راستش اون کارم کردم . ولی ديگه اين آخريشه . اگه بخوام nikon 50 f 1.8 بگم .اينم خوبه برای portaite ?
راستش اون کارم کردم . ولی ديگه اين آخريشه . اگه بخوام nikon 50 f 1.8 بگم .اينم خوبه برای portaite ?
شما در حال حاضر لنز بسیار خوبی دارید، گویا برای خرید لنز خیلی اصرار دارید، بد نیست اگر مشکلی با کیفیت لنزهایتان دارید، در میان بگذارید.
تا آن جا که میدانم ، شما در محیط استودیو عکس میگیرید، و آن جا لنزها در محدوده دیافراگمهای 8-16 شاهکار می کنند! آرزوی هر لنزی است، حتی بدنام ترین و بی خاصیت ترین آن ها، که در استودیو و با نور کافی به کار گرفته شود، تا بتواند خودی نشان دهد.
اگر روزی در استودیو از کیفیت لنزی ناراضی بودید، 100 درصد دنبال اشکال کار خودتان باشید، نه لنز.
من معمولاً بيينه 13 تا16 ميگيرم .ولی به هر حال به تجربتون با کمال ميل احترام ميزارم و روش کار ميکنم .
بحث سر محدوده دیافراگم مورد علاقه نیست، مسئله این است که به علت وجود نورکافی، شرایط استودیو را برای لنزها - اگر بخواهیم با دنیای ماشین مقایسه کنیم - میتوان سرازیری دانست، که در آن خیلی از ماشین ها به سرعت های بالا دسترسی دارند!
دوستان چه ترکیب لنزی را به همراه دوربین های Dslr نیکون(مثلا D80) پیشنهاد میکنند؟
1)انتخاب18-55 ارزان قیمت و ذخیره کردن بودجه برای لنز عالی و تقریبا همه کاره 18-200 Vr
2)انتخاب 18-70 وتکمیل ان با لنز 70-300 Vr(که با دو لنز بیشتر رنج مورد نیاز را داشته باشیم)
3)کیت لنز 18-135 که فکر کنم برای شروع رنج خوبی باشه.(بعدا نمیدونم چی بشه!)
میخواستم موضوع بحث کلی باشد تا همه استفاده کنند.
اما خودم عکاسی طبیعت انجام میدم.الان هم بودجه کافی برای خرید دو لنز ندارم.
سوال سختي است! چرا؟ چون معيارها و شاخصهاي مختلفي در اين انتخاب دخيلند: اولا لنز 18-70 يك لنز عالي محسوب ميشود كه با توجه به قيمتش صرفنظر كردن از آن مشكل است. ثانيا درست است كه رنج 18-70 + 70-300 بيش از رنج 18-200 خواهد بود اما بايد توجه كرد كه چقدر حال و حوصله لنز عوض كردن داريد و اينكه لنز 18-200 نيز كيفيت قابل قبولي همرا با رنج وسيع و وجود وي آر در يك لنز در اختيارتان قرار ميدهد.
ثالثا هر دو لنز 18-200 و 18-135 در فاصله كانوني 70 ميليمتر دياف كوچكتري نسبت به 18-70 در اختيارتان قرار ميدهند.
رابعا مساله قيمت لنز هم مطرح ميشود. قيمت حدود 900 هزارتومان براي لنز 18-200 شايد خيلي در تصميم گيري موثر باشد. مثلا اگر اين لنز 700 تومان قيمت داشت شايد وضع خيلي فرق ميكرد.
خامسا لنز 70-300 وي ار نيكون هم هنوز گران است. قيمت حدود 700 تومان نيز براي ان گران محسوب ميگردد.
سادسا وضع تصميم گيري براي كسي كه از اول 18-70 دارد بازهم مشكلتر است. چون اگر بخواهد 18-135 يا 18-200 بخرد ان لنز ديگر كاربردي ندارد. دراين ميان برخي ممكن است ان را بفروشند و برخي ديگر نيز براحتي انتخابهاي 18-135 و 18-200 را از ليست خود خارج كرده و به 70-300 و 80-200 نيكون يا 70-200 سيگما فكر ميكنند.
بعد از سادسا! : كسي كه 18-200 بخرد ديگر خريد چند لنز عالي تله برايش صرف نخواهد كرد. نمونه اش 70-200 سيگما يا 80-200 نيكون. حتي 70-300 وي ار نيكون هم چندان برايش مزيتي نخواهد بود . مگر در صورت نبود مشكل بودجه. مثلا داشتن 18-200 وي ار + 70-200 خيلي خوب است. تا بتوان در رنج 200 عكسهاي خاص را با 70-200 گرفت و در حالات معمول با 18-200 . اما با همه بودجه ها سازگار نيست.
خلاصه اينكه اين انتخاب، معيارهاي مختلفي دارد كه كار را بر هر نيكون داري مشكل ميكند. شايد بهتر باشد هر كس با توجه به خصوصيات خودش و نيازهاي خودش ( هم در حال حاضر و هم در آينده) تصميم بگيرد.
انتخاب خودم 18-200 بود. و البته لنز 18-70 را هم نگهداشته ام!
سلام به همه
من یه سوال داشتم. البته میدونم که خیلی آماتوریه ولی لنز مناسب برای استفاده در آتلیه با یه نیکون D80چیه؟فرض کنید فاصله سوژه با دوربین حداکثر سه متر باشه و عکاس هم قصد گرفتن عکسهای معمول آتلیه ای رو داشته باشه.
این درسته که لنز های قوی توی فاصله نزدیک باعث ایجاداعوجاج میشن؟ممنون میشم توضیح بدید.
جناب نعما روشن، جنبه های مختلف قضیه رو بررسی کردند، اما بنظرم می شه این تکه رو هم اضافه کرد که اگر فعلن قصد خرید یک لنز، و بنابر بودجه توان فکر کردن به هفتاد دویست یا حتی سیصد را ندارید، انتخاب 135 بهتر از 70 هست. چرا؟! چون با اندکی پرداخت بیشتر نیاز شما به تله تا حدودی رفع خواهد شد و تا مدتی وسوه ای شما را تهدید نخواهد کرد!!
برای آتلیه هم با هزینه ی پائین 135-18 لنز مناسبی ست. اما من شخصن استفاده از لنزهای فیکس را ترجیح می دهم! (دوست می دارم!!) منظور از لنز قوی رو هم متوجه نشدم! معمولن اعوجاج در فاصله کانونی های پائین پیش می آید.
M.Behtash
منهم بیشتر عکاسی طبیعت میکنم و بعضی اوقات عکاسی خیابانی.
اول یه دو ماهی با 18-55 عکاسی کردم. اصلا لنز بدی برای شروع نیست، کیفیتش عالیه. نگاه به بدنه پلاستیکی و ارزونش نکنید که من با این لنز عکس های بسیار خوبی گرفتم. فقط یه فیلتر یووی براش بگیرید. یکی مساله رنج کمش هست که بلاخره یه جوری باهاش کنار بیایید تا بعد، یکی هم مساله فکوسش هست که بعضی اوقات ( مثلا 10-15% مواقع ) یه کمی گیج میزنه. هیچ مشکل دیگه ای نداره.
بعدشم به محض اینکه تونستم و موجود بود یه 18-200 وی آر خریدم. حالا، یه لنز همه کاره دارم و احتیاج به تعویض لنز نیست، به علاوه اینکه وی آر رو در همه رنج ها دارم. ریوویو ها رو هم خیلی جدی نگیرید، به نسبت یه همچین رنجی کیفیت عکس بسیار خوبی داره.
من جای شما بودم صبر میکردم ( که در مورد خودم کردم! ) گر صبر کنی، نوبت ظفر آید! :)
Hamed KhoramyarMy Gear: D300 + Nikkor(s) 10.5mm / 10-24 / 17-55 / 70-200 / TC 1.7 / SB800 / MF3a + 50 F1.4 D
با حامد عزيز كاملا موافقم. آنقدر اين لنز خوب است كه بعد از گرفتنش تنها چيزي كه باعث پشيماني ميشود اين است كه "چرا زودتر نخريدم"!