درود
اشتباه است.
عباراتی مثل ویرایش سنگین ، سنگین یا سبک ، برتری نسبت به هم ایجاد نمیکنند . ویرایش یا پروسس علم است ( post processing) و روند استاندارد خودش را دارد
پروسسی که خارج از روند صحیح باشد باعث تخریب عکس میشود ( تخریب فایل عکس نه صرفا نگاه مفهومی یاد شده) پس عبارت صحیح آن ویرایش تخریبی و ویرایش صحیح است.
کلمه عکاسی اصیل ، از لحاظ مفهومی بار سنگینی دارد ، اما به واقع در عالم عکاسی وجود خارجی ندارد.
از این موارد که بگذریم شاید در دو جا هنوز بشه عباراتی مثل از دست رفتن اصالت عکس رو شنید :
یکی عکاسان بازنشسته شده قدیمی به واقع عکاسی را دنبال نکرده اند و به مرور
با تحولات عکاسی حرکت نکرده اند ، و در دوران ماقبل دیجیتال گیر کرده اند ممکن است دوربینی دیجیتال در دست داشته باشند اما هنوز نگاه انالوگ به آن دارند تنها با همین ایده است که توانسته است دوربین دیجیتال را در دستان خود پذیرا باشند ، مدلی از آن را که به صورت عینی دیده ام ، این افراد مسن هستند و غالبا کاربری کامپیوتر را بلند نیستند که بتوانند در محیط خصوصی ( بدون اینکه کسی متوجه شود)
از رسانه اینترنت بهره برداری و در جریان تحولات عکاسی قرار بگیرند یا به زبان انگلیسی و اصطلاحات عکاسی به زبان انگلیسی احاطه ای ندارند، غرور آنها هم اجازه نمیدهند از کسی بخواهند تا به آنها یاد بدهد ( چون در سالهای گذشته استاد عکاسی بوده اند) پس
انکار تنها راهیست که پیش میگیرند. این اساتید برای یادگیری اصول پایه ای و مواردی که فصل مشترکی بین عکاسی آنالوگ با عکاسی دیجیتال دارند میتوانند مناسب باشند اما عکاسی در سال 2014 اصول پایه ای دیگری نیز داردکه با این استاتید نه تنها نمیتوان یادگرفت ( چون خود بلد نیستند) و متاسفانه به بر حذر بودن از آن اصرار دارند
دیگر باید ها و نباید هر ژانری از عکاسی است که چه تکنیک هایی را در بخش post processing ضروری یا غیر غیر ضروری میکند. فرضا در حیطه عکاسی منظره ، HDR کردن میتواند بکار رود یا تنظیم میزان روشنایی عکس بصورت ناحیه ای و ... ، اما برای عکاسی مستند قرار نیست چنین کارهایی صورت بگیرد، کاربردی هم ندارد.
پس
حدو مرز ویرایش به نوع عکاسی که دنبال میکنیموابسته است به عبارتی
روندکاری در ژانر های مختلف عکاسی متفاوت است
پردارختن به این مبحث تا به همین جا خارج از موضوع تاپیک شده تاپیک
حدو مرز ویرایش کجاست مناسب تر است
پاینده باشید