جناب مينوسپهر. مرسي از توضيحاتتان.
در مورد اول که فرموديد : " تا بحال اولین نفری هستید که میبینم با نور فلاش دوربین خود احساس کمبود میکند." بايد بگويم وقتي اولين عکسهايم را با ذوق فراوان به دوستان نشان ميدادم فقط يکي از دوستان بود که لطف کرد و اشکالات زيادي را بر من معلوم کرد (احتمالا مابقي درحد خودم بودند). از آن به بعد عکسهاي بسياري بويژه بصورت جمع خانوادگي ديده ام که ابدا فلاش به عمق 4 متري اتاق نرسيده و چيزي جز نويز نبودند درحاليکه عکاس به چاپ A4 عکسها هم افتخار ميکرد.موضوع غريبي نيست بسياري حتي عکسها را فقط با تلويزيون مشاهده ميکنند يا درمونيتور با زوم Fit on Screen و يا بسياري حتي عکسهاي موبايل را عالي ميدانند و ...
بهرحال بايد قبول کرد که اکثر دوربينهاي کامپکت سوني - پاناسونيک - کاسيو - ... برد فلاش زير 3 متر آنهم در وايدترين حالت دارند نتيجه خود معلوم است. حال اگر اعتراضي شنيده نمي شود بحث ديگري است.
در مورد IS هم منکر مزيت وجودي آن نيستم فقط نقدم به سخن شما بود که فرموده بوديد : " حتی عکاسی بدون فلاش با دوربینی که Is دارد را پیشنهاد میکنم " اين بيان اين ذهنيت را ايجاد ميکرد که IS ميتواند جبران فلاش باشد در حاليکه ماهيتا 2 موضوع متفاوتند و نسبت به سوژه گاهي اصلا IS کاربرد ندارد (مانند سوژه متحرک) که بخواهد ... همانطور که شما معتقديد گاهي اصلا فلاش کاربرد ندارد ...
IS شبيه سازي ساده اي از يک 3 پايه است با محدوديتهاي بيشتر.
لذا محور تفکر من چنين است :
- اگر سوژه متحرک و محيط پور نور نباشد يا بايد با فلاش نور لازم را تامين نمود يا با ايزو بالا (بشرط دوربين حرفه اي کم نويز)
- اگر سوژه کاملا ثابت باشد مي توان با کاهش سرعت شاتر و يا باز نمودن ديافراگم نور بيشتري (بطور مستمر) دريافت کرد که بازهم فکر ميکنم گرچه براي اشيا خوب است اما براي سوژه جاندار بخاطر حتي حرکات جزئي بازهم کمي تار شدن داريم.
لذا IS در حالت اول جواب نداده و براي حالت دوم هم تاثيري بسيار محدودتر از 3 پايه را درکاهش لرزش دارد.
يک تست عملي : canon s2 is معروف است که IS بسيار خوبي دارد. يکي از همکاران بتازگي يکي از آنها را خريداري نموده و به شرکت آورده بود. براي امتحان خواستيم از يک ظرف کوچک ماست در فاصله حدود 4 متر (زوم حدود 10) عکس بگيريم. باور کنيد که هر يک از چهار نفر ما بارها تست کرديم اما حتي يکبار هم موفق نشديم که عکسي بگيريم که نوشته درشت روي ظرف بدون لرزش و صاف باشد!!!
بعبارتي : " IS هم با فلاش به. و بي فلاش only سه پايه. "
يک حالت بسيار جالب از نظر من حالت slow sync فلاش است که اگر سوژه ثابت و 3 پايه موجود باشد بصورت ترکيبي عمل کرده هم شاتر را براي نورگيري پس زمينه مدت بيشتر باز نگه ميدارد و هم در يک لحظه فلاش ميزند تا سوژه جلويي با کيفيت بهتر ثبت شود و ترکيب حاصل تصويري روشن بدون نويز است. نورهاي به اصطلاح شما زننده و سايه هاي فلاش را هم ندارد. اثر حرکت سوژه هم کمتر است چون لحظه کوتاه فلاش تاثير بيشتري نسبت به ساير لحظه ها در خروجي دارد. نميدانم دوربين شما IS دارد يا نه اما اگر دارد امتحان اين مد را همراه IS به شما پيشنهاد ميکنم.
همانطور که گفتيد سليقه هم بي تاثير نيست. من اثر فلاش دوربين کنون را ترجيح ميدهم که بندرت overexpose شده و حالت زنندگي کمي دارد (يک مورد ترسم از ّFuji F10 همين بود) حتي در نور روز هم فلاش ميزنم تا سوژه نسبت به زمينه ضدنور نباشد و جالب اينکه سايه ها کمرنگتر شده اما بخوبي حفظ ميشوند (در واقع هر وقت فلاش را Auto گذاشتم پشيمان شدم) در نور کم هم با خاصيت Flash Lock ميتوانم عملا برد فلاش را بيشتر کنم و نتيجه خوب است.
به چند دليل هم اصلا زوم نميکنم و برايم دوربينها با زوم 3-4-5-... با زوم 1 فرقي ندارند بلکه برايم وايد مهم است : - چون سوژه هاي من عمدتا در اختيار من هستند - زوم نمودن هم برد فلاش و هم سرعت شاتر زني را کم ميکند - با مگاپيکسل بالا ميتوانم بعدا کادر را برش دهم (هرچند نياز نشده)
(ببخشيد اگر با مبحثي چون پرسپکتيو و عمق ميدان آشنا نيستم که در قدرت دوربين من هم نيستند)
پس فلاش را صرفا براي شب نميدانم اما دليل نيازم به فلاش اضافه ناشي از چند تجربه است که در محيطي با نور نامناسب و بسيار کم عکسهايم بصورت تخت و 2 بعدي ويا با کناره هاي تاريک گرفته ميشوند و طبيعتا نور محيطها در اختيارم نيستند. اميدوارم با يک فلاش اضافي با زاويه متفاوت همراه با فلاش موجود بتوانم تصاويري با نورکافي و سايه و روشن کافي- بدون سايه هاي تند و نور زننده - و با سرعت بالاي شاتر در نتيجه لرزش کم بگيرم.
پس نياز من باقي است : چه فلاشي با قدرت مناسب براي حالت hand holding با قيمت مناسب ميتوانم خريداري کنم. احتمال ميدهم حتي در بين فلاشهاي دوربينهاي قديمي هم نمونه هاي مفيدي باشند اما متاسفانه آشنايي من محدود است.
مرسي از توجه و توضيحات شما.