ممنون میشم پاسخ بدید
مبحث عمق میدان کمی پیچیده است. به مثالهای زیر دقت کنید.
fx.jpg
dx-10.jpg
اینجوری به نظر میاد عمق میدان در DX نسبت به FX نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه برعکس کاهش هم پیدا کرده.ولی واقعیت اینه که چون برای رسیدن به کادر مشابه FX در DX مجبوریم سوژه را عقب تر ببریم(به خاطر کراپ فکتور 1.5)داریم.
dx-15.jpg
درود
این تصاویری که گذاشتین از چه سایتی (منبعی) است؟
یا اینکه از نرم افزار هست؟
منظورم این هست که محاسبه عمق میدان و ناحیه وضوح تصویر در نرم افزار های مختلف، الزاما یک نتیجه را میدهند؟
چون دیدم نوشته: Acceptable این سوال برام مطرح شد.
سلام
نتايج مربوط به اين سايت است A Flexible Depth of Field Calculator
سايتهاي ديگه هم تست كردم نتايج همينجوريه مثل Online Depth of Field Calculator
محاسبات رياضيه و فرمول هاي دقيق داره.مبحث DOF كاملا به Circle of confusion وابسته است. در مورد Acceptable ببايد بگم شارپنس در ناحيه فوكوس نسبي است يعني به هر حال با حركت از نقطه فوكوس به سمت جلو يا عقب شارپنس كاهش پيدا مي كنه و شما بايد معياري براي اينكه چه ناحيه اي فوكوسه و چه ناحيه اي خارج فوكوس داشته باشيد.(اين طور نيست كه اگر به طور مثال dof در جلو سه متر باشد در اين سه متر همه چيز شارپ ولي خارج اين سه متر همه چيز كاملا محو)
سلام
یک لنز 50mm f1.4 روی دوربین APS-C با کراپ فکتور 1.6 فاصله کانونی 80mm میشه
سوالم اینه F این لنز هم روی دوربین کراپ تغییر می کنه؟ یعنی ماکزیمم اپرچرش f1.4 نمی تونه باشه ؟
نه. . اصولا متفاوت هستند.
کراپ فکتور مربوط به اندازه ی تصویر روی سنسور دوربین هست. درحالیکه اپرچر مربوط به لنز میشه.
به طور دقیق تر، فاصله کانونی در استفاده از فول فریم و هالف فریم، همون 50 میلیمتر هست ولی اون زاویه از منظره که روی سنسور تصویر میشه، کمتره. معادل با دیدی هست که یه فول فریم از فاصله کانونی 80 داره.
500px-LensCropFactor.png
ویرایش توسط Sobinian : Friday 27 November 2015 در ساعت 15:54
به هر حال فاصله کانونی معادل در دوربین کراپدار میشه ۸۰ میلیمتر و
F-استاپ برابر است با فاصله کانونی تقسیم بر قطر دهانه دیافراگم لنز
پس وقتی فاصله کانونی در دوربین کراپ افزایش پیدا کنه بایستی حاصل تقسیم یعنی F هم بیشتر میشه
سلام
فاصله کانونی یک لنز هیچ ارتباطی به سایز سنسور دوربینی که لنز روی آن بسته می شود ندارد. فاصله کانونی یک لنز 50 م م روی دوربین کراپدار و فول فریم همیشه 50 م م است ولی زاویه دید لنز بستگی به اندازه سنسور دارد یعنی زاویه دید یک لنز 50 م م روی دوربین کراپدار مشابه زاویه دید یک لنز 80 م م روی دوربین فول فریم است.
مقدار عدد اپرچر (f-number) یک لنز هم که ربطی به اندازه سنسور ندارد ولی مقدار باز بودن اپرچر دو اثر عمده دارد: مقدار گذر نور و عمق میدان. مقدار گذر نور لنز ربطی به اندازه سنسور ندارد ولی اثر عمق میدان آن وابسته به اندازه سنسور است.
ارادتمند
ویرایش توسط Dariush Chegini : Friday 27 November 2015 در ساعت 23:20
قرار شد بحث رو اینجاادامه بدهیم
بحث من این هست که صرف نظر از تکنولوژی سنسور و کیفیت لنز و پردازشگر
میزان نور گیری یک دوربین به ربطی به اندازه سنسور ندارد
بلکه وابسته به مساحت مقطع ورود نور به لنز هست که مربوط به قطر لنز و دیافراگم هست
focallengthvslensesize.jpg
به طور ساده اگر شما یک عدسی داشته باشید که قطر 10 سانتیمتر داشته باشد و نور را متمرکز کنید .. انرژی این نور متمرکز شده که میتواند پارچه را بسوزاند همان اندازه ای هست از یک حلقه به اندازه 10 سانتیمتر عبور میکند .. (صرف نظر از افت حاصل از کدورت لنز)
حالا چرا سنسور بزرگتر کیفیت های بهتر دارد در دوربین
به نظر من وابسته به تکنولوژی ساخت سنسور و البته بالاتر بودن کیفیت لنز و پردازشگر هست