه اي عكاسي، jtl و تابش و تابان و ... در ناصرخسرو و آرورا رو در عكاسي سامان در ملاصدرا ميتوانيد پيگيري و خريد كنيد.....
بطور مثال:
گرانترين مدلي كه ميتوانيد خريد كنيد(*و به هيچ وجه به ژول بيشتر و يا اتصال به كامپيوتر نياز نداريد)* فلاشهاي برانكالر است سري سولو 800 كه خودم استفاده ميكنم....
http://ppec.ir/products/?j=11
الان ديدم گويا قيمتش 1.9 ميباشد.....
اگر از سري ديگر فلاشها استفاده كنيد گمان ميكنم با نهايتا 1 ميليون تومان سر و ته فلاش هم ميايد.
بك گراند و لوازم ديگر هم براي شروع خرج هنگفتي ندارد.
دوربين و لنزتان هم بسيار خوب و كافي است.
اما در مورد موفقيت در بخش تجاري نظر دادن بسيار مشكل است. چون بستگي به محل و ارتباطات و نحوه بازاربابي شما و خروجي كار شما دارد.
كار بسيار پردرامدي ميتواند باشد اگر همه بخشهاي آن خوب انجام شود.
امير جان همانطوري كه دوستان فرمودند انتخابهاي زيادي پيش روي شماست. البته آرش جان كامل توضيح دادند. من اگر جاي شما بودم اين مبلغ رو اول كار هزينه نمي كردم. ببين دوست عزيز بازار كار بسيار خوبي دارد بشرطي كه آنرا پيدا كني. اگر من 10 ميليون تومان هم هزينه كنم براي ايجاد يك آتليه مدرن ولي نتوانم باسرمايه ام درآمدزايي داشته باشم ضرر كرده ام. در صورتيكه شايد با آن سرمايه بتوانم كار ديگري كنم كه برگشت بهتري داشته باشد.خود من ابتدا با هزينه بسيار كمتر از سرمايه شما شروع كردم و اومدم عيب و ايرادهاي كارمو پيدا كنم در ضمن نيم نگاهي هم به بازار كارم داشتم. چند ماهي گذشته كه من كل مبلغ هزينه تجهيزاتمو از كارهايي كه انجام دادم برداشت كردم. و حالا به فكر اين افتادم كه محلي اجاره كنم و تجهيزاتمو يواش يواش افزايش بدم. صحبتم با شمااينه كه اگر مي خواهي استارت كار رو (چه از ديدگاه تجاري ويا تفنني در منزل) بزني نيازي نيست هزينه زيادي رو متحمل بشي. البته اين ديدگاه منه شايد يك كم محتاط بوده باشم.
آرش جان خیلی ممنون از راهنمایی های کاملت و همین طور شما علی عزیز فقط. منم کاملا موافقم که اول کاری زیاد هزینه نکنم. چون قبلا این بلا سرم اومده(در مورد دفتر فیلمسازی) فقط می مونه یه سوال به نظر شما اول از کجا شروع کنم؟ علی جان شما تو خوونه کار میکردی؟ میشه در مورد بازاریاتی هم یه توضیحی بدین؟
من آتليه ام هم در منزل بوده و هم بصورت سيار. يعني در استوديوهايي كه از قبل با آنهاهماهنگ مي شدم ، عكسبرداري مي كردم. در مورد بازاريابي هم تا به اين لحظه بصورت جدي وارد عمل نشدم چون محل ثابتي فعلا" ندارم كه تبليغاتم رو شروع كنم.ولي اينو بدون كار خوب ارائه بدهي مشتري خودش مياد.
ممنون از لطفت ببخشید که انقد سوا می کنم شما فکر می کنی تو چه قسمتی میشه به درامد بیشتر فکر کرد؟(تبلیغاتی.پرتره...) شما خودت تو جه زمینهای راضیتر بودی؟
فرقي نمي كنه تو هر قسمتي كه احساس كني حجم كار زياد خسته ات نمي كنه. هر دو درآمد خوبي داره و من هر دو را تجربه كردم. ولي از اونجايي كه به پرتره علاقه دارم اين گرايش رو دنبال مي كنم. ببين دوست عزيز قبل از اينكه كار قابل قبولي رو ارائه بدهي بايد نمونه كارهاي ديگران رو تا مي تواني ببيني. يك عكس خوب و مشتري پسند پارامترهايي داره كه اگه به آنها توجهي نكني موفق نخواهي شد. تنظيم نور مناسب در آتليه ، بك متناسب با سوژه ، نوع پوز و كيفيت پروسس و در نهايت چاپ .
به نظر من ابتدا در قدم اول بيادر منزل از اقوام و دوستانت تعدادي كار آماده كن . اين كارها رو به ديگران نشون بده به افرادي كه صاحب نظر هستند.و نظرات ديگران رو جويا شو. مطمئن باش با هر با چكاندن شاتر در هر عكس تجربه جديد بدست مي آوري.
ممنون از کمکهای همه اساتید حتما این کارو خواهم کرد.
salam
man shadidan be donbale jaee hastam ke betonam fone haye digitali ro baraye akse arosi download konam shoma mitonin mano rahnamaee konin?
mamnon misham
سلام...
دوست عزیز در این فروم فارسی تایپ کنید ، تجربه نشان داده است به پست های فینگلیش پاسخی داده نمیشود.
كسي براي اينجا جوابي نداشته؟؟
من بعد از دو سال دوري از كار عكاسي دوباره تصميم گرفتم يه آتليه راه بندازم
خوشحال ميشم كسي باشه كمك كنه تو انتخاب لوازم
دوست عزیز
به علت گستردگی و تنوع وسائل از لحاظ نوع و مارک و قیمت و سطح حرفه ای پاسخ دادن به این سوال میشه گفت غیر ممکنه ...
ـ ایا دوربین و لنز نیز نیاز دارید یا اونها رو دارین؟
ـ لطفا" بودجه و تخصص و سطح کار و مساحت اتلیه و ... را مشخص کنید تا دوستان و اساتید بتونن راحت تر کمکتون کنند...
وسايل كامل ميخام
هم دوربين هم لنز هم فلاش هم ....
در مورد دوربين و لنز تصميم خودم يه آلفا 100 سوني با يه لنز سيگما كه البته هنوز قيمت هاي لنز رو پيدا نكردم و صد البته خوشحال ميشم اساتيد هم راهنمايي كنن
در مورد فلاش هم هنوز هيچ تصميمي نيست
تخصص خودم در زمينه عكاسي در سطحي هست كه گليم خودم رو از آب در بيارم
مساحت آتليه حدود 25 متر مربع و ارتفاع سقف هم حدود سه متر
سطح كار هم در حد قوي
اصلا دوست ندارم از لحاظ كيفيتي كم باشه كارم در ضمن از تجهيزات براي كار هاي تبليغاتي و صنعتي هم استفاده ميشه
بودجه براي خريد لوازم تا سقف 4 يا 5 ميليون
پيشاپيش ممنون از راهنمايي دوستان
اهان حالا بهتر شد...
در مورد دوربین الفای سونی و لنزهاش و اینکه ایا بدرد کار اتلیه میخوره یا نه اطلاعی ندارم و گمان میکنم کاوه قبادی
عزیز بتونه کمک کنه ...
اما فکر میکنم سونی لنزهای خوبی که ساخت زایس هم هستند داشته و داره عرضه میکنه که شمارو از لنزهای سیگما بینیاز میکنه ولی اینکه کدومشون بیشتر بدرد شما میخورن بازهم کاوه باید نظر بده...
کسی اون تایپکی رو که پارسال در مورد تجهیزات اتلیه بود و دوستی که داشت اتلیه تجهیز میکرد رو یادش هست .میشه لینکی ازش اینجا قرار بدین ؟ من سرچ کردم ولی اون تایپک مورد نظر رو پیداش نکردم فکر کنم احتمالا" توسط مدیران محترم به جای دیگه ای منتقل شده باشه...
کاوه جان کجایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
در مورد بقیه وسایل هم بزودی ...
برای اینكه از آلفا 100 برای آتلیه استفاده كنید به چند تا چیز نیاز دارید....
اول یك هات شو كه كابل سینك فلاش رو بهش متصل كنید....
كه با كد فنی FA-CS1AM شناخته میشه...( نمونه های مینولتا هم در بازار وجود دارد )
برای لنز زایس دو لنز بسیار خوب برای شما دارد...کد:http://www.sony.co.ir/product_details.asp?InpProdId=6842
یكی 85 با اف 1.4
دیگری 135 با اف 1.8
اما لنز های ارزان تری هم وجود دارد كه به نظرم بتوانید بهتر نتیجه بگیرید...
بنده 50-150 سیگما با اف 2.8 رو 1پیشنهاد میكنم...برای یك آتلیه یك رنج عالی و یك لنز خوب است....
لنز های دیگری مثل 70-200 ( چه سیگما و چه سونی ) هم برای آتلیه لنز های خوبی هستند....
بودجه شما چقدر است؟
چه ست فلاشی رو مد نظر دارید با چه بودجه ای؟
اول از همه جا داره يه تشكر مخصوص از هر دو تا دوست بالايي بكنم
رك بگم انتظار نداشتم كسي كمكم كنه
در مورد بودجه من عرض كردم توي پست قبلي براي خريد لوازم (فلاش - دوربين - سه پايه و كلا لوازم آتليه )
حدود 4 تا 5 ميليون
كامپيوتر ها اسكنر و پرينتر همه آماده هستن
فقط تجهيزات آتليه و در آخر اگه پول زياد اومد يه دوربين فيلم برداري
در مورد لنز فكر كنم تا 500 تومن كافي باشه كه البته حاضر نيستم كيفيت فداي قيمت بشه (بيشتر هم شد ميدم)
ممنون ميشم اگه لطف كنيد و در مورد خود دوربين هم راهنماييم كنيد
من چون قبلا اف 828 سوني رو داشتم و خيلي راضي بودم فكر آلفا 100 به سرم زده
و باز هم ممنون
در مورد فلاش
ميخام چيزي باشه كه هم آتليه بهم راحت جواب بده و هم كار صنعتي ارزون هم باشه
خيلي پر رو ام نه؟؟
والله الان آلفا 100 با دو كیت عرضه میشود...
تك لنز و دو لنز....
كه به نظرم برای شما تك لنز مناسب تر باشه...
لنز های زایس هر دو بالای 1400 هستند و فیكس كه به نظرم یك لنز زوم برای آتلیه بهتر باشه...
یك لنز بسیار عالی سونی دارد به نام 70-200 كه در حدود 1800 است....اما لنز بسیار معركه است..كه باز هم گران است....
بدنه ی تك لنز 700 تا 800 است ( قیمت جدید ندارم )
اما این 50-150 سیگما رو پیشنهاد میدهم....قیمت رو اصلا ندارم اما به نظرم حدود600 تا 700 باشه...
این لنز برای آتلیه بهترین است ( به نظر من )
ست فلاش مرغوب هم از 500 تومان شروع میشود تا دیجیتال های 3 یا 4 میلیون تومانی....
اما یك ست كه خودتان جمع كنید به نظرم بهتر و با صرفه تر است....
دوستانی كه در این مورد اطلاعات دارند كمك خواهند كرد.....
اما مدل هایی كه دوستان با 700 یا 800 جمع كرده اند بسیار عالی است....
یك سری لوازم جانبی نیاز دارید كه نهایتا 300 تا 400 تومان میشود.... مثل هات شو و كابل سینك و ریموت كنترل و از این جور چیزها... حتما كابل برق آلفا رو هم تهیه كنید تا نیازمند باطری نباشید.....
بعد یك سه پایه مناسب احتیاج دارد كه باید حرفه ای باشد كه حداقل 300 تا 400 تومان با هد تمام میشود...
دیگر چیز خاصی نیاز ندارید....
:eek:
من درست متوجه شدم؟؟
يك ميليون و هشتصد لنز؟؟
همون سيگما فكر كنم بهترين باشه كه نظر شما هم تاييدش ميكنه
در مورد فلاش
فرموديد خودم جمع كنم
من متوجه منظورتون نميشم
يعني تيكه تيكه بخرم؟
مشكل سينك پيدا نمي كنه؟
يه چيز ديگه
مگه آلفا 100 خودش هات شو نداره؟
و در آخر به نظرتون من فقط بدنه بگيرم بهتر نيست؟
چون اينجور كه فهميدم لنز هاي كيت زياد جالب نيستن
لنز كه بله 1800.....
اما همون سیگما به نظرم خوب باشه...50-150 اف 2.8
در مورد فلاش یك سری ست های 3 و یا 4 تیكه توی بازار هست كه از 300 به بالا هستند ولی یك چیز خیلی خوب حدود 700 تا 800 در میاد...
بعضی از فلاش ها مثلا چتر خوبی ندارند و باید عوض شود بعضی سافت كوچك دارند ، خلاصه بچه های فلاش باز باید نظر بدهند من خیلی وقت از فلاش خبری ندارم...
ست های دیجیتال هم كه گرون هستند تا 3 و یا 40 میلیون تومان...كه نیازی نیست....
آلفا هات شو فلاش داره اما هات شو سینك نداره ، مثلا نیكون دی 200 داره...
برای وصل كردن كابل سینك فلاش باید یك قطعه یك خارجی كه لینك دادم رو تهیه كنید و بر روی كفشك فلاش نصب كنید و كابل به اون وصل شود...قیمت زیادی ندارد حدود 30 تا 70 بسته به مدل ( مینولتای آن ارزان است )
سونی رو بدنه ی خالی گیر نمیاورید.....تمامی سونی ها یا تك لنز هستند و یا دو لنز...اما اون لنز هم لنز خوبیه و به كار میاد بالاخره ممكن یكروزی بروید طبعت و نیاز به واید داشته باشید....لنز كیت سونی هم لنز خوبیه....
جناب قبادي
براي فلاش تا همون 700 - 800 پول گذاشتم
اما نميدونم چه ماركي بگيرم كه كامل باشه
در ضمن فكر كنم سه شاخه كم باشه درسته؟
يه چيز ديگه به نظر شما با توجه به دوربين چه قدرتي مناسب تره؟
بایستی جناب محبی اظهار نظر كنند ولی ما توی كار بزرگان دخالت میكنیم :::happy:::
اما به نظر من كمترین میزان برای شما 200 و یا 300 است....دقیق را جناب محبی میفرمایند....
مارك همه چیز وجود دارد از تابش تا ایران فلاش و JTL و یا فلاش های گران تر Alton و Vistar و یا حتی گران تر تر مولتي بليتز يا برانكالر چیزی كه زیاده مارك.....
به نظرم یك سری به ناصر خسرو بزنید ... قیمت ها دستتان میاید..اما با 700 یا 800 چیز خوبی گیرتان میاید...
دو تا سافت باكس نیاز دارید یكی 90 و یكی هم 60 در 80 ( به نظر من )
چتر هم سیلور.....چتر طلایی به هیچ وجه چون سونی اصولا رنگ های گرمی دارد....
به این تاپیك ها مراجعه كنید به نظرم راهنمای خوبی باشد....
کد:http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=907
کد:http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=2528
البته اگر جای شما باشم ابتدا ایم مقاله ی عالی و آموزنده ی جناب محبی را یك مروری میكنم بعد به بازار سر میزنم......کد:http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=2547&highlight=%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%B4+%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AF%DB%8C%D9%88
باز هم از جناب محبی ممنون.....( جناب محبی این روز ها كمتر مقاله های زیبای شما را میبینیم ، منتظر مباحث دیگری هستیم بی صبرانه )
ممنونم آقاي قبادي
اول از همه فرموديد
منظورتون از 200 و يا 300 ژول فلاش بود؟نقل قول:
نوشته اصلی توسط جناب قبادي
در ضمن جناب محبي رو از كجا پيداشون كنم؟
در مورد لينك ها
ممنونم همه رو مطالعه كرده بودم اما جمع بندي كلي وجود نداشت
در هر حال من تا اين لحظه به اين نتيجه رسيدم كه دوربين همون آلفا 100 باشه و لنز هم همون سيگمايي كه شما فرموديد
پس ميمونه فلاش كه با نگه داشتن نظر شما منتظر نظر جناب محبي ميشم
سه پايه
تجهيزات جانبي
كه البته در مورد تجهيزات جانبي شما فرموديد چند نكته رو كه باز هم ممنونم
در ضمن من تهران نيستم جناب قبادي
ناصر خسرو دور از دسترسه
بله منظور ژول بود....
جناب محبی هم خودشان از مدیران این سایت هستند ، انشالله امشب و یا فردا شب تاپیك شما را مشاهده خواهند كرد و نظرات ارزشمند ایشون را خواهیم شنید...
راجع به لنز هم باز هم جناب محبی نظر خواهند داد.اما بنده از این لنز چیزهای خوبی دیده ام....
تجهیزات هم چیز خاصی نیست ، اما برای خرید باید به ترهان تشریف بیاورید.....
سه پایه هم باید یك سه پایه ی محكم و خوب ترجیحا گیتزو و یا مانفروتو با هد های حرفه ای انتخاب شما خواهد بود....
انشالله كه به آنجا برسیم حتما كمك خواهم كرد....
جناب قبادي
نظرتون راجع به R 1 چيه؟
والله بنده توی بعضی از آتلیه ها دیده ام كه از دوربین های SLR Like استفاده میكنند...
اما به هیچ وجه توصیه نمیكنم ، هم از نظر ابعاد سنسور...نویز و مواردی از این دست و هم از نظر لنز و كیفیت اونها و اعوجاج تصویری در این لنز ها...
Sony R1 هم از نظر قیمت چیزی از آلفا ندارد و شما تنها پول لنز رو اضافه پرداخت خواهید كرد...
اما در مقابل برتری های زیادی رو بدست میاورید....
و یك لنز خوب برای شما باقی میماند برای بدنه های دیگرتان.....
در ثانی...
اگر از نظر قیمت آلفا رو نمی پسندید میتوانید به سراع كنون و یا نیكون بروید...با قیمت كمتر......اما همان امكانات....
جناب قبادي
من حاضرم سرم رو بدم اما دوربيني جز سوني نخرم
تعصب بیش از حد گاهی مشكل ساز میشه....
در بسیاری از موارد كنون ، نیكون ، پنتاكس ، الیمپوس و دیگر مارك ها از سونی برتر هستند....
در بسیاری از موارد هم سونی برتر است....
اما به هیچ وجه تعصب برندی جایز نیست ( رطب خورده منع رطب میكند اینجانب هستم هاااا ):::big grin:::
-------------
جناب قبادي در اين مورد برتري با كدوم برند هست؟
با تشکر از کاوه عزيز، ببخشيد که سه روز را مسافرت بودم.
جناب زرگر، کاوه عزيز بسيار خوب شما را راهنمايي کردهاند.
در تاپيک شايعات، بحث بسيار خوبي بين کاوه و آرش بود که من امروز خوندم، به شما و ديگر دوستاني که قصد خريد دوربين دارند به شدت توصيهاش ميکنم: فکر ميکنم جايي کاوه گفته بود اگر کسي قصد خريد دوربين داشته باشد و بين برندها مانده باشد (و من اضافه ميکنم: يا در انتظار دوربين جديد) بايد قيد عکاسي را بزند.
به شما اطمينان ميدهم در استوديو هر دوربين Dslr و هر لنزي شما را راضي ميکند.
موقعيتهاي خارج از استوديو، ممکن است (فقط ممکن است!) که براي دوربين و لنز چالشهايي ايجاد کند و آنها را در مرز قابليتهاي خود قرار دهد. اما در استوديو هر دوربين Dslr و هر لنزي جوابگوست! براي لنزهم دليل خودم را دارم چرا که اگر لنزي مورد خاصي نداشته باشد و به بيکيفيتي شهره نباشد، چون در استوديو به اندازه کافي استاپداون (تنگ ديافراگم!) ميشود، به خوبي جوابگوست.
اصلاً هم نياز نيست ريالهاي بيزبان را خرج خريد لنزهاي زايس کنيد، توصيه آنها براي موارد بسيار خاص است.
براي فلاش هم، تنها نکتهاي که خيلي مهم است در نظر بيگيريد، تنظيمات آن است، اگر فلاش قوي خريديد، مثلاً بيش از 300 ژول، توجه کنيد که کنترل کاملي روي تنظيم قدرتش داشته باشيد و الا بايد فلاش را در خانه همسايه پارک کنيد، سوژه را در استوديوي خودتان! توصيه من، خريد فلاش با رنج قدرت پائين (زير 300 ژول) اما با قابليت اطمينان و برندهاي مناسب است، تا فلاش قويتر و غيرقابل اطمينان تر.
در آن پرزنتيشن که کاوه جان زحمت لينک آن را کشيدند، مسائل مهم در خريد فلاش را نوشتهام، خواندنش خالي از لطف نيست.
خريد خوبي داشته باشيد!
اول از همه ممنون كه تشريف آورديد و جواب داديد
اما ممنون ميشم اگه لطف كنيد و چند مارك رو با ميزان ژول مشخص معرفي كنيد
در حقيقت من دومين هدفم اينه كه يه نتيجه جمع و جور و دم دست براي باقي افراد داشته باشيم
مثلا در تاريخ Xx/xx/xx
نظر آقاي قبادي در مورد خريد دوربين آتليه : سوني آلفا 100
نظر آقاي محبي در مورد خريد فلاش : ******
نظر آقاي ****در مورد سه پايه : ****
و اين موضوع نتيجه گيري هر چند وقت يه بار انجام بشه
البته من زياد گشتم تا در مورد اين موضوع و نتيجه گيري مجتمع و دم دست چيزي پيدا كنم ولي پيدا نكردم (چه جمله اي)
اميد وارم منظورم رو خوب رسونده باشم
اگه موافق بوديد امر بفرماييد تا جزييات رو بيان كنم
لازمه اين کار اينه که بنده اطلاعات جامع و بهروزي از کالاهاي موجود در بازار داشته باشم، خوب مجالي براي اين کار نيست.
معمولاً دوستاني که قصد خريد فلاشهاي استوديويي را دارند، بازار را ميگردند و فهرستي از کالايي را که توان پرداختش را دارند و مهم تر از آن به کارشان ميآيد - که معمولاً دو سه قلم بيشتر نميشود - را در فورم ميگويند، بنده و ساير دوستان هم نظرمان را ميگوئيم، که آنهم وحي منزل نيست.
ممنون از جناب محبی عزیز...
پیرو صحبت ایشون...
جناب اسدالله مداح جدیدا بازار تهران را بخوبی شخم زده اند و از همه ی مدل ها و قیمت ها آگاهی كامل دارند.اگر امكان داشت ایشان در این تاپیك چند مدل و قیمت رو ذكر كنند....
در مورد سه پایه هم سر موقع بحث خواهیم كرد...
جناب محبي
منظور من اين نبود كه شما مدام تشريف ببريد بازار و قيمت و مدل بپرسيد
ببينيد
من وقتي در يك زمينه تخصص دارم حتي اگر در بازار هم نباشم بالاخره ميتونم يه پيشنهادي بدم
باز هم تاكيد ميكنم
پيشنهاد
شما نظر خودتون رو بيان ميكنيد
من ميرم بازار و اون جنس رو ميبينم
بالاخره يا از نظر شما استفاده ميكنم و يا نه
اگر استفاده كردم و خوب نبود
هيچ حقي ندارم چون خودم چشم داشتم و ديدم اما شما فقط گفتيد اين نظر منه و وحي منزل نيست
در كل اين همه نوشتم براي اينكه بگم در صورت توان نظر بديد
جناب قبادي عزيز
اگر زحمتي نيست اين دوست عزيز رو دعوت كنيد به اينجا
ممنونم
سلام دوستان :)
دوست عزيز جناب زرگر ببخشيد دير جواب دادم . گفتنيهاي لازم را دوستانم امير آقا و كاوه عزيز گفتنذ .
تا جايي كه من فهميدم شما از نظر دوربين و لنز تكليفتان روشن شده (تعصب برندي كه نداري :::big grin2::: )فقط در فلاشها كمي مردد هستيد همانظور كه امير خان گفتند شما كارتان با 300 ژول به بايين راه مي افتد . من هم قيمت چند نوع فلاش در حد بولي كه شما براي خريد در نظر گرفته ايد (700-800) را مي گويم .
كيت فلاش فتون 200 ژول شامل يك چتر دوتا سافت باكس با كيف -----650000تومان
ست كامل s & sكه 150ژول مي باشد 600000تومان
جي تي ال 160 ژول ست كامل با كيف شامل يك چتر ديفيوز و يك چتر و يك خرظومي يك بك شيدر و زنبوري و فيلتر قيمت
420000 فروشگاه التون و 360000تومان قصر دوربين و 450000 تومان نوين تجارت بارسيان .
ست 200 ژول s & s كامل 800000تومان كه با ويستار 200 ژول هيچ فرقي ندارند هردو عين هم هستند از نظر طاهر و قيمت .
سه بايه آتليه التون هم گم شده بود رفته بود زير زمين .(سه بايه محكم و سنگين و با قيمت خوبي است اين سه التون )
خوب من يك 150 ژول اسنوت با دو شاخه 200 ژول فن دار همراه سه بايه و يك چتر و شيدر و زنبوري خريدم البته با يك راديو فلاش كه همه فلاش ها و راديو فلاش از نوع اس اند اس هست 715000 تومن . خريدم از قصر دوربين در باب همايون . (سافت باكس داشتم )
دو تا دوربين هم از نور نگار خريدم كيت دي هفتاد اس شد 850000تومان و كيت دي هشتاد هم به من دادن 1160000 تومان با بيمه و گارانتي .
دو تا مموري اس دي و يك سي اف همه ترنسند شد نود تومن . قيمت دوربين و مموري گفتم كه بازار دستت بيات
راديو فلاش هم شد 65000 تومن
فون ده رنگ هم بايد 130000 تومان بدي البته دو در دو متر
فون تكي دو در دو متر چه ساده و چه ابر و باد هر عدد 10000 تومان
خوب فكر كنم كافي باشه اما اگه بازم قيمت چيزاي ديگه خواستي مثل فون باسايز هاي مختلف و شكل هاي مختلف و ريل و بازو (بانتو گراف ) بگو من در خدمت هستم .
زندگي را سخت نگيريم
:eek:
جناب مداح
من كم آوردم ماشا الله يه باره كلي اطلاعات رو كرديد
ممنونم
من ميخام يه نتيجه بگيرم از پست شما
شما با جمع كردن فلاش هاتون راحت تر بوديد تا يك جا خريدن
درسته؟
گفتم جناب مداح از قیمت ها اطلاع دارند....!
اما به نظرم خودتون جمع كنید چیز بهتری در میاد...تا نظر بقیه چه باشد....اما اگر بنده قصد خرید داشته باشم خودم جمع میكنم....مگر اینكه یك ست 3 یا 4 تومانی بخرم....
جناب قبادي
اون لنز سيگما كه شما فرموديد رو من پيدا نكردم
اما توي سايت نور نگار يه سري لنز سيگما هست كه قيمت هاي باور نكردني داره
براي مثال يه لنز 18-200 رو حدود 250 تومن
اينا به اين حضرت آ 100 ميخورن؟؟
والله همه ی لنز های سیگما به حضرت ارادت دارند.....اما باید به سیگل مراجعه كرده و سفارش دهید...
اون لنز 18-200 هم مفت گران است...نسخه جدید و لرزه گیر دارش حدود 550 تومان است...
اما برای آتلیه نظر بنده همچنان 50-150 سیگما است.....دیروز یكی دیگر از دوستان تهیه كرد.....
جناب قبادي
مگه خود آ 100 لرزه گير نداره؟
من فقط یک دوربین 400d با دو تا فون سفید و سیاه سه محوره دارم.
می خوام کار پرتره و عکاسی عروسی انجام بدم، برای شروع می خوام از لحاظ نور پردازی فلاش ، سه پایه، چتر و... تدارک ببینم.
برای اینکه با کمترین هزینه یک استودیو خوب تجهیز کنم راهنمایی کنید.
در ضمن موضوعات قبلی را مطالعه کردم:
ظاهرآ دوستان در سالهای قبل "3 تا فلاش 160 ژول + سافت باکس + اسنوت + توری + طلق های رنگی + 3 تا سه پایه + چتر + کیف برزنتی" از نوین تجارت پارسیان 440 هزار تومان خرید کرده اند.
در حال حاضر قیمت چند است؟
و آیا برای شروع این تجهیزات کافی است؟ یا با کمتر از این مقدار می شود کار را شروع کرد؟
سلام دوست عزیز :)
خوش آمدید .خوب برای شروع باید ببینیم که چقدر دوست دارید یا بهتر بگویم می توانید هزینه کنید . (بهتره هزینه را مشخص کنید )همچنین به نگرش شما هم بستگی دارد . گاهی مافکر می کنیم بابا یه عکسی هم تحویل بدیم بره . گاهی هم می گوییم که نه باید عکس خوبی تحویل دهیم و خدمات خوبی هم بدهم تا همیشه مشتری داشته باشم .از اینکه آتلیه هم با ید آبرو مندانه باشد نمی توان غافل شد .
دوست عزیز آنچه اینجا عنوان می کنم به هیچ وجه وحی منزل نیست بلکه فقط و فقط نظرات شخصی خودم هست . و صد در صد خالی از اشتباه نخواهد بود اما اینجا دوستانی داریم که حتما شما را از من بهتر راهنمایی می کنند .
خوب به نظر من شما حداقل سه فلاش نیاز دارید .و حداقل هم باید دوتا 200 ژول باشه و فلاش سوم نور بالا سر هم حداقل 160 ژول باشه . راستش من عقیده دارم برای گرفتن عکس های تمام قد فلاش 300 ژول مناسب تر است . اما دویست هم در آتلیه جواب می دهد . . داشتن سه پایه برای عکس های عروس و داماد من انقدر ها نیاز نمی بینم و لی برای پرسنلی بیشتر نیاز خواهید داشت . این از فلاش .
خوب شما می توانید مثلا برای جلوگیری از هزینه بیشتر سه تا فن خوب و بصورت تکی بخرید که حدود سی تومن آب می خوره . یه رادیو فلاش می خواهید که می توانید بجای ان از سیم سینک استفاده کنید البته همراه با یه کفشک بقول ما دهاتی ها .
رادیو فلاش بهتر ه که می شه شصت وپنج تومن . کلا یه ست فلاش که تشکیل شده از دوتا فلاش دویست ول و یک 160 ژول و یک چتری و شیدر و زنبوری و یه چتر و یه رادیو فلاش و یه سافت باکس حداقل 770 تومن باید بپردازی .
صندلی هم از 15 تومن تا پمپی که 53 تومن در ناصر خسرو هست . برای قسمت پذیرش هم میزو دکور و یا ویترین که خودت بهتر می دونی .خودتون زحمت محاسبه اش رو بکش چون ما نمی دونیم شما چه سلیقه ای دارید و تا زه اگه هم بدونیم کاری ازمون بر نمی ات . کار کار خودته .
در مورد سئوال آخرت که گفته بودی با کمتر ازین وسایل می شه کار کرد باید بگم اره می شه باید یه حلب 17 کیلویی خیار شور برای زیر مشتر پیدا کنی و با دوربین فانوسی تو کوچه های مولوی عکس بگیری . این قسمت شوخی بود که کمی بخندی عزیز .
یا حق
سلام دوست گرامی
با تشکر از پاسخ شما، 770 تومان قیمت برای مارک Jtl است؟
من در حال حاضر نمی تونم اینقدر هزینه کنم!!! با کمتر از این مقدار می شه کاری کرد. من چون تازه کار هستم زیاد اطلاعات ندارم، منظورت از فن چیست؟
ممنون از وقتی که صرف پاسخ دادن می کنی
قربونت
سلام عزیز :)
. ببخشید دیر جواب دادم . من اول یک اشتباه لپی را تصحیح کنم چون معنی ان خیلی تغییر می کنه و شاید همین سبب سردرگمی شما شده . جدا ببخشید. منظور من فون بود که در تایپ نوشته شده بود فن . (فن یعنی پی یا فوندانسیون در ساختمان )
فون پرده های رنگی است که در عکاسی پشت سر مشتری قرار می گیرد . گاهی تک رنگ و گاهی رنگارنگ که معروف به ابر و باد است و گاهی هم منظره است .
در مورد فلاش ها هم منظور من نوع چینی ان است که التون و اس اند اس و ویستار همه یکی هستن و قیمتشون هم با هم فرقی نمی کنه . جی تی ال هم تو همین رده قیمت است شاید خیلی جزئی کمتر . ارزانتر هم شاید وجود داشته باشد ولی من قیمت ارزانتر پیدا نکردم شاید فلاش ایرانی 200 ژول کمی ارزانتر باشد من اطلاع ندارم .
حبیبی عزیز(اگه اشتباه نگفته باشم ) برای راه اندازی یه آتلیه شما باید حداقل دوشاخه فلاش رو داشته باشید و اگه فون و سه پایه هم نداشته باشید بازم کار شما راه می افتد . اما ...........
من نظرم اینه که اگه خرج کردی خرجی کن که از دوباره خرج کردنت جلوگیری کنه .مثلا فکر کن فلاش دست دو بخری و یا فلاش صد ژول بخری . که کمتر پات دربیاد اگه دست دو خریدی و دو روز بیشتر کا نکرد و از کار افتاد و یا اگه صد ژول خریدی و پس چند روزی متوجه شدی نورت کمه و به ژول بیشتری نیاز داری . این یعنی پولت رو ریختی دور . و دوباره باید هزینه کنی . بنابراین در خریدت خیلی دقت کن که تا جایی که می تونی از دوباره هزینه کردن جلو گیری کنی .
راستی من ست جی تی ال 160 ژول را تا 360تومن هم پیدا کردم .البته در ناصر خسرو .
من برای ست کامل فلاش با مخلافاتش و رادیو فلاش که در بالا ذکر کردم 770 در نظر گرفتم .
امید وارم اطلاعات ناقص من بدردت خورده باشه عزیز
یا حق
با تشکر از پاسخ شما
من دو تا فون سفید و مشکی دارم. فردا میرم ناصرخسرو ، می خوام وسایل زیر را قیمت بگیرم و اگر مناسب بود خرید کنم.
1- چتر طلایی
2- soft box 120x80
3- دو تا فلاش 300 و 200 (شاید هم دو تا 300 گرفتم با توجه به قیمت) یا gtl می گیرم و یا از آلتون
4- دو تا پایه
5- لنز سیگما 28-135
نظرتون چیه؟
خوشحال میشم نظرتون را بدونم.
چتر طلایی؟
اكثر دوستانی هم كه چتر طلایی دارند مدت ها است از آن استفاده نمیكنند.رنگ ها بسیار بسیار گرم خواهند شد.با این وایت بالانس های دوربین های دیجیتال چتر نقره ای پیشنهاد میشود.اكثر دوربین ها به سوی گرمی میروند...
در مورد لنز هم 50-150 سیگما پیشنهاد میشود...
تا نظر دوستان دیگر چه باشد...
نظرت راجع به 17-70 سیگما چیه؟
والله بنده در مقامی نیستم بتونم نظر بدم...
اما به نظرم نباید بد باشه.ولی برای رنج بالاتر ممكن است كمی اذیت شوید..
در ضمن شما در آتلیه به رنج خیلی واید احتیاج چندانی ندارید.به خاطر اعوجاج تصویر و این مشكلات.
بیشتر بین 35 م م تا 175 م م مورد نیاز شما است.
كه به نظرم 50-150 كاملا كار شما را با بهترین كیفیت راه بیندازد...
در آتلیه هم اف خیلی باز نیازی نیست.یعنی كمتر پیش میاید از اف باز تر از 8 استفاده كنید...
خلاصه دوستان ( شما بخوانید اساتید ) بیشتر راهنمایی خواهند كرد...
سلام
میشه بفرمایید در آتلیه چتر دیفوزر (همون چترهای سفید) کاربرد دارد یا نه؟ اگر دارد همون کار سافت باکس رو می کنه یا نه؟
مرسی
سلام
چتر سفید هم نقش دیفیوزر را در آتلیه دارد کار سافت باکس را انجام می دهد اما سافت باکس ها سایز های مختلفی دارند که بر اساس سایز انها کار کرد آنها متفاوت خواهد بود( البته با توجه به همان دیفیوزر بودنشان )
مثلا از سافت باکسهای بزرگ مستطیلی یا هشت ضلعی هم می توان برای گرفتن عکس تمام قد استفاده کرد .از چتر سفید بیشتر برای دیفیوز کردن برای عکس های نیم تنه می شود استفاده کرد .
البته این چیز هایی که گفتم استباط من است و شاید هم اشتباه باشد که اگر اشتباه بود انشالله دوستان راهنمایی های لازم را بعمل می اورند .
ولی من فکر می کنم نور رو بیشتر پخش می کنه. چون سافت باکس فقط از یک جهت نور رو دیفوز می کنه و به سوژه میتابه . ولی در چتر دیفوزر آیا نور تلف نمی شود؟ یا مثلا باعث روشن شدن بیشتر بکگراند نمی شود؟
سئوال دیگه اینکه در یک مکان 5×4 متر با یک بگراند ساده سفید، میشه طوری نورپردازی کرد که بکگراند خاکستری بشه؟ یا در همچین فضایی با دو منبع نوری به هر صورت بکگراند کاملا سفید و روشن میشه؟
سلام دوستان
جناب حمزه ای مقدار پخش شدن نور چتر دیفیوزر بستگی به این دارد که شما از رفلکتور فلاش( کاسه پخش نور فلاش) استفاده کنید یا خیر .
مسلما وقتی شما از رفلکتور فلاش استفاده می کنید میزان پخش شدن نوررا می توانید کنترل کنید .
قطرو بزرگی دهنه رفلکتور فلاش در میزان پخش شدن نور تاثیر مستقیم دارد .
همانطور که سافت باکس از یک جهت نور را دیفیوز می کند چتر هم همین کار می کند من فکر می کنم یا شاید هم در مورد این حرف شما اشتباه برداشت می کنم که شما شیوه قرار گرفتن چتر دیفیوزر اشتباه می کنید .
هنگامی که ما از چتر دیفیوزر استفاده می کنیم باید هد فلاش بطرف سوژه باشد و نور فلاش پس گذشت از چتر دیفیوزر به سوژه می تابد .
اما در مورد اینکه باعث بیشتر روشن شدن بگراند می شو د یا خیر باید بگویم که شما هرچه سوژه را از بگراند دورتر کنید و سپس فلاش هارا بر اساس سوژه تنظیم کنید و عکس بگیرید مسلما بگراند تیر تر خواهد شد . علت این است که نور کمتر به بگراند خواهد رسید . مسلما بگراند سفید کمی تیره تر خواهد شد .بگراند های رنگهای دیگر هم بهمین شکل تیر تر خواهد شد .
برای اینکه بگراند هم کاملا سفید بشه شما می توانید با توجه به مقدار قدرت فلاش * فاصله سوژه تا بگراند را تنظیم کنید طوری که نور به اندازه کافی به بگراند برسد . و را ه دیگر اینکه شما از یک فلاش مجزا برای روشن تر کردن بگراند استفاده کنید .
نمی دونم درست گفتم یا نه .ولی امید است دوستان یاری کنند و اگه اشتباه می کنم راهنمایی کنند
یا حق
ممنون جناب مداح
شما كاملا درست میگید. در مورد نحوه استفاده از چتر دیفوزر هم متوجه هستم. همینطوره. در واقع نحوه استفاده برعكس چتر معمولیست. من فقط می خواستم بدونم كه استفاده از چتر دیفوزر در آتلیه معمول هست یا اینكه استفاده خاص دیگری دارد.
حالا كه زحمت كشیدید یه سئوال دیگه هم دارم. اون رنگ بكگراندی كه توی آواتار شما هست توی بازار موجوده یا نه ؟ و آیا رنگ و مدلش اسم خاصی داره یا نه؟
ممنون.
راستی عید همگی مبارك باشه انشاا... طاعات همتون قبول درگاه حق.
:::happy:::
سلام جناب حمزه ای
راستش استفاده از چتر دیفیوزر و سافت باکس کمی سلیقه ای و بسته به نیاز است .
در مورد اون بگراند هم .بله در بازار موجود است من این بگراند را از ناصر خسرو خرید م طبقه پایین پاساژ پگاه .اونجا فون های مختلفی هست در سایزها و رنگهای مختلف .این فون که من دارم بهش می گن ابرو باد .اندازه 2*2 متر است و قیمتش ده هزار تومان است .البته شما می توانید به کاتالوگ های آنها نگاه کنید و و فون مورد نظرتان را سفارش دهید .
ناگفته نماند اگه سفارش دادین هنگام تحویل گرفتن فون باید منتظر کمی متفاوت بودن فون با سفارشتان باشید .
با سلام خدمت جناب مداح.
همه پستای این تاپیک رو خوندم اما این چند پست آخری در مورد چتر من رو یک مقدار دچار شک و گیجی کرده لطفاً راهنمایی بفرمایید.
نقل قول:
کلا یه ست فلاش که تشکیل شده از دوتا فلاش دویست ژول و یک 160 ژول و یک چتری و شیدر و زنبوری و یه چتر و یه رادیو فلاش و یه سافت باکس حداقل 770 تومن باید بپردازی
فرق چتر، چتری، چتر دیفوزر و چتر معمولی چیه؟! تصویری که از چتر در کارهای استودیویی در ذهن بنده هست همینه که در آواتار شما وجود داره که برای نورهای main یا fill همراه با فلاش به کار میره. اگر ممکنه اگه تفاوتی بین چترهای مختلف وجود داره حتی اگه شده با تصویر توضیح بدید :redface:نقل قول:
در مورد نحوه استفاده از چتر دیفوزر هم متوجه هستم. همینطوره. در واقع نحوه استفاده برعكس چتر معمولی است
سوال دیگه اینکه آیا بهتر نیست که با صرف هزینه بیشتر برای همه فلاش های استودیو به جای چتر از سافت باکس استفاده کرد؟ یا اینکه میشه اونارو به جای هم به کار برد و اینکه کدوم یک نتیجه بهتری میدن؟
دوستان دیگه هم اگه کمک کنن ممنون میشم :::happy:::
با سلام به دوستان
من اخیرا چند ست مختلف فلاش را قیمت گرفته ام. می خواستم دوستان ( بخصوص دوستانی كه كار آتلیه ای می كنند) راهنمایی كنند كه برای یك فضای 4×4 متری و عكاسی پرتره (با بودجه حدود 500 هزار تومان) كدام ست را بخرم و معایب و مزایای هر كدام را بفرمایند.
1- ست Jtl شامل 3 شاخه فلاش 160 ژول - 3 عدد پايه - خرطومي - چتر 90 سانت - ديفيوزر - شيدر - زنبوري - ست فيلتر - كيف (اين ست سافت باكس ندارد ) به قيمت 420 هزار تومان (سافت باكس 50*70 سانت هم حدود 30 هزار تومان است)
2- ست Somita (نمیدانم اسپلش درست است یا نه) شامل 3 شاخه فلاش 180 ژول - 3 عدد پایه - خرطومی - سافت باكس - چتر - شیدر - فیلتر - زنبوری ( بدون كیف و دیفیوزر) به قیمت 450 هزار تومان
3- ست Vistar شامل 3 شاخه فلاش 220 ژول - 3 عدد پایه - سافت باكس - چتر - شیدر - زنبوری - فیلتر - خرطومی (بدون كیف و دیفیوزر) به قیمت 550 هزار تومان
فروشنده ادعا می كرد كه فلاش جی تی ال 160 جنسش پلاستیكی است و كنترل تنظیمات ضعیفی دارد. در عوض سومیتا 180 فلزی و با قابلیت كنترل بیشتری است. در مورد ویستار هم مانند سومیتا
البته من ترجیح می دهم كه هر سه فلاش را با یك قدرت نخرم. مثلا یك 160 یا حتی 100 ژول + یك 160 یا 200 ژول + یك 300 ژول اما در مورد مارك آن شك دارم و همچنین امكانات و قابلیتهای این سه مارك را نمی دانم. و هرچه در اینترنت هم گشتم مطلب به درد بخوری پیدا نكردم. ( البته به جز فروم خودمان)
ضمنا آیا داشتن نورسنج لازم است؟ در مورد تریگر كردن از چه روشی استفاده كنم بهتر است ؟
بهروز عزیز، در مورد خوب بودن JTL مطمئنم و از یک شاخه فلاش آن 5 سال است که استفاده میکنم و با وجود بدنه پلاستیکی کامل،مشکلی نداشته است. در مورد دو برند دیگر اطلاعاتی ندارم اما در صورتی که گارانتی قابل قبولی داشته باشند، احتمالاً بتوان به آنها اطمینان کرد.
چند نکته:
- اگر چند فلاش خریدید، سعی کنید حداقل یکی از آنها حداقل تنظیم 1/4 یا 1/8 را داشته باشد که بسیار به درد بخور است. (مدلی از JTL که من دارم، فقط تنظیم نصف قدرت را دارد و برای این کاربرد از فلاشهای دیگری استفاده میکنم).
- داشتن نورسنج به هیچ وجه لازم نیست، از دو ابزار Highlight Warning و Histogram استفاده کنید.
- بهترین راه تریگر، رادیو اسلیو است. منتهی به شرطی بخرید که محدودیت سرعت سینک برای شما ایجاد نکند (جناب مداح مدلی را خریده بودند که با حداکثر سرعت سینک کار نمیکرد و قسمتی از فریم سیاه میشد) حتماً به این شرط بخرید که با حداکثر سرعت سینک شما کار کند و اصلاً زیربار تنظیم سرعت کمتر از حداکثر سرعت سینک دوربینتان برای تریگر نروید.
- اگر نخواستید رادیو اسلیو بخرید، از سیمهای فنری بلند استفاده کنید.
- فلاش 300 ژول برای چه میخواهید؟ مگر مدیومفرمت کار میکنید؟
سلام دوستان
ببخشید دیر جواب میدهم دورزی بود که اینترنت شهر ما بطور کل قطع بود .(الحمدلله)
جناب کاوان عزیز چتر دیفیوزر برای دیفیوز کردن بکار می رود و جنس پارچه چتر دیفیوزر مانند پارچه جلوی سافت باکس که سفید است می باشد .پس برای دیفیوز کردن شما باید فلاش باچتر دیفیوزر را بعکس فلا ش با چتر معمولی که برای نور اصلی بکار می برید قرار دهید .
استفاده از دو سافت باکس (یکی برای دیفیوز و یکی برای نور اصلی ) هم به هدف عکاس بستگی دارد مشخصا وقتی شما از از دو سافت باکس استفاده کنید دیگر نیاید تو قع داشتن سایه هایی بالا لبه های تقریبا مشخص داشته باشید .چون همانطور که می دانید سافت باکس کارش نرم کردن سایه و لبه های تیز سایه ها است .
خوب من عکس های لازم هم آماده کرده ام که که در پست بعدی آپلود می کنم .
یکی از مشکلات به کار بردن سافت باکس برای نور اصلی این است که با دیفیوز شدن زیاد نور اصلی، مشاهده سایههای ایجاد شده توسط نور مدلینگ (که در اکسپوژر اصلی این سایهها توسط فلاش ایجاد خواهند شد) سخت خواهد بود چون سافت باکس این نور را نیز مثل نور فلاش بیشتر از چتر دیفیوز میکند.
قدرت مانور چتر بیشتر و تنظیم دقیق آن نیز بسیار راحت تر است
انتخاب خود من چتر برای نور اصلی و سافتباکس برای نور Fill است.
البته این به معنی عدم امکان استفاده از سافتباکس برای نور اصلی نیست و مسلماً هزاران نفر از آن به این شکل استفاده میکنند.
چتر نیز به میزان زیادی نور را دیفیوز میکند اما نه به اندازه سافتباکس. مثلاً اغلب توصیه میکنند برای پوستهای جوان که بافت زیبایی دارند از چتر به عنوان نوراصلی استفاده کنیم،چرا که زیبایی پوست را به نحو شایستهای میتوانیم نمایان کنیم.
ممنون از جناب مداح و محبی عزیز و یک تشکر ویژه از جناب محبی عزیز به خاطر فایل pdf پاورپوینت چهارمین کارگاه سایت عکاسی که در یادگیری مبانی عکاسی در استودیو به من خیلی کمک کرد.
اسدالله جان توضیحاتت بسیار کامل بود و با توضیحات جناب محبی کاملتر شد.:)
سوال دیگه ای که داشتم اینه که کار اصلی شیدر یا Barndoors چیه؟ جناب محبی در همون فایل pdf اشاره کردن که کارش کنترل نوره. اما میخوام بدونم که بیشتر در چه مواقعی کاربرد داره و به چه شکلی ازش استفاده میشه؟
با عرض معذرت شاید سوالات من یه مقدار ابتدایی باشه :::blushing:::
سلام
همونطور که قول دادم عکس هارو آماده کردم .البته می بخشید کیفیت پایین است چون حجم رو خیلی پایین اوردم .
عکس شماره یک . عکس با چتر دیفیوزر است که در اینجا بعنوان نور اصلی استفاده شده است .همانطور که می بینید مرز سایه ها نامشخص و تقریبا مبهم شده است .
http://asadphoto.persiangig.ir/image/s10.jpg
تصویر شماره دو .عکس با چتر بعنوان نور اصلی است .(umbrella style reflector) همانطور که می بینید مرز سایه ها بیشتر و واضحتر مشخص است .
http://asadphoto.persiangig.ir/image/s9.jpg
تصویر شماره سه .(umbrella style soft)چتر دیفیوزر و همراه با فلاش و شیوه اسقرار آن .
http://asadphoto.persiangig.ir/image/s8.jpg
سئوال آخر شما جناب کاوان همانطور که امیر خان گفتند Barndoors برای کنترل نور می باشد یعنی با ورقه هایی که در دهانه Barndoors قرار دارند که قابل باز و بسته شدن هستن شما می توانید محیطی را که می خواهید نور بخورد تحت کنترل داشته باشید بعبارتی دیگر قطر محیطی را که باید نور بخورد را خود کنترل می کنید .
و نکته دیگر این که این Barndoors فیلتر های رنگی هم می خورند که ازین فیلتر های رنگی برای ایجاد و تانیدن نور رنگی برای محل مورد نظر استفاده می شود .
یه مورد دیگه هم اینه که این Barndoorsقابلیت نصب soft light capرا دارد که برای سافت کردن نور می باشد .