با سلام به دوستان عزيز
چون اخيرا، پس از مدتها تحقيق و مطالعه، لنز 105-24 رو براي استفاده در استوديو رو فرمت APS-C، با وجود انتخابهاي ارزانتر در اين فرمت، تهيه كرده ام، نظراتي دارم.
1- اگر منظور از كيفيت اپتيك، تنها شارپنس باشه، مقايسه مثلا 105-18 با اين لنز مفهوم پيدا مي كنه...ولي از ديدگاه من حتي در استوديو، كيفيت رنگ و كنتراست و از همه مهمتر دقت فوكوس بسيار مهم هست و در عكاسي از كودكان (كه تقريبا رشته من هست)، سرعت فوكوس و اطمينان شما به توانايي لنز در اين زمينه، بسيار مهمتر. (با توجه به كم نوري غالب محيطهاي استوديويي)
2- اينكه در اصول عكاسي در استوديو مطرح مي شود كه مثلا لنزها در ديافراگمهاي حدود 8 با توجه به كافي بودن نور، همگي عملكرد خوبي دارند، كاملا بستگي به سطح كار شما و دقت مشتري شما داره...در صورتيكه شما بخواهيد كارهاي خاص و استثنائي انجام دهيد (كه براي حضور و بقاي شما در بازار كار الزامي هست)، حتي لنزي با دياف ثابت 4 و يا حتي 2.8 كاربري با ارزشي خواهد داشت...تا حالا با مشتري كه از شما درخواست كار هنري مي كند مواجه شده ايد؟ مي دانيد به چه جنس كاري، مشتريها مي گويند هنري؟...به همان كارهاي خاص.
3- با يك Entry Level و لنز 55-18 هم مي توان كار در استوديو انجام داد و كسب درآمد كرد...موضوع صفر و يك نيست...ولي براي مديوم فرمتهاي 30 ميليوني هم در استوديو پول پرداخت مي شود و اين كارها، دليل دارد.
4- شخصا براي كار در مجلس (صرفا مجلس) چنين لنزهايي رو لازم نمي دونم...يك لنز كيت IS دار با رنج زوم مناسب، كفايت مي كند...البته باز هم حضور لنزي با دياف باز و ثابت، بسيار لذت بخش خواهد بود...براي باغ، موضوع باز كمي به انتخابهاي استوديو نزديك مي شود و موضوع كارهاي به اصطلاح هنري، جدي تر مي شود...200-70 ها به نظر من براي اين جنس كار، مناسب هستند...البته من از 200-70 در استوديو هم استفاده مي كنم.
خلاصه اينكه...دوستان اگر از دور دستي بر آتش دارند، در نظر دادن كمي دقت داشته باشند...داستان كار و درآمد، كمي متفاوت است.
موفق باشيد همگي
فعلا...