خوب!
این بحث حسابی داغ شد!
چندتا نکته:
اول در مورد تفاوت اکسپوژر نیکون و کانن.
گمان میکنم این تفاوت حساسیت بین نیکون و کانن در ۴۰۰ دی کانن و ۴۰ دی وجود نداشته باشد...(یعنی دیگه از اون حساسیت بیشتر از استاندارد در کانن خبری نیست)
اما به هرحال... آقای محبی کاملا درست میفرمایند... دوربین مثل خط کش نیست که با اون یکی اندازه کنید و با این یکی ببرید! هر دوربین پارامترهای مخصوص خودش رو داره که لازم هست در مورد هیستوگرام و نورسنجی و فلاشمتری مطالعه کنید تا اکسپوز صحیح داشته باشید.
در مورد تراز سفیدی هم همینطور...
به هر حال دوای تمامی دردهای شما! در مطالعه کاتالوگ دوربینتان، مطالعه دوربین دیجیتال و تاریکخانه دیجیتال نهفته است.
یه نمونه دیگه میگذارم:
نمونه قبلی مربوط به روز اولی بود که دی ۲۰۰ خریده بودم و چندتا تست گرفتیم .... لنز هم ۲۸-۱۰۵ تامرون ۲.۸ بود که و این عکسی که الان گذاشتم هم یکی از تستهای روزمرست که با ۱۸-۲۰۰ گرفتم... هیچ کدوم عکسهای جدی نیستن(منظور اینکه پدرم خوشتیپتر از این حرفاست!)
لنز شما هم از هردوی لنزهایی که من استفاده کردم شارپتر است.
حالا قضیه این عکسهای الکی که میگیرم چیه؟
من دوربینم مثل تراکتور داره کار میکنه در ژانرهای مختلف! از عکاسی خبری گرفته تا طبیعت و معماری و هرچیزی که به ذهنتون برسه... یکی از اینها هم آتلیه است! و وقتی مشتری میاد آتلیه تنظیمات رو مثلا از روی وضعیت جنگی میارم روی وضعیت آتلیه ممکنه یه چیزهایی پس و پیش باشه... قبل از اینکه مشتری بیاد توی اتاق دقی یه عکس از پدرم میگیرم! که بدونم همه چی سر جاشه!
عکس قبلی رو درست یادم نیست چی کارش کردم!(چون قبلا توی سایتم گذاشته بودم و از اونجا برداشتم) ولی این عکس رو همین الان از فابل راو تبدیل کردم و کار خاصی روش انجام نشده...(جز همون اعمال استانداردهای آتلیه خودمون بر روی فایل راو)
حالا این استانداردها چیه؟
من مثلا میدونم دمای نور در آتلیه ما چیزی در حدود ۴۷۵۰ تا ۴۹۰۰ کلوین است. اون رو تنظیم کردم. و گمانم همین...(همین منظور اینکه اکسپوز عکس درست بوده اگر نبوده باشه؟ باید اصلاح بشه که به قیمت از دست رفتن مقداری از کیفیت عکس خواهد بود)
اما دوتا چیز دیگه لازم هست بگم:
دی ۴۰ ایکس هم در آتلیه خروجی بسیار نزدیکی به دی ۲۰۰ شما خواهد داد. همینطور که ۴۰۰ دی خروجی بسیار نزدیکی به ۴۰ دی داره.
برای همین استفاده از دوربینهای ارزانتر در آتلیه شدنیست... و دوربینهایی که در کلاس بالاتری قرار میگیرند مشخصاتی جدای کیفیت تصویر دارند... از جمله بدنه حرفهای و مقاوم تر، شاتر و سنسور مقاوم تر، سرعت عمل بسیار بیشتر، و بطور کلی ابزار مطمئن تری هستند و کیفیت و دقت ساخت در اونها بسیار بالاتر هست.(که شاید لزوما در آتلیه کاربرد نداشته باشند)
نکته بعدی برای امیرجان سوکی
امیرخان محبی اشاره کردند و مجدد تاکید میکنم...که اگر راو عکاسی کنید چنین مشکلاتی نخواهید داشت.
امیر جان... احتمالا به عکسهای قبلی عادت کردی! خروجی 5d بسیار بسیار دوست داشتنیست. اگر اشکالی در مد jpg میبینی؟ لازم هست تغییراتی در مد رنگ و کنتراست و اینهای دوربین بدی که در کانن نمیدونم اسمش چیچیه!