من که چند ساله 1.4D را روی دی300 استفاده میکنم چنین مشکلی ندیدم. اصلا چرا باید مشکل بک فوکوس داشته باشه.
Printable View
به نظر من ورژن های G رو هم در نظر بگیرید.
لنز 1.8 G نسبت به 1.4 G جدید تر هست و از یک المان اسفریکال بهره می بره که در تصحیح خطاهای اپتیکی موثر هست. اما کیفیت ساخت 1.4 بهتر هست و اینکه دیافراگمش یک استاپ بیشتر باز میشه.
اگه تو محیطهای خیلی تاریک و چالش بر انگیز نمی خوایید عکاسی کنید همون 1.8 بهترین انتخابه با توجه به قیمتی که داره و خوبی که این لنز داره حتی در دیاف 1.8 هم به طرز اعجاب انگیزی شارپ هست که نمونه 1.4 از داشتن چنین مزیتی بی بهره هست و کیفیت و شارپنس تصویرش از دیاف 2 شروع میشه تا بالاتر.
تفاوت مدل های G ,D در داشتن و نداشتن رینگ تنظیم دیافراگم دستی و موتور فوکوس بی صداست که شامل یک موتور فراصوتی که با امواج صوتی کار میکنه هست.سری G رینگ تنظیم دیفراگم نداشته و سری D داره.در سری D اطلاعات نورسنجی در فاصله محاسبه و به دوربین ارسال میشه.در مجموع سری D قدیمی تر هستن و ارزونتر.من یدونه Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D دارم خیلی هم راضی هستم.اگه دوربین شما سری DX هست میتونید از لنز Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G استفاده کنید.لنزهای Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D و Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G و Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.4D و Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G هم میتونید استفاده کنید که این آخری بیشتر بدرد پرتره میخوره.
در ضمن یک علت استقبال ازNikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G عدم ضبط صدای فوکوس در حین فیلمبرداریه.در لنزهای سری D فوکوس با صدای قابل توجهی صورت میگیره که در زمان فیلمبرداری خوشایند نیست.ولی من به شخصه از دوربین فقط برای عکاسی استفاده میکنم و واسم مهم نیست.
اینم تصاویر از لنزهایی که گفتم:
Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D
فایل پیوست 54484
Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
فایل پیوست 54486
Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.4D
فایل پیوست 54487
اینهم یک سری دیگه از تصاویر:
Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G
فایل پیوست 54488
Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G
فایل پیوست 54490
Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G
فایل پیوست 54489
دوست عزیز "بی صدا بودن" ، "داشتن موتور فوکوس" ، "داشتن موتور فوکوس بی صدا" و "نداشتن موتور فوکوس" موارد جدای از هم هستند!
سری D موتور فوکوس داخلی ندارند کلا!
سری G موتور فوکوس دارند که روی این لنز 50mm 1.8G عمل فوکوس تقریبا بی صدا هم هست.
"موتور فراصوتی که با امواج صوتی کار میکنه" دیگه چه صیغه ای بود؟!
دوست من اشاره به موتور فوکوس برای سری G بود.(تفاوت مدل های G ,D در داشتن و نداشتن رینگ تنظیم دیافراگم دستی و موتور فوکوس بی صداست) و همچنین گفتم که(در سری D اطلاعات نورسنجی در فاصله محاسبه و به دوربین ارسال میشه)نگفتم موتور فوکوس داره.این سری (D) روی بدنه های با موتور فوکوس داخلی بسته میشه. تا جایی که من میدونم سریG برای حرکت موتور از انرژی صوتی (و بدون صدا) استفاده میکنه.اگر نظرم کاملا علمی نبود یا خوب منتقل نکردم عذر خواهی میکنم.
مجددا گذاشتمشون:
nikon-af-nikkor-50mm-f1.4d
فایل پیوست 54532
nikon-af-nikkor-50mm-f1.8d
فایل پیوست 54533
nikon-af-s-dx-nikkor-35mm-f1.8g
فایل پیوست 54534
nikon-af-s-nikkor-50mm-f1.4g
فایل پیوست 54535
nikon-af-s-nikkor-50mm-f1.8g
فایل پیوست 54536
سلام دوستان
با توجه به اینکه فاصله کانونی لنز 50 میلی متر روی کراپ دار میشه 75، خواستم بدونم این 75 میلی متر برای پرتره چجوریه؟
بعدش میخواستم ببینم کسی از دوستان لنز Nikkor-S.C 50mm f/1.4 توی ایران دیده؟
توی Ebay هست، تحقیق کردم، کیفیت بالا و قیمت مناسبی هم داره...
یا مثلا لنز Nikon 50mm f/1.8 AI-S Series E در مقایسه با nikon-af-nikkor-50mm-f1.8d چجوریه؟
سلام. من مدتیه یه لنز NIKKOR 50mm f/1.4 G خریدم
متاسفانه ایراد خطای فوکوس مشاهده میکنم توی لنز
یعنی مثلا سوژه در 1 متری قرار داره.
روی سوژه فوکوس میکنم. ولی بعدش که عکسو نگاه میکنم منطقه شفاف و فوکوس شده فاصله 1 متر و 3 سانتی متری هست
دقت کنید که در دیاف های باز مثل 1.4 یا حتی 2.8 میزان حتی 1 سانتی متر خطا تاثیر بسیار بالایی داره و باعث فلو شدن بسیار زیادی میشه...
لطفا هرکی میدونه ایراد از چیه راهنمایی کنه :(
.
احتمالاً لنز مشکل بک فوکوس دارد که روش آزمایش آن قبلاً کراراً در همین سایت قید شده و بنده هم در اینجا مختصراً شرح داده ام. با روش گفته شده آزمایش کنید و اگر مشکل داشت و دوربینتان قابلیت تنظیم دقیق فوکوس (در برند کانن میکرواجاستمنت نام دارد) داشته باشد با آن اصلاح کنید یا به تعمیرگاه مرکزی دوربین مراجعه کنید تا برایتان تنظیم کنند.
ضمناً اگر با لنزهای دیگر هم همین مشکل را دارید، احتمالاً مشکل از دوربین است که آن را هم به صورت نرم افزاری در تعمیرگاه مرکزی درست می کنند.
ارادتمند
خب یه سوال. وقتی لنز با دوربین من کالبیره بشه... بعدا این لنز روی دوربین های دیگه مجددا مورد خواهد داشت؟
دوستان طی تحقیقات من کلا لنز های 50 میلی متری لرزش گیر نداره میخواستم بدونم این نداشتن لرزش گیر باعث تاری عکس نمیشه و مشکل ایجاد نمیکنه یا تو این فاصله کانونی لرزش گیر کلا بی تاثیره ؟
سلام دوستان
يك سوال در مورد شماره سريال لنز دارم، مثلا همين لنز 50mm f1.4g من كه يكي از دوستان از امريكا اورده بود سريالش با us شروع ميشه، اما لنزهاي ديگري كه اينجا خريدم سريالشون فقط عدد هست، ميخواستم بدونم نيكون لنزها رو سفارش بعضي كشورها ميسازه ؟ يا همه اين لنزها سريالشون با us شروع ميشه ؟
دوست گرامی با سلام،
تمامی محصولات نیکون که از خط تولید خارج می شوند و عازم کشور آمریکا هستند قبل از شماره سریال، حروف US رو به عنوان پیشوند سریال دارند. حتی این US بر روی جعبه اونها هم نوشته میشه و این طور نیست که نیکون برای هر کشوری سفارش بگیره و برای اون کشور لنز یا دوربین تولید کنه چرا که مثلا دوربین D4 تو همه جای دنیا یکیه.
این کد گذاری بیشتر برای سهولت ارسال محصولات نیکون به بازار آمریکا بر روی محصول نوشته میشه و مشخص می شه که این محصول قرار هست به آمریکا که بازار بزرگی هم برای محصولات دیجیتالی هست صادر بشه و گرنه هیچ تفاوتی بین محصولاتی که به آمریکا صادر میشه و محصولاتی که به سایر کشورها مثل ایران صادر میشه چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی وجود نداره.
درود بر شما دوست عزيز و بزرگوار
دليل اصلي اين تفاوت اينه که Nikon USA و Nikon Japan به صورت 2 شرکت مجزا ثبت شدن و خدماتي مجزا ارائه ميکنن و به همين دليل از شماره سريال متفاوت در محصولشون استفاده ميکنن. در واقع اون US اول شماره سريال نشانگر محصولي متعلق به شرکت نيکون آمريکا است که صد البته مثل عمده محصولات در ساير کشورها توليد ميشه. پس شاید بتوان گفت اينکه "محصول به سفارش آمريکا توليد شده" صحت معنايي بيشتري داره.
براي مصرف کننده تفاوت در نحوه دريافت خدمات هست. در بازار آمريکا محصولات نيکون آمريکا با 5 سال ضمانت شرکت نيکون و ارائه سرويس در مراکز خدماتي رسمي نيکون عرضه ميشه که در بازار آمريکا بسيار گسترده عمل ميکنه. محصولات مشابه که از بازار بين المللي بصورت غير رسمي به آمريکا وارد و توزيع ميشه (مثلا بسياري موارد در ebay) شامل اين خدمات نيستند و طبیعتا ارزانتر هستند . اين محصولات نه غير قانوني اند و نه کاملا قانوني و به همين دليل به اين بازار gray market میگن. البته در خارج از بازار آمريکا اين محصولات همان گارانتي و خدمات معمول نيکون را دريافت ميکنند.
در اين لينک از سايت نيکون آمريکا توضيح کاملتر رو مشاهده ميفرماييد. 2 مورد مهم آخر به اينکه خدمات و گارانتي محصولات بازار خاکستري توسط وارد کننده يا فروشنده انجام ميشه (با واسطه براي مراکز نيکون در کشوري که بازار هدف اون محصول بوده ارسال ميشه) و نيکون آمريکا از سرويس اين محصولات معذوره اشاره مي کنه.
در خصوص اينکه آيا تفاوتي در کيفيت اين محصولات وجود داره يا خير متاسفانه هيچ داده مستندي ندارم. کن راکول نيز يک مطلب در همين خصوص داره که البته پر از حواشي نامربوط و توصيه هاي بي قيد و شرط معمول ايشون هست.
جناب fariborz،
با عرض سلام و با تشکر فراوان بابت توضیحات مفید و ارزندتون.
در مورد gray market و بحث خدمات نیکون در آمریکا بنده حرف شما رو کاملا قبول دارم اما اینکه محصولات تولیدی نیکون آمریکا با محصولات نیکون ژاپن یا تایلند یا حتی چین تفاوت داره موافق نیستم.
ببینید صنعت اپتیک، صنعتی هست که هر کسی به تکنولوژی اون دسترسی نداره. نیکون به عنوان یکی از چند غول اپتیک ساز دنیا هیچ وقت نمی یاد دو لنز یکسان رو با توجه به محل کارخانه با دو کیفیت متفاوت عرضه کنه. مطمئنا منبع و منشا نیکون آمریکا هم نیکون ژاپن بوده و اینطور نیست که نیکون آمریکا خودسرانه اقدام به تولید یا عرضه محصولات کنه. تمامی فعالیتهای نیکون آمریکا تحت نظارت دقیق و بازرسی نیکون ژاپن هست همچنین کارخانه های چین و تایلند هم به همین تریتب.
اگه کوچکترین تفاوتی چه از نظر عملکرد چه از نظر کیفی در بین محصولات نیکون وجود داشته باشه اعتبار این شرکت زیر سوال میره. پس تمامی مدیران و کارگرها قبل از اینکه تو کارخونه استخدام بشند دوره های مربوط به کارهایی که انجام خواهند داد رو طی می کنند و نتیجه کارشون دائما توسط مهندسان ژاپنی کنترل میشه.
با اینکه طبق گفته شما این دو شرکت مجزا ثبت شدند اما در واقع یک شرکت هستند. آیا نیکون آمریکا خودش مبتکر لنز و دوربین بوده؟ آیا محصولی داشته که این محصول مختص منه و ربطی به نیکون ژاپن نداره؟؟؟
یقینا و حتما و مطمئنا تکنولوژی نیکون آمریکا که در واقع شعبه ای از نیکون ژاپن هست به عاریت گرفته شده و تمامی فعالیت های اونها هم توسط headquarter های نیکون که در ژاپن هستند کنترل میشه.
به عنوان مثال تمامی افراد جهان یک نوع دوربین مثلا D7000 میشناسند و هیچ وقت نمی یاند بگند که چون این d7000 تولید آمریکا هست پس کیفیتش بهتره. اگه این طور بود خود ژاپنی ها باید از آمریکا خرید می کردند که فرض غلط و اشتباهی هست.
در مورد شماره سریال هم چیز خاصی نیست که بخواییم روش بحث کنیم. کارخونه ژاپن هم می تون از حروف JP یا کارخونه چین هم می تونه از حروف CN یا کارخونه تایلند هم می تونه از حروف TH استفاده کنه.
عاره من کاملا قبول دارم. عصلن تفاوتی بین تولیدات چینی و تایلندی و اندونزی و ژاپن یا حتی عامریکا نیست. علبته واسه این شرکت ای بزرگ
چون همه میدونن توی دنیا یه نیکون بیشتر نیست و تقلبی هم وجود نداره
از ابتدای شروع کار تالار در ده سال پیش، درست نوشتن به شدت مورد توجه و تشویق بوده و تبدیل به یکی از ویژگیهای این محیط شده است. حتی خودِ اعضای باسابقهتر تالار، به این مساله توجه دارند و خود نیز در نوشتههایشان آن را به دقت رعایت میکنند.
دوستان این تاپیک که مربوط به لنز NIKKOR 50mm f/1.4G هستش
گفتم یکی از عکس های گرفته شده با این لنز توسط خودم رو قرار بدم خالی از لطف نیست دیدنش.
.
این عکس برای دیدن که البته مقداری هم کراپ شده
فایل پیوست 56098
اینم لینک عکس با سایز اصلی رزولوشن 5946×3880 (23مگاپیکسل) و حجم 9.7 مگابایت:
http://mahmoudassadi.persiangig.com/...%20Koorosh.jpg
.
دوست عزیز منظور از این عکس، کیفیت این لنز در دیاف 1.4 هست. که همونطور که می دونیم و در این عکس هم مشهود هست اینه که این لنز در دیاف 1.4 شارپنس
قابل تعریفی نداره اما با بستن دیافراگم به خصوص از 2.8 به بالا شارپنس خیلی خوبی داره. همچنین background عکس طوری نیست که بشه روی بوکه نظر داد اما طبق ریویوها این لنز بوکه بسیار خوبی داره.
دوست عزیز بسیار تشکر از پاسخ. در رابطه با شارپنس در دیاف باز مثل 1.4 باید عارض بشم که اگه فاصله تا سوژه بسیار پایین باشه همینطور هست
اما نسبت به لنزهایی مثل 18-105 و یا 70-300 اف 4.5-5.6 خیلی شارپنس بالاتری داره.
اما مطمعنا عکاسی با اون بسیار سخت خواهد شد.
البته من برای اینکه دوستان بهتر بتونن تصمیم بگیرن این عکس رو در سایز بزرگ هم قرار دادم.
کاملا حق با شماست. این لنز به دلیل اینکه دیاف 1.4 داره پس عمق میدان هم در این دیاف کم خواهد بود و همونطور که اشاره کردید عکاسی رو سخت می کنه و در مورد شارپنس هم کاملا باهاتون موافقم. بالاخره این لنز یک لنز پرایم هست و از نظر شارپنس و همچنین کیفیت بوکه غیر قابل مقایسه با لنز کیت 105-18 و 300-70 هستش.
سلام
به نظرم عکسی که ارائه کرده اید نمونه مناسبی برای بررسی عمق میدان، شارپنس و بوکه لنز نیست: فوکوس روی پلاک ماشین است و در منطقه فوکوس بافت ریز یا جزئیات ریزی وجود ندارد تا شارپنس لنز مشخص باشد، فاصله فوکوس هم زیاد است و نتیجتاً عمق میدان زیاد است لذا عکس عمق میدان ویژه و جذابی ندارد، پس زمینه هم ویژگی های لازم برای نشان دادن بوکه زیبای لنز را ندارد.
تنها نکته ای که در عکس در سایز اصلی به نظرم قابل توجه آمد CA نسبتاً زیاد آن بود (در لوگو پژو مشهود است)
ارادت
سلام دوستان. وقتتون بخیر.
بنده قصد خرید لنز 50 میلی متر 1.8 برای بدنه 7100 رو دارم.
یه سوالی ذهنمو مشغول کرده که سری G برای من مناسب تره یا D؟
از نظر فوکوس که خب میدونید بدنه من موتور فوکوس داخلی داره ولی خب تفاوت این دو به همین مورد ختم نمیشه.
ظاهرا اونطور که خوندم المانهای اونها هم یه تفاوتی دارن و یک المان اسفریکال در G وجود داره. دهانه سری G هم بزرگتر از D هست.
ممنون میشم یه توضیح کلی در مورد تفاوت هاشون بدید و اینکه ارزش دو برابر هزینه کردن رو داره یا خیر؟
ممنون. :)
من تجربه شخصی خودم رو مینویسم امیدوارم به دردتون بخوره.
من هر دوی این لنزها رو کنار هم بر روی بدنه دی800 تست کردم.
از نظر اختلاف شارپنس توجیه نشدم که سری جی بهتر از سری دی باشه.از اف 1.8 تا 4 اختلافها بین دو لنز بسیار جزئی است.در بازه ذکر شده حتی ورژن دی در مرکز به نظرم کمی شارپتر بود(خیلی کم).اما در گوشه ها تا اف4 برتری خیلی کمی با نمونه جی بود.این اختلاف در گوشه ها رو شما در فول فریم میبینید اما در کراپدار خیر.چون سنسور تقریبا مرکز لنز رو پوشش میده.یعنی عملا اختلافی نخواهید دید.
اما چیزی که برای من عجیب بود اختلاف کنتراست این دو لنز بود.ورژن دی تا اف 4 کنتراست بالاتری داشت و از اف 4 به بعد این اختلاف دیده نمیشد.از اف 4 به بعد هم اختلافی در شارپنس ندیدم.
همینطور به نظرم میاد نمونه جی اعوجاج بیشتری داره.
در سی آ اختلاف معنی داری بین دو لنز ندیدم .
به نظرم بزرگترین تفاوت اپتیکی این دو لنز بوکه خیلی بهتر سری جی است.سری دی در بازترین دیافراگم هم بوکه قشنگی نداره و از 2.8 و بسته تر چند ضلعی میشه که من نمیپسندم.بوکه سری جی کلا نرم تر و منظم تره.این مورد به نظرم در عکاسی فضای باز مهمه.
المان جلویی سری دی در حین فوکوس حرکت زیادی داره(عقب و جلو) اما سری جی خیلی کم حرکت میکنه.در واقع حرکتش نا محسوسه.ولی این حرکت زیاد سری دی و سیلینگ نداشتنش باعث کشیده شدن گرد و غبار به داخل بدنه میشه.همینطور ورژن دی در حین فوکوس سر و صدای بیشتری داره.
در کل به نظرم اختلاف اپتیکی اونها در حد دو برابر اختلاف قیمتشون نسبت به هم نیست.اما سری جی هم بی دلیل گرون نیست.مجهز شدنش به موتور فوکوس و تکنولوژی جدیدتر که در ساخت اون به کار رفته تا حدودی اختلاف قیمت رو توجیه میکنه.
خود من از سری دی استفاده میکنم و راضی هم هستم.اگر خودم بودم و میتونستم از بوکه بهتر سری جی بگذرم سری دی رو میخریدم.
ببخشید دوستان صبرکنید. CA لنز چی هست؟
CA يا Chromatic Aberration يكي از خطاهاي لنز است كه باعث ميشود لنز نتواند تمام طيف هاي رنگي را به صورت همگرا فوكوس نمايد و موجب مي شود كه در لبه هاي اجسام (خصوصاً در جاهائي كه كنتراست بالا وجود دارد) هالههاي رنگي بنفش يا فيروزهاي به وجود بيايد.،لطفاً به مبحث CA در دانشنامه عكاسي مراجعه فرمائيد.
آها آره حالا گرفتم CA چی هستش... اتفاقا وقتی توی فایل های Raw مقدار Clarity رو زیاد کنید روی لبه های کنتراست دار یه حاله ایجاد میشه
به نظرم CA لنز در عكس شما در بخش زير مشخص است:
فایل پیوست 56172
دوست عزیز چه raw عکاسی کنید و چه jpg این ca همیشه وجود خواهد داشت چون دلیلش طیبعت لنز هست که تو جاهایی که کنتراست شدیده باعث وقوع ca میشه. ضمنا باعث شارپی که نمیشه هیچ، اگه کمی هم رو عکس زوم کنید تا ca بیشتر نمایان بشه مبیبنید که خیلی رو اعصابه. تلاش همه سازندگان لنز، حذف ca یا به حداقل رسوندن اون هست و هیچ ارتباطی چه مستقیم و چه غیر مستقیم بین شارپنس و ca وجود نداره و دو مقول کاملا جدا از هم هستند.
با فتوشاپ هم تا حدوی میشه اون رو برطرف کرد.
هاله ای که از زیاد کردن گزینه Clarity به وجود می آید ربطی به CA ندارد. عملکرد این اسلایدر این است که خطوط را در عکس پر کنتراست تر می کند و اون هاله نتیجه این کنتراست است. از بین بردن CA باعث کاهش شارپنس می شود.
بستگي به روش كاهش CAدارد. يك راه حذف CA روش دستي است كه باعث كاهش شارپنس نمي شود ولي خيلي مشكل و زمانبر است.
ساده ترين راه استفاده از پيش فرض هاي نرم افزار براي اصلاح CA است .اگر از ACR استفاده مي كنيد با انتخاب لنز، به طور اتوماتيك، CA را اصلاح مي كند.
ضمناً معمولاً مقدار CAدر اپرچرهاي باز بيشتر است و با بستن آن، كاهش مي يابد
دوستان
یه سوال فنی
امیدوارم مسولین فنی هم پاسخگو باشند
چندی پیش لنز 50mm f/1.4G نیکون خود رو برای تعمیر مشکل Front Focus به بخش گرانتی ایده آل فرستادم
دوربین یک هفته و نیم اونجا بود و حالا که برگشته همچنان همون مشکل رو داره!
ضمنا این رو هم بگم... توی خود ویزور که نگاه میکنم هم مشخصه که فوکوس اشتباهه!
یعنی.... به این صورت نیست که توی ویزور درست فووس بشه ولی توی عکس نقطه دیگری باشه... نه...
حتی توی خود ویزور دوربین که نگاه میکنم مشخضه که فوکوس مثلا نیم متر جلوتر انجام میشه و متاسفانه این اتفاق از فاصله یک متر به بعد رخ میده و هرچه فاصله سوژه تا من بیشتر میشه این اتفاق شدت بیشتری پیدا میکنه.
مثلا چندی پیش برای عکاسی از یک کنسرت موسیقی به یه سالن رفتم... از فاصله 10 متری نوازنده با فوکوس اتوماتیک روی صورت ایشون فوکوس کردم
اما توی ویزور هم مشخص بود که فوکوس چیزی حدود یک متر عقب تر انجام میشه!!!
روی بدنه های مختلف در شرایط نوری مختلف با سوژه های مختلف تست کردم.
همچنین با صفحه درجه بندی شده هم تست کردم و بجای اینکه فوکوس روی عدد 0 باشه تقریبا روی 4 هستش!
عزیزان تعمیرگاه ایده آل فرمودند که کارشون بسیار تضمینی هست اما متاسفانه همچنان همون مشکل رو با لنز دارم.
با تست های که نیاز به بازگو کردنش نیست کاملا متوجه شدم که فقط این لنز ( از مجموعه لنزهای من ) چنین مشکلی رو داره و روی تمام دوربین های دیگه هم به همین صورت هستش.
لطفا کمک کنید...
آیا امکان صحبت تلفنی با جناب آقای قاسمی هست؟؟