دوستان یک سوالی داشتم:این لنز 50mm بنده فقط روی نقطه مرکزی فوکوس انجام میده و حالت ماتریکس و ... عمل نمیکنه.یعنی رو هر حالتی بزارم فقط نقطه مرکزی رو در نظر میگیره.این طبیعیه یا من دارم اشتباهی مرتکب میشم؟
Printable View
دوستان یک سوالی داشتم:این لنز 50mm بنده فقط روی نقطه مرکزی فوکوس انجام میده و حالت ماتریکس و ... عمل نمیکنه.یعنی رو هر حالتی بزارم فقط نقطه مرکزی رو در نظر میگیره.این طبیعیه یا من دارم اشتباهی مرتکب میشم؟
بدنه دیگه ای که در اختیار ندارم.اما سه لنز دیگری که دارم با بدنه فعلیم این مشکلو ندارن.
درود
یک حدسی میزنم ، نمیدونم تا چه حد ممکنه مرتبط باشه
اگه لنز شما سری D باشه روی بدنه لنز ،دکمه ای وجود داره مربوط به قفل رینگ دیافراگم:
فایل پیوست 57422
که دو حالت دارد
حالت اول : رینگ دیافراگم قفل شده و توسط شما قابل چرخیدن نیست اما دوربین میتواند آنرا کنترل کند
حالت دوم : رینگ دیافراگم توسط شما میچرخد ، و دوربین نمیتواند آنرا کنترل کند
اگر روی حالت دوم باشد یعنی توسط دوربین قابل تغییر نباید و اندازه دیافراگم بسته ای هم انتخاب شده باشد ، بدیهی خواهد بود که تنها نقطه مرکزی فوکاس فعال خواهد بود ، اگر دیافراگم باز گردد ، بقیه نقاط فوکاس هم قابل انتخاب خواهند شد.
امیدوارم مشکلتان تنها همین بوده باشد
پاینده باشید
از آقای انوش سپاسگزارم.این لنز روی دوربین D 7000 فقط در یک حالت کار میکنه:دیاف رو روی بسته ترین حالت قرار داده و سپس رینگ فوکوس رو قفل کنیم.در غیر اینصورت اصلا نه فوکوس میکنه نه دوربین با اون شات میزنه که در تاپیکی با همین موضوع ، موضوع مطرح شد.البته این مشکل فقط روی D 7000 نیست بلکه ظاهرا روی تمامی کراپدارها اینطوره.(منظورم کار نکردن دوربین بدون قفل دیاف هست).اما بازهم منطقی نیست که فقط در مرکز فوکوس کنه.
درود
اگر دیافراگمی بازتر مثل f2.8 و F2 در این لنز ( تحت شرایط عجیب فعلی ) هنوز قابل دسترس هستند ، پس محدودیتی هم بابت انواع سیستم های فوکاس و حرکت دادن نقطه فوکاس ( در حالت فوکاس نقطه ای ) نباید وجود داشته باشد. اگر وجود دارد فکر میکنم لازم هست در اینجا مشکل را مطرح کنید.
سلام دوستان لنر 50 نیکون سری جی با سری دی دقیقا چه تفاوتهایی داره بدنه من دی 7100 هست فروشنده ها گیجم کردن میگفتن برای دی 7100 سری دی بهتره
از لحاظ اپتیکی و شارپنس هم تفاوتی دارند باهم ؟؟؟
درود
سری D نسل قدیم هستند ، خودتون هستید که تصمیم میگرید کدام سری مناسب شماست.
منظور اون فروشنده این بوده که شما روی دوربین کراپدار از مرکز لنز استفاده میکنید که لنز ها بهترین شارپنس شان را در آنجا دارند
و اما در کنارها لنز ها ، از شارپنسشان کم میشود مثل نسل قبلی 50mm ها یا همون سری D ، اما این فرق بیشتر روی فول فریم نمایان خواهد شد
نه روی کراپدار. در مرکز لنز رفتاری نزدیک به هم دارند. البته سری G بوکه نرم تری دارند. اینجا رو هم یک نگاهی بندازید
پی نوشت : البته بتازگی سیگما در سری ART یک 50mm f1.4 هم عرضه کرده که گویا بهبود اپتیکی چشمگیری داشته
اما هنوز وضعیت قیمت نامعلومی دارد! همینطور هنوز به بازار نرسیده
پاینده باشید
ممنون
پس دسته سوم که دارای بدنه هایی مثل D90 و D7000 و D300 هستند و این بدنه ها دارای موتور فوکاس هستند برای عکاسی انتخاب ورژن قدیم به صرفه تر خواهد بود
پس سری دی سری قدیمی تر هست ؟؟؟ طبق گفته های جنابعالی برای بردنه های سری 7XXX سری قدیمی به صرفه تر هست یعنی خود لنز موتور فوکوس نداره و از بدنه استفاده میکنه
تو ناصر خوسرو یه مغازه بود که کلا لنز های دسته دوم قدیمی داشت یه لنز نیکون 50 قدیمی 1.8 داشت که میگفت 320 و میگفت که آنالوگه و فوکوس و دیافراگمش دستیه ولی کیفیت بالایی داره حالا سوالم اینه که این لنز روی بدنه من که موتور فوکوس داره هم فوکوسش بازهم دستیه ؟؟
درود
ببینید اخرین نسل لنز های نیکون سری G هستند ، و سری ماقبل آنها سری D بوده اند ، سری D هم دارای اتوفوکاس هستند
منتها درون لنز موتور فوکاس نیست به این دلیل که سابقا موتور فوکاس درون بدنه های نیکون بوده و این لنز ها از ان استفاده میکردند
پس درست است که سری D لنز ها فاقد موتور فوکاس هستند ، اما منوال فوکاس نیستند !
این سری قدیمی تر از سری D هست که منوال فوکاس هستند ، و دلیلی ندارد سمت آنها بروید!
حالا از قیمتی که فرمودید یعنی 320 هزار تومان برای دست دوم!
از آنجایی که قیمت آکبند لنز Nikkor 50mm F1.8D حوالی 420 هزار تومان است
پس شما با این لنز سروکار داشته اید که روی بدنه هایی که موتور فوکاس دارند (نظیر D90 D7000 D7100 D300s D600 D700 d800) دارای اتوفوکاس خواهد بود
تصویر لنز مورد نظر :
http://slrgear.com/reviews/data/12/12137_360a.jpg
کنترل دیافراگم ، هم میتواند به صورت دستی و با رینگ دیافراگم از روی لنز صورت گیرد و
هم اگر ضامن روی لنز رو روی حالت دوم بگذارید دیگر رینگ دیافراگم لنز قفل میشود و دیافراگم توسط دوربین کنترل میشود.
ضمنا درانتخاب لنز هایی که دیافراگم باز دارند و دقیقا هم استفاده از آنها در دیافراگم باز آنهاست
دقت کنید بک فوکاس نداشته باشند خصوصا اگر دست دوم هم هستند.
پاینده باشید
ممنون با توضیحاتیکه ارائه کردید کاملا جهت خرید با اطلاعات میتونم تصمیم گیری کنم فکرکنم برای دوستان هم مفید بوده باشه .
سلام
در هر صورت (بدون توجه به اینکه روی چه دوربینی استفاده می کنید) اولویت با خرید ورژن G است مگر آنکه اختلاف قیمتشان مهم باشد که در این صورت روی سری FX (فول فریم ها) و روی سری DX موتوردار می توانید از سری D هم استفاده کنید.
با سلام
دوستانی که خیلی ریز و با دقت نگاه میکنن به خروجی عکس ها
به نظرشون بین لنز های سری قدیمی d 50 که زاپن بودن و لنزی که الان تو بازار موجود هستش تفاوتی توی خروجی هست ؟
سلام
باید دید سری لنز چی بوده...
ما از سری D قدیمی تر هم داریم تازه سری D درستش AF_D هست.
قبل از اون AF بوده. که اتوفوکوس داره روی نیکون های موتور دار.
قبل از اون AI بوده و باز قبلش سری F قدیم که بهش Non AI هم میگن که ظاهرا روی موتوردارها سوار نمیشه و به دوربین صدمه میزنه... ولی روی بادی های بی موتور مثل دی 3200 و دی 5200 نصب میشه ولی اتوفوکوس و نورسنجی و ... نداره.
راه شناسایی اش هم اینه که روی بادی لنز فقط یک ردیف عدد دیاف وجود داره و اون سری دوم عدد ریزهای دیاف رو نداره.
برای اطلاعات کاملتر اینجا رو ببینید: Nikon Lens Compatibility
ارادتمند
مجتبی
دوستان من این لنز 50 1.8 D رو به تازگی خریدم یه سوالی داشتم برای تهیه پرتره با این لنز بهترین دیافراگ چیه که تقریبا کل صورت در فکوس باشه
و سوال بعدیم اینه که روی دست تا چه سرعت شاتری لرزش دست برروی عکس تاثیر نداره
دوست عزیز باسلام،
اصولا لنز های پرتره، لنز های سریعی هستند و f پایین تری دارند به دلیل ایجاد عمق میدان کم. همچنین از این لنز ها می تونید در محیطهای تاریک هم به دلیل داشتن f پایین استفاده کنید.
اصولا قریب به اتفاق لنزها ماکزیمم شارپنسشون بین 5.6 تا 8 هست و حتی بیشتر اونها ماکزیمم شارپنسشون روی f/8 هست در این میان هستند لنزهای سریعی که شارپنس قابل قبولی در f های پایین ارائه میدند. ورژن G این لنز جزو لنزهایی هست که در f/1.8 شارپنس بسیار خوبی داره به طوری که وقتی روی f/8 هم تنظیم کنید تفاوت شارپنس زیادی رو نخواهید دید، موردی که در بیشتر لنزها وجود داره!
اصولا اگه یخواییم مقدار شارپنس لنزها رو در حالت کلی روی یک نمودار نشان دهیم، چیزی مثل نمودار معادله درجه 2 خطی خواهیم داشت که در اون معادله علامت a، منفی هست. ( نمو داری شبیه به U برعکس، با شیب ملایم). در چنین نموداری شارپنس در f های پایینتر مثلا 1.8، 2.8 کمی پایین تر از میزان ماکزیمم قرار دارد. با رسیدن یه f های بالاتر مثل f/4، f/5.6، و مخصوصا f/8 شارپنس به ماکزیمم مقدار خودش میرسه و دوباره با بستن بیشتر دیافراگم مثل f/11، f/16 و f/22 شارپنس کمی افت کرده و تقریبا کمی پایین تر از سطح f های کوچکتر مثل 1.8 و 2.8 قرار می گیرد.
سلام یه سوال داشتم بنده یه لنز 50 mm f 1.8 d برام از دبی اوردن الان روی دوربین دی 7000 که میزارم جواب نمیده ولی لنز 18-200 و 18-105 گذاشتم مشکلی نداره باشون لنز رو روی یه دوربین دیگه گذاشتم روی اون دوربین جواب داد ولی روی دوربین من مشکل داره - لنز رو که دیافش رو روی 22 قفل میکنم میبندم ولی ارور f ee رو میده یه گزینه داره داخل تنظیمات که اون رو تغییر میدم اف رو 22 ثابت میشه دیگه با گردون اصلی و فرعی تغییر نمیکنه ولی سرعت شاتر چرا عوض میشه کانکتورای سی پی یو روی لنز و دوربین هم تمیز کردم ولی فایده نداشت بردم نمایندگی اهواز گفت که بعضی لنزا نمیخورن برام همچین حرفی قابل هضم نیست اگر راهنمایی کنید ممنون میشم
دوست عزیز با سلام،
این مشکلی است که در بعضی D7000 ها شایعه هست و تنها یک راه داره.
شما باید کنترل دیافراگم رو از روی خود بدنه انجام بدید نه رینگ کنترل دیافراگم روی لنز به این منظور به منوی زیر که در صفحه 233 دفترچه راهنمای D7000 موجود هست مراجعه کنید.
Custom Settings menu-->f6: Customize Command Dials-->Aperture setting
امیدوارم مشکلتون حل بشه.
سلام
آیا این لنز (50G f1.4) با دوربین های کراپدار مثل سری های ۵xxx یا ۷xxx به طور طبیعی و ذاتی مشکل فوکس، مثل فوکوس در پشت یا جلوی نقطه فوکوس دارد؟
وقتی این لنز را بر روی دوربین کراپدار تست کردم حدود ۳ سانتی متر عقبتر فوکوس میکند به فروشنده محترم که گفتم، فرمودند این مشکل طبیعی است و باید با دوربین فولفریم استفاده شود! با اینکه مطمئنم چنین چیزی درست نیست با این حال گفتم از دوستان دیگر هم سؤال کنم.
به طور کلی گارانتی لنز آیا شامل مشکل بک یا فرونت فوکوس میشود؟
البته میشود دوربین را با لنز کالیبره کرد اما با هر بدنهای که بخواهم استفاده کنم باید تنظیم شود و بدنههایی هم که امکان کالیبره کردن ندارند باید با پرداخت هزینه زیاد کالیبره شود.
دوست عزیز تا اون شارپنس مورد نظر شما چی باشه.منظور از اینکه ماکزیمم شارپنسشون بین 5.6 تا 8 هست ، این نیست که دیافهای پایین تر کارایی لازم رو ندارن.بستگی به شرایط نوری سوژه و محیط داره.وقتی بالا بردن ایزو و کاهش سرعت شاتر و تنظیم نوردهی و .... مقاصد شما رو تامین نکنه همین دیاف بازتره که به کار میاد.ضمنا همونطور که دوستان فرمودند بک فوکوس و فرانت فوکوس این لنز هیچ ارتباطی به کراپدار یا فول فریم بودن دوربین نداره.ضمن اینکه در بدنه های کراپدار وقتی لنز فول فریم استفاده بشه (مثل همین D 7000 و لنز 50مم )تصویر بهتری از فول فریم بدست میده چرا که از مرکز لنز و اطراف آن عبور نور از لنز به سنسور صورت میگیره و نور عبوری از گوشه ها به سنسور نمیرسه.اگه اشتباه میکنم دوستان اصلاح بفرمایید.
سلام
ممنون از پاسخ سریع و قاطع شما. مشکل اینجا است که گارانتی لنز به خصوص، خیلی مشخص نیست شامل چه مشکلاتی است. با یکی از فروشندگان معروف که صحبت کردم گفت مشکل بک و فرونت فوکوس جزء گارانتی نیست بلکه اگر چنین مشکلی داشت (فقط در ۲۴ ساعت اول فرصت تست) این جزء لنزهای معیوب حساب میشود و باید تعویض شود. دیگری همان که در پست قبل آمد را گفت؛ سومی گفت به سادگی خود لنز با نرم اقزارهای تخصصی adjust میشود و بالاخره دیگری گفت لنز را نمیشود کاری کرد بلکه بدنه را با لنز البته باز هم با نرم اقزارهای تخصصی میشود کالیبره کرد!
آیا از دوستان کسی چنین مشکلی داشته و برای رفع آن چه کار کرده است؟
سلام
ببنین من لنز 50 م م 1.8 سری D دارم و روی بدنه من D7000 بک فکوس داشت البته لنز مشکلی نداشت بدنه من مشکل بک فکوس داشت من با نرم افزار داخلی نیکون و چارت فکوس تصحیحش کردم و موضوع رو با آقای قاسمی ( مسئول بخش تعمیرات تعمیرگاه مرکزی دوربین ایده آل ) مطرح کردم گفتن ببرم اونجا و طی چند ساعت برای دوربین و لنز ها رو ادجاست کردن و الان مشکلی نداره و خیلی دقیق فکوس میکنه ، بنظر من اگه لنز رو خریدین حتما برین و تعویض کنین اگر هم نمیتونین تعویض کنین یک تماس با آقای قاسمی بگیرین ( ایده آل دوربین بخش تعمیرات ) همینجا هم فروم دارن اینجا ، مسلما کمکتون میکنن .
موفق باشین
سلام
ممنون از راهنمایی شما
تا آنجا که من اطلاع دارم اینکه بدنه مشکلی مثل بک فوکوس داشته باشد بسیار کمتر از لنز است. بدنههایی مثل d800 نیکون که مشکل فوکوس در نقاط سمت چپ داشت یا 1ds مارک سوم از کنون که مشکل فوکوس داشت و ... با تنظیم مثلا زوایه آینه مربوط به سنسور فوکوس درست میشود (به صورت فیزیکی و نه با نرم افزار) و نشانهاش هم این است که با تمام لنزهای شما مشکل داشته باشد و نه فقط با یکی.
اما مشکل من این است که حدود ۳ سانتی متر بک فوکوس دارد (آن هم لنز، چون بدنه با سایر لنزها مشکلی ندارد) و حتی عدد منفی ۲۰ هم فوکوس را درست نمیکند!!
با این حال فروشنده میگوید لنز درست است!! و باید بدنه و لنز را بیاوری تا کالیبره شود
همانطور که قبلا گفتم کالیبره کردن چند ساعت بیشتر طول نمیکشد اما باید برای همه بدنهها (که گارانتی آنها هم تمام شده) کالیبره شود آن هم فقط در تهران و نه در شهرستانها؛ که این کار یک مسکن است نه حل مشکل.
منظور من از ایجاد این پست، فراهم کردن یک مرجع درباره این گونه مشکلات است تا اگر به تهران آمدم و خدمت فروشنده رسیدم و باز گفت لنز سالم است و مثلا با بدنه کراپدار نمیسازد و ... به جای جر و بحث این گقتگوها را نشانش دهم.
باز هم ممنون از کمک دوستان
با سلام وخسته نباشید
دوربین من دی5100 است و می خواهم
لنز Nikon 50mm F1.4 D نیکون را بگیرم می خواستم بدونم با این دوربین و لنز می توانم اتو فوکوس داشته باشم
ممنون
اولین تفاوتشون دارا بودن موتور فکوس هست. ولی سری G علاوه بر موتور فکوس از عدسیهای aspherical هم استفاده میکنه که باعث میشه کیفیت اپتیک بهتری نسبت به سری D داشته باشه. بدنه اون هم کیفیت ساخت بهتری داره.
پ ن: اینو از من نشنیده بگیرید ولی خیلی جاها که با نسخه 1.4 G مقایسه شده گفته شده که 1.8 کیفیت بالاتری داره.
http://www.imafoto.net/blog/featured...-vs-50mm-1-8g/
دوست گرامی ورژن G به دلیل جدید بودن، دارای موتور فوکوس، استفاده از یک المان اسفریکال که باعث حذف فلر میشه، کیفیت ساخت بهتر گرونتر هست.
در مورد مقایسه شارپی دو لنز، در بعضی از دیافراگم ها ورژن D شارپتر هست مثل دیافراگم 4 که لنز ورژن G در تمامی دیافراگمهایش شارپی دیافراگم 4 ورژن D را ندارد و در بعضی دیافراگم ها هم برتری با ورژن G هست مثل دیاف 1.8 .در دیافراگم 1.8 که مشکل شارپنس در تمامی لنزهای با اپرچر واید وجود دارد خوشیختانه این مساله به خوبی در ورژن G حل شده که حتی این مورد اون رو بهتر از ورژن 1.4 در دیافراگم 1.4 میکنه که شارپنس خوبی نداره.
در کل هر دو لنز خوبی هستند و با توجه به نیازهاتون هر دو پیشنهاد میشه. اما اگه شارپنس در دیافراگم 1.8 براتون مهمه بهترین گزینه براتون همین ورژن G هست که حتی در این دیافراگم شارپنسش از 85mm f/1.8G هم بیشتر هست.
موفق باشید.
کیفیت D با G قابل مقایسه نیست ...
به ویژه در F های پایین تر ، به مراتب سری G شارپتر است ...
همچنین ، در گوشهها سری G ، بسیار بهتر عمل میکند ...
هر چند فقط در f .4 کیفیت D در خروجی و شارپنس در بهترین حالت خودش است ، اما برتر از G نیست و در بهترین حالت تا حدی برابری میکند ...
علت را دوستان گفتند و من به خروجی تصویر اشاره کردم ...
مقایسه نمودار MTF دو لنز:
فایل پیوست 61058
فایل پیوست 61059
عطاي عزيز
خروجي واقعي تصوير اين دو ، با اين نمودارها ، همخواني نداره.
البته در مركز.
وگرنه كناره هاي سري D كه به وضوح محوتر است و Ca دارد.
تفاوت خيلي بيشتر از اينهاست.
وقتي با هر دو عكس بگيريد حتي تفاوت رنگ حاصل از عدم بازتاب فلر ، كاملن آشكارتر است
كه گاهي انگار يك پرده تصوير شيري تر است از نسخه G
و البته همه اينها وقتي است كه دو نسخه را كنار هم بررسي كنيد، وگرنه به خودي خود كمتر أشكار است
کوروش جان با سلام،
حقیقتا اون چیزی که در آزمایشگاه ها و با نرم افزار های مختلف مشخص میشود با اون چیزی ما در دنیای واقعی می بینیم تفاوت دارد نه تنها در مورد این لنزها، بلکه در مورد تمامی لنزهای دیگر هم صادق هست.
من خودم ورژن G رو دارم و شارپنس خیلی خوبی هم داره یکی از دوستان هم ورژن D رو دارند و ایشون هم از اون لنز رضایت کامل دارند. البته من هیچ وقت دو لنز رو از نزدیک تست نکردم از به نکات مثبت و منفی سری D بر طبق تجربیات خودم آگاهی ندارم. اما طبق فرموده شما و به فرض استناد بر این نمودارها شارپنس ورژن D در کناره ها و گوشه های تصویر به خصوص در f های پایین چنگی به دل نمیزند و با بستن دیافراگم رفته رفته بهتر میشو، چیزی که در بیشتر لنزها وجود دارد. لنز سری G از آن دسته لنزهایی هست که شارپنسش تقریبا در تمامی دیاف ها خوب و رضایت بخشه و با بستن یا باز کردن دیاف تغییر محسوسی در شارپنس دیده نمیشه.
اما آن دوست عزیزی هم که ورژن D رو دارند به فرض توجه نکردن به گوشه های تصویر و تمرکز بر مرکز تصویر و اظهار رضایت از شارپنس و همچنین با استناد بر این نمودار ها، برداشت من شارپنس خوب در مرکز این لنز هست، که گویا با تجربیات شما همخوانی نداره و به قول شما تا دو لنز در کنار هم و در شرایط مساوی تست نشوند، تفاوتها آشکار نخواهد شد.
ارادتمند.
چه جالب چند روز بیش تفاوت قیمت این دو لنز برام جالب بود و دنبالش میگشتم که این تاپیک رو دیدم
ممنون
حق با شماست. اين اختلاف زماني آشكار مي شود كه خروجي اين دو در شرايط تقريبا برابر نوري و سوژه و در كنار يكديگر مقايسه شود.
وگرنه به صورت جدا و مستقل ، خروجي هر دو به نظر بسيار مشابه مي آيد.
ولي به هر حال تفاوت گوشه ها بارزند.
اگر داريد از آن لذت ببريد. چون تفاوت ها آزاردهنده نيستند. مگر بخواهيد بخريد كه بهتر است در نظر بگيريد.
سلام دوستان
با توجه به این که لنز 50mm f1.8gحلقه ی تنظیم دیافراگم نداره، برای ماکرو گرافی و لنز برگردون کردن:::happy::: به مشکل نمی خوره؟:think:;
سری قدیمی تر این لنز (d) حلقه رو داره، و میدونم که برای ماکرو گرفتن و لنز برگردون مناسبه، با این لنز سری g مشکلی ایجاد نمیشه؟
ممنون اگر راهنمایی کنید
اون نوع تبدیل رینگ معکوس که کانکتور داره برای کنن هست و در لنز های نیکون دیافراگم هم توسط برنه کنترل میشه و در پشت لنز یک اهرم هست که با موتور موجود در بدنه تغییر میکنه ولی در لنز های سری D نیکون دیافراگم هم میشه با رینگ موجود روی بدنه لنز تغییر داد من خودم 50 D 1.8 دارم یکم بزرگنماییش کمه برای معکوس فکر کنم 1:1 میشه بزگ نماییش
سلام دوستان
براي شروع كار پرتره با توجه به توان مالي (تا 1 تومن) اين دو تا رو ميتونم تهيه كنم. كدوم رو پيشنهاد ميديد؟ (يا پيشنهاد بهتر...)
50mm 1.4 D
50mm 1.8 G
اگه تفاوت 1.4 نسبت به 1.8 مزيت خيلي مهمي نباشه ترجيح ميدم G كه باكيفيت تره انتخاب كنم. ولي خب تجربه شماها نظر بهتري خواهد بود. ممنون.
دوربينم 7100 هستش.
عذر میخوام سری دی و جی به غیر از اون یک استاپ و موتور فکوس داخلی (که با توجه به دوربین ایشون که خودش موتور فکوس داره) چقدر اختلاف در خروجی دارن ؟ چون فکر میکنم اختلاف قیمتشون کم نیست
سلام به همگی. من گاهی اوقات کار عکاسی از کنسرت انجام میدم. لنزم هم 18-140 هست. بعد که عکس ها رو میبینم تعداد زیادی از اونها لرزش داشتن. برای رفع این مشکل تا جایی که گشتم 3 تا راه دیدم.
1- اینکه یه لنز با دیاف باز بگیرم که بودجم در حد همین 50 mm هست. به نظر شما این لنز مناسب عکاسی از کنسرت هست؟
2-یک تک پایه بگیرم
3- یک فلاش.
به نطر شما کدوم بهترین راه هست؟ ممنون
بنده تک پایه رو توصیه می کنم.
استفاده از فلاش دردسرهای مخصوص خودشو داره، مخصوصا برای شما که فضاتون بزرگ هست، قسمتی از صحنه نور فلاش رو خواهد دید و قسمتی دیگر نه و این عکستون رو خراب خواهد کرد.
لنز پرایم هم که برای کادر بندی مجبورید به طور مداوم در حرکت باشید و چه بسا به دلیل محدودیت حرکت و جا و فضا خیلی از صحنه ها رو از دست خواهید داد.
اما تک پایه میتونه راه حل مشکلتون باشه و لرزشها رو تا حد بسیار زیادی خنثی کنه، جای زیادی هم نمیگیره و می تونید با خودتون هر جا خواستید حمل کنید، در ضمن مقرون به صرفه هم هست.
درود
يك پيشنهاد هم من دارم كه ارزان و كاساز است.
لنز 50 روي دوربين كراپ 1/5 ميشود 75 ميليمتر.
پس براي عكاسي از كنسرت لنز وايد مورد نياز است كه به گمانم 35 ميليمتر اف 1/8 به همراه تك پايه(مونوپاد) ارزانترين راه حل باشد.
ضمنا استفاده از فلاش در اين مكانها توصيه نمي شود. چون تمام زيبائي ثبت اينگونه تصاوير به رنگ نورهاي متنوع محل عكاسي ميباشد كه با بكاربردن فلاش ، هيچ چيز باقي نمي ماند(فقط ثبت سوژه ها و بك گراند تاريك).
موفق باشيد
سلام دوستان و اساتید عزیز
من یه دوربین d750 میخوام بخرم و دنبال بهترین لنز برای پرتره اجتماعی هستم البته محدودیت قیمت هم دارم. با توجه به تحقیقاتم به 50 میلی متر رسیدم اما الان یکم گیج شدم. تمام صفحات این تاپیک رو خوندم. الان به این نتیجه رسیدم که کلا 4 مدل از لنز 50 میلی متری تو بازار هست:
1- f/1.4 G
2- f/1.8 G
3-f/1.4 D
4-f/1.8 D
اگه مدل دیگه ای هست که ذکر نکردم رو لطف کنید بگیدو آیا ارزش این لنزها از لحاظ خطای اپتیکی شارپنس و سایر موارد به همین ترتیبی هست که نوشتم؟
سوال دوم اینه که: تفاوت های سری g و d رو هم خوندم. با توجه به اینکه دوربین فول فریم هست و موتور فوکوس داخلی هم داره به نظرتون بازهم 1.8 سری g بهتر از 1.4 سری d هستش؟
سلام
تفاوت سری D و G فقط به موتور فوکوس ختم نمیشود.
Bokeh یا کیفیت عوامل خارج از فوکوس در لنز های سری G نرم تر ، و بهتر رندر میشود.
با اینکه اتوفوکوس لنز های D با بدنه های مجهز به موتور فوکوس داخلی میسر میشود منتهی فوکوس کندتر ، گیجتر و کمی پر صدا تر از سری G هست (نه چندان زیاد ولی مشهود)
لنز های G کیفیت ساخت و مقاومت بیشتری در شرایط مختلف دارند همچنین دارای نشانگر فاصله ی فوکوس یا Focus Scale نیز هستند.
بسته به هزینه بنظر من یکی از دو گزینه ی 1 و 2 رو تهیه کنید مناسب هستند.
مدل 1.4 و 1.8 تفاوت قابل توجهی در شارپنس و خطای اپتیکی ندارند ، مشابه دیگر لنز های 1.8 و 1.4 تفاوت اصلی در روزنه ی دیافراگم بازتر و میزان نورگیری بیشتر هست.
درود خدمت اساتید عزیز من بعد از حدود 10 ماه عکاسی به تازگی متوجه شدم که یک ترک حدود 5 میلی متری درون لنز 50 مم1/8 جی هست !! جالب اینجاست که ترک مذکور درون عدسی های لنز هست نه بر روی شیشه هایی که رو به بیرون هستن انگار از درون خش افتاده . حالا با این اوصاف این لنز در دیافهای باز دچار آبراسیون رنگی در حاشیه های سوژه هست بویژه در محیط بیرون و هوای آفتابی . این هاله رنگی توسط پروفایل لنز در نرم افزار کمرا را هم برطرف نمیشه این در حالیه که درهمون محیط و همون نور با 16-85 هیچ مشکلی ندارم و اعوجاجها و خطاهای بسیار کم به سرعت و راحت توسط نرم افزار برطرف میشه . سوالم اینه آیا این لنز ذاتا دچار این خطا هست یا همون خش و ترک کوچک درون لنز این خطا رو بوجود میاره ؟ از پرچانگی عذر می خوام و امیدوارم نامربوط ننوشته باشم . پیشاپیش از دوستانی که راهنمایی می کنند متشکرم .
بله این لنزها اصولا دارای CA هستن و اصلا غیر عادی نیست ، تقریبا تمام لنزهای با دیاف بازی که میشناسم دارای CA هستن فقط میزان آن در بین لنزها متفاوت است
در مورد ترک داخل لنز باید عرض کنم این موضوع غیرعادی است ، احتمالا تار مو یا چیزی شبیه آن به داخل لنز نفوذ کرده و به اشتباه فکر کردید تک هستش!!
سلام دوستان و اساتید.
برای یه عکس تمام قد با این لنز روی سنسور کراپ، حدودا چند متر باید فاصله گرفت؟
سری بدون فکوس خودکارش خیلی سخت میشه باهاش کار بنظرتون؟
ممنونم
یه سوال: Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G قیمتش بیش از دو برابر Canon EF 50mm f/1.8 هستش، تفاوتشون تو چیه؟ چون حتی نسخه STM کانن هم دویست تومن ارزونتره. :think:;
اپتیک و بدنه بهتر
Nikon 50mm f/1.8G AF-S Nikkor Lens Image Quality