سلام:
این موارد اشاره شده شما درست است و در پست های قبلی هم من ترجیح دادم صحبتی از دیافراگم های بازتر از 1.4 نکنم چون وقتی که دیافراگم بازتر از این باشد 1.2 یا 1 یا حتی پایین تر ( مثل بعضی از لنزهای نیکون با دیافراگم های بازتر از یک ) مشکلات دیگری ممکن است پیش رو باشد که ...
اما زمانی که صحبت از دیافراگم های 1.4 به بالا میشود این مورد بهتر میتواند موضوع بحث باشد. سایت های معتبری به این موضوع اذعان کرده اند
What Maximum Aperture Opening Do You Need
نقل قول:
Lenses with a maximum aperture of f/2.8 or higher allow some Canon EOS camera bodies to focus faster and more accurately. Even when you are not using the wide open f/2.8 aperture, the lens still opens to f/2.8 prior to the exposure. The camera's autofocus system takes advantage of the wider opening/extra light. The brighter viewfinder will be welcomed by everyone.
کد:
http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Aperture.aspx
.
Understanding camera lenses
نقل قول:
For digital SLR cameras, lenses with larger maximum apertures provide significantly brighter viewfinder images-- possibly critical for night and low-light photography. These also often give faster and more accurate auto-focusing in low-light.
کد:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/camera-lenses.htm
.
Advantages of large aperture lenses
نقل قول:
The final advantage concerns the focusing. More light can be gathered by these lenses because of the larger maximum aperture making it easier for the autofocus sensors within the camera to find contrast even in low light or low contrast situations. Lenses with smaller maximum apertures may struggle to focus in such low light conditions as they cannot allow enough light into the autofocus sensors.
صفحه دو
کد:
http://cpn.canon-europe.com/content/technical/low-light-lenses.do#container
همانطور که بهتر از من میدانید با هر نورسنجی طی طریق فکوس یک ثبت از ابتدای دیافراگم خواهد بود چه دیافراگم انتخابی در بازترین حالت باشد چه در بسته ترین حالت ( برای یک نورسنجی فرضی )
این اثر تفاوت نور ورودی حتی در ویووفایندر هم قابل رویت است.
(یکی از مزیت لنزهای دیافراگم باز ویووفایندر روشن است و کارا برای عکاسی در محیط های کم نور ..
این مورد براحتی قابل بررسی است کافیست با یک لنز فرضی 50 میلیمتر 1.4 دیافراگم را روی 2.8 تنظیم کنیم در همین وضعیت با نگاه از ویووفایندر دکمه پیش نمایش عمق میدان را بکاربرید بوضوح تفاوت نور رد شده از دیافراگم باز 1.4 و 2.8 دیده خواهد شد و نور هم بطور مشخص به فکوس دقیق ارتباطی مستقیم خواهد داشت. )
این اصل فیریکی همیشه صادق است.. حال پس از این رد پای مفاهیم دیگری هم درمیان خواهد بود کنتراست لنز رزولوشن یا حتی بازتاب نور روی عدسی ها یک لنز که میتواند بوجود آورنده فرق های دیگری بین لنزهای مورد نظر باشد. خاطرم هست مدتی پیش مقاله ای میخواندم مربوط به طراحی لنز 24 میلیمتر دیافراگم 1.4 جدید. مهندسان کانن مدعی بودند با پوشش روی عدسی ها توانسته اند 2 الی 3 درصد از بازتاب نور را نسبت به لنز قبلی کمتر کنند که پیامد این حالت تفاوت 1/3 استپ نسبت به لنز قبلی داشت. ( که حتی همین مورد میتواند یکی از چندین عوامل ناثیر گذار در فکوس بی خطا باشد )
حال این تفاوت های کم یا حتی بین دیافراگم های نزدیک به هم ممکن است در تفاوت کیفیت بین یک لنز تا لنز دیگری برای یک کاربر دیده نشود اما........
-----------
برگردیم به عکسی که باعث ادامه این بحث شد. شرایط نوری آن عکس از دیده من بگونه ای بود که با دیافراگم های بسته 4 هم میشد عکسی اینگونه ثبت کرد ( با دقت به مواردی که پیش تر صحبت شد )
یعنی این عکسی نبود که برای این تجهیزات چالش برانگیز باشد...
موفق باشید
پی نوشت:
لنز 85 دیافراگم 1.2 صحبتی روی نسخه های قدیمی آن بود اما نسخه جدید آن اگر چه فکوس کندی نسبت به لنزهای سوپر تله دارد ولی در شرایط نوری کم بی خطا و دقیق... در مرکز