من جواب سوال ایشان را دادم . اگر به هم ریختگی تصویر زیاد است . مثلا رنگ آبی سیر , تبدیل به رنگ آبی روشن میشود ( یعنی تغیر رنگ زیاد ) این مربوط به عدم پشتیبانی مرورگر عکس ایشان از مد رنگی CMYK است
اگر تغییرات کم و در حد کمی تغییر رنگ در رنگ های درخشان است که این امری طبیعی و مربوط به تغییر مد رنگ از RGB به CMYK است
اما دوست عزیز , آنچه که شما می گوئید ربطی به این موضوع ندارد
دقت بفرمائید که در عکس ایشان پس از تغییر مد رنگی به CMYK این مشکل به وجود می آید
بنابراین اینکه بگوئیم فشرده سازی باعث این امر شده اشتباه است . آیا مثلا در RGB فشرده سازی صورت نمیگیرد؟ پس چرا ایشان در مد RGB این مشکل را ندارد؟
ضمن اینکه امروزه تقریبا همه کاربران این سایت از نحوه فشرده سازی فرمت هایی مثل Jpeg و تغییر تن های روشنایی از فرمت خام به Jpeg و افت تن های روشنایی از یک فرمت 14 بیت به 8 بیت کاملا اطلاع دارند. منتها هر مسئله زا باید در جای خود بررسی کرد
دوست عزیز من با مدرک شما کاری نداشتم. هر کسی با هر مدرک تحصیلی ممکن هست اشتباه کنه. در ضمن اشتباه کردن هم هیچ ننگ و عاری نیست. من و شما و هر کس دیگه هم ممکنه که چیزی رو اشتباه کنیم.
صحبتی که شما در مورد lossy بودن فرمت jpg کردید صحیح هست. اما ربطی به سوال دوستمون نداشت. اگر سوال ایشون در مورد کاهش جزئیات یا آرتیفکتهای موجود در فایل های jpg بود باز یه حرفی.
شما یه چیزی شنیدید که می گن بیت مپ lossless هست اما به ریزه کاری ها توجه نمی کنید. نکته این هست که lossy بودن یا lossless بودن یک coding scheme در ارتباط با سورس اینفورمیشن هست که معنی داره. در عکاسی دیجیتال مدرن, سورس اینفورمیشن "قابل دسترس ما" فایل خام هست. (توجه کنید که حتی همین فایل خام هم ممکنه که در دوربین کامپرس بشه و این کامپرشن هم ممکنه lossy یا lossless باشه. اگه تردید دارید می تونید به عنوان مثال دوربین D300 رو بردارید و توی ستینگهاش بگردید و خودتون مشاهده کنید که حتی برای فایل خام هم ممکنه فشرده سازی lossy انجام بگیره)
اگر سورس اینفورمیشنتون فایل خام باشه اونوقت بیتمپ و همه اون فرمت های دیگه همگی lossy هستند. برای همین هم هست که فرمت خام از لحاظ میزان اطلاعات نسبت به فایل tiff برتری داره.
این طرز صحبت شما که می فرمایید "کسانی که با مطلب بنده مشکل داشتند، درباره مفهوم و کاربرد لغت فشرده سازی تو این زمینه ، درک نادرستی دارند." استدلال آشنایی هست.
ج.ابراهیمی
شما مگه میدونی ایشون به چی میگه بهم ریختن رنگ؟
من حساب کردم ایشون از چشم خوبی برخورداره و متوجه این افت در jpg شده -بنده با مطالعه حد اقل سه چهار هزار سمپل از سایتهای معتبر از سال 2004 تا دیشب چشمم به راحتی متوجه تغییرات میشه، لابد دوستمون که پست 1 رو زد هم همینطوره- و من هم تاییدش کردم و اندکی دلیل رو گفتم و از آوردن چند لغت کتگوری c.s تو این بحث پشیمون نیستم.ولی ادامه بحث برای بقیه ملال آور خواهد بود.
بنده متصور نیستم ایشون فرمت raw رو ادیت کرده و خواسته با jpg انرا save کنه. شما فکر میکنی ایشون رنگهای واقعی خروجی سنسور رو حفظ بوده و فهمیده رنگها عوض شده؟ یقینا معیار سنجش دوستمون ، چیزی بوده که از مونیتورش و از محیط احیانا فتوشاپ میدیده. برای کپچر
lossless اون عکس حداکثر 24 بیتی دوربین، 24بیت کپچر bitmap کافیه. من هم در مورد بدون اتلاف بودن تبدیل راو به بیت مپ چیزی نگفتم. فقط
کامل نگفتم.اگر ازم میخواستن ، بیشتر میگفتم. اون اشتباهی که گفتید از همه سر میزنه، این بار از من نبوده . با شخصی کردن بحث مخالفم
ویرایش توسط شاهین اکبری : Thursday 27 January 2011 در ساعت 00:10
FD master
دوست عزیز فشرده سازی و بحث تغییر مد رنگی ( و فراتر از آن بحث تغییر فضای رنگی ) مطالبی هستند که گرچه وابسته به هم هستن اما باید جداگانه بررسی شوند
اما شما هر سه مورد را با هم مخلوط کرده اید
مثال نقض گفته شما مشخص است:
شما میگوئید که فشرده سازی باعث این به هم ریختگی رنگی می شود:
بسیار خب . گیریم که این حرف شما درست است . چرا پس در مد رنگی RGB این به هم ریختگی برای دوستمان مشهود نیست و فقط در مد CMYK رخ می دهد؟
در حالی که فشرده سازی برای فایل Jpeg برای هر دوی این مد های رنگی رخ می دهد .
پس مشخص است که اشکال از جای دیگر است . جایی که نمایش رنگ ها دچار مشکل هستند
Gamut رنگ CMYK محدودتر از RGB است و در تبدیل RGB>CMYK معمولا برخی رنگها تغییر میکنند. این مساله ربطی به JPEG ندارد.
برای آنکه تغییرات رنگ را در این تبدیل به حداقل برسانید می توانید از Option های هنگام تبدیل استفاده کنید. مثلا Rendering Intent را تغییر دهید و یا Profile را.
همچنین میتوانید پس از تبدیل به CMYK روی رنگها کار کنید و آنها را مطابق میل خود درآورید.
و مسئله دیگر آنکه اگر میخواهید در تبدیل مد رنگی از RGB به CMYK تغییرات رنگی کمتری را شاهد باشید ( مخصوصا اگر از لایه هایی با مدهای رنگی مختلف استفاده کرده اید ) ابتدا همه لایه ها را یکی کنید و سپس این تغییر مد را انجام دهید
اگر کار را برای چاپ افست آماده میکنید، در صورتیکه با لیتوگرافی خوب و حرفهای کار میکنید آنها خود استاد این تبدیل هستند و معمولاً بهتر از شما این کار را انجام میدهند.
پست 15 به منظور تکمیل ، ویرایش شد.لطفا دوباره بخوانید.
FD master