دلباز جان در مورد رنگی کردن ... نظرت راجع به فتو فیلتر چیه؟
دلباز جان در مورد رنگی کردن ... نظرت راجع به فتو فیلتر چیه؟
کامیار
www.kampixel.com
CANON 40D-CANON 70-200 f4 L IS USM-SIGMA 17-70 --FLASH SIGMA DG 500 SUPER-LowePro Off Trail2-TRIPOD SLIK PRO 400DX-PANASONIC GS500
جناب دلباز یک مسئله ای وجود داره.
وقتی کار از یک حدی فراتر بره و سرت شلوغ بشه اون وقت خراب عکس گرفتن واقعا جنایت هست.در یک کار روتین در حالت پایدار چه دلیلی برای خراب عکس گرفتن هست؟
جز مواقع خیلی نادر که تکرار سوژه ممکن نیست گرفتن دوباره عکس منطقی تر و اصولی تر هست.
اصلا دلیل نداره که دائما لقمه رو دور سرمون بچرخونیم.
وقتی صحبت از کار در چاپ بزرگ تیراژ بالا و این جور چیز ها باشه در یک کار اصولی دیگه خیلی از این ویرایش های مخرب کلا زیر سوال میرند.
محمد امین فیروزآبادیMohammad Amin Firuzabadi
http://www.maf.irآخرین بروز رسانی 1385/1/27http://www.irandeserts.com
كاميار عزيزم سلام
تا اونجا كه ميدونم اين نرم افزار و يا نرم افزار هاي مشابه مثل
filtersim
معمولا براي كنترل درجه حرارت رنگ به كار ميرن مثلا اگه در شرايط نور تنگستن بودي ولي شرايط دوربين اشتباها روي مثلا نور روز روشن تنظيم شده بود در چنين شرايطي معمولا عكس ها به قرمزي ميزنه پس بهتره درجه حرارت رنگ رو حدود 1000 درجه كلوين بالاتر ببريم كه اين برنامه ها با فيلترهايي كه دارن اين كار رو انجام ميدن
البته جاي خوبي اومدي و اگه عكسي رو با اين برنامه بالانس كردي و به نتيجه بهتري رسيدي اونو حتما اينجا ارائه بده
کامیار
www.kampixel.com
CANON 40D-CANON 70-200 f4 L IS USM-SIGMA 17-70 --FLASH SIGMA DG 500 SUPER-LowePro Off Trail2-TRIPOD SLIK PRO 400DX-PANASONIC GS500
كاميار من خودم هم اول تعجب كردم
راستش ما دو تا نرم افزار به نامهاي فوتو فيلتر داريم كه يكيش
Mobile photo filter
و يكي ديگش
Opanda photo filter
كه اولي كارش معلومه چيه و دومي هم همونجور كه گفتم تصحيح درجه حرارت رنگه و البته براي كسايي كه آشنايي زيادي با برنامه هاي ويرايش ندارند كاملا جمع و جور و مناسبه و در واقع فبلتر هاي معروف شركت كداك رو روي عكس هاتون شبيه سازي ميكنه
اما در مورد رنگي كردن عكس هاي سياه و سفيد صرف نظر از برنامه مورد نظر يعني فتوشاپ بايد ديد چه نوع رنگي كردني مورد ماست
فرض كه ما يه عكس سياه سفيد از يه نفر داريم كه ميخوايم مثلا چشمهاش آبي بشه لب هاش قرمز بشه موهاش قهوه اي بشه رنگ لباسش زرد بشه آسمان پشت سرش آبي بشه و پوست صورتش زرد كمرنگ بشه و اين جور چيزا
يعني ما رنگ رو نه بر اساس نقاط تيره و روشن عكس بلكه بر اساس اونچه كه دلمون ميخواد تو عكس به كار ببريم كه در اين جور مواقع شما بايد به طور دستي رنگها رو انتخاب كني از مدهاي آميختگي استفاده كني ميزان اشباع رنگ و شفافيت اونو كنترل كني و در نهايت از دستورات
Adjustment
هم كه خيلي خوبه اگه تو لايه جداگانه استفاده بشه استفاده كني
شكي نيست كه در اين حالت ميتوني از سبك هاي لايه فيلترهاي مختلف و يا پانچ ها براي بهتر به نظر رسيدن استفاده كني
اما يه وقتي هم هست كه منظور ما از رنگي كردن استفاده از رنگ براي نقاط تيره و روشنه و يا اينكه اطلا ميخوايم كل عكس با يه طيف رنگ پر بشه كه در اين صورت دستورات منوي
Adjastment
بهترين گزينه اند
همونطور كه احتمالا ميدوني منوي
Adjustment
به چهار قسمت تقسيم شده و قسمت دوم معمولا به رنگ و تنظيمات اون مربوط ميشه كه هم براي تنظيم رنگ در عكس هاي رنگي و هم براي تبديل طيف رو شنايي به رنگ ميشه از اون استفاده كرد
قبل از هر چيز بايد مد رنگي عكس كنترل بشه كه براي كار تو محيط هاي نوري بايد تبديل به
RGB
بشه و از مسير مورد نظر قابل انتخابه
Image / Mode / RGB Color
چون با اين كار مطمئن ميشيم كه داراي كانال هاي رنگي متفاوت براي طيف رنگهاي قرمز و سبز و آبي هستيم و ميشه اونها رو جداگانه كنترل كرد
مثلا به عكس زير كه فقط با يك بار كليك قلوي مشكي در كانال آبي ايجاد شده نگاه كن
اگر در يك عكس سياه و سفيد مثلا از دستور
Image / Adjustments / Hue/Saturation...
استفاده بشه اونوقت ميشه با گزينه
Colorize
به تبديل طيفهاي نوري به طيفهاي رنگي دست زد كه ميزان اشباع رنگ و نيز نوع رنگ و روشنايي و تيرگي رنگ هم قابل تنظيمه كه صد البته با انتخاب قسمتهايي از عكس ميشه شاهكارهاي بزرگي بوجود آورد
مثلا در عكس زير از هيچ لايه جداگانه اي استفاده نشده و هيچ رنگي هم جداگانه به عكس اعمال نشده و فقط با انتخاب لبها و استفاده از اين ايزار به اين حالت رسيديم
چنين حالت هايي رو كمابيش در اكثر دستورات قسمت دوم از منوي
Adjustments
ميشه اجرا كرد مثلا يكي از زيباترين دستورهاي اين قسمت
Gradient Map
است كه ميشه با اون حقيقتا شاهكار خلق كرد
فيلتر ها معمولا نقشي در رنگي كردن عكس ها ندارن مگر در موارد خاص البته بعضي از فيلتر ها از رنگ هاي پيش زمينه و پس زمينه براي ايجاد افكت استفاده مي كنند مثل اكثر فيلترهاي گروه
Sketch...
دلباز عزیز بسیار ممنون از توضیحات ..
کامیار
www.kampixel.com
CANON 40D-CANON 70-200 f4 L IS USM-SIGMA 17-70 --FLASH SIGMA DG 500 SUPER-LowePro Off Trail2-TRIPOD SLIK PRO 400DX-PANASONIC GS500
يكي از سخت ترين موضوعاتي كه معمولا سعي ميشه در كلاس هاي گرافيك از اون فرار كنند خارج كردن تار مو از پس زمينه است
از مشكلات اين كار و سختي اون همين بس كه تا به حال برنامه اي براي اينكار ساخته نشده كه بتونه به طور كامل و همونجور كه مد نظر ويرايشگره اين كار رو انجام بده
پلاگين ها يكي پس از ديگري ساخته ميشن اما بازده اونها براي انجام اينكار تقريبا صفره
شايد حالا متوجه شده باشيد كه چرا اين كار نياز به هنر و كاركشتگي فراوان داره
اين كار وقتي سخت تر ميشه كه پس زمينه اي كه موها در اون مواج شده اند خودش شلوغ و پر از رنگهاي متفاوت باشه
اما فعلا با پس زمينه ساده شروع ميكنيم عكس زير رو احتمالا خيلي از شما تو كامپيوترتون داريد
فرض كنيد كه به هر دليلي بخوايم پس زمينه رو عوض كنيم اما مشكل درست از همين جا شروع ميشه يعني وقتي ميخوايم دور تا دور سوژه رو برش بديم كه تقريبا به اين شكل در مياد
يا اگه از Feather استفاده كنيم به اين شكل در مياد
و اين نميتونه مد نظر يه فرد مشكل پسند باشه
به عكس زير دقت كنيد تا با يكي از روشهاي مرسوم دنيا براي اين كار آشنا بشي
د
در مرحله اول دور تا دور موها انتخاب شده و چون فقط موها مورد نظر بوده به همين دليل صورت از انتخاب خارج شده
سپس از دستور
Color Range Select
استفاده شده و با ابزار قطره چكان و قطره چكان مثبت رنگهاي پس زمينه انتخاب ميشه كه همونطور كه ميبينيد اين قسمتهاي انتخاب شده سفيد شدند بعد از تائيد دستور
Clear
اجرا ميشه تا اين قسمت ها حذف بشه
در اين مرحله از حذف شدن موها نترسيد چون بايد ايزار
History brush
رو برداشت و با انتخاب يه قلموي نرم دومرتبه موها رو برگردوند فقط مواظب باشيد كه رنگ پس زمينه دومرتبه برنگرده
حالا به سخت ترين مرحله كار يعني استفاده از ابزار
Smodge
ميرسيم كه بايد اندازه اون رو روي يك يا دو قرار بديد و ميزان فشار قلم رو هم روي هشتاد و پنج و سپس شروع كنيد به بازسازي موها
روشي كه ارائه شد ساده ترين روش بود ولي معايب بي شماري در اون وجود داره
كاربران حرفه اي معمولا روش هاي سخت تري رو براي اين موضوع به كار ميبرند اما تقريبا اونها هم از همين روش هاي ساده شروع كردند
مثلا استفاده از ابزار
History brush
كه موجب برگشت تصوير به حالت اوليه ميشه رو فقط بايد تا جايي ادامه داد كه موها وجود دارند و نبايد در هنگام استفاده موجب برگشت رنگ پس زمينه بشه و يا استفاده از نرم سازي لبه هاي انتخاب شده و يا قرار دادن موها در يك لايه جدا همگي ميتونه براي بهتر شدن كار به كار بره كه توضيح هر كدام از اينها فرصتي ديگر مي طلبد
نمونه بازاری چنین ویرایشی رو میشه در عکس زیر دید. دقت کنید که عکس زن از جای دیگه گرفته شده و روی این عکس اعمال شده به دقتی که صرف خارج کردن موهای زن از پس زمینه شده توجه کنید. قسمتی از این عکس هنوز کامل نشده امیدوارم شما با نگاه تیز بینتون بتونید قسمت باقی مونده رو حدس بزنید
![]()
خب انداختن سایه ها و نوشته ها رو سطح برجسته میتونه واقعا شگفت انگیز باشه
نمونه حرفه ای این کار انداختن سایه روی چهره اشخاصه اما ریزه کاری های بیشتری تو این نوع سایه پردازی وجود داره
خیلی از دوستان توپیام های خصوصی تشکر کرده بودند من از همشون ممنونم ولی من اینجا میخوام بگم که کارهایی که شما تو پوستر ها و تیزر ها میبینید نه تنها خیلی ساده اند بلکه بوجود اوردن این افکت ها گاهی میتونه خودش سرگرمی لذت بخشی باشه
.................................................. ........................,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
.................................................. ........................,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
.................................................. ........................,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
.................................................. ........................,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
.................................................. ........................,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
.................................................. ........................,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,