سلام:
من همیشه کانن را بخاطر حفظ این کراپ 1.3 تحسین کردم. یک ایده جسورانه. البته ممکن است مدتی دیگر کراپ این سنسور به فراموشی سپرده شود. ولی واقعا برای یک کار خبری یا برای عکاسی حیات وحش و حتی برای یک لنسکیپ کراپ دلنشینی است. به لحاظ کاربرد افت کیفیت گوشه های تصویر را ندارید. ( البته با کراپ روی فول فریم میتوان به آن رسید ) ولی من فکر میکنم ایده اصلی کانن در حفظ این کراپ دقت روی افزایش رزولوشن با حفظ FPS روی این دروبین است. حداقل تجربه این چند سال نشان داده برنامه ریزی کانن برای افزایش رزولوشن خواهد بود. ( محاسن و معایب آن بحثی است دیگر ) خاطرم هست زمانی که 55-17 کانن با لرزشگیر وارد بازار شد. بعضی از دوستان در همین فروم یا کاربران در فروم های دیگر معتقد بودند نیازی به لرزشگیر روی لنز واید نیست ولی میتوان حدس زد از همان موقع برنامه ریزی برای دوربین هایی چون 50D و 7D با رزولوشن های بالا بوده. زمانی که روی مگاپیکسل بالا کار کنیم حتی لنزهای واید هم با چالش لرزش دست ممکن است روبرو باشند آنهم صرفا بخاطر تاثیر بزرگنمایی چاپ پیشفرض نسبت به سنسور مورد نظر. در این گونه موارد کوچکترین خطایی ممکن است دیده شود. من از همین الان تقریبا اطمینان دارم با ارایه 35-16 لرزشگیر دار نیکون میتوان این احتمال را داد این شرکت در حال ارایه یک دوربین با رزولوشن بالا خواهد بود شاید یک D3x دیگری و البته ارزان شاید هم یک دوربین کراپ با رزولوشن بالا باید منتظر ماند و دید
به هر شکل من فکر میکنم این موضوع صرفا برای صرفه جویی و کاهش هزینه نیست چون اصلا 1D ها دوربین های ارزانی نیستند. و بیشتر حفظ قسمتی از بازار با چشم اندازی به آینده ( افزایش رزولوشن ) و حفظ FSP و پرفورمنس بالا تر روی مرکز در فکوس بهتر خواهد بود. برای این موضوع بهتر است یک کار آماری انجام داد اینکه یک عکاس خبری یا عکاس حیات وحش بداند چقدر به تفاوت تصویر کراپ 1.3 و 1 محوطه بیرون از کراپ 1.3 نیاز دارد ؟
کنترل عمق میدان میتواند یک پوینت منفی باشد ولی برای عکاسی حیات وحش که اصولا لنزهای تله کاربرد خواهد داشت بخاطر ماهیت اینگونه لنزها معمولا کنترل عمق میدان مشکلی نخواهد بود برای عکاسی خبری هم شما و دوستانی که تجربه کار اینگونه عکاسی رو دارند باید نظر دهند ولی با همین کارهایی که جسته گریخته دیده میشود مشکل خاصی بنظر من نخواهد بود. ارنجمنت لنزها اگر چه روی کراپ 1.3 بهم میریزد اما محاسنی هم دارد. روی 35-16 FOV معادلی از 21 الی 45 ( نرمال ) خواهد بود که یک واید ایده آل تا نرمال کاملا دلنشین مخصوصا با لنزی چون 35-16 که در محدوده 16 الی 24 اسمی ( روی این دوربین اوریج کیفیت روی مرکز و گوشه ها خواهد بود و بالای 24 الی 35 اسمی ( روی این دوربین ) بهترین کیفیت حتی بالاتر از نیاز فرضی در بیشترین مساحت مرکز کادر خواهد بود در تمامی دیافراگم ها. بله روی این کراپ با لنزهای کانن تقریبا الترا وایدی نخواهد بود تنها گزینه میتواند فیکس14 باشد اما من فکر میکنم فردی که این سبک عکاسی را انجام میدهد با پیژامه سوار بنز نخواهد شد حتما کت و شلواری هم در میان هست آن هم چند دست :) منظور استفاده از دوربین های دیگر است
از 70-24 هم که میتوان معادل آنرا دید. پس از دید من اصولا گپی این میان نیست بلکه با آرنجمنت دقیقی میتوان بهترین لنزها را روی آن استفاده کرد. قسمت نشد ولی بسیار دوست داشتم تجربه استفاده از این کراپ را داشته باشم.
من فکر میکنم بجای آنکه این دوربین یک اشتباه باشد شاید یک دوربین دیگری بتوان برای آن در این محدوده روی فول فریم در نظر گرفت که احتمالا سیاست بازار و قیمت گذاری با دقت به دیگر 1Dکانن با قیمتی بسیار بالا مانع ارایه آن خواهد شد.
مضاف بر آنکه محدودیت تکنولوژی ( کنونی ) در حفظ FPS روی قطعه فول فریم با سنسورهای 14 بیتی و حجم فایل های خام دوربین های مورد نظر با سیاست افزایش رزولوشن شرکت کانن با ارایه دوربین فول فریمی در این محدوده همخوانی نخواهد داشت.
موفق باشید