و در مورد این مثلث قرمز کذایی.
بوجود اومدن این مثلث قرمز ، به سال 1976 برمیگرده.
زمانی که آقای giugiaro در کمپانی Ital Design ، ماشین گلف رو طراحی میکنه و در مدل GTI یا همون مدل تیونینگ شده این خودرو ، از یک نوار قرمز رنگ بعنوان تزئین استفاده میکنه و این استایل رو پایه گذاری میکنه.
سپس این طراح صنعتی بزرگ دنیا ، همکاری خودش رو با نیکون شروع میکنه و در سال 1979 دوربین نیکون EM رو طراحی میکنه. و این خط قرمز رو در طراحی دوربینها هم حفظ میکنه! اولین دوربین سری F نیکون که این خط قرمز رو داره ، نیکون F3 هست.
من دلیل واقعی این کارش رو نمیدونم. شاید میخواسته حس قدرت یک خودروی تیونینگ شده رو به دارنده دوربین هم القاء کنه! شاید هم نه!
و از اون زمان به بعد ، این خط بعنوان یک نشانه (Sign) همیشه در طراحی دوربینهای نیکون بکار برده میشده.
در طراحی دوربین نیکون F5 ، این خط تغییر شکل پیدا میکنه و بصورت یک بیضی (ellipse) در میاد. در دوربینهای کامپکت نیکون هم از این نشانه استفاده میشده و حتی برای بازارهای متفاوت ، رنگهای متفاوتی بکار برده میشده. مثلا برای بازار آمریکا ، اون نشانه در دوربین coolpix 4500 به رنگ آبی دراومده!
سپس در سال 2003 مدل D2H معرفی میشه. و جناب giugiaro اون نشانه رو به یک مثلث قرمز تغییر میده!
و این مثلث همیشه بصورت یک نشانه در دوربینهای نیکون استفاده میشه.
و یادآور یکی از بزرگترین طراحان صنعتی دنیا هست.
اینم مدل چوبی دوربین که توسط جناب giugiaro ساخته شده!
ویرایش توسط Amir Tavakoli : Friday 19 December 2008 در ساعت 23:34
سلام
جالب بود امير جان.
البته من عرض كردم قطر ماونت نيكن كوچكه و براي همين از روبرو بدون لنز يا با لنزهاي كوچكي كه اين قطر كوچك را نشان بدهند زشت است و صحبت مقايسه از اون زاويه نبود
اين چند تا پست اخير را به زودي به تاپيك " چقدر به ظاهر تجهيزات اهميت مي دهيد" منتقل خواهم كرد.
سلام :
با دقت به پست فرهاد عزیز....
امیرعزیز اطلاعات پست 50 جالب بود....
من زیاد به ظاهر دوربین به تنهایی اهمیت نمیدم ترکیب با لنز دروغ نگم یکم اغفال کننده هست
ولی از دوربین های نیکون اگر از طراحی اون خوشم بیاد از مثلث قرمز تحت تاثیر زیبایی قرار نمیگیرم ( بعضی مواقع طراح ها واسه نکته انحرافی یه چیزهایی میزارن مثل اون مثلث :)
ولی از قسمت بالای دوربین آن خطوط به زیبایی دوربین کمک میکنه اون قسمت بنظرم تو طراحی خوب کارشده ترکیبش مثل خطوطی که روی فراری بعضا دیده میشه.
سلام آقای قشقایی عزیز
در مورد کوچیک بودن مونت کاملا با آقا فرهاد موافقم. و اون مطلبی که در مورد اون مثلث قرمز پیدا کردم و اینجا گذاشتم ، فقط بدلیل این بود که خودمم دوست داشتم دلیل استفاده از اون نشانه رو بفهمم.
در مورد انتخاب هم ، فاکتورهای خیلی زیادی دخیل هست.
مثلا فاکتور زیبایی در یک خودرو یا یک گوشی مویایل یا ..... امتیاز مهمی هست و حتی آدمو مجبور میکنه که اون وسیله زیباتر رو انتخاب کنه ، هر چند که کارآیی پایینتری داشته باشه!
ولی فاکتور زیبایی ، همونجوری که شما هم فرمودین ، در دوربین خیلی اهمیت نداره. مخصوصا در دوربینهای DSLR که با عوض کردن یک لنز یا اضافه کردن یک هود یا گریپ ، شکل ظاهری دوربین زمین تا آسمون تفاوت میکنه.
ممنون
سلام
نمیدانم چقدر تا حالا به طراحی باتری گریپ بدنه های مختلف و هماهنگی آنها با بدنه هایشان دقت کرده اید؛ ولی چیزی که به نظر من رسیده این است که در اغلب برندها باتری گریپ را طوری طراحی میکنند که بیشتر مثل زایده ای بر روی دوربین به نظر میرسد؛ بخصوص از کنار و پشت ، یعنی "اضافی بودن" آن کاملا" مشخص است، ولی در مقابل بیشتر روی کارآیی و تا حدی ایستایی بدنه (روی یک سطح صاف مثلا") تاکید شده است، به جز یک برند که به نظر من با بقیه تفاوت دارد:
اما طراحی گریپهای پنتاکس طوری است که انگار از اول با گریپ طراحی میشوند و سپس برش میخورند ( این تعبیر شخصی من بود البته) و شاید هم به خوبی گریپهای بالایی در دست راحت نباشد (که این اختلاف راحتی هم سلیقه ای است و هم ناچیز) ولی ظاهر خیلی دلچسب تری دارد.
به خطوط روی بدنه و گریپ و آمیختگی آنها به هم توجه بفرمایید:
ویرایش توسط Mashhadi Vahid : Monday 27 April 2009 در ساعت 02:02
این موضوع هم مثل خیلی از موضوعات ارگونومی بسیار سلیقه اس است.
اما اصولا بد دست ترین گریپ های دنیا را کانن می سازد ( بخصوص برای رده XXD ) که واقعا عذاب هستند.
اما برخی شرکت ها ( مثل سونی ) سعی می کنند گریپ جیزی بیشتر از یک باطری دانی ساده! به همراه دکمه شاتر باشند.در گریپ های سونی علاوه بر سنسور تشخیس دست ( که وظیقه دارد وقتی عکاس دست اش را به دور گریپ حلقه می کند و چشم اش را ب ویزور نزدیک می کند شروع به فوکوس کردن کند و سرعت فوکوس سریع تر باشد ) دارای تمامی دکمه ها و کلید ها و فانکشن های بدنه نیز هست.در این مورد دو نظریه مطرح است.
یک اینکه برخی عقیده دارند که گریپ و پشت دوربین شلوغ می شود و عده ای دیگر نظرشان بر این است که بسیار عالی و کارا است و ما را از بسیاری از تنظیمات بی نیاز می کند و قدرت عمل بیشتری به عکاس می دهد.
اما در مورد طراحی گرپ ها...
اکثرا آن ها را به صورت کاملا مستقل طراحی می کنند.اما پنتاکس احتمالا در طراحی ها بلند تر فکر کرده و با دوربین هماهنگ تر است.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
چند روز پیش وقت شد دوربین آلفا 700 رو از نزدیک تست کنم البته بدون گریپ. قبلا که عکسش را در ریویوها دیده بودم به نظرم زشت می آمد مخصوصا با آن بدنه چهار گوشش. ولی وقتی از نزدیک با آن کار کردم عجیب برایم خوش دست بود. در کنار آن با بدنه 40D و D90 هم کمی کار کردم ولی جسارت به این دو بزرگوار نباشد آلفا 700 برایم چیز دیگری بود. در حالیکه 40D با آنکه در عکس خیلی زیبا است اما در دستم خوب نمی نشست.
ریزه کاریهایی مانند خاموش شدن lcd درهنگام نزدیک کردن چشمها به ویزور یا چرخاندن تصویر منوها در هنگام چرخاندن بدنه و از همه مهمتر قابلیت navigate کردن هوشمند منوها مواردی بود که اگر چه در ظاهر به نظر کم اهمیت می آیند ولی در هنگام کار احساس راحتی بیشتری فراهم می کنند.
البته قطعا در این میان سابقه کار کردن با آلفا 100 در ایجاد این احساس بی تاثیر نیست اما نمی توان از ارگونومی خوب آلفا نیز گذشت. چیزی که در تصاویر کمتر دیده می شود.
سونی احتمالا در تابستان بدنه جایگزین آلفا 700 رو معرفی می کند و گرنه لحظه ای در خرید آن شک نمی کردم.
آف تاپیک:
این جاست که می گویند: اگر در دیده مجنون نشینی- به غیر از خوبی لیلی نبینی
[CENTER][/CENTER]
با سلام
خصوصا خدمت فرهاد خان، شما دست گذاشتید روی زیبا ترین قسمت بدنه نیکون که نمادی از این برند پر عضمت محسوب میشه ، من خبر نداشتم که پشت این قسمت چهره طراح بزرگ ایتالیایی giugiaro پنهان است که به لطف جناب توکلی فهمیدم
اما کاملا حسی به من دست میدهد مشابه حسی که وقتی به آرم اتومبیل کادیلاک نگاه میکنم
یا مثلا بنز...
من فکر میکنم چون کنون همچنین زیبایی ندارد و یا لوگوی معروف و شناخته شده ای ندارد شما چنین عضبناک به نیکون نگاه میکنید :biggrin:
البته مضاح کردم فرهاد خان
با تشکر
انوش
سلام
تا قبل از معرفی لنز Sony 28-75mm F2.8 تصوری که از استیل و ابعاد چنین لنزی داشتم, چیزی شبیه به همتایان نیکونی و کننی اش بود, یعنی یک لنز بزرگ, سنگین با دهانه ای بزرگ (مثلا ً 77 م.م) که در چنین رنجی با این دیافراگم ثابت 2.8 معمول است (شبیه یک قیف)
Nikkor 28-70mm f/2.8
Canon 28-70mm f/2.8
Sigma 24-70mm f/2.8
اما در عوض لنزی به نمایش گذاشته شد که اگر اعداد روی بدنه را پاک میکردند, چه بسا با 200-55 اشتباه میگرفتم! :cool:
دقیقا ً برعکس لنزهای فوق در قسمت دهانه باریک هم میشود.
Sony 28-75mm F2.8
که البته به احتمال زیاد کپی نسخه تامرونش است (که اگر اینطوری باشد, سونی در کمال وقاحت قیمتی دو برابر تامرون روی آن گذاشته)
Tamron 28-75mm
حالا سوالی که هست اینه چطور ممکنه لنزهای این دو گروه با مشخصات اسمی مشابه هم, اینقدر از نظر استیل و وزن و ابعاد با هم متفاوت باشند؟ آیا این قضیه روی اپتیک لنز هم موثر است؟ یا قیمت تمام شده؟
وزن نیکور 70-28 تقریبا ً 2 برابر سونی 75-28 است!
نمیدانم توانستم منظورم را برسانم یا نه!