خب بعد از اینکه تمام مراحل قبلی رو انجام دادید مطمئن باشید که هنوز زوی لایه وسطی یعنی همون لایه ای که مد آمیحتگی اون رو Hard Light گذاشتیم , هستید
دکمه های Ctrl + E رو فشار بدید تا این لایه با لایه زیرینش یکی بشن
اکنون باید لایه های شما شبیه شکل اول از تصویر زیر باشه
شما هم باید روی پائین ترین لایه قرار داشته باشید درست مطابق شکل
[IMG]http://i4.*******.com/6tcuaoo.jpg[/IMG]
اما همانطوری که میبینید آسمان پر از رگه ها و بریدگی هاییه که به زیبایی کار ما لطمه زده
این اثرات نامطلوب به چه علت ایجاد میشن؟
یکی اینکه عکس اولیه دارای کیفیت کطلوبی نیست
گاهی دوربین در ثبت طیف رنگ های شیب مانند به خوبی عمل نمیکنه و بریدگی هایی در عکس اولیه وجود داره
استفاده از مدهای آمیختگی برای لایه هایی که از روی هم کپی شدند موجب میشه این اثرات به صورت تصاعدی افزایش پیدا کنه
شارپ کردن و تغییر در طیف های روشنایی و رنگ و تغییر در اشباع اونها , موجب ایجاد چنین حالت هایی میشه
اما ما باید اثرات این بریدگی ها رو از بین ببریم تا آسمانی صاف تر داشته باشیم
اما به چه صورت :
یکی از دستوراتی که در فتوشاپ 9 به بعد قرار داده شد دستوری در آدرس
Filter / Noise / Nise Reduce
است که علاوه بر تاثیری که در کاهش نویز داره گزینه ای به نام
Remove JPEG Artifact
در اون وجود داره که پیکسله شدنهای حاصل از کاهش کیفیت در عکس های جی پگ رو بر طرف میکنه
اما من چون محیط خیلی صاف تری رو دوست دارم پس به روش زیر عمل میکنم
دکمه های Ctrl + J رو فشار بدید تا دو مرتبه از این لایه یک لایه جدید ایجاد بشه
پالت لایه های شما باید شبیه شکل دوم از تصویر بالا باشه
سپس به فیلتر Filter / Blur / Guasian Blur برید تا کادر مکالمه اون ظاهر بشه . میزان محو سازی رو روی 5 قرار بدید
اکنون این لایه باید خیلی محو شده باشه ( شکل سوم در تصویر بالا)
اما ما تنها نیاز داریم که آسمان محو بشه نه همه لایه
بنابراین به مسیر
Layer / Layer Mask / Hide All
برید با این کار اولا تمام لایه شما پنهان میشه و اگر در پالت لایه دقت کنید در کنار این لایه یک ماسک لایه هم ایجاد شده
مطابق تصویر چهارم در شکل بالا
دقت کنید که وقتی ما یک ماسک لایه ایجاد میکنیم دومرتبه رنگ های پیش زمینه و پس زمینه ما به شکل سیاه و سفید درمیان
علت اینه که ماسک ها و کانال های رنگ همواره از 256 ( 0 تا 255 ) درجه رنگ خاکستری سیاه تا سفید برای نمایش یا عدم نمایش اشباع یا محتویات خودشون استفاده میکنن ( البته در عکسهای 8 بیتی )
از طرفی دقت کنید که وقتی در پالت لایه ها در کنار لایه ما این ماسک لایه ایجاد میشه یک کادر سفیدی هم دور اون ایجاد میشه و برای ما مشخص میکنه که ما در حال ویرایش روی این ماسک لایه هستیم
اگر تمایل داشته باشید روی خود لایه کار کنید باید در همان پالت لایه ها روی خود لایه ( که کنار ماسکش وجود داره ) کلیک کنید تا این کادر سفید کنار خود لایه قرار بگیره
اما ما در اینجا چون میخوایم روی ماسک لایه کار کنیم پس دقت کنید که کادر سفید دور همون ماسک لایه باشه
یعنی درست مطابق شکل چهارم در شکل بالا
ابزار قلمو رو انتخاب کنید
رنگ پس زمینه که باید سفید باشه ( یعنی هنگام ایجاد ماسک باید خودش سفید شده باشه . اگر نیست رنگ سفید رو انتخاب کنید )
یک قلموی نرم انتخاب کنید ( اگر نمیدونید قلموی نرم چی هست بگید تا توضیح بدم )
اکنون شروع به کشیدن قلمو در مناطقی که من در شکل پنجم از شکل بالا نشان دادم بکنید
دقت کنید فقط در محوطه آسمان این کار رو بکنید. باید صاف شدن آسمان رو به چشم ببینید
به ابرها نزدیک نشید چرا که اطراف ابرها قبلا به علت استفاده از فیلتر Guassian Blur محو شده و اگر به ابرها نزدیک بشید لبه های کنار ابرها هم سفید میشن
اگر اشتباهی به کنار ابرها رفتید از دکمه های Ctrl + Z استفاده کنید و دومرتبه عمل کنید
پس از اتمام کار دکمه Ctrl + E رو بزنید تااین لایه با لایه پائینی یکی بشه
اکنون آسمان شما باید مثل شکل زیر صاف باشه
[IMG]http://i4.*******.com/82uce1h.jpg[/IMG]
اکنون نوبت برجسته کردن ابرهاست
ابزار Color Burn رو انتخاب کرده و در نوار ابزار بالا میزان Range رو روی Shadow و میزان Exposure رو روی 15 و اندازه قلمو رو بسیار کوچک در حد 15 با لبه های نرم قرار بدید و شروع به سوزاندن زیر ابرها بکیند تا جایی که کمی و فقط کمی تیره تر بشن
دقت کنید قلموی شما فقط روی ابرها باشه و وارد آسمان نشه
اون قسمتهیی از ابر که به نظر شما تیره تر هستن رو با این ابزار تیره تر کنید
اکنون ابزار Color Dodge را انتخاب کنید و این بار در نوار خصوصیات این ابزار میزان Range رو روی Highlight و میزان Exposure رو روی همان 15 بذارید و باز هم اندازه قلمو در حدود 15 و بسیار نرم باشه
این بار این ابزار رو روی قسمت سفید ابرها بکشید و باز دقت کنید وارد آسمان نشید
حالا باید شکل ابرهای شما به صورت زیر باشه
[IMG]http://i4.*******.com/8f3honr.jpg[/IMG]
کار ما روی لایه زیرین تا 90 درصد تمام شده و از این به بعد میشه چشم لایه بالایی رو فعال کرد و مطابق نظر ویرایشش کرد
گر چه کمی پیچیده شده اما باید قبول کرد در یک کار معمول گاه تا چندین و چند لایه با دستوراتی به مراتب بیشتر روی عکس انجام میشه و این ها که گفته شده تنها یک کار پایه ای برای رسیدن به سطحی حداقل متوسط بوده
تا اینجا رو داشته باشید تا برسیم به قسمت های بعدی