تصویری از سنسور تصویری انحنادار سونی با طراحی چشم انسان .
sony-curved-cmos-sensor-1.jpg
curvediagramhalfcolumn-1402453918753-224x297.jpg
Screen-Shot-2014-06-22-at-2.19.16-PM.png
نخستین عکس از سنسور انحنادار تصویری سونی که در کنفرانس Symposia on VLSI Technology and Circuits اعلام شده بود .
این سنسور انحنادار، شبیه سازی از حالت چشم انسان است و برتریهای بسیاری نسبت به مدلهای مسطح معمولی دارند؛ برتریهایی چون نسبت سیگنال به نویز بهتر، حساسیت بیشتر و قابلیت تسهیلسازی بیش از پیش لنز و البته کوچکتر شدن.
اما بزرگترین مانع پیش روی این سنسورها، تولید آنهاست. به دلیل حساسیت و شکنندگی بسیار زیاد این سنسورها در حالت انحنا، ممکن است حین ساخت دچار شکستگی شوند. اما گزارش اشاره شده که سونی تاکنون با موفقیت 100 مورد از این سنسورها را تولید کرده است.
گزارشهای اولیه از وجود خط تولید دو نمونه چیپ دارد. مدلی با قطر 44 میلی متر و دیگری 11 میلیمتری که عکاسان انتظار دارند در ورژن بعدی دوربینهای فول فریم کامپکت سونی این سنسورها را ببینند. با این حال همین حالا پتانسیل به کارگیری در یک اسمارتفون را نیز دارا میباشند و قرارگرفتن آن در یک مدل اولیه از دوربینهای هر شرکتی (شاید اکسپریا Z3 خود سونی) میتواند برگ برنده ای برای محصولات آن باشد.
به شکل خلاصه این لنزها به دلیل حالت خاص خود میتوانند بهرهگیری بیشتری از نور ورودی به لنز داشته باشند و در نتیجه تصویری دارای Vignette (گوشههای تاریک) کمتر و شارپنسی بهتر خواهد بود.
منبع : Phone Arena - Phone News, Reviews and Specs
لینک : Sony breaks new ground with camera sensors curved like the human eye
در تصویر کاملا گویاست که به چه دلیل .
تاجایی که من می دونم تصویر حقیقی لنز روی یک کره تشکیل میشه نه سطح صاف،و یکی از دلایل شارپنس کمتر در گوشه های تصویر هم فکر می کنم همین موضوع باشه-سطح سنسور صاف هست و فقط بخشی از تصویر حقیقی لنز روش تشکیل میشه-که در سنسور های بزرگتر هم این مشکل بیشتر به چشم میاد(مخصوصا دوربین های قدیمی آنالوگ که فیلم های بزرگی داشتن)
من قبلا به این فکر می کردم که اگه بشه یک سنسور منحنی درست کرد شاید این مشکل تا حدودی حل بشه و دیدن این سنسور سونی خیلی برام جالب بود
فکر می کنم این طوری بشه شارپنس رو بهبود داد،البته شاید برای عملکرد بهتر نیاز به میزان انحنای متفاوت برای هر لنز و هر فوکال باشه
درست میگم ؟
تا جایی که از فیزیک دبیرستان یادم هست. در لنز ها و عدسی های ایدآل تصویر باید روی سطح تخت تشکیل می شد. ولی خوب در دنیای واقعی تصویر در یک کره تشکیل می شود و هنر لنز سازان این هست که خطاهایی مانند این را تصحیح کنند. احتمالا باید لنز هایی که برای این سنسور ساخته می شوند با انحنای سنسور تطبیق دهند. یعنی همان کاری که برای فیلم یا سنسور تخت انجام می دادند را برای سنسور منحنی انجام دهند. احتمالا تطابق با سنسور منحنی باید راحتتر از رفع کامل خطا برای سنسور تخت باشد.
جدای از این مقولات اگر این تکنولوژی کاربردی شود و سونی هم همین شرکت با همین استراتژی باشد احتمالا در چند سال آینده هر یکی دو ماه یک بدنه با سنسور هایی با انحنای متفاوت و همراه با چند لنز مختص به آن به بازار بیرون می دهد. و ادعا می کند که انحنای این بدنهی جدید تصویر بهتری از بدنهی قبلی می دهد. کم کم داشتم فکر می کردم که ممکن هست این شرکت بهانه برای تولید بدنه جدید نداشته باشد که خدا را شکر با این فن آوری مشکل رفع شد.
خبری از فول فریم فوجی هست یا نه ؟
Canon EOS 5D Mark IV+Canon EF 24-70mm f/2.8L II +Metz mecablitz 64 AF-1
تا جایی که من میدونم هیچ وقت تصویر حقیقی روی سطح تخت تشکیل نمیشه،فقط می تونه بخش کوچیکی از یک کره خیلی بزرگ باشه که به سطح تخت نزدیک بشه(البته فکر کنم شما هم همینو گفتین)
اگر امکانش بود که یک سنسور با توانایی تغییر زاویه انحنا درست کنن خیلی جالبتر هم میشد !
این ایده ای بود که خیلی دوست داشتم زمانی بتونم اجراییش کنم(آرزو بر جوانان عیب نیست !)مثل این که سونی زودتر یک بخشش رو اجرایی کرده !