صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 26
Like Tree71تشکر

موضوع: ديافراگم

  1. #1
    كاربر همراه saeedglx آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2006
    نوشته ها
    136
    تشکر شده
    26
    تشکر کرده
    26

    پیش فرض ديافراگم

    يه سوال براي من پيش اومده شايد خيلي ابتدايي باشه ولي خوب سواله ديگه :confused:
    چرا وقتي كه ديافراگم رو ميبنديم عمق ميدان زياد ميشه
    سعيد

    CANON A620
    CANON PowertShot S3 IS

  2. #2
    كاربر فعال roovigital آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2004
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    619
    تشکر شده
    142
    تشکر کرده
    375

    پیش فرض پاسخ: ديافراگم

    نقل قول نوشته اصلی توسط saeedglx نمایش پست ها
    يه سوال براي من پيش اومده شايد خيلي ابتدايي باشه ولي خوب سواله ديگه :confused:
    چرا وقتي كه ديافراگم رو ميبنديم عمق ميدان زياد ميشه
    http://www.akkasee.com/digitalcamera...ves/007118.php
    dada_ali تشکر می‌کند.
    روح الله عبدالهی

    Nikon D300 - 16-85 VR - AF-S 70-300 VR - flash Sigma 500 DG super- Micro trekker - Slik400

  3. #3
    كاربر همراه saeedglx آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2006
    نوشته ها
    136
    تشکر شده
    26
    تشکر کرده
    26

    پیش فرض پاسخ: ديافراگم

    ممنون از لينكي كه داديد جناب عبدالهي ولي اين مطلب رو دست قبل از زدن تاپيك خونده بودم ولي چيزي دست گيرم نشد وقتي كه شما لينك دايد دوباره شروع به خواندن كردم ولي باز هم هيچ شايد من متوجه نميشوم

    دوباره سوالم رو مطرح ميكنم
    چرا در دياف مثلا 2.8 عمق ميدان كمتر دياف 11 است
    dada_ali تشکر می‌کند.
    سعيد

    CANON A620
    CANON PowertShot S3 IS

  4. #4
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38302
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: ديافراگم

    مفهوم circle Of Confusion را در همان مقاله بخوانيد و اين شكل را نيز ببينيد

    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan



  5. #5
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4053
    تشکر کرده
    4538

    پیش فرض

    سلام

    با توجه به اينكه لنز از تعدادي عدسي با طراحي خاص تشكيل شده ، از دوستان كسي ميدونه ديافراگم در بين كدام عدسيها قرار ميگيرد ؟ آيا قاعده خاصي براي تعيين محل دقيق آن وجود دارد ؟ تغيير جاي پرده ديافراگم در لنز - جلتر و يا عقب بردن آن در هنگام طراحي لنز- چه تاثيري ايجاد ميكند ؟
    M. Beyrami، Walkman، saeed2vfx و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  6. #6
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    December 2006
    نوشته ها
    676
    تشکر شده
    4096
    تشکر کرده
    285

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط شاهین اکبری نمایش پست ها
    ...

    ... كسي ميدونه ديافراگم در بين كدام عدسيها قرار ميگيرد ؟ آيا قاعده خاصي براي تعيين محل دقيق آن وجود دارد ؟ تغيير جاي پرده ديافراگم در لنز - جلتر و يا عقب بردن آن در هنگام طراحي لنز- چه تاثيري ايجاد ميكند ؟
    سلام،
    سوال خیلی خوبی است :) البته برای عکاسی با دوربین‌های ۳۵ یا قطع‌متوسط عکاس زیاد درگیر این موضوع نمی‌شود ولی برای قطع‌بزرگ این‌طور نیست و این‌روزها هم با وجود دوربین‌های Mirrorless جذاب و آداپتورهای لنزی که امکان کنترل الکترونیکی دیافراگم لنز را ندارند و درنتیجه خودشان پرده‌ی دیافراگم دارند مساله‌ی قابل توجه‌ای شده‌است.

    خوب، اول این‌که تاثیر که دارد، خیلی هم دارد. اگر جای اشتباهی باشد می‌تواند:
    ۱- کناره‌های تصویر را تاریک کند یا حتی بپوشاند
    ۲- در میزان خمیدگی محیطِ تصویر تاثیر منفی بگذارد
    ۳- افکت Coma را روی تصویر ایجاد کند

    شماره‌ی ۱ که مشخص است و اصلاً بعضی عکاس‌ها یک دیافراگم گنده دارند که جلوی لنز می‌بندند که Vignetting درست کنند. شماره‌ی ۲ هم که در واقع صفحه‌ی تصویر، با یک عدسی تصویر فوکوس شده‌ای که درست می‌شود در رابطه با خمیدگیِ خودِ عدسی، خمیده‌است و خوب طراحان لنز با افزودن عدسی‌های دیگر آن را اصلاح می‌کنند (یا بعضی وقت‌ها فیلم یا سنسور را خم می‌کنند) ولی جاگذاری اشتباهِ دیافراگم می‌تواند تاثیر این کارها را کاهش دهد و در نتیجه گوشه‌های تصویر از فوکوس خارج شود (که به‌هرحال همیشه کمی‌می‌شود) و در نهایت شماره‌ی ۳ هم که خیلی طبیعی است که اتفاق بیفتد چون قرار است دیافراگم نور ورودی را در نقطه‌ای کم کند که تصویر در فشرده‌ترین حالت خود قرار دارد ولی اگر این اتفاق نیفتد توزیع یکسان CoCها روی تصویر اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه این حالت Coma اتفاق می‌افتد.

    حالا این‌که دیافراگم کجا باید باشد، خیلی سوال پیچیده‌ایست. برای یک تصویر ۱:۱ با تک عدسی، درست نصف فاصله‌ی کانونی. برای یک سیستم Symmetric چندلنزی و تصویر ۱:۱ درست وسط سیستم، ولی در عکاسی در اکثر مواقع کار ۱:۱ نیست و سوژه‌ها در فواصل مختلف فوکوس قراردارند و از طرفی درسیستم‌های ۳۵ و قطع متوسط اکثریت طراحی‌ها Asymmetric هستند و لنزها هم کوچک و فشرده. طراحی لنزهای مدرن، به خصوص لنزهای واید (مثل Retro-Focus) و زوم‌ها خیلی پیچیده‌هستند، در حدی که بدون استفاده از کامپیوتر نمی‌شود آن‌ها را مدل کرد و یا فهمید، خیلی از اوقات هم جاگذاری ایده‌آل پرده‌ی دیافراگم جلوی لنز (برای مثال در خیلی از طراحی‌های تله) و یا پشتِ لنز می‌شود ولی این‌ها در عمل ممکن نیست، برای همین هم طراح لنز با توجه به نکات مثبت و منفی هر جاگذاری و واقعیت‌های مکانیکی لنز یک تصمیمی می‌گیرد که نتیجه‌اش می‌شود وضعیت نهایی کنتراست و رزولوشن لنز که در چارت‌های MTF می‌بینید و ایرادات بصری تصویر که هر لنزی با خودش دارد.

    در هرصورت در سیستم‌های نامتقارن چندین نقطه‌ی بحرانی! برای لنز وجود دارد و این‌ها جاهایی‌است که تصویرِ یک صفحه در حداکثر فشردگی خود است، به طور معمول حداقل دوتای این‌ها درون لنز می‌افتد که ممکن است در هوا یا در شیشه باشد. پس پرده‌ی دیافراگم در روی یکی از این نقاط است، حالا با توجه به اندازه‌ی حداقل دیافراگم (چون معمولاً لنزها ۶ یا ۸ استاپ بازه‌ی تنظیم دیافراگم دارند) و تنگ‌ترین وضعیت پرده، طراح می‌تواند چند میلی‌متر روی یکی از این نقاط جلو و عقب برود ولی همانطور که گفتم این کار اثراتِ منفی هم دارد و اصلاً یکی (و فقط یکی) از دلایلی این‌که لنزهای Asymmetric دیافراگم f/64 یا f/128 ندارند همین است که تقریباً هیچ‌وقت پرده‌ی دیافراگم درست روی نقطه‌ی بحرانی نیست.

    این نقاط بحرانی Nodal Point یا Nodal Pointهای لنز (همان نقطه‌ای که بعضی‌وقت‌ها برای عکاسی پانوراما محور قرار می‌دهیم) هم می‌توانند باشند اما الزاماً ربطی به ‌آن‌ها ندارند. به‌طور عمومی در لنزهای Tele این پرده به‌ المنت‌ِ جلویی و در لنزهای واید به المنت نهایی نزدیک‌تر است ولی همیشه هم این‌طور نیست. در نهایت هم همیشه یک‌چیزهای خارق‌العاده‌ای وجود دارند، مثل لنزهای Imagon از Rodenstock با دیافراگمی که جلوی لنز نصب می‌شود و یا مامیا سکور SFC 150mm f/4 و ...

    در مورد آن تبدیل‌ها هم، خوب این‌ها یک تبدیل لنز هستند (مثل تبدیل EF به Sony E Mount) که یک پرده‌ی دیافراگم هم وسطشون هست اما همه‌ی موارد بالا شامل این‌ها می‌شوند و اثرات منفی‌آن‌ها خیلی بیشتر از فایده‌شان است.

    خوب باشید،
    کاوه
    nmroshan، yasin-m، Daruosha و 16 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    کاوه!
    [EYES] [576 Megapixel Retina] [2 x Natural 22.3mm F3.2] [ISO 1 -800]

  7. #7
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    13
    تشکر شده
    18
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض دیافراگم

    نقل قول نوشته اصلی توسط شاهین اکبری نمایش پست ها
    سلام

    با توجه به اينكه لنز از تعدادي عدسي با طراحي خاص تشكيل شده ، از دوستان كسي ميدونه ديافراگم در بين كدام عدسيها قرار ميگيرد ؟ آيا قاعده خاصي براي تعيين محل دقيق آن وجود دارد ؟ تغيير جاي پرده ديافراگم در لنز - جلتر و يا عقب بردن آن در هنگام طراحي لنز- چه تاثيري ايجاد ميكند ؟
    با سلام خدمت جناب اکبری

    بحث دیافراگم را میتوانیم در چند بخش تقسیم نمائیم (1 _ شکل ساختاری 2_جایگاه ان 3_اثرات کاری ان )

    1_ همانطوری که میدانید دیافراگم از چند تیغه تشکیل شده است که در حالت بسته شدن و باز شدن ان دیافراگم صورت

    می پذیرد (یکی از ویژگیهای خوب یک لنز ان است که تیغه ها در محل حرکت خود هر چقدر با دقت تر بسته شوند و در حین

    بسته شدن بتواند دایره ایجاد شده را با دقت بیشتری ایجاد نماید وحرکت زائد نداشته باشد دارای ارزش واعتبار میباشد و اینکه

    هر چقدر تعداد این تیغه ها بیشتر شود دایره ایجاد شده نیز میتواند با محوریت بهتری شکل بگیرد وایجاد این دایره در عکس بسیار

    موثر است (زیرا نور عبوری از دیافراگم است که به فیلم یا Dcc شما میرسد ) اگر پرده ها از محوریت دایره وار خود خارج شوند نور های

    ورودی نیز با توزیع نامناسبی تقسیم شده بنابر این تاثیر عمده در عکس خواهد داشت وبر عکس

    2_جایگاه ان جایگاه دیافراگم در لنزها بسته به شرایطشان (نرمال _واید _زوم _تله _ماکرو و غیره )عدسیهای مختلف برای کارشان دارند

    تمام لنزها از جهت خاصیت کاری طوری تعبیه شده اند که نورهای ورودی درلنز کنترل و سپس تقسیم میشوند واین نقطه همانجائی است

    که پرده دیافراگم این وظیفه را انجام میدهد تقریبا پرده دیافراگم در مرکزی ترین نقطه لنز ها تعبیه گردیده اند ونورهای ورودی را پس از تقسیم

    به عدسیهای بعدی عبور داده وسپس به فیلم یا DCC تقسیم میگردد

    3_اثرات کاری دیافراگم ( 1_تعیین مقدار عبور نور 2_تعیین عمق میدان 3_تسهیل در امر نورسنجی )

    باتشکر انشاالله مثمر الثمر باشد
    شاهین اکبری، Walkman و Moty تشکر می‌کنند.



  8. #8
    كاربر همراه Shafy آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2007
    نوشته ها
    405
    تشکر شده
    625
    تشکر کرده
    414

    پیش فرض

    در یکی از مباحث تالار یکی از دوستان تصویری رو نمایش دادن که باعث سئوالی در ذهنم به وجود بیاد!

    Dust-on-Sensor.jpg

    همه مون می دونیم وقتی دیاف باز هست مثلا 3.5 نور با حجم و عرض زیادی وارد لنز و بعد به سنسور برخورد می کنه که البته با عمق میدان کم.
    و وقتی دیاف بسته باشه مثلا 22 حجم نور کمی وارد می شه و با عمق میدان زیاد.
    همون طور که در این تصویر نشون داده شده، عرض و پهنای نور وارده و برخورد کننده با سنسور نشون داده،
    دیاف باز=عرض نوره برخوردی زیاد
    دیاف بسته=عرض نوره برخوردی کم
    حالا سئوال اینجاست! اگر یه سنسور برای مثال 20 مگاپیکسل باشه، مثلا با ابعاد 12x8 میلی متر باشه، وقتی دیاف بازه، مقدار و حجم نور برخورد شده با سنسور کل ابعاد سنسور پوشش میده، و حالا اگر دیاف بسته باشه یعنی مقدار نوری که با سنسور برخورد می کنه ابعادی کوچک تر از 12x8 رو پوشش میده!؟
    البته این سئوال بر اساس این تصویر مطرح شده، چون در دیاف بسته عرض و حجم نور برخورد شده با سنسور رو کم تر نشون داده، یعنی کل سطح سنسور رو پوشش نمیده!!!
    به نظرم این نظریه نباید درست باشه!
    شفیع فیروزبخش
    Nikon D7100 - SONY ALPHA 100
    گالری
    (می میرم، تا ایران بماند) «بایندر»

  9. #9
    كاربر بسیار فعال Madjidm آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2010
    محل سکونت
    بیهق
    نوشته ها
    1,120
    تشکر شده
    14896
    تشکر کرده
    7162

    پیش فرض

    البته این سئوال بر اساس این تصویر مطرح شده، چون در دیاف بسته عرض و حجم نور برخورد شده با سنسور رو کم تر نشون داده، یعنی کل سطح سنسور رو پوشش نمیده!!!
    اگر دقت کنید کلا در همه این اشکال رفتار نور در برخورد با غبار مورد بررسی قرار گرفته نه رفتار نور با سنسور، بدیهی است حتی یک سوراخ به قطر سر سوزن میتواند روی کل سنسور تصویر ایجاد کند که اساس عکاسی سوراخ سوزنی یا pinhole است.
    mreza1001 و Ali Bayati تشکر می‌کنند.
    گزینه تشکر برای عکس خوب است نه عکاس آشنا!
    در باره من،

    سلف پرتره ،
    گالری.

  10. #10
    Alireza Farshid
    Guest

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Shafy نمایش پست ها
    در یکی از مباحث تالار یکی از دوستان تصویری رو نمایش دادن که باعث سئوالی در ذهنم به وجود بیاد!

    Dust-on-Sensor.jpg

    همه مون می دونیم وقتی دیاف باز هست مثلا 3.5 نور با حجم و عرض زیادی وارد لنز و بعد به سنسور برخورد می کنه که البته با عمق میدان کم.
    و وقتی دیاف بسته باشه مثلا 22 حجم نور کمی وارد می شه و با عمق میدان زیاد.
    همون طور که در این تصویر نشون داده شده، عرض و پهنای نور وارده و برخورد کننده با سنسور نشون داده،
    دیاف باز=عرض نوره برخوردی زیاد
    دیاف بسته=عرض نوره برخوردی کم
    حالا سئوال اینجاست! اگر یه سنسور برای مثال 20 مگاپیکسل باشه، مثلا با ابعاد 12x8 میلی متر باشه، وقتی دیاف بازه، مقدار و حجم نور برخورد شده با سنسور کل ابعاد سنسور پوشش میده، و حالا اگر دیاف بسته باشه یعنی مقدار نوری که با سنسور برخورد می کنه ابعادی کوچک تر از 12x8 رو پوشش میده!؟
    البته این سئوال بر اساس این تصویر مطرح شده، چون در دیاف بسته عرض و حجم نور برخورد شده با سنسور رو کم تر نشون داده، یعنی کل سطح سنسور رو پوشش نمیده!!!
    به نظرم این نظریه نباید درست باشه!
    دوست گرامی
    این عکس دقیقا درسته و در تاپیک D800 هم کاملا جناب چگینی و دیگر دوستان توضیح دادند. تصویر به قانون نور و سایه اشاره میکنه که هر چقدر اندازه منبع نور نسبت به جسم (در اینجا مثلا گرد روی سنسور) بزرگتر باشه، میزان سایه بعلت حجم نورگیری نیم سایه ها از حالت هارش به سمت حالت نرم میره و کاملا مشخص نیست و بالعکس. فکر میکنم میتونید مطالب مختصر و مفیدی رو با مرور کتاب فیزیک دبیرستان مبحث اپتیک میتونید مجددا مرور کنید و شاید نوستالژی هاتون رو زنده کنین :)
    پایدار باشید

صفحه 1 از 3 1 2 3 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •