صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 25

موضوع: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

  1. #1
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    August 2005
    نوشته ها
    20
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    سلام
    به تازگي دوربين کامپکت کنون IXUS 750 خريدم و راضي هم هستم اما احساس ميکنم نياز شديدي به يک فلاش اضافه دارم چون :
    1- با اينکه در وايدترين حالت (37) تا 5 متر فلاش ميزند اما هر چه زوم بيشتر ميشود برد فلاش کمتر ميشود (گويا اين يک خاصيت متداول زوم است که خيلي دلم ميخواهد دليلش را بدانم)
    2- قدرت فلاش نسبت به نزديکترين قسمت سوژه در تصوير تنظيم ميشود (هرچند flash lock خيلي مفيد است) در نتيجه تمام تصوير يکنواخت روشن نشده و نقاط زياد پرنور و درمقابل تاريک داريم.
    3- اگر نور محيط کم باشد (مثل اتاقهايي با لامپ کم مصرف) تصوير حاصل از فلاش بشدت تخت و 2 بعدي و بدون سايه و روشنهاي طبيعي ديده شده و اصلا دلچسب نيست و بعنوان راه حل slave flash از يک زاويه ديگر پيشنهاد ميشود تا سايه و روشنهاي حاصل از برجستگيها باعث حفظ حس 3بعدي سوژه شوند.

    خلاصه نياز موجود : يک فلاش اضافي براي قدرت بيشتر و روشنايي يکنواخت تر و نورپردازي از زاويه اي متفاوت با دوربين.

    ميدانم که کنون فلاش HF-DC1 را ارائه کرده که به دوربين متصل ميشود و هم ميشه آنرا در موقعيت مناسب قرار داد مثلا (يا با دست مخالف نگه داشت) - بردش هم تا 20 متره - وايدش هم 28- سرعت شارژ هم از 3 تا 7 ثانيه است. سه درجه شدت کم - متوسط - زياد هم دارد.

    اما مشکلات انتخاب من عبارتند از :
    1- قيمت حدود 90 دلار (قيمت بازار را نميدانم) بنظرم زياد است. آيا انتخابهاي مشابه و ارزانتري وجود دارد ؟
    2- درباره عملکرد مناسب تنظيم درجات شدت نور (کم - متوسط - زياد) نگرانم چون بنظر فلاش نسبت به سوژه هوشمند نيست و احتمالا اگر شدت مناسب نگذاريم نور سوژه ممکن است خيلي زياد يا کم شود. آيا اين تنظيمات کافي هستند و خيلي به دشواري عکاسي اضافه نميکنند ؟

    در نهايت خوشحال ميشوم اگر دوستان درباره معرفي فلاشهاي ارزانتر (و البته با سهولت حمل) با کيفيت و تنظيمات مناسب مرا راهنمايي نمايند.

    همچنين حالت فيلمبرداري اين دوربين براي نياز من (کليپهاي يادگاري از فرزند) بسيار کافي و خوب است و تنها مشکل ميتواند نويز در محلهاي کم نور (مثل پارک) باشد آيا ميتوانيد پروژکتوري قابل حمل و مناسب نيز معرفي نمائيد.

    از راهنمايي ها قبلا سپاسگزارم.
    ویرایش توسط mjkhz : Saturday 8 April 2006 در ساعت 16:09
    مجتبي خياطزاده
    دوربين : Canon IXUS 750

  2. #2
    كاربر فعال Minoosepehr آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2005
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    796
    تشکر شده
    640
    تشکر کرده
    1796

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    1-کلا هر چه بیشتر زوم کنید دیافراگم تنگتر است و نور کمتری میرسد.
    2-مگر خود دوربین امکان تغییر شدت فلاش را ندارد؟
    3-کلا ماهیت نور فلاش اینگونه است، به همین علت من خودم تقریبا هیچ وقت عکاسی با فلاش نمیکنم. حتی عکاسی بدون فلاش با دوربینی که Is دارد را پیشنهاد میکنم.( اما نه برای شما که دوربین دیگر دارید) اما خوب میشه یه کارایی انجام داد.
    4- فکر نمیکنم تنظیم 3 درجه یا بیشتر فلاش کار دشوار عکاسی محسوب شود.
    5- زیاد سخت نگیرید.
    آریو مینوسپهر

  3. #3
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    June 2005
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    776
    تشکر شده
    85
    تشکر کرده
    35

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    البته برد اين فلاش 20 متر نيست.برد اين فلاش 18 متر در حساسيت 100 و ديافراگم يك! ميباشد.
    براي ديافراگم 2.8 بايد 18 را بر 2.8 تقسيم كنيد كه ميشود حدود 6.4 متر..
    براي دياف هاي ديگر نيز همينطور بايد گايد نامبر ( 18 ) رو بر عدد ديافراگم تقسيم كنيد..
    البته اينها در حساسيت 100 بود..وقتي حساسيت دو برابر شود برد فلاش راديكال 2 برابر ميشود(تقريبا 1.4 برابر)
    يعني در حساسيت 200 ميشود تقريبا 9متر.
    موفق باشيد.

  4. #4
    كاربر همراه K_NMT آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2006
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    477
    تشکر شده
    2511
    تشکر کرده
    4984

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    دوست عزيز
    با توجه به دقتي كه شما در مشخصات عكس به خرج ميدهيد و هزينه حدود 400 هزار توماني كه بابت اين اسباب بازي پرداخت كرده ايد، ميتوانستيد انتخابهاي بهتري در خريد دوربين داشته باشيد.ناراحت نشويد! هر دوربيني براي كاربردي ساخته شده و اين دوربين قطعا براي كار حتي در سطح آماتور طراحي نشده است. بيشتر سبك و قابل حمل بودن مد نظر بوده است. اصطلاحا "جيبي" بودن.
    آيا دوربين شما اتصال كابل Pc دارد كه دنبال فلاش هستيد؟
    اگر دارد مطمئن باشيد هر نوع فلاش ديگري كه آن هوشمندي مورد نظر شما و كنترلهاي لازم و كيفيت نور مناسب را داشته باشد، بالاي 150 هزار تومان قيمت دارد. شايد به قول دوست ديگرمان، راه بهتر استفاده از ايزوهاي بالاتر بجاي فلاش باشد كه در دوربين شما مشكل نويز و كاهش كيفيت بوجود خواهد آمد. البته به نظر من عكاسي فلاش، يك تكنيك خاص و بسيار لازم براي محيطهاي داخلي محسوب مي شود و در بسياري موارد همچون عكاسي آتليه، چيزي جايگزين آن نيست. ولي ابزار و تكنيك خاص خود را دارد.
    موفق باشيد.
    كيوان نعمت اللهي
    تجهيزات من

  5. #5
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    August 2005
    نوشته ها
    20
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    جناب سپهر. مرسي از جوابتان گرچه با سوال من فاصله داشت.

    البته اعتراف ميکنم در عکاسي مبتدي هستم اما چون فرموديد "زياد سخت نگيريد" در مقابل کمي روي پاسخهايتان نظر ميدهم :
    1- اينکه با زوم ديافراگم تنگتر ميشود را از روي کاهش سرعت شاتر (که در اين دوربين اتوماتيک است) متوجه شده بودم که فکر ميکردم ميتواند آنرا جبران کند و ديگر فکر نميکردم چنين تاثيري شديدي بر روي قدرت فلاش هم نتيجه آن باشد. با وجود پاسخ شما اين مسئله هنوز هم کمي برايم عجيب است.

    2- متاسفانه من در اين دوربين (Canon IXUS 750) گزينه اي براي تنظيم قدرت فلاش پيدا نکردم و حس ميکنم در مواقع بسياري از جمله زوم يا فاصله سوژه از پس زمينه برد فلاش ناکافي و تيرگي پس زمينه زياد است. کاري که خودم انجام ميدهم : يک قدم به عقب رفته Flash Lock را انجام داده سپس به موقعيت بازگشته و عکس ميگيرم که نتيجه قابل قبول ميشود.
    (شايد گزينه جبران نوردهي با Exposure compensation بتواند راه حل باشد اما فکر نميکنم خيلي موثر بوده و همچنين از سهولت عکاسي سريع و آسوده ميکاهد)

    * خلاصه آرزو داشتم کاش قدرت فلاش براي حدود نيم متر فاصله بيشتر قابل تنظيم بود.

    3- در مورد جايگزيني فلاش با IS کاملا با شما مخالفم چون :
    بنظرم نور بسيار بسيار بسيار مهم است و هر ابزار و تصوري در جايگزيني آن غلط است. هرچه نور بيشتر باشد عکس بهتر است حتي با حرفه اي ترين دوربينها.
    پس بنظرمن الويتهاي نورپردازي عبارتند از :
    1- الويت اول تا جاي ممکن نورپردازي کامل (لذا دوربين متوسط هم کافي است). بديهي است هميشه ممکن نيست.
    2- در صورت عدم امکان افزايش نور محيط : الزام دوربين حرفه اي با حساسيت کم در ايزو بالا. بازهم استفاده صحيح از فلاش ميتواند مفيدتر باشد.
    3- جبران نور توسط فلاش بويژه از زواياي متفاوت تا پديده Flat Lighting رخ ندهد و برجستگيها با ايجاد سايه و روشنها حفظ شوند.

    بديهي استفاده از 3 پايه براي کاهش لرزش دوربين در مدت طولاني شاترزني (با فلاش يا بي فلاش) ابزار مکمل است و مد IS هم بصورت ضعيف خاصيت 3 پايه براي زمان بسيار کوتاه و لرزش کم را دارد و نه بيشتر.

    بنظر من گزينه IS در موارد فوق جايگاه ويژه اي ندارد چرا که تاثير مستقيمي بر نور نداشته و فقط در قبال سرعت شاتر پايين تر کمي لرزش دست را جبران ميکند که اولا تاثيرش برخلاف تبليغات بسيار کم است ثانيا IS هم مانند 3پايه فقط براي سوژه کاملا ثابت کاربرد دارد چرا که زمان بيشتر شاتر زني حساسيت نسبت به حرکت سوژه را بالا برده و هرچقدر هم که لرزشگير قوي باشد حرکات کوچک سوژه هم باعث تار شدن تصوير ميشود. ثالثا : اگر محيط پرنور نبوده يا دوربين حرفه اي با حساسيت کم در ISO بالا نباشد نورگيري با سرعت کم شاتر قابل مقايسه با تاثير فلاش نيست.

    ساده تر بگويم بنظر من IS شايد براي رسيدن سريع به سوژه (البته کم تحرک) مثلا در عکاسي در طبيعت مفيد باشد اما شخصا وقتي در عکاسي خانوادگي يا مهماني و پارک و طبيعت... ميتوانم 3 پايه کوچک و سبکي همراه ببرم امتيازي به IS نميدهم.
    (شايد بهمين دليل به مد slow sync فلاش خيلي علاقمندم)

    لذا تصور جايگزيني فلاش با IS نادرست است و بنظر من در انتخاب دوربين کامپکت 3 مشخصه : رزولوشن و کيفيت رنگ و نويز و قدرت فلاش باهم ضروري هستند ولي IS گزينه غير الزامي است و بهمين دليل شخصا ‍Canon Ixus 750 را به Panasonic Fx9 يا Casio Z750 يا Sony P200 که فلاشهاي کمتر از 3 متر دارند ترجيح دادم.

    4- در مورد دشواري کار با فلاش خارجي : منظورم در پيام اول نگراني جزئي من بود چرا که : اين فلاش خارجي نسبت به سوژه فوکوس شده در دوربين هوشمند نيست (يا اطلاعات من کافي نيست) و لذا انتخاب شدت مناسب به عهده عکاس است که فقط هم 3 شدت نور داريم. حال آيا عکاسي همراه با انجام تنظيم صحيح فاصله و شدت فلاش هنوز به سادگي قبل است يا مهارتي اضافه توام با سعي و خطا نياز دارد (تا سوژه زياد پرنور يا تاريک نشود)
    (شايد ريشه نگراني من در اين است که اصلا با فلاش مستقل کار نکرده و آشا نيستم)

    بهرحال متشکرم از جوابتان. لطف کرديد.
    مجتبي خياطزاده
    دوربين : Canon IXUS 750

  6. #6
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    August 2005
    نوشته ها
    20
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    جناب نجفي. مرسي از اطلاعات مفيدتان که پاسخ جناب سپهر را هم تکميل (بويژه موارد 1و 4) نمود.

    فقط 2 سوال برايم پيش آمد :
    1- آيا درست متوجه شدم : طبق محاسبه شما برد اين فلاش براي ديافراگم 2.8 برابر 6.4 متر ميشود که خوب اين دوربين هم در حالت وايد ديافراگم 2.8 با برد فلاش 4.8 متر دارد !!! يعني تاثير نسبتا مختصر برخلاف آنچه تبليغ ميشود!!!
    نميدانم مطلب را درست متوجه نشدم يا انتظار زيادي در ذهن داشتم !!!

    2- اينکه برد فلاش تابع ديافراگم و حساسيت است اين سوال را پيش مي آورد که آيا اين موارد را بصورت هوشمند از دوربين دريافت ميکند (بصورت remote) يا اينکه عکاس بايد خود تنظيم کند ؟ که فکر نميکنم بعهده عکاس باشد چون هم تشخيص ديافراگم (بويژه همزمان با زوم) و هم حساسيت (در حالت auto) بسادگي شدني نيست.

    مرسي از توضيحاتتان.
    مجتبي خياطزاده
    دوربين : Canon IXUS 750

  7. #7
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    August 2005
    نوشته ها
    20
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    جناب نعمت اللهي :

    موضوعي براي ناراحتي وجود ندارد که اگر اشتباهي هم رخ داده باشد مسلما بدون آگاهي قابل رفع نيست.

    البته با نظر شما درياره انتخاب اين اسباب بازي موافق نيستم و معتقدم بنا به نياز و سليقه يکي از بهترين انتخابها را انجام داده ام.
    بعضي استدلال ميکنند که چون براي چاپ عکس در ابعاد معمول 3 مگاپيکسل هم کافي است لذا بيشتر از آن غيرضروري است. اما شخصا به 2 دليل مخالفم :
    1- چون بجاي چاپ تعداد زياد عکس در سايز کوچک تمايل به چاپ تعداد محدود اما در سايز هرچه بزرگتر دارم.
    2- حتي در مشاهده يک عکس يادگاري برروي مونيتور که ابعاد بسيار کمتري هم دارد وضوح موضوعات خرد بسيار مهم است. هميشه که عکس پرتره تک نفره نيست بلکه در عکسهاي دسته جمعي يا اماکن وسيع واقعا غيرقابل تحمل است که فرضا سر افراد مشابه کله گنجشک و بدون جزئيات و تار ديده شوند بعبارتي به عقيده من هر جز از تصوير نياز به يک حداقل اندازه دارد و نه کل تصوير. پس مگاپيکسل بالا شرط بسيار ضروري است. (گرچه ميدانم فرضا هر 21 درصد افزايش فقط 10 درصد در طول و عرض تاثير دارد)

    در مورد ساير موارد هم از يک طرف کيفيت رنگ کنون - نويز کم - فلاش قوي - سرعت بالا - تامين امکانات مفيد حداقلي (مثل Flash Lock) - و قابليت فيلمبرداري عالي مرا مجبور به انتخابي مثل Canon A620 - IXUS 750 - Sony N1 - Fhji F10 - Sony H1 و Canon S2 IS ميکرد.
    از طرفي کوچکي - شکيل بودن - LCD بزرگ و کارآمد (گرچه با حداقل رزولوشن) در نهايت انتخاب مرا به IXUS 750 و Fuji F10 محدود کرد که به دلايلي از جمله اطمينان بيشتر به کيفيت درمقابل تبليغات و همچنين اذهان عمومي و ... کنون را ترجيح دادم.

    چند مشخصه ديگر مدنظر من عبارت بودند از : { ISO بالا- داشتن لرزشگير - هيستوگرام زنده- تنظيم قدرت فلاش - زوم اپتيکال در فيلمبرداري - رزولوشن بالاتر LCD‌ } که متاسفانه ترکيب آنها دريک دوربين نادر بود (شايد Sony N1 البته بدون لرزشگير) و لذا حذف شد.

    ساير مشخصات مانند : زوم اپتيکال بالا - الويت شاتر و ديافراگم - قابليت افزودن لنز براي من اهميت نداشتند.

    شايد اگر تجربه ام به اندازه شما بود (يا رسيد) به گونه ديگري بيانديشم.

    بهرحال بحث فلاش را داشتم و نياز به خريد يک فلاش مناسب :

    اينکه فرموديد "آيا دوربين شما اتصال كابل Pc دارد كه دنبال فلاش هستيد؟"
    اگر منظورتان از اتصال کابل PC فلاشهاي PC Flash (اگر درست گفته باشم) باشد مانند پورت دوربين Casio P700. دوربين من چنين پورتي ندارد.
    دوربين من فقط اتصال USB دارد که البته نميدانم ارتباطش با اين بحث چيست ؟ آيا فلاشهاي USB مي شناسيد و مزاياي آنها را ميدانيد (البته نه با قيمت بالاي 150 هزار) و بازهم نميدانم آيا اين پورت USB امکان کنترل فلاش را دارد يا نه ؟
    البته بدلايلي که گفتم فلاش wireless را ترجيح ميدهم تا بتوانم از زاويه متفاوت از دوربين به سوژه نور بتابانم.

    اما در راه حل استفاده از ايزو بالا بجاي فلاش (فرضا Fuji F10‌) را قبول ندارم و فکر ميکنم اين 2 موضوع متفاوتند :
    - اول اينکه فکر ميکنم اگر امکان فلاش زني با فلاش اضافه و نورپردازي درست باشد مسلما تصوير بسيار بهتر خواهد بود
    - دوم اينکه اين فرض به دوربين حرفه اي که صرفنظر از بودجه زياد - کامپکت هم نيستند منجر ميشود فقط ميماند Fuji F10 که راستش به باور کافي نرسيدم که اين دوربين هماني است که تبليغ ميشود.

    مرسي از راهنمايي تان.
    ویرایش توسط mjkhz : Sunday 9 April 2006 در ساعت 13:43
    مجتبي خياطزاده
    دوربين : Canon IXUS 750

  8. #8
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    August 2005
    نوشته ها
    20
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    دوستان مرسي از راهنمايي ها.

    اما درخواست اصلي مرا هم که راهنمايي در تهيه هر مدل فلاش و پروژکتور مناسبي با قيمت مناسب مي باشد را هم فراموش نکرده و درصورت امکان راهنمايي کنيد.

    پيشاپيش متشکرم.
    مجتبي خياطزاده
    دوربين : Canon IXUS 750

  9. #9
    كاربر فعال Minoosepehr آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2005
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    796
    تشکر شده
    640
    تشکر کرده
    1796

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    تا بحال اولین نفری هستید که میبینم با نور فلاش دوربین خود احساس کمبود میکند. مگر با Ixus 750 در شب از چه فواصلی می خواهید عکس بگیرید ؟
    1- این دوربین امکان نوردهی دستی مثل تنظیمات سرعت شاتر ، دیافراگم و حساسیت داره یا نه؟ اگر دارد حتما همین کار را انجام دهید مطمئن باشید کار سختی نخواهد بود.
    2-در مورد نور عکس با شما موافقم که هر چه بیشتر باشد بهتر است. اما چه نوری؟ نور فلاش؟ کافیست یکبار با همین دوربین بدون فلاش در یک اتاق با نور تنگستن با تنظیمات درست نور و وایت بالانس عکسی روی 3 پایه با تایمر بگیرید و سپس همان عکس را با فلاش. عکس خیلی بیشتر از آن چیزی که با فلاش میگیرید به چشم نزدیک است. پس دیگر مشکل تصویر تخت و نور زننده فلاش و سایه های تند و خلاصه دور از واقعیت را ندارید. حالا بجای 3 پایه و تایمر این کار را دوربینهایی که لنز IS دارند انجام میدهند. وقتی همه اینها با IS واقعی تر میفتد دیگر نیازی به نورپردازی ، استفاده صحیح فلاش و جبران نور فلاش از زوایای مختلف نیست.
    IS کدام دوربین برای شما ضعیف بوده؟ در جاهای تاریک که سیاهی است قطعا کاری از دست IS بر نمی آید چون اصلا نوری نیست. پس با فلاش نور تامیبن میشود. اما در جاهایی که نور ملایم کمی وجود دارد IS خوب عمل میکند و نیاز را از فلاش بر طرف میکند.( IS های دوربینهای متفاوت عملکردهای مختلفی نشان میدهند)
    شما که تصویر با فلاش را میپسندید و مشکلی ندارد استفاده کنید. چون سلیقه افراد متفاوت است.
    نمیتوان بدون مشاهده و آزمایش واقعی راجع به چیزی که وجود ندارد قضاوت کرد.
    اما خودتون فرمودید که به ((نظر من)) در انتخاب دوربین کامپکت 3 مشخصه ... . نه فلاش جای IS را میگیرد و نه IS جای فلاش ولی میتوان در بعضی مواقع بجای یکدیگر استفاده نمود.
    شاید از نظر شما نور زیاد و کافی فلاش بچربد به لرزه گیر اما از نظر من ممکن است نور زننده فلاش باعث منصرف کردن استفاده از آن شود( به هر قیمتی).و یا فرصت و حوصله نورپردازی را نداشته باشم و شاید از نظر جناب نعنت اللهی حساسیت بالا بهتر از همان موارد قبلی فلاش باشد. که همه اینها بستگی دارد به میزان عکاسی شما در شب.
    3- نوردهی دستی حتی با آزمون و خطا کمک بزرگی است.
    آریو مینوسپهر

  10. #10
    كاربر فعال bf  آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2005
    نوشته ها
    755
    تشکر شده
    1238
    تشکر کرده
    964

    پیش فرض پاسخ: فلاش مناسب براي دوربين کنون Ixus 750

    جناب خياط زاده، عقيده شخصي من اين است که بايد با توجه به فلسفه ساخت هر دوربين از آن انتظار داشت.
    ايکسوس دوربين خيلي کوچک و جمع و جوري است که به راحتي ميشه تو جيب بقل يک پيراهن مردانه جاي بگيره و کيفيت خوبي هم داره براي همين هم شما هزينه نسبتا زيادي براش پرداخت کرديد
    اما کوچکترين فلاش خارجي که تناسب با نياز شما داشته باشه، چند برابر دوربين شما حجم داره، به همين دليل شايد فقط سازنده در تيراژ کم و با قيمت زياد يک امکاني براي افزايش قدرت فلاش فراهم آورده باشه ... و پورت يا جايگاهي براي فلاش خارجي تعبيه نکرده
    با توجه به همين فلسفه هم هريک از دوستان به شکلي توصيه نميکنند با آن ديدگاه به اين دوربين نگاه کنيد

صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •