همان طور که بابک جان فرمودند مقوله ( معقوله اشتباه است ! بعد از سالها با تذکر یکی از دوستان عزیزم متوجه شدم ) رزلوشن و نوع سنسور و پیشرفت و ... همگی به هم ارتباط دارند اما همیشه مطلق نیستند.
همان سنسور های 12 مگاپیکسلی D3 و D700 و... در حال حاضر از نظر دینامیک رنج یکی از بهترین ها ( بعد از دوربین ها و سنسور های مدیوم فرمت ) هستند.از نظر نویز هم که شکی وجود ندارد و به نظرم هنوز هم بهترین سنسور است و هنوز هم سنسور بسیار پیشرفته و مدرنی است.
بارها عرض کرده ام سیاست های کمپانی ها متفاوت است.در یک بحث مفصل با چند نفر از دوستان نظرم را دادم که به هیچ وجه D700 را با 5D MK2 مقایسه نمی کنم و بکسان نمی بینم.
کانن علاقه دارد که در هر دوره تعداد سنسور های خاصی را در بدنه هایش قرار بدهد.اگر الان به لاین کانن نگاه کنیم می بینیم دو سنسور یکی 21 مگاپیکسل و فول فریم و دیگری APS-C و 18 مگاپیکسل دارد.البته با حضور حدود 5 یا 6 بدنه مختلف.
اما نیکون هنوز هم رنج وسیع تری از سنسور ها را استفاده می کند ( درست یا اشتباه قدیمی یا جدید )
اگر بحث رزلوشن به صورت مطلق باشد خوب برتری مطلق هم با نیکون است با حضور یک سنسور 25 مگاپیکسل سونی در D3x !
حالا حتی اگر D3x حدود 3 برابر گران تر از 5D Mk2 باشد!؟ اما باز هم اینقدر مطلق نمی شود نظر داد.مگر کانن دوربینی با رزلوشن بالاتر از 21 دارد؟ ( اگر بخواهیم مطلق و بدون دقت بررسی کنیم و اما ممکن است همین چند ساعت دیگر یک سنسور 100 مگاپیکسلی از نیکون یا کانن معرفی شود و همه شوکه شویم . هیچ چیز مطلق نیست همه چیز نسبی است )
سنسور 21 کانن هم بسیار عالی و خوب است فقط نکته اش اینجا است که بسیاری از کاربران کانن انتظار یک 5D Mk2 در برند نیکون دارند ( شاید هم کابران نیکون این انظار را دارند ) که باید منتظر ماند و دید که جه می شود.
بحث این است که کسی که رزلوشن برایش مهم است هم در نیکون هم در کانن انتخاب های زیادی دارد.
کسی که سرعت دوربین و قابلیت های حرفه ای برایش مهم است باز هم انتخاب فراوان است.
کسی که دینامیک رنج برایش در اولویت است باز هم می تواند انتخاب کند.
بردیا جان هم احتمالا رزلوشن برایش در اولویت است و نیازمند رزلوشن بالا.اگر بودجه اجازه می داد یقینا به سمت D3x می رفت و حالا از 5D mk2 لذت می برد.
پی نوشت...
با شناخت چندین ساله ( حدود 6 سال ) از بابک دیناروند با اطمینان می توانم بگویم اصلا متعصب نیست.